Huumorimiehiä täällä on, tutustu yleistä keskustelua ja netistä osioihin, mutta toisaalta täällä on tiukat moderaattorit hillitsemässä vitsailua yms...
Vai tiukkoja Tekniikka ja Ongelmat osioissa pidetään keskustelua asialinjalla huomattavasti tiukemmin kuin esim. Yleistä keskustelua alueella
Eiköhän nyt kuitenkin olla lähdössä "perse edellä puuhun" jos tämän tasoista autoa lähdetään ostamaan pääkriteereinä moottorin ja käsijarrun helppo remontointi? Pointti pitäisi olla siinä että ko."kikkareisiin" EI TARVITSE koskea normaali huoltojen lisäksi lainkaan. e39:n m52 perusmoottorien ja käsijarrujen vikatiheys on erittäin alhainen= japsien tasoa, joten näistä ei kyllä todennäköisimmin koidu ongelmia (8/98-vanhemoien moottorin apu/ohjainlaitteissa jotain sanomista).Itse asiassa juuri japsien suosima mäntiin vaikuttava käsijarrusysteemi aiheuttaa selvän vikatiheyspiikin merkistä riippumatta. Bemun suosima systeemi ikäänkuin kuuluu laatuautooon.
Sekään ei ole 100% viaton, mutta x10 viattomampi kuin halpa mäntäsysteemi.
Jos vikatiheyden minimointi on pääkriteeri e39:iä ostettaessa, pitää valinta tällöin ehdottomasti kohdistua 8/98-uudempaan.
Toisaalta, jos e39:iä yleensäkkin ja erityisesti 96-98:ia ollaan ostamassa tavoiteltaen maksimaalisen pientä vikatiheyttä, on valinta jo lähtökohtaisesti väärä ja jonkinlainen pettymys on varma. Mielummin 98- 686 Mazdaa tai Avensista alle ja ei tarvitse murehtia laakerointien kestävyydestä eikä kyllä vanoksistakaan.
e39:ia lähdettäessä ostamaan, kannattaa TODELLAKIN panostaa kaikkeen oleelliseen eikä lähteä spekuloimaan asioilla joiden ongelmat ovat pelkkiä spekulaatioita ko.auton elinkaaressa.
Eli jos e39 tärisee/tutisee koeajettaessa, voin luvata että pahimmassa tapauksessa vaihdat mielelläänkin yhden moottorin ennemmin kuin etsit ja poistat sitkeimmät tutinat jne.jne.
Tätä forumia viikon kelaillessa hakusanalla: e39, saat kyllä melko hyvän kuvan siitä mihin oikeasti kannattaa e39:iä ostettaessa kiinnittää huomiota.
Juu mulla on eka bmw ja malli e39 530dat ja olen sillä ajanut 8kk ja 25 tkm.
Kilometrit ostoretkellä 200tkm,alustan osat tietääkseni oli ostohetkellä suht alkup.lukuunottamatta paria apurungon puslaa ja koiranluuta.
No joka tapauksessa kulutus osia tuohon on joutunut vaihtaan.
-Iskarit joka nurkkaan
-apurungon puslat
-etupalat (levyt vissiin vaihdettu joskus kun olivat tod.hyvät)
-abs-anturi sekä takalasin pyyhinhässäkkä liikkeen piikkiin
Nyt katsastin joulukuussa auton ja muuten ok paitsi etutuennan heloissa alkavaa väljyyttä(ratti vapisee jarruttaessa n70-80km\h nopeudessa) sekä takana vakaajatangon "tumpit" ja nuo vaihdan vain sen vuoksi vaan jos alusta alkaa koliseen.Keväällä laitan taakse uudet jarruosat(levyt,palat ja kässäriosat) jotta niitä ei tarvi minun aikana enään raplata joten rupeaa alusta oleen aika jees kunnossa.
Se on totta että auton ollessa sopivasti ajettu (esim+150 tkm ) näitä kulutusosia saa vaihtaa,tosin kaikki ei tule yhtä aikaa..
Kaverikin on ajanut mondeon iskareilla jo 260 ykm mutta kyytikin on sen mukaista, ja myös renkaat on kuluneet päin peetä.
Joten monellakin tavalla voi ajaa,itse vaihdan mielummin osat "ajoissa" ja nautin auton ominaisuuksista joista tuskin voi nauttia esim jos iskarit on lopussa.
