E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

    Eli tuollainen olisi suunnitteilla farmarina ja vuosimalli olisi 98-99 Saksasta tuotuna. MItenkäs myynti Suomessa onnistuu tuolta mallilta, käykö kauppa vai pelottaako isompi moottori ostajat ?

    Mitenkäs varaosien saanti. Ei tuntunut KL-Varosan sivustolla olevan kuin 520 ja 523:n varaosia. Onko auto osien puolesta niin eksoottinen, ettei kannata harkita ? Joutuuko ko. putiikit tilaamaan osat ulkomailta, jolloin aikaa ja rahaa palaa ?
  • esorvist
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 127
    • Oulu

    #2
    Re: E39 528 kokemuksia, kannattaako ostaa ?

    Originally posted by Keimo
    Eli tuollainen olisi suunnitteilla farmarina ja vuosimalli olisi 98-99 Saksasta tuotuna. MItenkäs myynti Suomessa onnistuu tuolta mallilta, käykö kauppa vai pelottaako isompi moottori ostajat ?

    Mitenkäs varaosien saanti. Ei tuntunut KL-Varosan sivustolla olevan kuin 520 ja 523:n varaosia. Onko auto osien puolesta niin eksoottinen, ettei kannata harkita ? Joutuuko ko. putiikit tilaamaan osat ulkomailta, jolloin aikaa ja rahaa palaa ?
    Varaosien puolesta ei mitenkään eksoottinen. Alusta komponentit on samoja 523:een, moottoripuolella anturit samoja jne.. Enpä osien saannin puolesta jättäisi ostamatta...
    -Espen-

    Comment

    • S.P.R
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1009
      • Oulu area

      #3
      kannattaa

      Kyllähän BMW on aina kannattava ostos! :wink: Laita 99 mallinen auto niin siinä on tuosta 2.8 moottorista uudempi painos - M52B28TU. Ja hommahan on siinä mallissa, että jos laittaa e39:sin niin ei oikeastaan kannata harkita kuin kahta mallia. Joko tuo 528 tai sitten 540, jos diisseleitä ei oteta mukaan, eikä uudempaa 530i. Osaa löytyy ihan samalla tavalla kuin muihinkin malleihin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jos kilometriä kertyy hiemankin enemmän mittariin, on 530diisseli ehdottomasti ajattelemisen arvoinen voihtoehto. Sen teho ja ajettavuus vastaa käytännössä hyvinkin 528:ia, mutta "hieman" pienemmillä polttoaine kuluilla. Myös 530:n jälleenmyyntiarvo/haluttavuus on vähän vanhempanakin kohdallaan. Päädyttäessä kuitenkin bensiinimoottoriin, itse näen 523:n tasan yhtä hyvänä käytännön vaihtoehtona kuin 528:inkin. Siitä kannattaa kuitenkin pitää kiinni että ottaa tuon 98/uudemman moottori/tekniikkaversion. e39 muuttuu monilta kohdiltaan yllättävän paljon ja nimen omaan edukseen siirryttäessä vm.-99 mallisarjaan.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Originally posted by Hemi
          Jos kilometriä kertyy hiemankin enemmän mittariin, on 530diisseli ehdottomasti ajattelemisen arvoinen voihtoehto. Sen teho ja ajettavuus vastaa käytännössä hyvinkin 528:ia, mutta "hieman" pienemmillä polttoaine kuluilla. Myös 530:n jälleenmyyntiarvo/haluttavuus on vähän vanhempanakin kohdallaan. Päädyttäessä kuitenkin bensiinimoottoriin, itse näen 523:n tasan yhtä hyvänä käytännön vaihtoehtona kuin 528:inkin. Siitä kannattaa kuitenkin pitää kiinni että ottaa tuon 98/uudemman moottori/tekniikkaversion. e39 muuttuu monilta kohdiltaan yllättävän paljon ja nimen omaan edukseen siirryttäessä vm.-99 mallisarjaan.
          Nimenomaan tuo diesel kiinnostaisi, mutta menee verojen kanssa budjetin yli. Hankintahinta Saksasta (sekä verot) on suurinpiirtein sama 528:lla sekä 523:lla. Tuppaa vaan olemaan huomasttavasti paremmin varusteltuja nuo 528:t.

