memebuy23buy

E39 Kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    Originally posted by PacoCrunz View Post
    Ajattelin tehdä omaan E39 520i m52tu vähän hihnapyöräremonttia. Olen aiemmin joutunut vaihtamaan vesipumpun hihnapyörän ja silloin huomasin, että myös ohjaustehostimen hihnapyörä oli kulunut. Nyt vaihtuu siis sekin ja automaattisen kiristimen rulla. Onko tuossa kiristimen rullassa jotkut laakerit? Kannattaako pelkkää rullaa vaihtaa, vai pitäisikö koko kiristin vaihtaa? Kiristin toimii, mutta rulla on tiensä päässä. Mitä mieltä olette?
    Kyllä rullassa on laakerit. Jos itse teet, niin vaihda vaan rulla kun kiristin toimii. Liikkeessä teettävän kannattaa kyllä harkita koko kiristimen vaihtamista kun työt on niin kalliit suhteessa osaan. INA:n rulla on turvallinen valinta. Onko hihna missä kunnossa? Hihnat ei ole kovin kalliita, joten se kannattaa samalla vaihtaa jos ei ole enää hyvässä kunnossa. Jos autossa on ilmastointi, niin kannattaa myös sen kiristimenrullan ja hihnan kunto katsoa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • PacoCrunz
      Bimmer Rookie
      • Sep 2016
      • 82
      • Vantaa

      Itse ajattelin tuon rullan vaihtaa, hihna on melko uusi, kun sen tuossa taannoin uusin, olikohan tuon ilmastoinnin kiristinrulla samanlainen kun apulaitehihnan kiristinrulla? Olen tosiaan molemmat hinat aiemmin vaihtanut, mutta ajattelin osat tilailla etukäteen, ennenkuin alan mitään irroittamaan, sillä auto on jokapäiväisessä käytössä. Tarkastan nuo hihnat samalla kun irroittelen kiristimen rullia jne, sillä nuo ovat kuitenkin motonetin hylytavaraa.
      E60 523ia M-sport -06' @ E85, Stage2 & Xhp
      Ex: E39 520i Sedan -99'

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10946
        • Joensuu

        Originally posted by PacoCrunz View Post
        Itse ajattelin tuon rullan vaihtaa, hihna on melko uusi, kun sen tuossa taannoin uusin, olikohan tuon ilmastoinnin kiristinrulla samanlainen kun apulaitehihnan kiristinrulla? Olen tosiaan molemmat hinat aiemmin vaihtanut, mutta ajattelin osat tilailla etukäteen, ennenkuin alan mitään irroittamaan, sillä auto on jokapäiväisessä käytössä. Tarkastan nuo hihnat samalla kun irroittelen kiristimen rullia jne, sillä nuo ovat kuitenkin motonetin hylytavaraa.
        Kannattaa tarkistaa onko sama rulla BMW-varaosaluettelosta, löytyy esim täältä: klik. No sitten ei varmaan tarvitse vaihtaa hihnoja. Niille kun ei ole vaihtoväliä, niin voivat olla vaikka 10v vanhat, joten ajattelin mainita.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • PacoCrunz
          Bimmer Rookie
          • Sep 2016
          • 82
          • Vantaa

          Kiitokset avusta! Keväthuolto-osat voin alkaa laittaa tilaukseen. Hyvä tieto, ettei koko kiristintä kannata uusia, sillä hintaero rullaan on yli kolminkertainen.
          E60 523ia M-sport -06' @ E85, Stage2 & Xhp
          Ex: E39 520i Sedan -99'

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 576
            • Espoo

            Olisiko tietoa liukutappien kiristysmomentista, kun youtuben videoissa tuntuu olevan monenlaisia arvoja.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Originally posted by hietase View Post
              Olisiko tietoa liukutappien kiristysmomentista, kun youtuben videoissa tuntuu olevan monenlaisia arvoja.
              30 Nm
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • kihe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 174
                • Joensuu

                Mitä öljyä laittais vuoden 2003 530d GMn steppiin (5L40, 390nM)? Vaihtoehtoja mitä aattelin vaihtoehdoiksi olisi ainakin seuraavia: TEboilin Fluid S (täyttää monia luokituksia); Texacon luokituksia ETL 7045E / ETL-8072B täyttäviä (löytyy useitakin); Dexronia III tai VI tai jotain muuta?
                Hinnassa ei noissa kovin paljoa eroja ole jos vähän vertailua ja hakua tekee..

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 576
                  • Espoo

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  30 Nm
                  Kiitos!

                  Comment

                  • squier
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2011
                    • 36
                    • Lahti

                    Kertokaas idän tietäjät

                    Pihassa on 2 kpl e39 530d manuaaleja, 99 ja 02. Inpalla katselin maf arvoja ja ruiskutusmääriä niin heräsi mielenkiinto.

                    Vanhemman max ruiskutusmäärä oli 60mm3 ja uudemmassa 70mm3.
                    Tuleeko tämä ero pelkästään faceliftin myötä vai onko toisesssa joku ohjelma?

