memebuy23buy

E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #61
    Originally posted by peltone View Post
    Mietin tuotakin vaihtoehtoa mutta tuntui että hölmöä hommaa alkaa 10mm pitää vastaa ku kaveri hakkaa järjettömällä lekalla 32mm kinghippoavainta
    Avaa ensin hieman yhtä niistä 10mm kannalla olevista pulteista. Sitten laittaa avaimen lenkkipään tähän ja avaimen syrjän toista pulttia vasten, avaimen tulee tällöin olla tietysti suoralla lenkkipäällä varustettu lista. Näin vääntö ei tule 6mm pultille vaan voimaa vastaanottavan vektorin pituus kasvaa huomattavasti, koska seuraava pultti on noin 5cm päässä, tässä tapauksessa tuo 6mm kestää kyllä sivuttaisvääntöä melko lailla katkeamatta, niin paljon kuin pitkälläkään vipuvarrella jaksaa pitää. Toki flekti kannatta avata edelleenkin naputtelemalla.
    Muutenkin erikoispitkät suorat lenkkiavaimet auttavat monessa muussakin korjaushommassa.

    Comment

    • arpuC
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1377

      #62
      Äskettäin tuo 32mm pultti avattiin, niin ei siinä tarvinnut, kuin yksi pitämään järjettömän kokoisilla pihdeillä vesipumpun hihnapyörää paikoillaan ja tuo pultti lähtikin ihan mukavasti ilman lekaa käsipelillä vääntämällä. Eikä hihnapyörään jää jälkiä...


      Mites muuten tuo ilmaus nyt menee m62 koneessa eli nyt kun kone on kokonaan nesteittä?

      Tissistä löysin "topping up coolant"

      1. Korkki pois ja ilmausruuvi auki
      2. Ennen täyttämistä lämpö täysille ja puhallin minimiin
      3. Lisää nestettä hitaasti niin kauan, kun kuplia ei tule.

      Tississä kuitenkin mainitaan vielä "after filling system, vent system and check for leaks".

      1. Avaa paisarin korkki, mutta jätä kierteille.
      2. virrat päälle ja puhallin minimiin sekä lämpö täysille
      3. Käynnistä kone ja paina kaasua 3-4 kertaa 4500-5000rpm 30secunnin sisällä.
      4. Jos nesteen taso on tippunut tähän asti, niin lisää cold max rajaan saakka.
      5. Laita korkki tiukasti kiinni ja anna auton käydä kunnes termostaatti aukeaa
      6. Tarkista nesteen taso max 30c lämpötilassa jos lämpötila on yli, niin anna jäähtyä ja lisää tarvittaessa. Huom! jos menet availemaan korkkia yli 30c lämpötiloissa, niin uhkana on, että järjestelmään pääsee ilmaa ja koko homma uusiksi. Eli antaa jäähtyä vain useamman tunnin.

      edit. Jep, näinhän se menikin, kun nesteet oli kokonaan pois. Koko operaatio hoitui nopeasti ainakin noilla ohjeilla eli ei kannata leikkiä muilla kikoilla.
      Last edited by arpuC; 25-06-2009, 12:50.
      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
      En löydä enää sun luo
      Teitkö sä tän tahallaan?
      Nyt kaikki palaa.

      Comment

      • E39touring
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 203
        • Janakkala

        #63
        Tuli tempastua tosta 2001 E39 520i 2,2 koneisesta vesipumppu irti. Ei ollut kummonen homma.
        Isoin työ molata flektin kotelo sopivaan malliin, jotta pääsi veivaamaan pultteja pyörältä ja
        pumpulta.

        Kiristin/epäkeskorissan laakerikin aivan lopussa!!
        Taitaa siis viisainta vaihtaa myös se aina pumppurempan yhteydessa. Omalla autolla
        ruuvattu vasta 159 898 Km joka ei mielestäni mikään matka kyseisille osilla!!
        Noh ei ainakaan kerinnyt muuta rikkoutumaan, kun meteli paljasti viat.

        Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
        samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #64
          Originally posted by E39touring View Post

          Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
          samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??
          Kerran tuli motonetista orggis pumppu, viimeksi saksalainen laatupumppu.

          Comment

          • E39touring
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 203
            • Janakkala

            #65
            No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

            Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8094
              • Willähde

              #66
              Originally posted by E39touring View Post
              No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

              Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
              Tuollahan se alotuspostauksessa lukee:

              Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.
              Tein noilla ja hyvä tuli. Toki ei ollut niin paljoa työtä kun koko järjestelmä ei ollut tyhjentynyt.
              Toki niitä muitakin varmasti on..
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Administrator
                Bimmer Rookie
                • Jul 2009
                • 76
                • Tre

                #67
                Originally posted by E39touring View Post
                No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

                Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
                Ilmaus on helppoa näissä uudemmissa koneissa, järjestelmä ilmaa itsensä kunhan vaan syylarin alareunassa oleva kiertovesipumppu toimii.

                Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
                Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.

                Comment

                • Seiska
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2002
                  • 126
                  • Vantaa

                  #68
                  Originally posted by E39touring View Post

                  Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
                  samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??
                  Vesipumpun ja termariosat mieluiten merkkiliikkestä , on aikalailla samanhintaisia.
                  Kannattaa kysyä ensin merkkiosaa ja verrata.

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Kerran tuli motonetista orggis pumppu, viimeksi saksalainen laatupumppu.
                  Viimeksi oli kalliimpi Motonetissä , kuin orkkisosa , siksi menin Laakkoselle.

