Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Takaluukun fiksaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    E39 Takaluukun fiksaus

    Koska harrastaminen on kivaa niin seuraavaksi opetellaan seuraavaa:

    1996 vuoden käyttis sedanin takaluukku on aika rapsakassa kunnossa ja se tekisi mieli saada vastaamaan auton yleistä hyvää kuntoa. Olen aikalailla pätevä kaveri autojen kanssa, mutta pohjien teko ja maalaus on aina tullut ulkoistettua.

    Hommasin (ilmaiseksi) ruostuneen luukun, joka sisältää myös kolhun ja tästä haluaisin leipoa ehjän luukun itselleni. Tarkoitus siis hankkia sopivia välineitä, opetella tekemään taas jotakin uutta ja maksella vaikka niitä oppirahoja. Autoharrastus sen verran vakavalla pohjalla, että olisi mukava osata näitäkin hommia.

    Laitan huomenna kuvia työmaasta, mutta nyt olisi kiva saada vinkkejä välineiden hankkimiseen ja työn tekoon liittyen. Käsittääkseni täältä löytyy ammattitaitoista porukkaa koskien e39 sinkkipeltejä ja tarvittavia työvälineitä.

    Eli mitä tehdä, työvaiheiden järjestys ja tarvittavat välineet.
    Last edited by Tappokinnas; 10-05-2015, 21:19.
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    #2
    Tässä kuvia potilaasta. Jos ei ketään uskalla neuvoa niin täytyy alkaa tekemään oman mielen mukaan.

    Luukku on vihreä ja autoni väri on lapun mukaan bmw-canyonrot-metallic ja sitten lukee vielä 343/3 brokatrot.
    Attached Files
    Last edited by Tappokinnas; 11-05-2015, 21:03.
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

    Comment

    • öpel
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 253
      • ??????

      #3
      Pistä vaan tarinaa jos jaksat, näitä kukkivia luukkuja on niin monessa E39:ssä. Minulla yllättäen omassani ei pienintäkään kukkasta reunoissa, ainoastaan rekisterikilven valojen läpivientien aluella.



      BMW 523i E39 MY1999

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Sanoisin, että ei mitään järkeä tuosta aihiosta ruveta ehjäämään. Joka tapauksessa oheisessa Juubin projektin ovikorjauksessa vähän osviittaa tuosta saumojen korjaamisesta. KLIK
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Tappokinnas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2013
          • 187
          • Pori

          #5
          Joo tosiaan tarkoitus on opetella ja laittaa tarinaa.
          Bmw e39 528 automatic vm.1998
          Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
          Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
          Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

          Comment

          • Tappokinnas
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 187
            • Pori

            #6
            Tuo saumakorjaus olikin hyvä. Kyllä mä uskon, että tuosta kalun saan tehtyä. Eikä korkealta putoa.
            Bmw e39 528 automatic vm.1998
            Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
            Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
            Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Siinä luukussa on vaan se kukkiva liimasauma vielä siinä ylä- ja alaosan välissäkin.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Tappokinnas
                Bimmer Rookie
                • Apr 2013
                • 187
                • Pori

                #8
                Työkiireet hellittää ja alustavasti täytyy selvitellä välineitä ja tarvikkeita mitä pitää hankkia.

                Kuvassa näkyy siis auton värikoodi - en osaa tulkita tuota (numerot ja tekstit, mitä ne meinaa ja mitä maalia ostaessa liikkeen tarvitsee tietää?). Onko siinä jotakin ihmeellistä eli lienee metalliväri vai tuleeko akryylimaalilla?

                Se on meikäläiselle ihan sama tilaanko maalaustarvikkeet netistä vai ostanko jostakin porilaisesta putkasta. Saa suositella liikkeitä ja jos on hyväksi koettuja tuotteita niin saa suositella.

                Tarvii saada kaikki välineet hankittua ensin niin voi alkaa laittamaan.
                Attached Files
                Bmw e39 528 automatic vm.1998
                Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                Comment

                • kuukankorpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 634

                  #9
                  Eli metalliväri kyseessä. Tarvitset 343/3 koodilla värimassaa, sitä voi löytyä jostain alan liikkeestä ihan tinneriohenteisena.Jos tilaat esim. Automaalitnetistä niin niillä on värimassat vesivärejä.Ei se nyt varsinaisesti haittaa, niin ja tietysti tarvitset myöskin lakkaa!

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    Eihän tuo luukku ole vielä edes paha. Tarvitset aivan ensimmäisenä hiekkapuhallusta, tähän käy esim. Biltemasta saatava säkistä imevä pistooli. Tämän kaveriksi isohko kompura ja vedenerotin, sekä 0,1-0,6mm santaa ja päähän vaikka hitsausmaski suojaksi.
                    Ensin aukaiset ruostekohdat rälläkällä tai teräsharjalaikalla varustetulla porakoneella. Tämän jälkeen hiekkapuhallat kohdat hopeaksi.
                    Tämän jälkeen happoväriä pintaan ja työ etenee tappavaan tahtiin.

                    Vauriokohdista kannattaa avata nuo saumat ja antaa hiekkaa myös sinne, väliin happo, korikitti ja takaisin kiinni. Jos menee puhki, niin hitsataan vauriokohdan tilalle uutta peltiä.

