Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    Jos sulla on sedan, niin puslat varmaan on kunnossa(jos puhe oli taka apurungonpuslista), ainakin mulla oli vielä 285 tonnin kohdalla kun Vetterillä katottiin. (ruotsintuontiauto) En vaihdattanut turhaan, ei mulla kyllä häiritseviä tutinoita kyllä juuri olekaan. n 85km/h nopeudella on kyllä jotain ihme matalaa jurinaa. Kylmänä taitaa kyllä joskus aamulla täristää 110:ssä kun moottoritielle lähtee..


    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tulipa käytyä äsken tekeen tuo painotus ja kaikissa renkaissa kone halus 5-10g painoja per puoli. Noitten merkitys lienee kuitenkin melko vähäinen. Toisessa takarenkaassa oli kutenkin ihan havaittavaa pystyheittoa (silmämääräisesti arvioituna ehkä reilusta millistä korkeintaan kahteen) ja sitä yritettiin korjata pyörittämällä rengasta vanteella. Täysin se ei poistunut mutta näytti selvästi vähentyneen.

    Ekat ajotuntumat motarilla oli että tärinä/tutina ehkä hiukan lieveni, mutta ei poistunut kokonaan. Testailen vielä lisää sileämmällä tiellä.

    Pitää sitten miettiä yritänkö hommata yhden uuden renkaan (tuurissaan tietysti saako sitten paremman vai vieläkin huonomman) vai vaihdattaa nuo puslat. Puslat kyllä menee vaihtoon lähitulevaisuudessa, mutta nyt on aika ja myös raha hiukan kortilla ennen kesälomia, joten mieluummin vaihtaisin nyt alle pystyheitottoman renkaan reiluun 100€ hintaan kuin puslat 400€ hintaan.
    Last edited by jamoc8; 11-06-2007, 11:52.
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      Originally posted by jamoc8 View Post
      Jos sulla on sedan, niin puslat varmaan on kunnossa, ainakin mulla oli vielä 285 tonnin kohdalla kun Vetterillä katottiin. (ruotsintuontiauto) En vaihdattanut turhaan, ei mulla kyllä häiritseviä tutinoita kyllä juuri olekaan.
      Hyvä tietää. Sedanhan tää on ja ruotsintuonti myös. Osaiskohan nuo sitten Wetterillä nuo tarkistaa jos kävis kysyyn?

      Ei mulla ole tutinat mitenkään hirveesti vaivannut, mutta aina välillä on kuitenkin juuri tuossa 110 km/h ylöpäin pientä tutinaa. Varsinkin talvella kun vanteisiin kertyi rapaa sun muuta. Puhtailla 17" talvirenkaillakin meni välillä todella hienosti. Mutta harvoin on mennyt 17" renkailla niin sileesti kuin autossa ostaessa alla olleilla 15" peltivanteilla ja talvirenkailla.

      Nyt kuitenkin haluaisin hifistellä kesälomamatkaa varten auton 100% tutisemattomaksi, mutta ei se taida onnistua jos en vaihda tuota yhtä kumia uuteen.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 11-06-2007, 11:55.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        Osaavat, katsomalla ja samalla vääntelemällä totesi asentaja kunnon ja itekin kävin katsomassa. Tiiä sitten voiko ne löystyessään, mutta ehyinä alkaa täristelemään..


        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Hyvä tietää. Sedanhan tää on ja ruotsintuonti myös. Osaiskohan nuo sitten Wetterillä nuo tarkistaa jos kävis kysyyn?

        Ei mulla ole tutinat mitenkään hirveesti vaivannut, mutta aina välillä on kuitenkin juuri tuossa 110 km/h ylöpäin pientä tutinaa. Varsinkin talvella kun vanteisiin kertyi rapaa sun muuta. Puhtailla 17" talvirenkaillakin meni välillä todella hienosti. Mutta harvoin on mennyt 17" renkailla niin sileesti kuin autossa ostaessa alla olleilla 15" peltivanteilla ja talvirenkailla.

