Originally posted by TJJ
View Post
E39: vesipumpun ja termostaatin asennus
Collapse
X
-
Mulla oli siiva mennyt kulumaan PERKELEESTI sisäpuolelta, koska tuli ajeltua n.300km pumpun oireilun alkamisen jälkeen. Suosittelen vaihtamaan tämän, koska oireena helvetinmoinen kirkuminen konehuoneesta, ohjaa nimittäin hihnan päin helvettiäGas or ass, no free rides
F10 520d lci
E36 325 ahdistettu.
Comment
-
-
Originally posted by okko View PostKuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä.
Itellä kävi niin että auton lämmöt käväsi punasella, kabiiniin tuli korkeintaan haaleata ilmaa ja sitten tulivat nesteet ulos termostaatin kotelon annettua periksi. Osien vaihdon osalta tuo remontti meni helposti kun flektikin lähti auki ensimmäisellä bilteman pikkuvasaran napautuksella.
Vaihtoon meni:
Termostaatti (vanha aukesi kattilassa kiehauttamalla)
Termostaattikotelo + tiiviste
Vesipumppu (vanha oli välyksetön ja siivet ok)
Paisuntasäiliön korkki
Pistin ylävesiletkusta niin kauan nestettä sisään kuin pysty ja tämän jälkeen vielä termostaattikotelon ilmausruuvista lisää. Käytin autoa minuutin, sammutin ja pumppailin alavesiletkua syylärin ilmausruuvi auki. Tätä pari kertaa ja sitten korkit kiinni ja tyhjäkäynnille. Lämmöt kuitenkin jatkaa nousuaan (110 kohdalla lopetin) eikä muu kuin ylävesiletku lämpiä. Syyläri on aivan kylmä eli lisäflektikään (tietääkseni tässä semmonenkin on) ei lähteny pyörimään. Kabiiniin ehti kuitenkin jo tulla lämmintä hetken aikaa.
Tuota ilmausta on toisaalla haukuttu helpoksi ja toisaalla vaikeaksi. Nyt kiinnostais että mitä tuossa ilmauksessa pystyy/tuli vielä ryssittyä? Missään vaiheessa ei tuntunut nestetaso laskevan säiliössä ja letkutkin tuntui siltä että niissä olisi muutakin kuin ilmaa.
Kehittävätkö nämä E39:t (520i) jostain ilmaa järjestelmään koska muuta selitystä en tuolle keittämiselle keksi..Last edited by wtp; 06-12-2011, 19:34.E39 520i '97
Comment
-
-
Itse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...
Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...E39 520i '97
Comment
-
-
Originally posted by wtp View PostItse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...
Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...
Comment
-
-
Tulipa eilen vaihdettua jäähdyttäjä tuohon 530iA:han, koska entisessä oli hiushalkeama. Noh samalla kertaa päätin uusia vesipumpun ja termostaatin koteloineen. Vesipumpun ja termarin tilasin schmiedmanilta. Termari on alumiinikotelolla ja "OE" laatua. Sain sitten homman tehtyä ja eilisen jälkeen n.100km ajoa. Tänään sitten ajossa irtos ylävesiletku termarin päästä ja nesteet pihalle. Tarkemmin kun asiaa tutki niin vesiletkujen metalli nipsuttimet ei mene ihan perille asti tuossa alumiini mallin kotelossa. Joten meni vanha termari paikoilleen uudella tiivisteellä. Schmiedmannin termari lähtee bumerangina takas. Vanha vesipumppu oli alkuperäinen ja muovisiivillä, mutta ihan hyvässä iskussa.
Salavalikon kautta seurattuna uudella termarilla lämmöt oli 90-93astetta ja vanhalla pyörii siinä 93-97astetta. Mitähän muilla mahtaa näyttää?530XD LCI M-Sport
ex E39 530iA M-Sport
ex E39 530dAT
Comment
-
-
Vuosimalli on 2000 ja ja auto 530d automaattivaihteinen.
Onko ihmisillä ollu ongelmia tarvike termarikotelojen tai vesipumppujen kanssa?? Autoon on kesällä asennettu tarvike vesipumppu ja samalla Gatesin tarvike termarikotelo. Tämä kotelo kesti 1kk ja halkes kyljestä. Nyt autoon on vielä kokeiltu 2 kertaa Triscan merkkistä termari koteloa ja samasta kohti aina halkeaa jonku kk ajamisen jälkeen!!! Järjestelmään ei tule normaalia isompaa painetta ja kaikki muu on ok. Muutama vesiletku on vaihdettu öljyvuotojen tekemän haurastuksen takia.
Asennuksessa ei ole vika kun se on jo harjoiteltu sen 3 kertaa ja eri asentajien toimesta.
Ja tiedän että näissä termostaattikoteloissa vesipumppuun on kahta erillaista kiinnitystä joten ei ole kiinni siitä
Auto tulee mulle tänään iltapäivästä taas termarikotelon vaihtoon nii ois mukava kuulla kokemuksia. Samalla katsotaan onko vesipumpun ja kotelon tiiviste pinta tasainen.Last edited by beemers; 26-01-2012, 08:27.
E36Ticompact -95 HELLROT-: orava : connection-
EX:E30///M3 replica Tic
EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMotonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.
-Pitäis varmaan valittaa et myytte liian hyviä osia,menee vielä maine.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMotonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.
Comment
-
-
Kun nyt vaikka se Behr valmistaa Bmw orkkistermarit niin se ei todellakaan tarkoita sitä että kaikki Behrin valmistamat termarit on välttämättä samaa laatua kuten ei tarkoita myöskään vaikkapa Lemförderin alustan osissa.
Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :thinkLast edited by Jube; 26-01-2012, 18:07.Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
-
Originally posted by Jube View Post
Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :think
Mielessä kävi kuvaaminen uusi ja vanha vierekkäin, mutta sitten se jäi siinä asennuksen tuoksinassa.
Comment
-
-
Siksi vaan epäilen kun täydellisellä Bmw varaosanumerolla varustetun osan myyminen muussa kuin Bmw OEM paketissa ei ole luvallistaNäillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
Comment