memebuy23buy

E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apinamies
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 118

    #61
    Originally posted by Hemi
    Niin tuo vielä unohtui. Kuten mainitsinkin ohjelmapuolellahan tapahtui jonkin verran vielä edistystä siirryttäessä käyttämään M54 mallimerkintää joten pieni tehoero on tätä kautta oikeastikin varmasti tullut. Onko ero 10hv vai jotain muuta, sitä ei kukaan tiedä. käytännön suoritusarvoissa missään testeissä ei tehoero näy, jos sitä kuitenkin jopa 10hv on? Näiden moottorien sallitut tahdastoleranssi tehoerotkin ovat 2-3%, joten käytännössä voi löytyä tehokkaampi M52 kuin M54.
    Ainakin E46 3-sarjan autoissa olen nähnyt testeissäkin eroja 323 ja 325 välillä. Minulla oli aikaisemmin E46 325, mutta en koskaan vertaillut sitä kellolla vastaan 323:a. Se kuitenkin tuntui jonkin verran ripeämmältä, mutta siihenhän saattaa vaikuttaa monikin asia.

    Miten muuten on 5-sarjassa, onko 525 tuplapakoputkilla koko matkan moottorista takavaimentimeen ? 3-sarjassa tällainenkin ero löytyy, eli vanhat M52TU koneet olivat yhdellä putkella ja M54 koneet tuplaputkilla. Tämäkin saattaa vaikuttaa jonkin verran.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #62
      Apinamies: mehän olemme, samaa mieltä tuosta imusarjaproblematiikasta. Eli ennen kuin 9/98-M52/523 ja M54/525 moottorit tarvitsevat enemmän virtauskapasiteettia kuin mitä niiden alkuperäisimusarjat antavat myöden, aletaan olemaan muutenkin jo lähellä 300hv:tä. Pelkkä virtaavamman imusarjan vaihto(jos siis sellainen näihin uudempiin 523/525 koneisiin jostain löytyisi) tuskin tuo yhtään hevosvoimaa lisää vaan toden-näköisesti päin vastoin. Käytännön suoritusarvot laskisivat joka tapauksessa siirryttäessä pelkkiin "tyhmiin" putkikanaviin. En ole vielä perehtynyt tähän uuteen 523/525 imusarjakonstruktioon ja sen toimintaan joten seuraava pienellä varauksella. Päällisin puolin tutkimalla uutta 523 ja 525 konetta, näemme siis pelkät ohuet ja pitkät vääntökavavat. Näiden alapuolella/hyvin piilotettuna on varsinaiset tennispallon nielevät lyhyet tehokanavat. Kanavien virtaus-suhdetta ohjaillaan softalla ajotilanteen mukaan. Näin saadaan rakennettua laaja/tehokas vääntö/tehokäyrä. Eli näin saadaan virtausnopeus optimoitua jokaiseen ajotilanteeseen. Kun noita "piiloitettuja" tehokanavia päällisin puolin katselee, on vaikea kuvitella miten nämä vanhempiin M52 koneisiin tarkoitetut "yksioikoiset" voisivat edes virrata paremmin? Tätä en tiedä koska en ole mistään löytänyt näihin uudempiin mitattuja virtausarvoja. Ne ovat joka tapauksessa aivan eri arvot kuin mitä saadaan vm.94-98 523 imusarjasta. 96-9/98 523:ssa on oma pakoputkistonsa kun taas 9/98M52/523 - M54/525 putkistot ovat samat. Tästä ei siis väitetyssä tehoerossa ole kysymys. Samoin on viskon ja siivojen osalla, eli vanhassa M52:ssa on omansa ja 9/98/M52/523 - M54/525:ssa on samat.
      Yksi eroavaisuus kyllä on, eli M54:een tuli jossain vaiheessa tämä "kytkimellinen" laturi, joka kyllä voi tehdä hyvinkin usean hevosvoiman.

      Comment

      • kaba
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1209
        • Helsinki

        #63
        Keskustelu meni ohittain ohi, mutta Kannattaako siis:
        328 vm. 95 Tai 96 vaihtaa imusarja? hyötyä sillä näyttäisi saavan..ja mikä imusarja on hyvä tähän hommaan (hinta/laatusuhde)...tolla schrickillä on ainakin, mutta löytyykö niitä edullisemmin ja että laatu on jotakuinkin samaa.?? :?: :juo :roll: :shock: 8)
        -kaba-,
        BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
        Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
        Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
        Ex F10 M550d takaniskatuilla
        730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
        ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
        ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
        ex. mb 230 coupe, -91
        ex. Ford Granada 2.0 -84
        "Tio små moppepojkar"
        "Pruritum ani"
        "Helsinki City Boys"