        Nyt kuitenkin haluaisin hifistellä kesälomamatkaa varten auton 100% tutisemattomaksi, mutta ei se taida onnistua jos en vaihda tuota yhtä kumia uuteen.
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          Originally posted by Jarde View Post
          Luin BMW Club Finlandin foorumista, että eräällä harrastajalla oli ongelmana renkaiden pyöriminen vanteella. Ongelma oli poistunut, kun rengasliike oli liimannut renkaat vanteille. Eturenkaat oli liikkunut enemmän kuin takarenkaat. Kuulosti aika hurjalta, mutta huomasin omassa E39:ssä saman ongelman. Keväällä oli ongelmia tasapainoituksessa ja asentaja laittoi oik.takarenkaaseen liidulla merkin venttiilin kohdalle ja nyt se on liikkunut n.3 senttiä.
          Originally posted by creative 22 View Post
          Heti asennuksen jälkeen ei kannata revitellä , rengas tosiaan pyörähtää vanteella eri asentoon melko helposti.
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          ... lisäksi olen ihmetellyt että hyvin helposti vilkkuu luistoneston valo mulla nykyään jos vähänkään rivakammin lähden liikenteeseen.
          Nyt on menny viikko siitä kun käytin renkaat tasapainotuksessa ja toisen takarenkaan käyttivät irti vanteelta. Sen jälkeen en ole muistaakseni tehnyt ollenkaan kiihdytyksiä joissa luistoneston valo ois vilkkunut. Siitä huolimatta merkki jonka valokuvasin siellä rengasliikkeessä on nyt liikkunut noin 15 cm! Onko tähän renkaan pyörimiseen vanteella olemassa jotain lääkettä? Liimaa?
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Nyt on menny viikko siitä kun käytin renkaat tasapainotuksessa ja toisen takarenkaan käyttivät irti vanteelta. Sen jälkeen en ole muistaakseni tehnyt ollenkaan kiihdytyksiä joissa luistoneston valo ois vilkkunut. Siitä huolimatta merkki jonka valokuvasin siellä rengasliikkeessä on nyt liikkunut noin 15 cm! Onko tähän renkaan pyörimiseen vanteella olemassa jotain lääkettä? Liimaa?
            no huh huh! mullakin on vähän alkanut täristää noi kumit... oliskohan sama juttu sit :think miten siellä edes ilmat voi pysyä
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Nyt on menny viikko siitä kun käytin renkaat tasapainotuksessa ja toisen takarenkaan käyttivät irti vanteelta. Sen jälkeen en ole muistaakseni tehnyt ollenkaan kiihdytyksiä joissa luistoneston valo ois vilkkunut. Siitä huolimatta merkki jonka valokuvasin siellä rengasliikkeessä on nyt liikkunut noin 15 cm! Onko tähän renkaan pyörimiseen vanteella olemassa jotain lääkettä? Liimaa?
              Kyllä siihen on olemassa jotain "liimaa", omassa lakkasivat pyörimästä niin ei kylläkään ole siitä liimaamisesta kokemusta, mutta kannattaa kysyä rengasliikkeestä!
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7397
                • Oulu

                Hyvä tietää että liimaa löytyy, samaa sanoivat liikkeessä kun tänään kävin taas tasapainottamassa tuon pyörineen renkaan. Kone näytti 15+20g painoja siihen, eli pyöriminen oli todella sotkenut tasapainotuksenkin. Pystyheittoa ei kuitenkaan ollut enää oikeastaan senkään vertaa kuin silloin viimeksi kun se siihen eri asentoon laitettiin.

