Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    Kiitos Hemi! Tuo valaisi taas paljon. Vanteet ovat Alessiot enkä ole niitä ottanut pois, mutta varmaankin niissä on keskiössä joku soviterengas. Tuo voi olla yksi aiheuttaja. Täytyykin tutkita tarkemmin kunhan ehtii. Jarrulevyt ja palat on vaihdettu juuri. Jossainhan oli puhetta myös renkaan tasapainotuksesta paikoillaan autossa. Tämäkin voisi auttaa, mutta sitten täytynee laittaa rengas samaan kohtaan samalla tavalla joka kerta. Vaikka tuskin ensi kesää 15" Alessioilla ajelen...
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • nkk523iA
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 48

      Ravistus helpottanut

      On tämä niin outoa, mulla on mielestäni tärinät pikkuhiljaa vähentyneet. Kyllä se kardaanin vaihto tässä tapauksessa oli aika oleellinen asia. Tällä hetkellä autolla saattaa ajaa pitkiä aikoja niin että ei huomaa mitään. Muutama viikko sitten autosta vaihdettiin hanttarin puoleinen takalaakeri. Ulinaa kuului jo sisälle mutta kun pyöritti rengasta ei mitään erikoista/ylimääräistä ääntä kuulunut. Kun saimme vihdoin laakerin irti oli se aika heikossa kunnossa ja uskon että tälläkin asialla on vaikutusta niin kuin hemi jo aiemmin totesi.

      Comment

      • Sinisilmä
        Newbiemmer
        • Aug 2005
        • 3

        Että sillä lailla

        Herne vaan kaikille! Hommasin juuri -97:n 520 e39:n, ja huomasin tuon palstalla jo paljon parjatun tärinän/ vapinan 100 - 110 km/h vauhdissa.
        Minulla kylläkin ratti täristää,vika ilmeisesti tasapainotuksessa. Vanteina alkuperäiset 15" alut ja uudehkot ContiSportit. Huomenna tulossa 18" M5 replicat 225/40/18 kumeilla, saas nähdä lähteekö vapina (vielä lievää). Jarrut ravistaa? Mistä vois johtua, ei nimittäin levyt tunnu kieroilta, koska ei pumppaa pysähtyessä. Raportoidaan uusien vanteiden myötä tapahtuneesta.
        Jos se ei kulje KROMAA SE!!
        e46 -03 320td
        e39 -97 520i

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          Luin BMW Club Finlandin foorumista, että eräällä harrastajalla oli ongelmana renkaiden pyöriminen vanteella. Ongelma oli poistunut, kun rengasliike oli liimannut renkaat vanteille. Eturenkaat oli liikkunut enemmän kuin takarenkaat. Kuulosti aika hurjalta, mutta huomasin omassa E39:ssä saman ongelman. Keväällä oli ongelmia tasapainoituksessa ja asentaja laittoi oik.takarenkaaseen liidulla merkin venttiilin kohdalle ja nyt se on liikkunut n.3 senttiä. Merkkasin itse pari viikkoa sitten muut renkaat, mutta niissä ei vielä mitään liikkumista ole ollut.

          Tämäkin saattaa aiheuttaa tärinöitä, kun painoitus muuttuu renkaiden pyörähtäessä. Vanteina ko. tapauksessa oli alkuperäiset sekä replicat ja renkaina dunlopit sekä misukat. Kannattaa merkata kumit jos tasapainoituksessa tulee ongelmia.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Originally posted by Jarde
            Luin BMW Club Finlandin foorumista, että eräällä harrastajalla oli ongelmana renkaiden pyöriminen vanteella. Ongelma oli poistunut, kun rengasliike oli liimannut renkaat vanteille. Eturenkaat oli liikkunut enemmän kuin takarenkaat. Kuulosti aika hurjalta, mutta huomasin omassa E39:ssä saman ongelman. Keväällä oli ongelmia tasapainoituksessa ja asentaja laittoi oik.takarenkaaseen liidulla merkin venttiilin kohdalle ja nyt se on liikkunut n.3 senttiä. Merkkasin itse pari viikkoa sitten muut renkaat, mutta niissä ei vielä mitään liikkumista ole ollut.

            Tämäkin saattaa aiheuttaa tärinöitä, kun painoitus muuttuu renkaiden pyörähtäessä. Vanteina ko. tapauksessa oli alkuperäiset sekä replicat ja renkaina dunlopit sekä misukat. Kannattaa merkata kumit jos tasapainoituksessa tulee ongelmia.
            Täsmälleen samaa vikaa täälläkin.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Sinisilmä
              Newbiemmer
              • Aug 2005
              • 3

              Repilcoista

              Kertoivat rengas liikkeessä että Replicat ovat olleet todella viheliäisiä tasapainottaa, koska vanteet eivät oikein tuppaa olemaan suoria. Onko tässä nyt sitten hommattava aidot?
              Jos se ei kulje KROMAA SE!!
              e46 -03 320td
              e39 -97 520i

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Jos vanne ei ole pyöreä, ratkaisu ongelmaan ei löydy tasapainoituksesta. M5 -Replica vanteita on todellakin eri laatuisia, mutta ei niin erilaatuisia ettäkö niiden kierous olisi syynä tärinöihin. Tai siis niin kieroa uutta vannetta ei markkinoilla ole että se aiheuttaisi näitä e39 tärinöitä.