                    Kitti aina puhtaalle pellille tai 2k-hinkka/-epoksin päälle. Olen myös onnistuneesti tehnyt kompromisseja, että puhallettuihin kraatereihin olen suihkinut happoväriä. Seuraavana päivänä epäkeskolla hionut kohdat yli ja lasikuitukitillä oikaissut suoraan pinnan. Tällöin aivan kraaterin pohjalle jää happoa, mutta ei vaikuta kitin irtoamiseen vielä mitenkään.

                    2k-hiontaväriä tarvitset myös, jonka ruiskulla ruiskit. Vuorokauden jälkeen oikaiset pinnan, rasvanpoisto, liimarätillä pyyhintä ja värimassa, sekä kirkaslakka.

                    Jos puuhailet kotioloissa, niin suosittelen harjoittelemaan liuotinväreillä. Vesivärit vaativat optimaaliseen suoritukseen enemmän tiloilta, mutta onnistunee toki niilläkin.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • Tappokinnas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 187
                      • Pori

                      #11
                      Multa tosiaan löytyy järeä voimavirta kompura (iso) ja hiekkapuhalluskone sekä puku ja kypärä. Hitsauskoneena toimii neljäsatanen kemppi.

                      Oon tossa puhaltamisessa käyttänyt aina saumaushiekkaa, koska hiekkapuhallushiekka on raekooltaan liian isoa. Peltihommat on tuttuja, mutta sinkityn pellin kanssa ei ole tullut tehtyä ja pohjat on tehnyt aina joku muu.

                      Tossa luukussa tosiaan pieni kolhu, mutta ruosteiltaan nykyinen autossa oleva on huonommassa kunnossa.

                      Kannattaako suosiolla hankkia epäkeskohiomakone. Ruiskuksi ajattelin sitä kuuluisaa biltemalaista tai sitten joku käytetty paremman väen ruutta.

                      Verstaassa olisi tarkoitus tulevaisuudessa maalata. Se on lämmin ja kuiva, mutta täytynee ennen toimitusta kastella betonilattia tai jotain, koska pölyä siellä on.

                      Edit. Niin ja suurkiitos rockfordille neuvoista!
                      Last edited by Tappokinnas; 30-05-2015, 17:01.
                      Bmw e39 528 automatic vm.1998
                      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Tapoja on monia ja jopa ihan toimivia tapoja kuten tuossa aiemminkin tuli jo esille.
                        Itse voisin kotikonstein tehdä tällaisen myös jopa ilman hiekkapuhallusta, mikäli liimapalko lähtee/irtoaa ihan repimällä.
                        Eli ensin liimapalko mahdollisimman tarkkaan pois ja ”neekerintukalla” harjalla+laikalla kaikki irtoava pois, eli ns.”semikiiltäväksi”.
                        Sen jälkeen ruosteensyöjälimua...:



                        ....reilusti saumapalkoon niin että sitä juoksee myös ko.puristesaumaan sisälle.
                        Tarkka kaveri voi uittaa ko.limua myös sisäkautta koko alareunan matkan ja anna kuivua+ tunkeutua 24h.
                        Kevyt karhennus 120 -kuivana ja suoraan hiontaväri hieman enemmän ohennettuna päälle. Mahdollinen kittaus ja saumaus ja toinen hinkkaväri päälle. Hionta ja pintaväri+lakka.
                        Jos käy hiemankin tuuri niin kestää kevyesti paaliin asti ennen uutta kukintaa.

                        Comment

                        • Tappokinnas
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2013
                          • 187
                          • Pori

                          #13
                          Aloitan luonnollisesti puhaltamalla ruosteet pois luukusta ja saumoista. Sitten saumat kasaan ja happoa ja korikittiä.

                          Riittääkö, että maalaan hapolla ainoastaan puhtaaksi hiotut kohdat vai maalaanko koko luukun? Ilmeisesti ei tarvi koko luukkua vedellä.
                          Ja 2k happopohjamaalia sinne sitten.
                          Bmw e39 528 automatic vm.1998
                          Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                          Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                          Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Tappokinnas View Post
                            Aloitan luonnollisesti puhaltamalla ruosteet pois luukusta ja saumoista. Sitten saumat kasaan ja happoa ja korikittiä.

                            Riittääkö, että maalaan hapolla ainoastaan puhtaaksi hiotut kohdat vai maalaanko koko luukun? Ilmeisesti ei tarvi koko luukkua vedellä.
                            Ja 2k happopohjamaalia sinne sitten.
                            Se puhallus vain ei vaikuta sinne puristesauman sisään, mistä ko.ongelma on alun-alkaen lähtenyt.
                            Et myöskään saa happopohjaa uitettua ainakaan helposti sauman sisään niin että nyt saumassa muhiva sinkin luopuminen pysähtyisi.
                            Jos/kun sauma jää sisältä ilman stabilointia, on luukku ”kukinnassa” joka tapauksessa uudelleen parin vuoden sisään.
                            Sitä ”ruostetta” ei tarvitse puhaltaa lainkaan, mikäli koko alue käsitellää ruosteensyöjällä (vain irtotavara pois).

                            Comment

                            • Tappokinnas
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2013
                              • 187
                              • Pori

                              #15
                              Kyllä se sinne vaikuttaa kun sauman avaa.
                              Bmw e39 528 automatic vm.1998
                              Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                              Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                              Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