                  -Jani
                  Team Top Alcohol
                  Jetta TSI -10
                  Ex: 730i -88,320i 2.7 -86,530 v8 -93,325i -94,750iAL -88, 316i -89, 320D -00

                  Comment

                  • E39touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 203
                    • Janakkala

                    #69
                    Originally posted by Administrator View Post
                    Ilmaus on helppoa näissä uudemmissa koneissa, järjestelmä ilmaa itsensä kunhan vaan syylarin alareunassa oleva kiertovesipumppu toimii.

                    Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
                    Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.
                    Kiitokset tähän viestiketjuun osallistuneille!! Vinkit tosi toimivat ja varsinkin tuo ilmauksen suorittaminen naurettavan helppoa.

                    Kertauksena ja tietona muille. Ostin osat merkkiliikkestä vesipumppu made in Italy 89,- Eur
                    ja rissapyörä made in Slovakia INA-laakeri 34,-Eur. Tollaset hinnat ja BMW pahvilaatikossa.
                    Toivottavasti pelittävät taas seuraavat 150 000Km.
                    Alkuperäisissa näkyi olevan Germany leimat.

                    Aikaa kului koko hommaan n. 2 tuntia huilitaukoineen. Eniten kärsimyksiä aiheutti viskon/tuulettimen siiven paikoilleen laitto, kun on niin ahdas läpi pyöritellä paikoilleen.
                    Last edited by E39touring; 05-08-2009, 10:55.

                    Comment

                    • jpr-79
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 59
                      • Saloinen

                      #70
                      [quote=herja;1528945]Moskalla lyöminen on ihan turhaa, vaikka voimaa siinä on mutta se napakkuus puuttuu. 32mm avain ja mahdollisimman pieni vasara(esim. biltemasta tollanen ~300g kuulapäävasara), sillä vetää ihan täysiä,

                      Minulla taas ei pikkuvasaralla inahtanutkaan mutteri, mutta Bilteman 1100g moskalla kun mojautti niin aukes... keinoja on monia, mutta kun kaikkea yrittää niin voi jopa auetakkin. mulla meni termarin ja nesteiden vaihdossa n.2h kun samalla peseskelin syylärin pesuhuoneessa, on muuten melko paljo kaikkea paskaa syylärissä:think

                      Comment

                      • Nuuskapeke
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2007
                        • 58

                        #71
                        En tiedä onko oikella alueella tämät juttu, mutta uskon tätä ketjua lukevilta olevan kokemusta samoista osista. Joku varmaan osaa kertoa onnistuuko e39 vm.96 528 vaihtaa ylävesiletku purkamatta etupäätä yhtään? http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=11&fg=35 Kuvassa letkunkiristimen nro. 3 kohdalta tippasee jäähdytinnestettä ja letkunkiristimen ruuvi on alaspäin, joten päälypuolelta vaikeahko päästä käsiksi. Järjestelmästä täytyy ilmeisesti ottaa kaikki nesteet ulos, jos ylävesiletkun vaihtaa? En ole varma onko letku murtunut/huonosti kiinni, muttei tuntunut ainakaan löysältä . Auto oli pari kuukautta aiemmin kansiremontissa ja vein auton samalle korjaamolle, koska koneen alla läikkä jäähdytinnestettä. Huoltomies katsoi autoa ja sanoi, että ylävesiletku vaihdettava, eikä se onnistu ilman keulan purkamista. Taskulampun kans kun katsoin letkun juureen niin nestettä oli valunut ulos letkun pään ja termostaattikotelon (?) saumasta. Tuli vain mieleen, että minäkö joudun maksamaan, jos liitin väärin kiinnitetty/löysälle jätetty. Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, vesipumppu ja syyläri. Ensimmäisen kerran lämmöt nousi pari viikkoa remontin jälkeen ja vein auton sinne jä käskin ilmata järjestelmän uudelleen kunnolla ja auto toimi taas moitteettomasti. Nyt autolla ei uskalla ajaa kuin lyhyitä matkoja ja heti, kun lämmöt nousee ja termostaatti aukeaa niin alkaa nesteet kulkemaan tuon vuotokohdan läpi ja tippasemaan.

                        Comment

                        • Janne-90
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 246
                          • Naantali

                          #72
                          pystyy vaihtamaan ilman mitään purkamista jos saat vain klemmarit auki.. kannattaa laittaa letkupuristin alavesiletkuun ja nostaa keula vähän ylös nii nesteet pysyy aika lailla kaikki sisällä. helppo on tietenki tehdä siihen tilaa ja ottaa flekti ja muovinen "tunneli" pois.. muista jos otat flektin pois nii siinä on Väärän kätiset kierteet. flektin saa helposti sillee pois että painat rauta kangella hihnaa piukkaan ja äkkiä väännät auki.. tunneli on kiinni painettavilla nastoilla alhaalla ja ylhäällä. mä vaihdoin kk sitten termostaatin kotelonki ettei tarvinnu ilmata suuremmin.. hyvin toimii mulla

                          Comment

                          • Nuuskapeke
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2007
                            • 58

                            #73
                            Ehkä tyhmä kysymys, mutta järjestelmä vuotaa siis letkun nro.2 liittimestä nro.3 . Onko tuo 2 alavesiletku, koska huoltomies puhui ylävesiletkusta ja vuoto oli nro.2 letkussa?

                            Comment

                            • Janne-90
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 246
                              • Naantali

                              #74
                              2 on alavesiletku.. jos klemmarei ei saa auki nii sit otat sen flektin ja tunnelin pois.. jos joudut vaihtaa alavesiletkun nii sit tulee nesteet pihalle ja joudut ilmaamaan. täältä löytyy hyvät ohjeet.

                              Comment

                              • jumbo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 6603
                                • Lappeenranta

                                #75
                                Järjestelmä pitää ilmata joka tapauksessa, otti minkä tahansa letkun irti.
                                M550d

                                Comment

                                Working...
                                X