                Comment

                • MKLa
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 62

                  Mulla on nyt kuukauden päivät ollut 530da touring alla. Auto täryytti koeajon yhteydessä mutta minä poika panin sen surutta alla olleiden saksan maan ihmekitkojen syyksi.

                  Mennä viikolla sitten laitoin alle M5 replikat joihin päälle Semperitin direction sportit 225/45/17 ja autopa täristelee 90-110 vauhdissa välillä enemmän ja välillä vähemmän.

                  Renkaiden alle laitto ja tasapainotus tehtiin Oulussa rengas- ja vannepörssissä ja mielestäni asentajat hoitivat hommansa hyvin, ainakin siltä näytti...?

                  Nyt sitten täristelin autolla Espooseen ja sen verran vi..ttaa tuo tärinä että sille pitäisi jotain tehdä. Tästä topikista haakuroin, että kun perä on pompuissa sellainen "kumimaisen" oloinen niin nämä apurungon öljytäytteiset puslat ovat kaiketi tulleet tiensä päähän (tai sitten ei). Nyt pitäisi täältä pääkaupunkiseudulta keksiä sellainen BMW-tohtori (joku muu kuin Laakkonen mielellään) joka nuot puslat saa paikoilleen ja ymmärtää hienon auton päälle muutenkin.

                  Niin ja auton käytin viime lauantaina nelipyöräsuuntauksessa jossa todettiin vasemman takapyörän harittavan 8 minuuttia vai astettako se oli. Vaikutus tällä auton käyttäytymiseen oli suuntaamisen jälkeen peräpään rauhoittunut käytös, eli tärinä ei kadonnut mihinkään.

                  Niin ja jos joku tietää tämän puslan varaosanumeron sen otan kiitollisuudella vastaan niin kaveri voi saksasta katsella mitä se siellä kustantaa.
                  Ex 525 dat -07
                  Ex 530 dat -99

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 446
                    • Oulu

                    Originally posted by MKLa
                    Mennä viikolla sitten laitoin alle M5 replikat joihin päälle Semperitin direction sportit 225/45/17 ja autopa täristelee 90-110 vauhdissa välillä enemmän ja välillä vähemmän.

                    Renkaiden alle laitto ja tasapainotus tehtiin Oulussa rengas- ja vannepörssissä ja mielestäni asentajat hoitivat hommansa hyvin, ainakin siltä näytti...?
                    Itse ostin samasta liikkeestä samanlaisen setin, rengaskoko vain on eri(235/45/17). Eivät ole oikein laadukkaan oloisia vanteita nuo. Jouduin käymään liikkeessä aika useasti... lopulta yksi vanne osoittautui kieroksi ja se vaihdettiin. Keskitys on aika tarkkaa, keskireikä on hiukan väljä. Lisäksi ainakin yksi rengas pyörähtelee vanteella, että sillee!
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • MKLa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 62

                      Etupää tuntuu mullakin vähän kyllä täristävän mutta se on niin pientä, että tuskin huomaa. Taitaa kuitenkin allekirjoittaneen autossa olla tämä takapään tärinä jostakin muusta kiinni kuin näistä alla olevista ja ajattelin tuossa kun parin viikon päästä ajelen kotiin takaisin niin käyn renkaat vielä ennen talvirenkaita tasapainottamassa. Laittoivat muuten vanteet niin lujaan kiinni, että piti oikein jatkovarren kanssa väännellä auki....lieneekö sitten keskittyneet lainkaan jos ensimmäisen pultin rätkäissyt aina noin lujaan??

                      Taidan merkata nuo renkaat vielä niin näkee lähtevätkö pyörimään vanteilla. Kumit itsessään vaikutti ihan päteviltä kun vesisateessa viime sunnuntaina tänne ajeltiin.
                      Ex 525 dat -07
                      Ex 530 dat -99

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        e39 tärinä

                        Originally posted by MKLa
                        Etupää tuntuu mullakin vähän kyllä täristävän mutta se on niin pientä, että tuskin huomaa. Taitaa kuitenkin allekirjoittaneen autossa olla tämä takapään tärinä jostakin muusta kiinni kuin näistä alla olevista ja ajattelin tuossa kun parin viikon päästä ajelen kotiin takaisin niin käyn renkaat vielä ennen talvirenkaita tasapainottamassa. Laittoivat muuten vanteet niin lujaan kiinni, että piti oikein jatkovarren kanssa väännellä auki....lieneekö sitten keskittyneet lainkaan jos ensimmäisen pultin rätkäissyt aina noin lujaan??

