Kaikki nuo käyvät (Chrysleristä en tiedä), synteettinen tietysti paras mutta et varmaan huomaa eroa halvimman ja kalleimman välillä. Ohjaustehostin ei ole kovin hienomekaaninen laite eikä siten kranttu öljyistään, kunhan öljyssä ei ole vettä tai likaa.
Jostain olin lukevinani, ettei sais tehostimeen laittaa synteettistä ATF: ää. Tän vois joku tietävä, huom. ei arvaaja, vahvistaa tai kumota.
CHF7.1 on vanhempiin. E39:iin saa laittaa vain Pentosin CHF 11S, vihreä litku, vihreä purkki. Hae BMW:ltä niin ei tarvi arpoa, 15€/purkki pari vuotta sitten.
-Espen-
CHF7.1 on vanhempiin. E39:iin saa laittaa vain Pentosin CHF 11S, vihreä litku, vihreä purkki. Hae BMW:ltä niin ei tarvi arpoa, 15€/purkki pari vuotta sitten.
-Espen-
Ei se valmistaja todellakaan kirjoita siihen korkkiin että ATF jos vaatimuksena ei ole ATF vaan jokin erikoislitku. Merkkihuollossa tietenkin väittävät että ko. öljy ei ole tavallista ATF:ää vaikka korkki niin väittääkin, saavat paremman hinnan siitä Castrolin eri purkkiin purkittamasta ATF:sta.
En ole koskaan E39:siin laittanut ohjaustehostimen öljyjä, joten en tiedä mitä korkissa lukee mutta jos siinä on jokin vaatimus, on turha snobbailla eri öljyillä kuin mitä korkissa tai käyttöohjekirjassa lukee.
edit: Päivätyöni osa koostuu öljyedustajien kanssa rupatellessa, eikä se näissä ympyröissä ole mitenkään harvinaista että samaa litkua myydään eri purkeissa eri hinnoilla
Kannattaa E39 laittaa vain BMW:n omaa ohjaustehostin öljyä. On paljon notkeampaa kuin tavallinen ATF. Omassa E39:ssä oli viime talvena ostaessa tavalliset ATF öljyt ja pakkasella oli joskus alkuun aika jäykkä käännellä. Ostin varaosaliikkeestä omat öljyt (vihreää) ja vaihdettiin ne tilalle -> toimii pakkasessa huomattavasti paremmin.
Missä mittaviivassa pitää ohjaustehostimen öljyn E39:ssä olla kun ohjekirjassa ei ollut asiasta minkäänlaista mainintaa? Korkissakaan ei lukenut mitään min/max tai vastaavaa.
Missä mittaviivassa pitää ohjaustehostimen öljyn E39:ssä olla kun ohjekirjassa ei ollut asiasta minkäänlaista mainintaa? Korkissakaan ei lukenut mitään min/max tai vastaavaa.
Siinä tikussa on kaksi viivaa, tähtää niiden väliin.
"If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
Siinä tikussa on kaksi viivaa, tähtää niiden väliin.
Jotenkin hämäsi minuakin tämä kun pinta ulottui vain tikun alareunan tasalle ja sitten ne viivat oli tasavälein siitä alareunasta eli tuli vaikutelma kolmesta viivasta. Mutta pitänee sitten täyttää noitten viivojen väliin.
Merkkiliike rahasti litrasta "alkuperäistä" CHF 11S -öljyä 17 euroa.
Merkkiliike rahasti litrasta "alkuperäistä" CHF 11S -öljyä 17 euroa.
Febi S6161 saa tarvikeliikkeestä hieman edukkaammin, vaikka arvokkaalta sekin tuntuu.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Ne kaksi viivaa on siis se vaihteluväli, jolla öljytason tulee olla. Tyhmiä kysymyksiä: Mitataanko tämä lämpimänä vaiko kylmänä ja jätetäänkö korkki huulille vai vedetäänkö kierteille?
Omassani oli alaviivalla, kun jätin huulille ja tarkastin noin tunti ajon jälkeen. Eli lisätä varmaan tarttis. Niin ja mikä vaan ATF käsittääkseni käy. :think
Comment