Ostin noin kuukausi takaperin otsikossa olevan auton vuosimallia 2001. Mittarissa on nyt 211000km. Myyjä sanoi, että hänen aikanaan autoon on tarvinnut lisätä öljyä n. 0,5l 10000km kohti (mikä alkaa kyllä aika vahvasti epäilyttää). Noh, ajelin autolla pari viikkoa ja keltainen öljyvalo syttyi sammuttamisen jälkeen (häviää, kun laittaa virrat päälle ja pois kertaalleen). Katsoin öljyt ja aika mittatikun alarajassahan ne olivat (edellisestä öljynvaihdosta oli n. 7000km). Lisäsin sitten öljyä, niin että sitä oli taas mitta-asteikon ylärajaan ja nollasin trippimittarin. Tämän jälkeen autolla on ajettu vähän reilu 400km ja taas sama öljyvalo syttyi sammuttamisen jälkeen ja öljyä on mittatikun mukaan hävinnyt reilu puoli litraa. Oliskohan täällä kellään antaa neuvoa mistä voisi johtua. Ei jätä mitään öljyläikkiä ainakaan seisoessa, ei savuta startatessa eikä konehuoneessakaan ainakaa silmämääräisesti ole pahemmin öljyjäämiä. Mistä tällaisissa bemareissa tollaset öljyvuodot/kulutukset useimmiten johtuu?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW E39 520i öljyvuodot/kulutus
Collapse
X
-
Sama moottori, sama ongelma. Kaikista m54 moottoreissa esiintyy luonnostaan hieman "normaalia isompaa" öljynkulutusta. Toki ei noinpaljon. Merkittävästi lisääntynyt öljynkulutus johtunee huohotusjärjestelmän ongelmista. Todennäköisempänä vaihtoehtona separaattorilta öljytikun alapäähän tulevan letkun tai oikeastaan ahtaan öljytikun tukkeutuminen. Separaattorilta tuleva huohotusöljy ei pääse täten valumaan takaisin öljypohjaan vaan palaa pois. Putki johtaa öljytikkuun joka on alapäästään rakenteeltaan sellainen, että siinä on kaksi putkea sisäkkäin. Näiden välistä öljyn kuuluisi valua öljypohjaan, mutta se tukkeutuu ajanmyötä.
Itsellä ei ole vielä omakohtaista kokemusta ratkaiseeko se ongelman, mutta näin foorumilla on useasti esitetty. Päivitän omaani samalla uudet haurastuvat separaattorin muoviputket sekä itse separaattorin talvimalliseksi.
Tässä vielä kuvaa ja varaosanumeroita itse separaattorista ja siihen liittyvistä putkista
Searchiin vaikka "m54 öljynkulutus" niin löytyy lisää tarinaaLast edited by Samee; 19-07-2016, 12:27.E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
E30 316 4d '89
E36 M3 Coupe '93
F30 318d '13
Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport
-
-
Kiitos vinkeistä! Täytyy tsekata nuo läpi ensimmäisenä. Sen verran korjausta, että tänään starttasin testasin painaa kaasua oikein kunnolla, niin kyllä savua jonkin verran tulee kuitenkin. Eli kone nähtävästi polttaa öljyä, mutta onko tämä merkki jostain tietystä asiasta, mikä kannattaisi tarkistaa?
Comment
-
-
Ylihuomenna olis sitten menossa separaattori ja siihen kuuluvat letkut uusiksi. Muutama päivä sitten auto jätti pysäköimisen jälkeen öljyläikän auton alle. Arviolta 1-2 desiä. Tikun mukaan öljyä oli hävinnyt noin 10km:n matkalla puolisen litraa. Konehuoneen keskiosassa on selvästi märkää, joten jostain tiivisteestä varmaankin päässyt vuotamaan paineen takia. Ensiapuna oon jättänyt öljykorkkia ja -tikkua vähän raolleen, niin pääsee pahimmat huohottamaan sitä kautta pois, jos lyhkäsiä matkoja joutunut ajelemaan. Toivottavasti tuo separaattorin vaihto nyt auttais.