                        Taidan merkata nuo renkaat vielä niin näkee lähtevätkö pyörimään vanteilla. Kumit itsessään vaikutti ihan päteviltä kun vesisateessa viime sunnuntaina tänne ajeltiin.
                        Tämähän nyt sinänsä ei uutta...e39 on äärimmäisen tarkka tasapainotuksesta, ja vanteet täytyy keskittää justiin eikä melkein että on edes toivoa, ettei tärise..e34 sama laulu..Ja kummeihin kunnolla ilmaa, mulla ainaski rauhottu kylmänä täristys paineen lisäyksen jälkeen.Heti asennuksen jälkeen ei kannata revitellä , rengas tosiaan pyörähtää vanteella eri asentoon melko helposti.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • KariM
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 199
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by 525TDS Touring
                          Onnistuu Bemareissa etupyörille, muttei vetäville. Sama laite millä painotetaan kuorma-autojen etupyörät alla.
                          Liekö ollut sitten erimerkkisyyden ansiota, mutta kyllä mulla on menestyksellisesti allapainotettu myös vetävät pyörät. Homma erosi vapaiden pyörien painotuksesta siinä että pyörille annettiin vauhti auton omin voimin, ei painotuslaitteella. Paikkana Joensuun Vianor, vai mikä se aiemmin olikaan.

                          Comment

                          • Jarde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 446
                            • Oulu

                            Originally posted by MKLa
                            Etupää tuntuu mullakin vähän kyllä täristävän mutta se on niin pientä, että tuskin huomaa. Taitaa kuitenkin allekirjoittaneen autossa olla tämä takapään tärinä jostakin muusta kiinni kuin näistä alla olevista ja ajattelin tuossa kun parin viikon päästä ajelen kotiin takaisin niin käyn renkaat vielä ennen talvirenkaita tasapainottamassa. Laittoivat muuten vanteet niin lujaan kiinni, että piti oikein jatkovarren kanssa väännellä auki....lieneekö sitten keskittyneet lainkaan jos ensimmäisen pultin rätkäissyt aina noin lujaan??

                            Taidan merkata nuo renkaat vielä niin näkee lähtevätkö pyörimään vanteilla. Kumit itsessään vaikutti ihan päteviltä kun vesisateessa viime sunnuntaina tänne ajeltiin.
                            Kyllä se mun auto täräjää yhä satunnaisesti, eikä se tosiaan noista renkaista johdu, on vähän erinlaisempaa.
                            Oli kyllä ensimmäisen kerran jälkeen mullakin pultit niin tiukassa, ettei originaali avaimella saanut auki. Yhden pultin kanta hieman otti itseensä, kun aukaisin pitkällä varrella.
                            Kyllä ne keskittyy, kun rengas ilmassa sievästi kiristellen niin tiukkaan kun saa ja lopuksi rengas maassa momenttiin.
                            Muuten kyllä tuolla liikkeessä asiallista palvelua saa!
                            E46 320d sedan vm-02
                            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                            Comment

                            • Speedy
                              Newbiemmer
                              • Jul 2005
                              • 14

                              Oma tapaukseni

                              e39 täristeli. Etujarrupalat ja -laipat vaihdettiin, olivat loppu. Täristelivät jarrutettaessa. Ei vaikutusta ajonaikaiseen tärinään (110km/h). Eturenkaat tasapainotettu, ei vaikutusta. Uusi tasapainoitus edessä vanteilla, lisättiin painoja molemmille puolille. Tämän jälkeen alkoi tuntua, että tutina tuleekin takaa. Nostin peräpäätä sen verran, että rengas juuri ja juuri pyörähti tasaisen asfaltin päällä. Yhdestä kohtaa otti kiinni eli jumputus johtui "kuplasta" renkaassa. Kokeilin vararenkaalla ja ilmiö poistui lähes kokonaan.

                              Comment

                              • 525TDS Touring
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 483
                                • Sahalahti

                                Originally posted by KariM
                                Liekö ollut sitten erimerkkisyyden ansiota, mutta kyllä mulla on menestyksellisesti allapainotettu myös vetävät pyörät. Homma erosi vapaiden pyörien painotuksesta siinä että pyörille annettiin vauhti auton omin voimin, ei painotuslaitteella. Paikkana Joensuun Vianor, vai mikä se aiemmin olikaan.
                                No perkele! Tollaihan se on mahdollista vetäviinkin pyöriin! Pitääpä vihjaista paikalliseen rengasliikkeeseen.
                                Ex-525TDSa Touring -98
                                Ex-MB E220T CDi -02
                                E61 520D -09
                                F11 518d -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