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Hyötyä et saa yhtäkään hevosvoimaa mikäli et samalla saa toimitettua sylinteriin lisäbensaa. Eli ensin kannattaa miettiä miten saat toimitettua pyttyyn lisää "höökivettä". Palaessaan "höökivesi" sitten tarvitsee vastaavasti lisäilmaa jota ei tietysti saada koneeseen enään lisää jos alkuperäinen imusarja toimii rajoittimena. Tässä voimakas painoitus sanalla JOS... En kyllä one vielä milloinkaan nähnyt sellaista vakio imusarjaa joka ei toimittaisi riittävästi ilmaa vielä 20-30%:n tehon-nousulle, näin karrikoiden. Imusarja vaihdetaan vasta kun se selkeästi alkaa toimimaan sille suunnitellun korkeamman tehollisen kierrosluvun rajoittimena. Samalla kun vaihdamme isompitilavuuksisen imusarjan, menetämme vääntö ja tehoarvoissa alemmilla kierrosnopeuksilla. Eli jos koneemme ei oikeasti potki vastaavasti ylemmillä alueilla(mm.ruisku tai putkisto ei anna myöden) itse asiassa menetämme suoritusarvoissa. Tällöin ollaan juuri siinä klassisessa tilanteessa jossa viritys on onnistunut mikäli suoritusarvot putosivat vain 25%. Kone ehkä kiertää paikallaan vähän iloisemmin, mutta laaja teho/vääntöalue puuttuu täysin. Sama koskee tietenkin kaikkea virittämistä. mikään itsessään ei välttämättä lisää suoritusarvoja. Samoin kuin imusarjan on mm.usein pelkkä nokka-akselin vaihto on tuhoon tuomittu virikeino. Eli, pointti on aina se että se on bensiini joka palaessaan tuottaa hevosvoimat. Kaikki muu on lisäilman toimittamista syötetylle lisäbensiinille. Pelkkä lisäilman syöttö ei lisää tehoa. Viritys on siis perin yksinkertaista.

          Comment

          • hannuk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 2136
            • Capital

            #65
            Originally posted by Hemi
            Hyötyä et saa yhtäkään hevosvoimaa mikäli et samalla saa toimitettua sylinteriin lisäbensaa.
            Nyt perkele sitä rautalankaa jostain. :roll:

            Onko tuo Hemillä mutua vai kokemukseen (omaan/muiden) perustuvaa tietoa? Noita on dynottu niin paljon ennen ja jälkeen schrickin asennuksen, että se hyöty on n. 20 heppaa imusarjan vaihdolla.
            - BMW x5 f15 m50d "navetta"
            - Porsche Cayenne S
            - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
            - plus pari muuta

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #66
              Mähän en näistä e39:ien virittämisestä mitään tiedä, mutta eikös se moottorin ohjausjärjestelmä automaattisesti lisää bensan määrää jos ilmaa tulee enemmän. Siellähän on se lambda-anturi mittailemassa niitä seoksia. Eli jos ahdistavan imusarjan vaihtaa paremmin virtaavaan ja koneen täytös paranee korkeilla kierroksilla, niin suutinten aukioloaika nousee automaattisesti. Vai onko tässä logiikassa jotain vikaa?

              Comment

              • kaba
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1209
                • Helsinki

                #67
                Originally posted by hannuk
                Originally posted by Hemi
                Hyötyä et saa yhtäkään hevosvoimaa mikäli et samalla saa toimitettua sylinteriin lisäbensaa.
                Nyt perkele sitä rautalankaa jostain. :roll:

                Onko tuo Hemillä mutua vai kokemukseen (omaan/muiden) perustuvaa tietoa? Noita on dynottu niin paljon ennen ja jälkeen schrickin asennuksen, että se hyöty on n. 20 heppaa imusarjan vaihdolla.
                Tätä mäkin hain, ja tossa yläpuolella oleva kommentti "ilmaa lisää bensaa automaattisesti lisää" on samoilla linjoilla, kuin mitä minä luulin :shock: ... Noi dynotut 328:t, ni niissä tosiaan näyttäis tulevan se 20pollee imusarjan vaihdolla...eli HEMI, mitäs sä sanot siitä periaatteesta, että ohjainboksi säätäis löpön määrää suuremmaksi, kun se saa ilmaa paremmin...