Tuossa keskustelua tutinasta joka on aika yleinen näissä e39:ssä tosin enemistö on varmaan "hiace" mallia eli touringeja.
Joka tapauksessa kivoja pelejä nämä e39:t, ajoin joku aika sitten ihan mielen kiinnon vuoksi e39 528 steppilootolla vm 96 aj 280tkm ja laadukkaan oloinenhan tuo oli vieläkin joten varmasti saa hyvän kumppanin pitkäksi aikaa.
Ja tämä foorumi on yksinkertaisesti hyvä,tietoa on monellakin kaverilla paljon ja sitä myös jaetaan.
Ei muutakuin e39 taloon ja jos ongelmia tulee niin tänne kysymyksiä,kyllä pojat auttaa
Yhdyn täysin Hemin kommentteihin siitä, että Kajakki on keskittynyt epäolennaisimpiin asioihin. Moottorista tuskin tulee mitään ongelmia eteen ja tuo käsijarrusysteemikin on ihan toimiva, jos sitä käyttää säännöllisesti. Omassa seiskassa on tuo samainen 2.8-kone ja olen tehnyt siihen ite kaikki huollot ja mitään korjauksia ei ole tarvinnut vielä tehdä. Pelkät öljyt, putsarit, tulpat, termari ja seuraavaks vesipumpun ja ohjaustehostimen hihnat varmuuden vuoks ja that's it. Autolla ajettu 190tkm ja koneen uskon kestävän vielä toiset 190tkm.
Käsijarrusysteemin on ihan tukevasti toteutettu ja ainoat ongelmat on ruostuvat pinnat, jos sitä ei käytetä automaattiautossa aktiivisesti. Ite raaputin ruosteet pois ja säädin jarrun uudestaan ja taas toimii kuin uutena. Mitään uusia osia en sinne vaihtanut, kun ei ollut tarvetta. Nyt kun käytän käsijarrua joka kerta pysäköidessä, enkä jätä pelkästään P:n varaan, niin käsijarru toimii myös tulevaisuudessa. Jos tarvetta tulee säätöön ja huoltoon, niin tekemääni ohjetta voi soveltaa varmaan aika suoraan myös E39:ään. http://www.oktanova.com/ht/bmw/jarrut/
Tärkein homma E39:ää ostettaessa on Hemin mainitsema tutinoiden puuttuminen ja se, ettet osta halvinta pommia, vaan sellasen missä on muutakin tehty kuin huoltokirjaan haettu öljynvaihtoleimat.
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Hyvä kommentti hemiltä. Kone tai kässäri ei tosiaankaan ole se mikä leviää.
Sen sijaan kannattaa muistaa, että 96 mallinenhan tosiaan on jo kymmenen vuotta vanha ja sähkölaitteita ihan perusversiossakin on aika tavalla. Ja autohan ei ole rakenettu millään "sulakeboxi ja vilkkurele" periaatteella, vaan käyttäen erilaisia tiedonsiirtoväyliä & reitittimiä jne. Joten väistämättä tuolle puolelle alkaa jossakin vaiheessa noita vikoja tulemaan, ja ne voivat olla aika mukavia = hintavia korjata. Kuten hemin autossakin oli onnistuttu sekoittaa lähes koko auton elektroniikka.
Automaatilaatikoiden kestävyydestä en tiedä, mutta ainakin noi vanhemmat Stepit vaihtaa huomattavasti nykivämmin kuin uudemmat (9/98-).
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Huumorimiehiä täällä on, tutustu yleistä keskustelua ja netistä osioihin, mutta toisaalta täällä on tiukat moderaattorit hillitsemässä vitsailua yms...
Jaa täällä on tiukat modet? muahah, täällähän on netin lepsuimmat semmoset = hyvä niin.
E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Jos vikatiheyden minimointi on pääkriteeri e39:iä ostettaessa, pitää valinta tällöin ehdottomasti kohdistua 8/98-uudempaan.
Toisaalta, jos e39:iä yleensäkkin ja erityisesti 96-98:ia ollaan ostamassa tavoiteltaen maksimaalisen pientä vikatiheyttä, on valinta jo lähtökohtaisesti väärä ja jonkinlainen pettymys on varma.
