Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d alavääntö hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Henukani
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 73
    • Lappeenranta

    #46
    On tässä 230hv/520nm vanha omistaja lastuttanut. Ei tuo vikatilassa varmaan ole kun maf piuha irti on ihan mopo ja piuha irti vetää selkää penkkiin mutta käy ahtamaan harvinaisen myöhään.
    F31 330xd M-Sport -14
    E46 330d Touring M-Sport II -03

    Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

    Comment

    • jouni.325
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 2860

      #47
      Hukkaportin tankoa vähän säätää, kierros kerrallaan. Muistaakseni alas päin.
      Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


      Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
      https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
      Myös projekti kertomus fasessa

      Comment

      • pera8x
        Bimmer Rookie
        • Jan 2015
        • 158
        • tampere

        #48
        nyt menee omalta osaltani pikkasen arvailun/mutun puolelle. mutta jos tuota "hukkiksen" tankoa säätelee, elikkäs ilmeisesti muuttuvasiipisen turbon siipien säätötankoa (ko?), niin saattaa olla vaarana, että pakopaineet kasvaa turhan isoiksi, jos näppituntumalla säätelee sellaseks, että herää herkästi, eikä ole pakopainemittaria käytössä. ja muutenkin jos säätää liian kiinni siivet, niin ne on tavallaan joka asennossa sitten enemmän kiinni. vaikuttaa mm. polttoaineen kulutukseen ja pakopaineisiin.

        mutta kun tästä ei ole omakohtasta kokemusta, eikä sen kummemmin tietämystä, niin en viitsi viisastella asiasta sen enempää, kun mitä on oma mututuntumani. elikkäs pelkkää mutua, ei mitään faktaa, taikka varmaa tietoa. joku asiasta ymmärtävämpi varmaan osaa sanoa pitääkö tuo paikkansa, vai menikö ihan päin persettä.

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #49
          Live-datasta kattoo pyydettyä ja toteutunutta painetta. Säätää hieman ja uutta testiä kehiin.
          Toinen mikä tulee mieleen että kattos sen tangon pituuden koskemattomasta turbosta ja sen mukaan tekis sen säädön. Sillä vois ehkä päästä lähelle sopivaa painetta. Ei ole tullut noita VNT- turboja säädeltyä mutta vanhat hukkaportilliset muistaakseni oli aika herkkiä sen säädön suhteen.

          Comment

          • Henukani
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 73
            • Lappeenranta

            #50
            Ei helkkari muistinkin väärin. Kysyin varmuudenvuoksi lastuttaneelta jätkältä tuosta vnt säädöstä niin ei ollutkaan säätänyt sitä.. ohhoh, nyt on ideat vähissä
            F31 330xd M-Sport -14
            E46 330d Touring M-Sport II -03

            Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1997
              • Tampere

              #51
              Livedatasta tosiaan näkisi ainakin TestO:lla muunmuassa, että paljonko ecu pyytää säätämään ahtopainetta/hukkaporttia, (PWM, duty cycle %). Vai millanen turbo tossa e39:ssä oli ?

              Siitä voisi samalla katsoa todellista ahtopainetta ja pyydettyä, että kuinka hyvin arvot on suhteessa toisiinsa. Luulisi foorumilta löytyvän joku asiantuntija, joka kertoo graafin perusteella missä vika. Lähinnä mietin sitä, että jos ecu ei säädä hukkista, eli pysyy kiinni ja silti ahdot ei nouse, niin mitä vaihtoehtoja jää, ahtovuoto esim. ? tälläsiä asioita näkisi logeista.
              Last edited by pheno; 12-03-2015, 14:08.

              Comment

              • conna
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 324

                #52
                Originally posted by pheno View Post
                paljonko ecu pyytää säätämään ahtopainetta/hukkaporttia, (PWM, duty cycle %). Vai millanen turbo tossa e39:ssä oli ?

                Lähinnä mietin sitä, että jos ecu ei säädä hukkista, eli pysyy kiinni ja silti ahdot ei nouse, niin mitä vaihtoehtoja jää, ahtovuoto esim. ?
                Noihan vaatii alipainetta jota ecu ohjaa magneettiventtiilin kautta.
                Jos ei tarvita ahtoa niin venttiili ei saa ohjausta pitää solkkua auki eikä tanko liiku/siivet käänny.
                %

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Autocomilla saa loistavaa live-dataa. Valitsee vaan tiedot mitä kerätään. Ja toiseksi sen voi tehdä ns. mustalaatikko toiminnalla, jolloin tiedot voi lukea läppäriltä ajolenkin jälkeen, numeroina ja käyränä.
                  Missä päin Suomee tää vika vika yksilö vaikuttaa?

