E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    Tm

    Se TM:n kellottama aika -96 523i:lle oli niinkin kova kuin 8,1s ja 15,8s varttimaili. En ole missään nähnyt, että uudemmat 523 tai 525 ois päässyt noita aikoja hätyyttelemään. Saati sitten 528:n 7,5s aikaa.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      erot

      Niin ,tuossahan tulikin jo noista painoeroista. Ainakin itsellä sellainen mutu, että normaaliajossa vm 97 528iA oli jopa pirteämpi kuin vm 99 vastaava. Ja syynä nimenomaan noussut paino uudemmassa. Tuo post 98 mielestäni tuntuukin huomattavasti painavammalta kuin ero rekisteriotteessa. Joka muistaakseni on noin 100 Kg. Tosin itsellä on lisäksi vielä tuplalasit ja sähköergonomiapenkit jotka nekin kai jotakin lisäpainoa tuovat.
      Sen sijaan tuo laajentunut vääntöalue tekee ajamisesta mukavampaa uudemmalla = käytännössä ajo koko ajan pienemmillä kierroksilla.
      Mutta!
      En nyt lyö päätäni pantiksi, mutta ainakin itsellä on sähköinen kaasupoljin (tarkistan vielä illalla) vaikka auto on "vain" 99 malli. Toisin kuin hemi väittää, että olisi tullut vasta tuossa M54 koneissa.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        Originally posted by Hemi
        Eli kun tuossa 9/98 tekniikkauudistuksessa moottorin tyypitys haluttiin pitää M52:na ja auton malli 523:na , piti speksihepat/vääntö pitää samoina vanhan koneen kanssa. Ainoastaan saatava maksimivääntö voitiin laittaa alemmaksi. Todelliset hepat saatiin paperille siis vasta kun ko.moottorin tyypitys muutettiin M54:ksi ja auton malli vastaamaan moottorikokoa 525:een. Itse moottori ei silti tässä välissä enään muuttunut vaikka hevosvoimat paperilla kasvoivatkin. Eli M52Tu kun kone on kerran käytännössä identtinen M54 koneen kanssa, on selvää että 9/98-uudemman M52TU koneen tehot on paperilla alakantissa. Näin tietysti tiedetään olevan käytännössäkin
        Tätä kommenttia tukee myös se fakta, että M52TU moottoreista saadaan pienillä modeilla (pelkkä vapari ja lastu) suhteellisen paljon lisätehoa verrattuna vaikka M54-moottoreihin. Johtuu juuri siitä, että päivittäessään M52-perhettä BMW joutui "kuristamaan" huipputehoja.

        Mielenkiintoista kun alkaa miettimään BMW:n moottorinpäivitysfilosofiaa: 90-alussa M50-tuoteperheen synnyn myötä otettiin irti näyttävät huipputeholukemat. Vääntö taasen oli mitä oli. Sitten M52:n yhteydessä vääntöarvoja korjattiin nimellishuipputehon kustannuksella kahteen otteeseen. Seuraavaksi M54-perheessä oli jälleen huipputehon kasvatuksen vuoro ja siirryttäessä uuden kolmesarjan (ja jossain mielessä myös 6-sarjan) myötä seuraaviin moottoreihin huipputeho on jällen kasvanut, mutta myös vääntökäyrät ovat paremmat ainakin paperilla. Huomionarvoista tässä kehityksessä on ollut suorituskyvyn paraneminen kun huipputehoista on tingitty paremman väännön vuoksi (esim 170hv 323i vs 192hv 325i).

        Myös omien amatööritietojeni perusteella sähköinen kaasupoljin (huono "keksintö" sinänsä) tuli vasta M54-moottoriperheen yhteydessä ainakin 3-sarjassa.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • Jeff
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 202
          • Mämmilä

          Originally posted by Wackot
          Ja hommahan on siinä mallissa, että jos laittaa e39:sin niin ei oikeastaan kannata harkita kuin kahta mallia. Joko tuo 528 tai sitten 540, jos diisseleitä ei oteta mukaan, eikä uudempaa 530i.
          Väite on sitä luokkaa, että vaatii perusteluja.

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            perusteluja

            Originally Posted by Wackot
            Ja hommahan on siinä mallissa, että jos laittaa e39:sin niin ei oikeastaan kannata harkita kuin kahta mallia. Joko tuo 528 tai sitten 540, jos diisseleitä ei oteta mukaan, eikä uudempaa 530i.

            Jeff:
            Väite on sitä luokkaa, että vaatii perusteluja.
            No yritän perustella lyhyesti. 520 liian pieni ja tehoton kone e39:iin, syö about saman verran bensaa kuin huomattavasti vääntävämpi ja tehokkaampi 523. Hankinta hinnassa ei juuri eroa. Sitten 523 ja 528. Edelleen kulutus about sama. Hankinta hinta about sama. 528 enemmän vääntöä ja tehoa. Siis miksi ostaa muuta kuin 528 jos haluaa 6-koneisen?

            Sitten jos 528 ei riitä niin häätyy ostaa 8-koneinen. 535 on painoonsa ja bensan kulutukseen nähden laiska. Samalla rahalla ja taas lähes samalla kulutuksella saa 540:sen, joka on ihan eri peli kuin 535. Eli ainoa kannattava vaihtoehto on 540.

            Dielel ja 530i mutkistavat sitten kuviota hieman...

            Comment

            • Jeff
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 202
              • Mämmilä

              Originally posted by Wackot
              No yritän perustella lyhyesti. 520 liian pieni ja tehoton kone e39:iin, syö about saman verran bensaa kuin huomattavasti vääntävämpi ja tehokkaampi 523. Hankinta hinnassa ei juuri eroa. Sitten 523 ja 528. Edelleen kulutus about sama. Hankinta hinta about sama. 528 enemmän vääntöä ja tehoa. Siis miksi ostaa muuta kuin 528 jos haluaa 6-koneisen?

