Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kynnyskoteloiden(tunkinpaikkojen) alkava ruoste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    E39:n kynnyskoteloiden(tunkinpaikkojen) alkava ruoste

    Ei tästä aiheesta ollut omaa ketjua ja mitä haulla löytyi 39:n ruostesuojauksesta oli aika vanhaa ja yleistä juttua.

    Minun oman kokemuksen mukaan kun tuo taka kotelot ja kontin luukut on ainoa paikka jossa ruoste muodostuu ongelmaksi. Niitä on nyt saanut korjailla kahdesta autosta neljästä.

    Noisen koteloiden korjaaminen on vieläpä aika v****maista hommaa, kun tunkin paikka painuu sisään menee helma mutkalle eikä sitä saa oijottua ilman että pääsee maalaamaan koko helman uudelleen. (ainakaan minun peltisepän taidoilla)

    Kahdesta vanhimmasta nuo nyt korjattu, ja arvelin yrittää pelastaa tilanteen noiden uudempien kanssa jotenkin. -01 alkavaa ruostetta jo reilusti noiden tunkin paikkojen ympärillä ja -03:ssakin näkyy jo merkkejä.

    Ulkopuoleltahan tilanne on helppo hoitaa ruoste pois ja sinkkimaalia päälle. Mutta mitä noille kotelon sisäpuolille pitäisi tehdä? Kai se ruoste on jo sielläkin menossa. Itse ajattelin seuraavaa: Huolellinen pesu ja kuivaus, sitten kotelon pohjalle crc rust converter:ia, pesu jollain liuottimella ja kuivaus, kotelosuoja-aine. Ajattelin myös porata kynnyslistojen alle reijät, josta pääsisi pesemään tunkinpaikan etupuolen kunnolla. Reikiin sitten maalia ja kumitulpat.

    Mielipiteitä? Ja muutakin juttua jos joku on näitä onnistuneesti suojannut vanhaan autoon...
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99
  • bemmidee
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 55
    • stadi

    #2
    ruostetta rupee tulee joo

    Hyvä topicci, itelläki ollu mieles sama aihe. Eiköhän tähän vielä juttuu tuu.

    Mulla lähinnä edestä tunkkaus mestat heikossa hapessa. Joutuu salettii hitsaa enemmänkin kun rupee tsiigaa kunnolla kuin pahassa jamassa ovat. Ihmeellisesti menneet, liekö joskus tunkattu huonosti tai ajettu kiinni johonkin kun ei vissiin kuitenkaan ole hirveen yleistä:think

    Miten korjasit noista kahesta tai joutuko hitsaa vai pientä pintaremonttia vaan?
    Mahtaako ne isot kumipalikat edesauttaa ruostumista?
    Jos koteloiden sisälle ruiskii esim. ruosteenesto aineita ja koittaa puolen vuoden päästä hitsata niin se saattaa vaikeuttaa hommaa:think

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      #3
      Korjata se kannattaa niin pitkältä kuin ruostetta näkyy.
      PAras olisi jos saat kotelopruuttaan epoksia ja sillä suhauttaa koteloon maalia, sitten kotelomassaa.
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • jannnu78
        Bimmer Rookie
        • Aug 2013
        • 150
        • Tampere

        #4
        Hyvä topicci , pistäkäähän havainne kuvia tulemaan noista ongelma kohdista jahka viitsitte ja kerkiätte , pysyy kärryillä missää mennään , ja voi samalla tutkailla ommasta biilistä vasttavia kohtia .

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Siinävaiheessa kun tunkin kumi painuu sisään on sisäpuoli seuraavan kuvan kaltainen.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • jannnu78
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 150
            • Tampere

            #6
            Katohan perkele mitenkä tuo helmapalje lähtee helpoiten irti jos haluaisi omasta tarkistaa mahdolliset vastaavat vauriot ? omassa kyllä kumipalkeet paikallaan , mutta yhdestä kohtaa helma himppu kurtussa ajettu kantoo tai muuhun vastaavaan kiinni .

            edit: jaha , olis pitäny kuvaa raahata vähän pidemmälle => eli rälläkällä helma katki/poikki
            Last edited by jannnu78; 11-03-2015, 14:30.

            Comment

            • BMWE39
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 134

              #7
              Originally posted by Robi View Post
              Siinävaiheessa kun tunkin kumi painuu sisään on sisäpuoli seuraavan kuvan kaltainen.
              Oksidoitunutta sinkkiä se vaan on.

              Comment

              • Martti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 787
                • Suomi

                #8
                Originally posted by BMWE39 View Post
                Oksidoitunutta sinkkiä se vaan on.


