
E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi
Collapse
X
-
Kiitoksia nopeasta vastauksesta, paisuntasäiliön jo vaihtaneena tiedän mistä osasta/anturista on kyse.
-
-
Originally posted by Keke71 View PostMulla on taas sellanaen vika tossa flektissä että se pyörii kokoajan, lähtee heti päälle kun auton käynnistää. Auto on tehty 9/98 jälkeen, eli siis tolla uudemmalla systeemillä. Onks kellään tietoo missä mahtais olla vikaa, vai täytyykö kiesi viedä vikakoodien lukuun jonnekkin. Vai liekkö edes vika sillä selviäis.
Leave a comment:
-
-
Mulla on taas sellanaen vika tossa flektissä että se pyörii kokoajan, lähtee heti päälle kun auton käynnistää. Auto on tehty 9/98 jälkeen, eli siis tolla uudemmalla systeemillä. Onks kellään tietoo missä mahtais olla vikaa, vai täytyykö kiesi viedä vikakoodien lukuun jonnekkin. Vai liekkö edes vika sillä selviäis.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Lahi View PostAuto on tehty 09/97, '98 mallinen 520i touring automaatti-ilmastoinnilla.
Ilmastoinnin kennon edessä oleva (Auxiliary cooling fan) ei pyöri, ja sitä
kautta ilmastoinnin paineet ilmeisesti nousee. Ilmastointi työntää kylmää
ihan ok, mutta ei varmaan tykkää hyvää liian kuumasta, joskos liikenne-
ruuhkaan joutuu.
Kokeilin käsineen pyörittää flektiä ja se tuntui pyörivän ihan hyvin - onkos
noissa ollut ihan fyysisiä flektivikoja - flektin kupeessa on liitin josta ilmeisesti
ovat mittailleen tuleeko flektille sähköä ollenkaan?
-Lahi-
Kannattaa ensin testa pyöriikö moottori työntämällä siihen esin vara-askusta sähköä. Ensin kannattaa selvittää oikeat navat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MoonshineOnhan tuolla ollu hieman matkamuistoja
Tuon paskan takia kannattaa ottaa etupuskuri pois, mutta pelkkien vastusten vaihto onnistuu tosiaan ilman puskurin irroittamista. Liitteenä vielä kuva (-96 e39) erittäin hyvien tekstimuotoisten selitysten tueksi, jos siitä vaikka jollekin olisi hieman apua. Merkkasin kuvaan punaisella flektin suojaritilän kiinnitysruuvit (torx), vihreällä flektin pistokkeen ja sinisellä vastukset.
auki ihan ok. Tämä pika metodi on ihan nopsa, mutta saattaa tosissaan
olla puhdistuksen kannalta fiksua irrottaa koko puskuri, itelläin oli jokin
reilu litra erilaista roskaa siellä kennon syövereissä.
-Lahi-
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mraisaneSamalla löytyi muutakin eli hivenen oli Paskaa flektin ja syylärin välissä
Tuon paskan takia kannattaa ottaa etupuskuri pois, mutta pelkkien vastusten vaihto onnistuu tosiaan ilman puskurin irroittamista. Liitteenä vielä kuva (-96 e39) erittäin hyvien tekstimuotoisten selitysten tueksi, jos siitä vaikka jollekin olisi hieman apua. Merkkasin kuvaan punaisella flektin suojaritilän kiinnitysruuvit (torx), vihreällä flektin pistokkeen ja sinisellä vastukset.
[
Hommahan toimii seuraavasti:
1) Liitin auki. Väli on pieni, mutta kyllä se sieltä lähtee. Sitten mitaten vastukset & moottori yleismittarilla aiempien ohjeiden mukaisesti.
2) Punaisella merkityt pienet torxit auki. Vasemmanpuoleisen saa auki, kun poraa kannan kohdalle muoviin pienen reiän. Reikä ei näy mihinkään, eikä aiheuta, ainakaan itselläni, mitään suhinoita.
3) Vastukset irti (itselläni ristipääruuvit)
4) Tarvittavat johdot sivuleikkureilla katkipoikki, ja uudet vastukset juottaen paikalleen (kutistesukkaa kannattaa varata liitäntöjen suojaamiseen).
5) Takas kasaan ja ihmettelemään pyörivää ropelia
P.S: Kutistesukan lisäksi kannattaa varata pieniä ruuveja, koska ne alkup. ruuvit ovat todella tiukassa & pieniä -> helposti katkipoikki.
P.P.S: Itseltäni tuon flektin kuntoon laittaminen poisti "vanha Volvo"-efektin, eli enää ei visko tarraa kiinni liikkeellelähdössä.Last edited by Moonshine; 20-07-2006, 11:48.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mraisaneHyvät ohjeet!
Täälläkin ongelmia lämpöjen kanssa kuumassa ja ilmastointi päällä.
Flektin moottori oli rikki. Samalla löytyi muutakin eli hivenen oli Paskaa flektin ja syylärin välissä :-o
[ATTACH]26398[/ATTACH]
valtamerten takana oli pelkkää moottoria melkein puolet edukkaammin
kuin mitä koko flekti maksoi -> josko kehikko on muutoin kunnossa,
kannattaa ehkä kysyä, saisiko sitä pelkkää moottoria.
Tietty on selkeempi vaihtaa se koko kehikko, vaan tuolla saattaa reilun
satasen säästää.
-Lahi-
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by suffeli
Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä. Ei siis kylmänä eikä koeajon jälkeen kun lämmöt oli varmasti noussut. Ulkolämpötila oli jotain 20C kieppeillä.Molemmissa flektin vastukset rikki??
