Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #76
    Kierretankoa putkea ja pari palaa lattarautaa.. ittellä helsingin suunnalla tähän tehty ok ulosvetäjä.. ainekin muutaman E39:sin osat vaihdettu ok
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • jSp
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 116
      • Kiuruvesi

      #77
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tapoja on toki monia - oikea ja väärä.

      Kyllä se napakappale on alumiinia. Helan kiinnityssokka on ruostuvaa materiaalia ja jäänteet todennäköisesti siitä.

      Miten lie alumiinin ominaisuudet, jos sitä oikein apinan raivolla lämmittää. :think
      Mulla on eräs härpäke jossa on alumiiniset hihnapyörät, uudessa hihnapyörässä oli ohjetarra, lämmitettävä +300c lämpötilaan ennen asennusta.
      Paksut rukkaset käteen ja kuuma ratas akselille,hyvin meni ja siihen tarttui jäähtyessään. Mittaria ei silloin ollut mutta aika lailla sitä möyhennettiin toholla.
      Asiallisesta lämmityksestä lienee apua myös tuossa puslasavotassa,alumiinihan lajenee lämmitettäessä hyvin.
      Moinen operaatio on muuten edessä,narina aika huomiota herättävää.

      Comment

      • rainekoo
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 294
        • oulainen

        #78
        Niin ei sitä paljoa tarvinu lämmittää että se hela irtosi tosi hyvin siitä.

        Comment

        • jukitech
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 4
          • Helsinki

          #79
          Ostin e39 528iA:n kuukausi sitten ja auto on toiminut hyvin paitsi että oikean puoleinen hela on nyt alkanu narista ärsyttävästi.

          Löytyyköhän pääkaupunkiseudulla seppää joka vaihtaisi molempien puolien helat pientä rahallista maksua vastaan?, voin itse hankkia helat ja lukkorenkaat.
          BMW 528iA 1997

          Comment

          • maako77
            BTCF Member
            • Apr 2006
            • 234
            • Kotka

            #80
            muistetaan sitten kun alumiinia lämmitellään ettei se vaihda väriä vaikka olis kuin kuuma. Vaihtaa vain olomuotoa yhtäkkiä kiinteästä löysäksi... :think
            535xd f11 -11
            Ex.
            550iA Touring -06
            -545i A -04
            -535i sedan -88-
            -540i -10/97- 6-speed sedan
            -525i -89-
            -320i -98 4d-
            -535i sedan -88-
            -525tdsa touring -93-

            Comment

            • Juke_
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 30
              • Savo

              #81
              Nyt olisi työkalut hommattu ja parin viikon päästä pitäisi kokeilla miten homma onnistuu. Beisan systemsin sivuilta löytyi ihan hyvät ohjeet, mutta nuokin kuvat taitavat olla sedan mallista. Onko missään vastaavia ohjeita kuvien kanssa touringista? Melkein samanlaisethan nuo on, mutta iskunvaimennus ja jousitus on erilainen. Tältäkin foorumilta löytyy ohjeita missä ei ole laskettu ilmoja pois takajousista niin onko siinä jotain vaaraa jos näin tekee?

              Joskus foorumilla oli juttua narinahelan vaihdon ja vetoakselin irtoamisen yhteydestä ja silloin nämä näytti olevan yhteydessä. Joillakin vetoakseli oli irronnut perästä hieman narinahela remontin jälkeen. Mitähän hommassa on tehty väärin, että näin pääsee käymään?

              Onko kukaan käyttänyt pulttipyssyä ulosvetäjän kierretangon muttereita pyörittäessä? Varmaan pulttipyssystä tuleva tärinä auttaisi helan irtoamiseen, mutta onko liian väkivaltaista toimintaa?
              Last edited by Juke_; 01-08-2010, 18:48.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                #82
                Oletteko kiristäneet swing arm:n ja integral linkin narinahelan läpi kulkevan pitkän pultin pyörä ilmassa vai paino akselilla? Beisanin ohjeista huomasin, että pitäisi olla paino akselilla, mutta TIS:ssä ei asiasta ole mitään mainintaa.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by markok View Post
                  Oletteko kiristäneet swing arm:n ja integral linkin narinahelan läpi kulkevan pitkän pultin pyörä ilmassa vai paino akselilla? Beisanin ohjeista huomasin, että pitäisi olla paino akselilla, mutta TIS:ssä ei asiasta ole mitään mainintaa.
                  Onhan tuo TIS:issäkin mainittu, siellä taulukossa missä momentit kerrotaan. Eli kiristetään normaalissa asennossa/paino akselilla.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #84
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Onhan tuo TIS:issäkin mainittu, siellä taulukossa missä momentit kerrotaan. Eli kiristetään normaalissa asennossa/paino akselilla.
                    Oikeassa olet. Enpä huomannut tuolta momettien joukosta sitä etsiä. Tarkemmin mietittynä aika selvä hommahan tuo on, että paino pitää olla päällä kiristettäessä.

                    Iskarin alapään asennus paino pyörillä tuntuu hieman hankalalta. Ainakin touringin iskarissahan on sellainen holkki joka puree niin tiukkaan alatukivarteen, että edes sitä ei varmaan pitäisi asentaa tunkattuna. Tuossa tuskin pelkän pultin kiristys paino pyörillä riittää?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Konda112
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 92
                      • Pudasjärvi/Oulu

                      #85
                      Mro...Onkos oulun seudulla hyviä paikkoja missä vaihtaa edullisesti kyseiset narinapuslat?

                      Comment

                      • J-M
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 36
                        • Oulu

                        #86
                        Originally posted by Konda112 View Post
                        Mro...Onkos oulun seudulla hyviä paikkoja missä vaihtaa edullisesti kyseiset narinapuslat?
                        Samaa mietin itse. Jos jollakin ois lainata ulosvetäjää edes niin ois bueno.
                        E91 LCI 320D M-Sport
                        /irc - Sulx

                        Comment

                        • R Power
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 163

                          #87
                          Originally posted by J-M View Post
                          Samaa mietin itse. Jos jollakin ois lainata ulosvetäjää edes niin ois bueno.
                          Sorvautin kyseiseen hommaan tarvittavat holkit ja voin niitä pientä korvausta vastaan lainata Oulun seudulla. Privalla tavoittaa.
                          Ahneella on aina enemmän!

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #88
                            Olisiko pääkaupunkiseudulla tai turun suunnalla jollakulla lainata tai vuokrata tuollaista ulosvedintä?
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • luxor
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 96
                              • Hämeenlinna

                              #89
                              Voisiko joku laittaa tosta ulosvetäjä/puristustyökalusta tarkat mitat niin jokaisen ei tarvi sit niitä erikseen suunnitella....KIITOS!
                              -kaunis nainen on ilo silmälle-

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3019
                                • Kuopio

                                #90
                                Originally posted by luxor View Post
                                Voisiko joku laittaa tosta ulosvetäjä/puristustyökalusta tarkat mitat niin jokaisen ei tarvi sit niitä erikseen suunnitella....KIITOS!
                                Tässäpä tämä. Ei ole oma tekemä piirros, mutta tuon mukainen työkalu tuli tehtyä ja hyvin toimi. Sama kuva on kyllä jossain muuallakin foorumilla esillä.

                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