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 576
                      • Espoo

                      Hellan xenoneista olisi sellainen kysymys, että mitä uuden etulyhdyn mukana tulee? Onko umpiossa ne säätötapit valmiina? Onko niissä uudet polttimot valmiina? Mitä pitää siirtää vanhoista tai ostaa erikseen?

                      Kiinnostaa nimenomaan aidot Hellat faceliftiin.

                      Kun umpion vaihtaa, pitääkö tehdä vielä kuvion kohdistamista, vai ajaako säätömoottori etu- ja taka-akseleiden antureiden ohjaamana valot automaattisesti oikeaan asemaan, kun laittaa piuhat kiinni ja virrat päälle?

                      Comment

                      • luikas
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 644
                        • Oulu area

                        Originally posted by hietase View Post
                        Hellan xenoneista olisi sellainen kysymys, että mitä uuden etulyhdyn mukana tulee? Onko umpiossa ne säätötapit valmiina? Onko niissä uudet polttimot valmiina? Mitä pitää siirtää vanhoista tai ostaa erikseen?

                        Kiinnostaa nimenomaan aidot Hellat faceliftiin.

                        Kun umpion vaihtaa, pitääkö tehdä vielä kuvion kohdistamista, vai ajaako säätömoottori etu- ja taka-akseleiden antureiden ohjaamana valot automaattisesti oikeaan asemaan, kun laittaa piuhat kiinni ja virrat päälle?
                        Xenonpolttimot / ballastit eivät välttämättä sisälly. Umpion sisälle tulevat säätötapit ovat tietysti asennettuna, korkeudensäätö voi olla esiasetettu, mutta ei ole vaikea säätää itsekkään jos näyttää väärin. Erikseen ostettavia siis polttimot, jos ei mainittu että tulee mukana, sama koskee ballasteja(=sytytinyksikkö xenonvaloissa).
                        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                        Past:
                        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                        F31 318d xdrive -14
                        F07 530d GT-11
                        E90 330xda LCI -09
                        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                        E39 530d M-Sport -03
                        E39 530iA M-Sport -02
                        E39 528i -97
                        E30 320i -88

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4180

                          Meneekö M5:n ovaali peili suoraan normimalleihin, vai tarviiko huomioida jotain vuosimalli, tms. varustekohtaisia (hälytin, himmennys) seikkoja?

                          9/99 auto kyseessä.

                          Millaisia rattivaihtoehtoja olisi, haluaisin semmoisen paksumpikehäisen ja modernimman kuin tuo edellinen?

                          Tämmöinen nyt:
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • KimmoKoo
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2012
                            • 206
                            • Oulu / Suomussalmi

                            Mikähän lie tullut tuohon soittimeen/radioon, kun lopetti kokonaan kuulumasta..?
                            -02 E39 ja MK3/BM54

                            Parin vuoden aikana jonkun kerran radio pätkinyt, mutta kuitenkin alkanut taas kuulumaan. Nyt ollut jo jonkun päivän mykkänä. FM-nappia kun painaa, niin tulee vain "tyhjä näyttö" ja Tone-näppäimestä ei tapahdu mitään.
                            Mode-näppäimestä ei myöskään tapahdu mitään tai tulee tyhjä näyttö taas, eli ei voi vaihtaa esimerksi CD:tä kuulumaan.

                            Käytin peräkontista radiota irti ja sulakkeet on kunnossa. Itse näyttöä en ole käyttänyt irti.

                            Alkuperäiset komponentit käytössä, ei mitään poppivirityksiä tehty.
                            Foorumilainen korjasi tuon BM54:sen pari vuotta sitten, koska ei toisen puolen kaiuttimista kuulunut mitään.
                            E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
                            E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
                            Ex:
                            E39 523iA -00 Touring
                            E39 520i
                            E38 728i
                            E39 523i

                            Comment

                            • lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Meneekö M5:n ovaali peili suoraan normimalleihin, vai tarviiko huomioida jotain vuosimalli, tms. varustekohtaisia (hälytin, himmennys) seikkoja?

                              9/99 auto kyseessä.

                              Millaisia rattivaihtoehtoja olisi, haluaisin semmoisen paksumpikehäisen ja modernimman kuin tuo edellinen?

                              Tämmöinen nyt:
                              Peilistä en osaa sanoa varmaksi, mutta kiinnitys on ainakin samanlainen kaikissa. Himmennyshän vaatii vähintään virrat.

                              Mulla on 3/99 ja siihen sopii facelift-ratti, muistaakseni juuri tuossa kuussa vaihtunut se ratin kiinnitysmekanismi, joten 9/99 ei pitäisi olla huolta.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10946
                                • Joensuu

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Meneekö M5:n ovaali peili suoraan normimalleihin, vai tarviiko huomioida jotain vuosimalli, tms. varustekohtaisia (hälytin, himmennys) seikkoja?

                                9/99 auto kyseessä.

                                Millaisia rattivaihtoehtoja olisi, haluaisin semmoisen paksumpikehäisen ja modernimman kuin tuo edellinen?

                                Tämmöinen nyt:

                                Peilissä pitää huomioda varusteet ja vuosimalli. Kaksivaiheinen bägi tuli muistaakseni 3/99, joten sitä uudemmista pitäisi rattien sopia.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X