Itsellä ei ole "omistaja" kokemuksia uudemmasta e39:stä, mutta se on ilmeisesti sitten todella "taivaallinen laite" kun tämä aiempi on niin kovin huono ja vika-altis.
Tosin vierestä olen seurannut 3:n työkaverin edesottamuksia tämän uudemman (8/98 ->) e39:n (530d, 520 ja 540) kanssa ja niissä on ollut enemmän vikoja kuin omassa katiskassa (niin ja en nyt yleistä että se aina olisi niin).
Omassa '96 vekottimessa ei ole ollut kuin neljä vikaa 60 tkm/2v. aikana.
Itseasiassa osa vioista oli jo ostohetkellä en vaan niitä osannut katsoa (pumppu,tunnistin).
Autolla on nyt ajetty 162 tkm.
Vikoja:
1. Ohjaustehostimen pumppu, ensimmäinen omistaja saanut jollain ilveellä sen väljäksi.
2. e39:n kuuluisat värinät, taitaa koskea myös uudempia -> narinahelojen vaihto auttoi
3. asentotunnistin viallinen, tarvitsi ajoittain startata kaksi kertaa.
4. radion balance-säätö säätyy toiseen reunaan.
+ käsijarrun säätö (mikä ei ole vika, vaan ominaisuus joka löytyy lähes joka autosta)
Eli ei omasta mielestä nyt mitään kovin radikaalia ja kammottavaa.
Tiedän myös muutamia muita 96-98 mallin omistajia ja heilläkään ei ole ollut mitään maata mullistavia ongelmia omien autojensa kanssa.
Tulee vaan helposti semmoinen kuva, että tämä 96-98 malli e39:stä on todella paska ja semmoinen laite että sitä kannattaa välttää kuin ruttoa.
E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Mr.Z: Ei sitä nyt noin tarvitse ottaa....
No, siis eninnäkin tuo tilastollinen vikatiheys on luonnollisesti sidoksissa ajettuun kilometrisuoritteeseen. Suora vertailu eri autojen välillä ei siis onnistu.
Toisaalta tämä vikatiheyksien lasku koskee aivan pääsääntöisesti kaikkia muitakin automerkkejä/malleja kun mallisarja ikääntyy. Eli saman mallisarjan loppupään autot ovat aina vähemmän vika-alttiita kuin ne ensimmäiset.
Tässäkin on huomioitava se että ensimmäiset 98/99 530D:t ovat tilastollisesti selvästi vika-alttiimpia kuin vastaavat samanikäiset 8/98-uudemmat TU bensakoneiset. Olen sen monesti sanonut ja sanon edelleen, että 8/98-vanhemmat e39:t eivät todellakaan ole mitenkään "paskoja" tai edes välteltäviä autoja, mutta se on fakta että 9/98-uudemmalla e39:llä pääsee vähän vähemmällä "pusaamisella". Tälläkään ei ole merkitystä jos rahat ei muutenkaan riitä kuin 96:een tai korkeintaan 97:aan, mutta jos "Guntherilla" on rivissä parin sadan hintaerolla 7/98 ja 10/98, olisi ihan hyvä tietää kumman valitsee ENNEN rahojen tiskille latomista. Toisaalta jos asian kokee niin että näillä uudistuksilla ei ole mitään merkitystä, niin siitä vaan ihan oman valinnan mukaan, eikä valinta silti ole huono lainkaan. Eli se että 9/98-uudempi bensakoneinen e39 lähentelee vikatiheydeltään parhaita japseja, ei se todellakaan käytännössä tarkoita sitä että 8/98-vanhemman kanssa tarvitsisi olla kädet jatkuvasti savessa. Jos uudemmalla pääsee vuoden ilman yhtäkään vikaa ja vanhemmassa on niitä yksi, niin vanhemman vikatiheys on 100% enemmän....näin karrikoiden(myös kulutusosan loppuminen on vika). Maanantaikappaleen jos saa kumman tahansa, niin kyllähän niitä askareita tuntuu riittävän. Eli vikatiheyteen voi vaikuttaa PALJON jo autoliikkessä. Ajetut todelliset kilometrit korreloituvat suoraan vikatiheyteen, joten mitä vähemmän ajettuja kilometrejä, sitä vähemmän ongelmia.