          Ymmärsinkö oikein, että malli tulisi mieluiten nimenomaan olla -99, vaikka mainitset myös -98:n "98/uudemman moottori/tekniikkaversion" ?

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            #6
            9/98

            9/98 tais tulla se upgrade ns.99-malli.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Joo, eli tämä "päivitys" tuli jo 98 puolella valmistettuihin autoihin joiden malli kuitenkin on -99. Tästä tosiaan kannattaa pitää kiinni koska silloin poistui moni pieni mutta harmillinen e39:n sähkö ja "jurina"tyyppimurhe. myös ajettavuus,käytettävyys ja polttoainetalous parani selvästi. Tämä ei johdu pelkästä pakopuolen vanoksen käyttöönotosta, vaan myös uudesta muutuvapituuksisesta imusarjasta sekä täysin uudesta moottorin ohjaus/mittaus järjestelmästä. Tehoeron huomaa kyllä, mutta tälle en itse kovin paljon laskisi. Pelkällä perstuntumalla uudempi 523 vastaa hyvinkin tarkkaan vanhaa 528:ia, joka tietenkin kertoo uuden pannun vääntöalueen laajuudesta suhteessa vanhaan konstruktioon. Jos on jotain vetohommaa on uudemman koneen laajempi/alempi vääntöalue selkeä plussa. Myös automaattilooran(steptronic) ohjaus muuttui paremmaksi/vieläkin "sivistyneemmäksi" vaikka eihän se huono ollut vanhemmassakaan. Myös jarrut muuttuivat ajonhallintajärjestelmän myötä uudempaan boschin versioon joka on Suomen talviolosuhteissa selvä plussa. Eli selkeästi mielummin uusi 523 ennenkuin vanhempi 528 jos valinta on edessä. Varusteita löytyy varsinkin Saksassa ihan yhtä hyvin kumpaankin. Mielestäni steptronic, xenonvalot ja nappiohjattu ratti ovat ne oikeasti kaksi tärkeintä "ylimääräistä" BMW lisävarustetta josta kannattaa pitää kiinni. Usko tai älä, mutta itse valitsisin manuali ilmastoinnin automaatin sijaan(siis jos olen autoa itselleni hakemassa). Nahkapenkit ovat sitten makuasia vaikka bemarissa ne on Suomessakin suht siedettävät istua ja kestävät hyvin.

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #8
                Originally posted by Hemi
                Joo, eli tämä "päivitys" tuli jo 98 puolella valmistettuihin autoihin joiden malli kuitenkin on -99. Tästä tosiaan kannattaa pitää kiinni koska silloin poistui moni pieni mutta harmillinen e39:n sähkö ja "jurina"tyyppimurhe. myös ajettavuus,käytettävyys ja polttoainetalous parani selvästi. Tämä ei johdu pelkästä pakopuolen vanoksen käyttöönotosta, vaan myös uudesta muutuvapituuksisesta imusarjasta sekä täysin uudesta moottorin ohjaus/mittaus järjestelmästä. Tehoeron huomaa kyllä, mutta tälle en itse kovin paljon laskisi. Pelkällä perstuntumalla uudempi 523 vastaa hyvinkin tarkkaan vanhaa 528:ia, joka tietenkin kertoo uuden pannun vääntöalueen laajuudesta suhteessa vanhaan konstruktioon. Jos on jotain vetohommaa on uudemman koneen laajempi/alempi vääntöalue selkeä plussa. Myös automaattilooran(steptronic) ohjaus muuttui paremmaksi/vieläkin "sivistyneemmäksi" vaikka eihän se huono ollut vanhemmassakaan. Myös jarrut muuttuivat ajonhallintajärjestelmän myötä uudempaan boschin versioon joka on Suomen talviolosuhteissa selvä plussa. Eli selkeästi mielummin uusi 523 ennenkuin vanhempi 528 jos valinta on edessä. Varusteita löytyy varsinkin Saksassa ihan yhtä hyvin kumpaankin. Mielestäni steptronic, xenonvalot ja nappiohjattu ratti ovat ne oikeasti kaksi tärkeintä "ylimääräistä" BMW lisävarustetta josta kannattaa pitää kiinni. Usko tai älä, mutta itse valitsisin manuali ilmastoinnin automaatin sijaan(siis jos olen autoa itselleni hakemassa). Nahkapenkit ovat sitten makuasia vaikka bemarissa ne on Suomessakin suht siedettävät istua ja kestävät hyvin.
                Vielä ihan selvyyden vuoksi, että koskiko mainitsemasi moottoripuolen muutokset molempia moottorikokoja eli 2.5l (523) sekä 2.8 (528) ?