                Ja jos sieltä muovi-/kumipalan ympäristöstä löytyy kuplaa tai näkyvämpää oksidoitumista, niin melko suurella todennäköisyydellä pääsee jo hitsaushommiin...

                Comment

                • 530Da03
                  BTCF Member
                  • Jan 2014
                  • 104
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Martti View Post


                  Ja jos sieltä muovi-/kumipalan ympäristöstä löytyy kuplaa tai näkyvämpää oksidoitumista, niin melko suurella todennäköisyydellä pääsee jo hitsaushommiin...
                  Löytyy, ja ihan tarpeeksi, mutta ei siitä vielä meisseliä läpi saanu, eli tilanne ei vielä ole varmaan ihan menetetty... :think Pitää uteliaille kuvata viikonloppuna mille ne näyttää.
                  E39 530Da Touring -03
                  E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                  E39 525Da Touring -00
                  E39 530D Touring -99

                  Comment

                  • 530Da03
                    BTCF Member
                    • Jan 2014
                    • 104
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by bemmidee View Post
                    Miten korjasit noista kahesta tai joutuko hitsaa vai pientä pintaremonttia vaan?
                    Jos hyvän ois halunnu niin ois pitäny tehdä jotain tuon robin kuvan kaltaista projektia, mutta kun nuo vanhemmat autot on jo ehtoo puolella niin ei muutaku kotelon pohja rälläkällä auki ja suoristaa tuo helman vahvike ja hitsata siihen jäykistettä ja sitten uudesta pellistä pohja tuohon helmaan. Helmaan jäi ne tunkin paikan vahvikkeen sisäänpainumisesta aiheutuneet rutut, jos ne olisi halunnut pois niin maaluu hommia olisi tullut, jolloin oilisi kannattanu vaihtaa koko kotelot että olisi saanut hyvän. Eli tollanen 2-3 vuoden ei niin kaunis mutta toimiva "jatkoaikahoito"
                    E39 530Da Touring -03
                    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                    E39 525Da Touring -00
                    E39 530D Touring -99

                    Comment

                    • tonnizi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 1501
                      • Mäntsälä

                      #11
                      Itsekin jouduin hitsailee 4 paikkaa omaan autoon, ne olivat kuskin puolen molemmat tunkkinpaikkat, apukuskin puolen takimainen tunkkinpaikka, ja apukuskin puolen taka lattia.

                      Apukuskin puolen taka lattiasta oli lähtenyt se kumi, ja se reikä oli suurentunu niin joutu hitsamaan, ja helmoista tunkkin paikkat, kumit lähtenyt jne... ja ruosteessa, rälläkää ja uutta peltiä hitsaamalla kuntoon.

                      Ei ollut helman vahvikepalkki mennyt, onneks.

                      Tällä hommalla saatiin vuoden leima
                      Last edited by tonnizi; 19-03-2015, 01:09.
                      Social Media:
                      - Twitter
                      - Instagram
                      - Twitch

                      - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                      Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                      Nykyinen:
                      E61 530d -04
                      Ex:
                      E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        #12
                        Originally posted by BMWE39 View Post
                        Oksidoitunutta sinkkiä se vaan on.
                        Ja aivan selvää pikimassaa vielä vedetty nykyaikaiselle koritekniikalle
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • BMWE39
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 134

                          #13
                          Originally posted by creative 22 View Post
                          Ja aivan selvää pikimassaa vielä vedetty nykyaikaiselle koritekniikalle
                          Ja päälle päätteeksi menty hiomaan sinkit pois ja hitsaamaan uutta niin kuin ennenvanhaan.
                          Alta vuoden haihtuu koko rassi; ei jää kuin sinkkioksidikasa pihalle.

                          Comment

                          • petterihi
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2015
                            • 622
                            • Kerava

                            #14
                            Tänään kävin yhtä autoliikkeen hyväksi kehumaa E39:ä vm 99 katsomassa ja takaa tunkin paikka oli aika valmiin oloinen. Sormella tökkimällä selvästi oli pehmennyt. Otin kuvan, heittäkääs arvioita selviääkö pelkällä paikkamaalipullolla :think
                            Attached Files
                            E39 523iA Touring -00
                            --
                            E39 523 osia edullisesti
                            Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                            Comment

                            • reddewil
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 3015
                              • West Coast

                              #15
                              Jos auto on musta niin puhki on jo ruostunut. Jos muun värinen niin kertaalleen jo ainakin fiksattu ja puhki taas. Tuosta muovin yläpuolelta saumasta tulee ruostevesi ulos.
                              ...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