                Opettakaa tietämätöntä
                -kaba-,
                BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                Ex F10 M550d takaniskatuilla
                730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                ex. mb 230 coupe, -91
                ex. Ford Granada 2.0 -84
                "Tio små moppepojkar"
                "Pruritum ani"
                "Helsinki City Boys"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Nuo schrickin ym.valmistajien omat mittaukset voi tietenkin jo sinällään asentaa tiettyyn markkinoinnillisen totuuden kategoriaan. Se tarkoittaa sitä että kaikki mikä jätetään kertomatta ei ole valehtelemista . Herra Schrick elättää itsensä, muijansa, kakaransa, ja hyvässä lykyssä vielä liudan sukulaisia näillä hänelle edullisilla dynokäyrillä. Näinän elättää itsensä myös Herra motor up. Voi kuitenkin vain ihmetellä kuinka paljon oikeastaan moottorista saadaankaan irti kun siihen ruuvataan kiinni kaikki "vitkuttimet" jotka lupaavat tehon-nousua. No, se on joka tapauksessa varma että mikäli schrickillä tai jollain muulla on tehokäyrä joka näyttää tehon/vääntömomenin nousseen, on se tullut sylinteriin syötetystä lisäbensiinistä, ei sinne syötetystä lisäilmasta. Schrick tietenkin jättää mainitsematta miten hän on tuon syötetyn lisäbensiinin koneseen saanut. Samalla hän jättää mainitsematta mitä vakiosatsi olisi tuottanut samalla syötetyllä lisäbensalla. Niin kauan kun emme tiedä sitä, emme voi oikeasti tietää mikä hyöty on ollut varsinaisesti "viri"imusarjasta.
                  Tuo mitä pmv totesi pitää osittain tietenkin paikkansa. Nykymoottoreissa vain nämä säätö/toleranssialueet ovat niin kapeat että maksimissaankin puhutaan ehkä 1%-2%:n toleranssialueesta. Kun ohjelma haistaa tätä suuremman muutoksen, tulkitsee ohjelma muutoksen viaksi/ongelmaksi.
                  Tämä laukaisee perusohjelman ja vikakoodin systeemiin. Tämän jälkeen on tehoista poissa n.30%. Mikäli ruiskutusaikaa halutaan muuttaa, on ohjelmallinen muutos ainoa vaihtoehto=chippaus. Mikäli ruiskutus määrää halutaan lisätä on paineen lisäys tai/ja suutinten suurennus ainoa vaihtoehto. "Sippaamalla" ja paineen kasvattamisella pannuun saadaan lisää tavaraa joka siis palaakseen tarvitsee lisäilmaa. Alkuperäinen imusarja tuskin on rajattu "seisahtumaan" tasan tehdasarvoihin, vaan kapasiteettia on varmasti enemmän kuin herra Schrick haluaa käyrillään esittää.

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #69
                    No mistä se tietokone voi tietää että lambdan antamat arvot on väärät? Tiedän kyllä toki, että eri antureille on etukäteen määrätty tietty vaihteluväli minne jännitteen on asetuttava. Muuten tietokone tulkitsee arvon virheelliseksi ja laittaa vikaohjelman päälle.

                    Mutta mä en ymmärrä, että miten seoksen mittaamisen vaihteluväli voidaan rajata. Ja sitäpaitsi ohjausjärjestelmän tehtävänähän on pitää lambdan arvo 1:ssä kaikesta huolimatta. Mikä anturi sitten mittaa sitä että kone tuottaa liikaa tehoa?

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      #70
                      eikös se 328 ole juuri imusarjalla kuristettu, että saadaan parempi alavääntö huipputehon kustannuksella? eli jos vaihdetaan lyhempi paremmin virtaava imusarja saadaan enemmän tehoa ja vääntöä, mutta korkeammilla kierroksilla?? eikös se näin mene?
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • hannuk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 2136
                        • Capital

                        #71
                        Originally posted by Hemi
                        Nuo schrickin ym.valmistajien omat mittaukset voi tietenkin jo sinällään asentaa tiettyyn markkinoinnillisen totuuden kategoriaan
                        Nyt ei puhuta mistään Dr. Shrickin mainosinformaatiosta vaan ihan loppukäyttäjien itse dynoamistaan enne-jälkeen tuloksista. Pyydä vaikka Janmann:ilta sen dynokäyrä, kun ei muuten tahdo mennä perille saakka.
                        - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                        - Porsche Cayenne S
                        - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                        - plus pari muuta

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #72


                          Näemmä se tohtori Schrick elättää "vitkuttimillaan" itsensä ja 200 työntekijää tuolla Saksan maalla. Firmakin on ollut pystyssä yli 30 vuotta, etä hyvin on menneet itselleen edulliset dynokäyrät läpi.

                          Comment

                          • hannuk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 2136
                            • Capital

                            #73
                            - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                            - Porsche Cayenne S
                            - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                            - plus pari muuta

                            Comment

                            • kaba
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1209
                              • Helsinki

                              #74
                              Just tässä clubilaisen kuuluisassa dynokäyrässähän nousi huipputeho ja vääntö, kierrosalueita en nyt muista ?? Kun ei oo lappusta koneella..

                              Muistin mukaan, se väänsi vielä hyvin alhaaltakin??
                              -kaba-,
                              BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                              Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                              Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                              Ex F10 M550d takaniskatuilla
                              730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                              ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                              ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                              ex. mb 230 coupe, -91
                              ex. Ford Granada 2.0 -84
                              "Tio små moppepojkar"
                              "Pruritum ani"
                              "Helsinki City Boys"

                              Comment

                              • Apinamies
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2003
                                • 118

                                #75
                                Originally posted by Hemi
                                Minulla nyt kumminkin on tallissa -9/00 mallinen M52/523 palasina kuin myös vm.3/01-M54/525 ja nämä koneet ovat täysin identtisiä valeon latureineen päivineen.
                                Oletko muuten Hemi varma siitä että kyseinen 09/00 523 moottori ei itse asiassa ole M54 ? Niitä nimittäin ruvettiin valmistamaan juuri 09/00. Miten se kaasu, onko siinä yhtään vaijereita vai onko täysin elektroninen ?

                                Comment

                                Working...
                                X