                Olen tottunut automaatti-ilmastointiin, että en hevin luopuisi. Ei kait se nyt aivan luokaton voi olla. Nykyisessä -03 Mondeossa se toimii ainakin kiitettävästi

                Suurkiitokset kattavista vastauksistasi. Itseasiassa toivoinkin, että huomaisit threadin ja pistäisit kommentteja.

                Yleensä kommentit ovat luokkaa "Hei tyyppi. ota kato 540:n niin saat vedettyy burnixii paree!1"

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3120
                  • Välisuomi

                  #9
                  Aiheeseen ja siitä ohikin: Yritän parhaillaan järkisyillä perustella itselleni 540iA:n tai 530dA:n hankintaa. Se on vaikeaa. Aiemman 523:seni kahden vuoden (65 tkm) pakolliset ylläpitokulut olivat 9660 €, laskin 540:lle vastaaviksi 11846 €, 530d:lle 8592 €. Näillä D olisi halvin, mutta voiko joku rehellisesti sanoa että se on järkevä? Siis jos laittaa vakuutuksiin, polttoaineeseen, huoltoon ja käyttömaksuun kahden vuoden aikana melkein kymppitonnin, niin se on yksi hailee mihin ne sataset sitten pyöristyvät.. Sydämellä se auto taitaa sitten kuitenkin tulla valittua, ja siksi 540 iA on nyt päällimmäisenä mielessä.. Joskus se tulee kuitenkin myytyä, jolloin taas se 530D olisi ehkä helpompi myydä.. Toisaalta tällä hetkellä malleilla on hinnassa eroa kymppitonni, joten sillä ostaa melkoisen paljon soppaa siihen hiljaisella äänellä murisevaan bensarosvoon.. Vaikeaa..

                  Mutta asiaan: Siksipä kyselenkin että onkohan 540 jarrut ja muut alustan osat samaa tavaraa kuin muissa E39:seissä? Onko Dieseleissä omia osiaan alustassa?

                  Ja vanha vastaamatta jäänyttä: Onko E39:ejä saanut muistillisilla sporttipenkeillä (muita kuin M5:sia)?
                  ---

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Laskin sinun lukuihisi perustuvan menoarvion eli noin 7100 € / 2 vuotta. Piti ilmeisesti sisällään kaiken muun paitsi auton rahoituksen ? eli vakuutuksen, huolto, bensa, korjaukset ym. Laitoitko autoon jotain ylimääräistä ?

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3120
                      • Välisuomi

                      #11
                      Laitoin autooni muutakin rahaa, tuossa listassa on vain välttämätön jotta sillä voi yleensäkään liikennöidä:
                      vertailua kahden vuoden käytöllä a 30tkm/v
                      vm. 97 97 99
                      kulutus. 9,5l/100km 12,5l/100km 8l/100km
                      kustannus 523iA 540iA 530dA
                      vakuutus 30/70% 2392 2440 2416 (-35%)
                      ajoneuvovero 256 256 1336
                      polttoaine /60tkm 6270 8250 3840
                      huollot /60tkm 750 900 1000 appr.
                      ostohinta
                      myyntihinta
                      yht. 9668 11846 8592

                      Tjaa, nuo rivit näköjään menivät sekaisin, mutta tee työtä ja korvaa Windowsin virheet. Taas on yksi työpäivä mennyt hukkaan, eli korjatessa Windowsin aiheuttamia sokuja ja varsinainen työnteko on odottanut..
                      ---

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #12
                        e39

                        onkohan 540 jarrut ja muut alustan osat samaa tavaraa kuin muissa E39:seissä?
                        Mitä nyt olen jotain osia ostellut ja katellut niin näyttäisi V8 malleihin olevan eri osat kuin 6-koneisiin. Jotkut osat ovat myös 540 only. Hinnoissa ei onneksi ole kauhean suuria eroja.