                Eli jos noi nyt pysys jo paikoillaan ja tasapainossa niin ei ehkä tarttis alkaa liimaileen.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  Tänään testailin sitten tärinää eri nopeuksilla ja nyt kyllä meni niin tärinöittä auto kuin vain Oulun motarilla voi mennä. Eli ainakin hetkellisesti homma on kunnossa! Suuremmat nopeudet sitten testataan viikon päästä Saksan baanalla hyvinkin perusteellisesti.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    Mulle tuli myös ihmeellistä tärinää takapäästä vähän kesäkumien vaihdon jälkeen. Tärinä hieman jo ehti laantua ennen kuin kävin tasapainottamassa takarenkaat. Takarenkaisssa oli liki 100g heittoa/pyörä ja painot olivat melkein vastakkaisella puolella missä niiden piti olla. Ei ihme, että meinas hieman täristellä..
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • E39-530A
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 933
                      • Espoo

                      Puntit & ratti tutisee E39

                      Puntit kirjaimellisesti tutisee sieltä päälle 80km/h ajettaessa. Vapinan tuntee myös ratissa ja vähän vähemmän penkissä. Eilen ajoin Länsiväylää Kirkkonummen suuntaan Suomenojan kohdalla, jossa on siis aivan uunituore asfaltti. Irroitin otteen ratista ja annoin mennä noin 100m. Ratti vatkasi noin 2-4Hz vajaan sentin liikkeellä. Auto on siis kaikin puolin vakio E39 sedan 530iA Bemarin 16" aluvanteilla.

                      Olisiko jollain heittää oireiden perusteella jotain apteekin hyllyltä? Vai lähdetäänkö tutkimaan jotain jossain järjestyksessä? En saa toistaiseksi autoa nosturille; parkkipaikkatarkistukset saisivat riittää. Vaiko lähdetäänkö saman tien osienvaihtoarvontaan?
                      E92 335iA -08

                      ---
                      ex E34 540iA -93
                      ex E90 325iA -05
                      ex E39 530iA -00
                      ex Toyota Avensis
                      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                      Comment

                      • koska
                        Newbiemmer
                        • Sep 2007
                        • 4
                        • Espoo

                        Veikkaisin ratin tutinan johtuvan puhtaasti renkaiden tasapainotuksesta (siis jos tutina on jatkuvaa eikä vain silloin tällöin esiintyvää)... tai siis virheellisestä tasapainotuksesta. Esiintyy varmaan tuon 80-90 km/h lisäksi seuraavan kerran noin 120 km/h:n vauhdissa? Voihan siellä puslissakin olla väljää, mutta tosta nyt ainakin itse lähtisin liikkeelle.
                        Last edited by koska; 15-10-2007, 10:04. Reason: typot

                        Comment

                        • zaci
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 459
                          • Kuopio

                          Laitetaanpa tänne kysymys, kun en viitsinyt uutta threadia aloittaa jos vaikka vastaus olisi jossain syövereissä ollutkin. Auto sigun E39 528 188tkm, hitaassa vauhdissa ajettaessa on pientä "kolinaa" ollut havaittavissa ja eilen sain sitten auton montulle ja katsottiin auton alle. En nyt ole varma oikeista termeistä, mutta ilmeisesti raidetangon ja ohjaustangon välissä on muutaman millin välys kuskin puolella. Kun rattia kääntelee oikein vähän, niin auton alla kuuluu myös pieni kolahtelu tuossa välyksessä samalla kun renkaat kääntyy.



                          Eli kuvan avulla välyksen huomaa haitarikumin (osa 2) kohdalla niin, että rengasta käsin heiluttamalla raidetanko liikkuu yhtenäisenä osana tuohon kumiin asti, ja jossain kumin alla väljää tuntuisi olevan. Vaikka eihän sinne tietysti näe. Raidetangossa tai koiranluissa ei huomattu mitään välyksiä, näyttivät suht hyväkuntoisilta. Mitenhän tuommosen voi korjata ja mistä osia? Motonetistä en löytänyt kuvaukseen sopivaa osaa.
                          BMW F20 120xDa 2016 140kW

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9142
                            • Oulu

                            Originally posted by zaci View Post
                            Laitetaanpa tänne kysymys, kun en viitsinyt uutta threadia aloittaa jos vaikka vastaus olisi jossain syövereissä ollutkin. Auto sigun E39 528 188tkm, hitaassa vauhdissa ajettaessa on pientä "kolinaa" ollut havaittavissa ja eilen sain sitten auton montulle ja katsottiin auton alle. En nyt ole varma oikeista termeistä, mutta ilmeisesti raidetangon ja ohjaustangon välissä on muutaman millin välys kuskin puolella. Kun rattia kääntelee oikein vähän, niin auton alla kuuluu myös pieni kolahtelu tuossa välyksessä samalla kun renkaat kääntyy.