Comment
-
-
Jos kerran maahan valuu öljyä, niin vahva veikkaus siihen suodatinjalan tiivisteeseen. Se saattaa vuotaa ihan reilusti, kun se tiiviste aikaamyöden muuttuu ihan korpuksi.ex:
F10 & R55
E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Anabol View PostYlihuomenna olis sitten menossa separaattori ja siihen kuuluvat letkut uusiksi. Muutama päivä sitten auto jätti pysäköimisen jälkeen öljyläikän auton alle. Arviolta 1-2 desiä. Tikun mukaan öljyä oli hävinnyt noin 10km:n matkalla puolisen litraa. Konehuoneen keskiosassa on selvästi märkää, joten jostain tiivisteestä varmaankin päässyt vuotamaan paineen takia. Ensiapuna oon jättänyt öljykorkkia ja -tikkua vähän raolleen, niin pääsee pahimmat huohottamaan sitä kautta pois, jos lyhkäsiä matkoja joutunut ajelemaan. Toivottavasti tuo separaattorin vaihto nyt auttais.
Comment
-
-
Raportoihan myös separaattorin ja putkien vaihdon vaikutuksia öljynkulutukseen. Vaikkakin taisi se isoin "kulutuksen" lähde paljastua suodattimenjalan tiivisteenvuodon myötä.E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
E30 316 4d '89
E36 M3 Coupe '93
F30 318d '13
Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport
Comment
-
-
Juu huohotin on nyt vaihdettu, mutta öljynkulutus ei oo laskenut. Suodatinjalan tiiviste ei ainakaa paikallisten "asiantuntijoiden" mukaan vuoda niin paljon, että tällainen kulutus selittyisi. Venttiilivarren kumeja osa on ehdottanu mutta toiset taas tyrmänny. Nyt koneeseen laitettiin Forte Motor Flush ja vaihdettiin öljyt toiseen merkkiin. Kuulemma joskus öljyä vaihtamalla kulutus on saatu nolliin jopa tällaisen 1l/1000km kulutuksen jälkeen tai ainakin pienemään kovasti. Vähän kyllä epäilen mutta eipä viitis niitä venttiilivarren kumejakaa käydä vaihtamaa ennen kun muut vaihtoehdot on käyty läpi. Sen verta hinnakas projekti. Kaiken lisäks biimeri pisti vielä bonuksen ja ruikkas takajalkatilat läpimäriks. Ilmastoinnin kondenssiveden putki oli menny tukkoon. Ei muuta kun puhaltimet laulamaan!
Comment
-
-
Originally posted by Anabol View PostJuu huohotin on nyt vaihdettu, mutta öljynkulutus ei oo laskenut. Suodatinjalan tiiviste ei ainakaa paikallisten "asiantuntijoiden" mukaan vuoda niin paljon, että tällainen kulutus selittyisi. Venttiilivarren kumeja osa on ehdottanu mutta toiset taas tyrmänny. Nyt koneeseen laitettiin Forte Motor Flush ja vaihdettiin öljyt toiseen merkkiin. Kuulemma joskus öljyä vaihtamalla kulutus on saatu nolliin jopa tällaisen 1l/1000km kulutuksen jälkeen tai ainakin pienemään kovasti. Vähän kyllä epäilen mutta eipä viitis niitä venttiilivarren kumejakaa käydä vaihtamaa ennen kun muut vaihtoehdot on käyty läpi. Sen verta hinnakas projekti. Kaiken lisäks biimeri pisti vielä bonuksen ja ruikkas takajalkatilat läpimäriks. Ilmastoinnin kondenssiveden putki oli menny tukkoon. Ei muuta kun puhaltimet laulamaan!