                  Comment

                  • Henukani
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2012
                    • 73
                    • Lappeenranta

                    #54
                    Eteläkarjalassa parikkalassa asustelen. Tänään laitoin ahtopainemittarin. Maf piuha kiinni max ahtopaine 0.5 ja Maf piuha irti 1bar ja sekin tulee kun 3 vaihteella polkasee lapun lattiaan 2000rpm niin hitaasti kerää 0,5bar ja 3000rpm paikkeilla nousee nopeesti 1bar ja pysyy siinä. Uskaltaakos tuota kokeilla jos ohittaa ahtopaine solenoidin?
                    F31 330xd M-Sport -14
                    E46 330d Touring M-Sport II -03

                    Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Okei. Uskaltaa kokeilla, kun mittarikin löytyy.

                      Comment

                      • jouni.325
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 2860

                        #56
                        Originally posted by Henukani View Post
                        Eteläkarjalassa parikkalassa asustelen. Tänään laitoin ahtopainemittarin. Maf piuha kiinni max ahtopaine 0.5 ja Maf piuha irti 1bar ja sekin tulee kun 3 vaihteella polkasee lapun lattiaan 2000rpm niin hitaasti kerää 0,5bar ja 3000rpm paikkeilla nousee nopeesti 1bar ja pysyy siinä. Uskaltaakos tuota kokeilla jos ohittaa ahtopaine solenoidin?
                        Kyllä nyt kuulostaa siltä et vikakoodi päällä.
                        Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                        Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                        https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                        Myös projekti kertomus fasessa

                        Comment

                        • Henukani
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2012
                          • 73
                          • Lappeenranta

                          #57
                          Sillo vian ilmetessä vikakoodit katottiin eikä ollu muita ku hehkumoduuli. Livedataa pitää kyllä tässä lähipäivinä tsekkkailla.
                          F31 330xd M-Sport -14
                          E46 330d Touring M-Sport II -03

                          Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                          Comment

                          • Henukani
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 73
                            • Lappeenranta

                            #58
                            Vaihtelin tuossa vielä kerran maffin ku kokeilin piuha kiinni. 1500rpm-3000rpm kaasu pohjassa kerää hitaasti 0.5bar. Senjälkee hyökkää 1.2bar ja pysyy siinä.. menee yli ymmärryksen tämä vehe.
                            F31 330xd M-Sport -14
                            E46 330d Touring M-Sport II -03

                            Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2728
                              • .fi

                              #59
                              Originally posted by Henukani View Post
                              Vaihtelin tuossa vielä kerran maffin ku kokeilin piuha kiinni. 1500rpm-3000rpm kaasu pohjassa kerää hitaasti 0.5bar. Senjälkee hyökkää 1.2bar ja pysyy siinä.. menee yli ymmärryksen tämä vehe.
                              Exästä samanlaiset oireet korjautuivat uusimalla kannen etupäässä muistaakseni maffin vierestä turbon suuntaan kiertävän muovisuojaputken sisällä kulkevaa johtoa n.35cm, ja tietty sopivaa uutta suojaa.
                              Johdon muovisuojaa siis kannattaa väännellä, niin näkee mistä kohdin on haurastunut, ja suuremmalla todennäköisyydellä johtoakin vois sisältä poikki olla..
                              Kai tuostakin silti vikakoodi löytyy, ainakin jos oikosulkuun asti ehtinyt.
                              Oman kanssa olin hätänen nollailemaan koodeja:think
                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              • Henukani
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2012
                                • 73
                                • Lappeenranta

                                #60
                                Eli sen ensimmäisen ja pisimmän alipaineletkun ? Pitääpä tarkastaa vielä kerran ne kunnolla ja vaikka vaihtaa varmuudenvuoksi..
                                F31 330xd M-Sport -14
                                E46 330d Touring M-Sport II -03

                                Ex: E30 324td, E30 320i, E36 325i, 2x E39 530d, E39 540ia, E91 325d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