                            Eli kuvan avulla välyksen huomaa haitarikumin (osa 2) kohdalla niin, että rengasta käsin heiluttamalla raidetanko liikkuu yhtenäisenä osana tuohon kumiin asti, ja jossain kumin alla väljää tuntuisi olevan. Vaikka eihän sinne tietysti näe. Raidetangossa tai koiranluissa ei huomattu mitään välyksiä, näyttivät suht hyväkuntoisilta. Mitenhän tuommosen voi korjata ja mistä osia? Motonetistä en löytänyt kuvaukseen sopivaa osaa.
                            Eli raidetangon sisäpään nivel kulahtanut. Raidetanko/-tangot vaihtoon. Pelkkää sisäpäätä ei ilmeisesti saa erikseen.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • zaci
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 459
                              • Kuopio

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Eli raidetangon sisäpään nivel kulahtanut. Raidetanko/-tangot vaihtoon. Pelkkää sisäpäätä ei ilmeisesti saa erikseen.
                              Ahaa eli tuo raidetangon sisäpään nivel, niinpä tietysti. Se on siis siellä haitarikumin sisällä? Kun ei sinne tullu katsottua, ois voinu tulla vaikka itelleki mieleen. Mielessä pyöri lähinnä enemmän katastrofaaliset asiat. Motonetilla näyttäs olevan aika halpoja nuo osat:

                              RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT BMW 500-SARJA E39 96--03
                              Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
                              500s E39 Raidet pää V/U. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2892 22.90 ???
                              500s E39 Raidetanko V/O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2894 21.50 ???
                              500s E39 Raidetanko/täyd V. . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2895 49.00 ???

                              Eikös se raidetanko koostu kahdesta osasta, tuosta mutterien kohalta jako sisä- ja ulko-osiin?



                              Eli periaatteessa en tarvitsisi kuin tuon Raidetanko V/O/S, mutta eipä tuo nyt olisi kallis vaihtaa koko tankokaan..
                              BMW F20 120xDa 2016 140kW

                              Comment

                              • Shadow-line
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 245
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by zaci View Post
                                Ahaa eli tuo raidetangon sisäpään nivel, niinpä tietysti. Se on siis siellä haitarikumin sisällä? Kun ei sinne tullu katsottua, ois voinu tulla vaikka itelleki mieleen. Mielessä pyöri lähinnä enemmän katastrofaaliset asiat. Motonetilla näyttäs olevan aika halpoja nuo osat:

                                RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT BMW 500-SARJA E39 96--03
                                Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
                                500s E39 Raidet pää V/U. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2892 22.90 ???
                                500s E39 Raidetanko V/O/S. . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2894 21.50 ???
                                500s E39 Raidetanko/täyd V. . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2895 49.00 ???

                                Eikös se raidetanko koostu kahdesta osasta, tuosta mutterien kohalta jako sisä- ja ulko-osiin?



                                Eli periaatteessa en tarvitsisi kuin tuon Raidetanko V/O/S, mutta eipä tuo nyt olisi kallis vaihtaa koko tankokaan..

                                Sisäpään nivel mahdollisesti väljä, mutta voi olla myöskin hammastangon "puslassa" kuluneisuutta. Niinkuin mulla, oireet samat, osia ei h-tankoon saa ja korjaajia ilmeisesti kiven alla...?? Uusi maksaa mitä maksaa ja käytetyt on mitä on.
                                Aika "pahasti" väljän h-tangon katsastuksessa hyväksyneet, vaikkakin huomauttaneet suullisesti kahtena vuonna.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