                        Itse olin myös 530d ja 540 välillä, mutta kun kokeilin 540 niin ei siitä 530d:stä ollut korvaajaksi. Kyllä se 100 hevosen ero tuntuu niin raakasti. Katotaan sit joskus jos ei rahat riitä bensan ostoon. :wink: Tai jos 535d:tä saa joskus kohtuu hintaan. 8)

                        Comment

                        • Rapamaha
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 683
                          • -

                          #13
                          Re: e39

                          Originally posted by Wackot
                          onkohan 540 jarrut ja muut alustan osat samaa tavaraa kuin muissa E39:seissä?
                          Mitä nyt olen jotain osia ostellut ja katellut niin näyttäisi V8 malleihin olevan eri osat kuin 6-koneisiin. Jotkut osat ovat myös 540 only. Hinnoissa ei onneksi ole kauhean suuria eroja.

                          Itse olin myös 530d ja 540 välillä, mutta kun kokeilin 540 niin ei siitä 530d:stä ollut korvaajaksi. Kyllä se 100 hevosen ero tuntuu niin raakasti. Katotaan sit joskus jos ei rahat riitä bensan ostoon. :wink: Tai jos 535d:tä saa joskus kohtuu hintaan. 8)
                          Millainenhan tuo 530i hiace mahtais olla? Loppuvuodesta -01 olis veroprosentti kohtuullinen 28% :?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Keimolle vielä: Käsittääkseni myös 528 muuttui uudempaan versioon samalla kun muutkin pannut. Tuo automaatti-ilmastoimtikammo johtuu lähinnä työstäni jolloin huomaa kuinka paljon niissä on melko kalliita ongelmia vanhemmiten. Jos haen liikkeestä uuden ja tietäisin sen vaihtavani kolmen vuoden kuluttua, ottaisin automaatti-ilmastoinnilla. Usein jo kuitenkin kolme vuotta riittää jotta ongelmia alkaa tulla. Manuaalien kanssa ongelmat tulee n.10vuoden kuluttua ja vain kun painetason lasku laukaisee paineanturin. Tästä selvitään uudella paineistuksella kun taas automaatteihin saa olla vaihtamassa 500-800e:n palikoita parin vuoden välein jos ne haluaa pitää täysin toiminnassa vanhemmiten. Minulla kun näitä automaatti-ilmastointeja on ollut jo 80-luvun loppupuolelta, niin pieni omakohtanen skeptisyys on niihin tosiaan iskostunut takaraivoon myös ihan omistakin kokemuksista. Näitä toiminnan huojumisia/vikoja kun tuntuu olevan merkistä riippumatta. Se kuitenkin kannattaa varmistaa että ilmastoinnin voi kytkeä myös manuaalisesti/ilman lämpötila-asetusta jotta ilmastoinnin saa toimimaan myös talvella huurteenpoistossa. Se on kuitenkin ominaisuus jota oppii todellakin arvostamaan Suomen talviaamuina.

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #15
                              Hemi: kiitos jälleen kerran kattavasta vastauksesta.

                              Mailailin äskettäin yhden hepun kanssa, joka oli myynyt oman 528 Touringin. Hänen mielestään tuon E39 touringin myynti yleensä tuntuu olevan haasteellista.

                              Tämä seikka ihmetyttää, koska onhan tuo farmari huomattavasti monikäyttösempi perhekäytössä. Onko niin, että nuoret e30:n omistavat menettävät sukukypsyytensä burnatessaan eikä näin ollen tule tarvetta isommalle autolle mahd. perheenlisäyksen myötä ?

                              Kertokaa nyt joku, missä mättää jos mättää ?

                              Comment

                              Working...
                              X