Yllä vähän mustamaalattiin turhaan tota E39:ä. Kymmenen vuotta vanhalle täytyy aina jotain tehdä. E39 on koriltaan niin ajaton malli, että jos sitä verrataan muihin aikalaisiin niin vaihtoehdot on vähissä, sen olet varmaan jo huomannutkin. Pre facelift Volga V70 on kasariauto, nivelvikaa, veltto alusta ja laiska. Väyrynen ruostuu, monet ajettu sen 500 tkm. etc etc...
No niin, hellou taas..
Joo kiipesin "perse edellä" puuhun kun kyselin noista epäolennaisuuksista, no laskeuduin alas puusta ja olen koettanut selailla e39:ää koskevia juttuja, vikoja tosiaan tuntuisi riittävän.
Yksi ongelma askarruttaa yli muiden, nimittäin sylinterien pinnoitus, onko kaikissa e39 -korisarjan 528i ja 540i -koneissa pinnoitetut sylinterit, vai onko markkinoilla myöskin kunnollisia teräspintaisilla sylintereillä tehtyjä koneversioita? Kone on varmastikin putkitettavissa mutta siihen hommaan ei kiinnostaisi pahemmin ryhtyä
Olen putkituttanut yhden koneen jossa oli pinnoitetut sylinterit eikä sekään ollut halpaa hubaa, ja mielelläni jätän tässä yhteydessä oman mielipiteeni pinnoitetuista sylintereistä kertomatta.
Nuo muut viat (näytön pikselit), ilmamassamittarit, ovien ruostumiset, erinäiset sähköviat, tiivisteiden suhinat, korin tutinat, jne, kuulostavat sellaisilta että ne saa kyllä hoidettua mutta tuo konepuoli jäi mietityttämään.
Automaattilaatikko on näköjään ZF:n tekemä joten sen luulisi ainakin pelaavan vuorenvarmasti.
Etupäässä alkaa katse suuntautua 540iA:n suuntaan, 528iA ei meikäläistä oikein säväyttänyt suorituskyvyllään, 540iA:ta en ole vielä koeajanut mutta ainakin paperilla sen suoritusarvot ovat aika vakuuttavat
No niin, hellou taas..
Joo kiipesin "perse edellä" puuhun kun kyselin noista epäolennaisuuksista, no laskeuduin alas puusta ja olen koettanut selailla e39:ää koskevia juttuja, vikoja tosiaan tuntuisi riittävän.
Yksi ongelma askarruttaa yli muiden, nimittäin sylinterien pinnoitus, onko kaikissa e39 -korisarjan 528i ja 540i -koneissa pinnoitetut sylinterit, vai onko markkinoilla myöskin kunnollisia teräspintaisilla sylintereillä tehtyjä koneversioita?
Tulit alas puusta ja heti taas perse eellä sinne menossa
Tietämättä noista sylinterien pinnoituksista voin kuitenkin sanoa että TUSKINPA mitään ongelmia sylintereihin liittyen tulee olemaan, tuollahan jo tähän liittyen annettiin kommenttia... En ole kyllä itse mistään lohkoon liittyvistä ongelmista kuullut. Toisilla tosiaan tuntuu E39:n kanssa olevan ongelmia, toisilla ei nimeksikään...
Pxxxe tuntuu olevan aika keskeinen teema täällä no joo tsori mauton kommenttini
Mutta tuolla tuosta oli jotain juttua, pitääpä lukaista huolellisemmin läpi:
Luulisi että sylinterit ovat tuon Nikasil-hölmöilyn jälkeen olleet normaaleja teräsputkia? Siis jos sylinteri kuluu tai naarmuuntuu niin silloinhan tuollainen pinnoitettu sylkkä on kerrrasta kaput koska hoonata ei voi, ei ainakaan ylikokoon, eikä pinnoite tuskinkaan ole montaa sadas/kymmenesosamilliä paksu.
Joo täällä oppii nuo pylly-jutut... Tuo Nikasil oli (tuskin yhä) ongelma käsittääkseni jenkeissä, tarkemmin heidän polttoaineillaan, joka "söi" pinnoitetta... käytäs hakua ja myös googlella "M52 nikasil". Jotain oli että jenkkeihin tarjottiin myös teräs-sylinteriputkia...
Comment