Liotettiinhan separaattorin vaihdon yhteydessä öljytikun jalka varmasti puhtaaksi, eli että huohotusilmasta erotetulla öljyllä on edes mahdollisuus palautua öljytikun kautta takaisin öljypohjaan?
Sanoit aiemmin, että jättää jopa 2 desiä öljyä pysähdyksen jälkeen allensa. Jostainhan se siis taitaa aika reippaasti vuotaa kumminkin? Pese/pesetä konetila puhtaaksi, silloinhan se selviäisi mistä se tiputtaa.
Omani sytyttää keltaisen valon ~5000 km öljynvaihdon jälkeen, eikä jätä parkkiruutuun tippaakaan, mutta öljysuodatin jalan juuri näytti kyllä vähän, siis vain vähän, kostealta. Separaaattoriakaan en ole vielä vaihtanut tai putsannut... Öljynä 5w-40 teboil gold..Last edited by Samee; 16-08-2016, 22:47.E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
E30 316 4d '89
E36 M3 Coupe '93
F30 318d '13
Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Anabol View Post...Venttiilivarren kumeja osa on ehdottanu mutta toiset taas tyrmänny....Vähän kyllä epäilen mutta eipä viitis niitä venttiilivarren kumejakaa käydä vaihtamaa ennen kun muut vaihtoehdot on käyty läpi. Sen verta hinnakas projekti....
Yks keino kumien kunnon testaamiseksi on tarkistaa sytytystulppien kunto. Jos ventilinvarren kumit fuskaa, tulpat menee melko vähällä ajolla tosi karstaisiksi. Jos tulpat taas pysyy kuivina ja harmaina, voi olettaa että vika ei oo noissa kumeissa."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Öljyn tiputusta en enää ainakaan ole havainnut. Se öljytikun jalka tarkastettiin ja puhdistettiin mutta ei ollut aluperinkään tukossa. Lohkossa on selvästi märkää, joka viittaisi suodattimen jalan tiivisteen vuotoon, mutta paikallisen AD-korjaamon mielestä se ei selitä tuollaista öljynkulutusta.
Nyt on uusilla öljyillä ajettu noin 800km ja öljyä on hieman tikun puolenvälin alle. Kulutus kai hieman laskenut, mutta ei kovin oleellisesti.
Pari päivää sitten otettiin tulpat pois ja katsottiin kameralla sylinterit ja kyllähän siellä karstaa aika reippaasti oli. Tulpatkaan ei missää parhaassa kunnossa olleet. Varsinkin nelospytyn tulppa oli tosi karstainen.
Tietääkö kukaan onko sellaista ainetta jossain Suomessa myynnissä, joka kaadetaan suoraan sylintereihin ja annetaan vaikuttaa esim. yön yli? Pitäisi liuottaa karstaa ja puhdistaa sylintereitä tehokkaasti ja parantaa samalla männän renkaiden toimintaa. Ainakin Baltian maissa käytetään kuulemma aika yleisestikin.
Comment
-
-
Ison maailman nettikirjoitusten perusteella ongelma saattaa johtua karstan muodostumisesta mäntiin/männänrenkaiden lähettyville. Väitettyjä korjauksia ovat olleet mm.
-karstanpoistoaineen kaataminen tulpanrei'istä sylintereihin
-männänrenkaiden vaihto
-alipaineen lisääminen kampikammioon(huohotusjärjestelmän modaukset)
-injector cleaner/valve cleaner/carbon remover ainetta bensan sekaan
-moottorinpesuaine öljyn sekaan
Lähtötilanteena siis tietysti vuodot korjattuna ja CCV vaihdettuna. Googlehaulla "M54 carbon buildup" löytyy paljon luettavaa. Itse parhaillaan testaan injector cleaner aineen vaikutusta öljyn kulutukseen. Hieman skeptisesti suhtaudun mutta päätin kokeilla kuitenkin koska halpaa&helppoa.
Comment
-
Comment