              Sitten jos 528 ei riitä niin häätyy ostaa 8-koneinen. 535 on painoonsa ja bensan kulutukseen nähden laiska. Samalla rahalla ja taas lähes samalla kulutuksella saa 540:sen, joka on ihan eri peli kuin 535. Eli ainoa kannattava vaihtoehto on 540.

              Dielel ja 530i mutkistavat sitten kuviota hieman...
              Siis hieman provosoiden 520:sen hinnalla saa 540:sen?

              Comment

              • kuukankorpi
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 634

                Itse nautin E39 loistavista ajo-ominaisuuksista,vaikka onkin "tehoton"523:n ja vuodelta -96 mut silti peittoo kulussa ja ominaisuuksissa useimmat uudet autot,(lähes kaikki)!Ehkä johtuu siitä et tulee kesäisin kiihdyteltyä mopolla minkä 0-100 on n.4,5 sek,niin ei semmoista kampetta oo tehtykään mikä sen helpolla voittais paitti toinen mopo!Eli asiat suhteellisuusjärjestykseen E39 millä koneella hyvänsä on kannattava ostos jo ajo-ominaisuuksienkin puolesta,ne jotka haluu hirveetä kiihdytystä ja paljon voimaa päätyy muihin(kaksipyöräisiin)merkkeihin.Ps.Ei herneitä

                Comment

                • blackrabbit
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4856
                  • Espoo

                  Originally posted by Jeff
                  Siis hieman provosoiden 520:sen hinnalla saa 540:sen?
                  Jaa, itse ymmärsin Wackot'n tekstin kyllä näin (en ole perehtynyt asiaan sen tarkemmin): 520..523..528 hinta nousee aina pikkaisen siten, että 528 vs. 520 hintarakoa on kuitenkin jo jonkin verran (eli yleensä vertailupareina 520-523 tai 523-528). Ja jos nämä tehot ei riitä, niin sitten kasikoneinen ja sieltä kulutuksen/tehojen puolesta 540.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Jeff
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 202
                    • Mämmilä

                    Originally posted by kuukankorpi
                    Itse nautin E39 loistavista ajo-ominaisuuksista,vaikka onkin "tehoton"523:n ja vuodelta -96 mut silti peittoo kulussa ja ominaisuuksissa useimmat uudet autot,(lähes kaikki)!Ehkä johtuu siitä et tulee kesäisin kiihdyteltyä mopolla minkä 0-100 on n.4,5 sek,niin ei semmoista kampetta oo tehtykään mikä sen helpolla voittais paitti toinen mopo!Eli asiat suhteellisuusjärjestykseen E39 millä koneella hyvänsä on kannattava ostos jo ajo-ominaisuuksienkin puolesta,ne jotka haluu hirveetä kiihdytystä ja paljon voimaa päätyy muihin(kaksipyöräisiin)merkkeihin.Ps.Ei herneitä
                    Ei herneitä, ei. Asiaa puhut, samoilla linjoilla olen itsekin.
                    E34 525ixA on lähes ihanteellinen auto jokapäiväiseen työmatka- ym. ajoon. Avainsana on luotettavuus, eikä tehojakaan "puutu".

                    Kilpurit ja muut brassailuautot ovat tietenkin asia erikseen.

                    -Jeff
                    Last edited by Jeff; 14-01-2005, 20:22.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Tuota,tuota... näyttää olevan turha "väitellä" mitään, joten lyödäänkö ensi kesänä varttimaililla alastarossa tai motoparkissa kadunmiehen päivillä tuloskortit vertailuun. Eli en nyt ole vielä katsonut missä olisi ensi kesänä mahiksia päästä kellottamaan 1/4mile aikoja, mutta sittenhän se selviää miten M52-523/528/540, M52TU-523 tai M54-525 loppujen lopuksi kulkee?

                      Comment

                      • Jeff
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 202
                        • Mämmilä

                        Originally posted by Hemi
                        Tuota,tuota... näyttää olevan turha "väitellä" mitään, joten lyödäänkö ensi kesänä varttimaililla alastarossa tai motoparkissa kadunmiehen päivillä tuloskortit vertailuun. Eli en nyt ole vielä katsonut missä olisi ensi kesänä mahiksia päästä kellottamaan 1/4mile aikoja, mutta sittenhän se selviää miten M52-523/528/540, M52TU-523 tai M54-525 loppujen lopuksi kulkee?
                        Ei mun M50B25 -vanoskoneeella mitään kisoja kannata lähteä ottamaan, takkiin tulee kuitenkin. (Mulle riittää, että avensikset ei hypi silmille)

                        Kuten aiemmin mainitsin, KÄYTTÖAUTOLTA vaadin aivan muita ominaisuuksia kuin yletöntä tehoa ja suorituskykyä.

                        Comment

                        • puuhapete84
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 15

                          523 hankinta

                          olen hankkimassa bmw 523 96-> mutta on aika vaikea löytää sellaista missä ei olisi sitä bmw busines audio järjestelmää, siispä kysymys kuuluu voiko kyseiseen järjestelmään (bmw busines audio) saada jonkinlaista korvaavaa paneelia entisen kasetti/cd soittimen paikalle mihin saisi oman Mp3/dvd soittimen?
                          autoliikkeessä myyjä väitti että sellaisia on olemassa mutta minä en ainakaan mistään ole löytänyt.
                          joten onko mitenkään mahdollista jos autossa on integroitu soitin niin vaihtaa sitä normaaliin autosoittimeen ja minkälaisilla kustannuksilla?
                          Kiitos.

                          Comment

                          Working...
                          X