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suffeliLoistava selvitys asiasta!! Näitä lisää!!
Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä. Ei siis kylmänä eikä koeajon jälkeen kun lämmöt oli varmasti noussut. Ulkolämpötila oli jotain 20C kieppeillä.Molemmissa flektin vastukset rikki??
Ihan kuin joskus olis saksassa ollut tapauksia, jossa e46 olis syttynyt tuleen tuon takia, en oo varma.
Leave a comment:
-
-
Loistava selvitys asiasta!! Näitä lisää!!
Originally posted by LahiEli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä. Mikäli ei pyöri, niin todennäköisimmin on vastus palanut, jolla rajoitetaan flektin saamaa virtaa.
Eli kun auto on kylmä ja ilmastointi kytketään päälle, niin virtaa pitäisi tulla alimman nopeuden / maa johtojen välistä se 14 volttia. Mikäli virtaa tulee ja flekti ei ole pyörinyt, on syytä epäillä hiljaisimman nopeuden vastusta.
Leave a comment:
-
-
Täydet 10 pistettä Lahille selvityksestä
Jos joku vielä kyselee, niin jo on kumma!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MoonshineEt haluis tarkempaa kuvausta laatia? Eli mistä nastoista mitataan mitä ja mitkähän vastusarvot kunnossa olevalla pakalla mahtanee olla?
Tuo flekti kyllä kannattaa hoitaa kuntoon, mikäli se ei toimi. Kun ilmastoinnin kylmäaineiden lämmöt nousee, ne laajenee ja sitä kautta paine nousee - ilmastointisysteemi ei pidemmän päälle tykkää korkeista paineista - vaikka tiettävästi ovat jotkut ajelleen vuosikausia ilman isompia vaurioita. Kaupungissa hiljasissa nopeuksissa ajettaessa tuo flekti lisää ilmastoinnin tehoa selkeesti ja josko jäähdytin on tarpeeksi kuuma, niin flekti taitaa kytkeytyä päälle vaikka ilmastointia ei olisi päällä ollenkaan.
Eli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä. Mikäli ei pyöri, niin todennäköisimmin on vastus palanut, jolla rajoitetaan flektin saamaa virtaa.
Flektiä on hyvä kokeilla pyörittää käsin, että pyöriikö se ylipäätään, vai onko jumissa. Josko flekti ei ole jumissa, niin sitä voi yrittää koekäyttää antamalla akusta virtaa maan ja kovimman nopeuden pinneihin, eli flektille menevään liittimeen, värit ruskea maa ja nopein nopeus Musta/Sini.
Tuo liitin mistä itse mittasin jutut, on apumiehen kulman etulampun vieressä. Liitinpaketti lähti irti pidikkeestään vetämällä sitä ylöspäin, jolloin liitintä sai paremmin liikuteltua ja aukaistua sen. Liitinpakettiin voi päästä paremmin käsiksi irrottamalla etulampun, josko muuten tuntuu vaikealta.
Se liittimen puoli missä oli piikit, meni tuulettimeen, ja toinen puoli oli se, mistä tuli virtaa.
Paksu ruskea johto on maa molemmissa puolissa liitintä.
Sähköä tuova puoli:
Ruskea, Maa, paksuin johto
Musta, kovin nopeus, toiseksi paksuin johto
Musta/Vihreä, keskinopeus
Musta/Ruskea, alin nopeus
simppeli kytkentäkaava löytyy esim.
Eli kun auto on kylmä ja ilmastointi kytketään päälle, niin jännitettä pitäisi löytyä alimman nopeuden / maa johtojen välistä se 14 volttia. Mikäli virtaa tulee ja flekti ei ole pyörinyt, on syytä epäillä hiljaisimman nopeuden vastusta.
(Kannattaa samalla yrittää mitata myös muiden nopeuksien virrat, koska tietyissa tilanteissa on käytössä kovempi nopeus suoraan. Linkeistä löytyy täydellisempi kytkentäkaavio eri nopeuksiin, josta selviää tarkemmat olosuhteet. Mikäli virtaa ei tule, niin kannattaa tarkistaa onko erehtynyt liittimen puolesta jota mittaa, jos ei ole, niin rele saattaa olla palanut tai sulake. Myöhemmin tässä jutussa on tarinaa sulakkeista ja relejen sijaintiin löytyy apua jutun lopun linkeistä. )
Vastuksien toiminta on helppo mitata:
Flektin nopeutta rajottavat vastukset ovat 0,5 ohm ja 0,2 ohm. (muistaakseni olivat Siemenssin tekemiä 85 W tehonkestoltaan)
Flektiin menevä liittimen puoli:
Ruskea, Maa, paksuin johto
Musta/Sini, kovin nopeus, suora johto, ei vastusta, toiseksi paksuin johto
Musta/Puna, keskinopeus
Musta, alin nopeus
Ehjillä vastuksilla (mutta rikkinäinen flekti) flektiin menevistä johdoista on mitattu seuraavat arvot:
Musta ja Musta/Puna johdot, 0,5 ohmia
Musta/Puna ja Musta/Sini, 0,2 ohmia.
Musta ja Musta/Sini johdot, 0,7 ohmia
Eli hitaimman nopeuden ja keskinopeuden välissä on 0,5 ohmin vastus ja keskinopeuden ja nopeimman nopeuden välissä on 0,2 ohmin vastus. Yllä linkattu simppeli kytkentäkaava selventää asiaa. Halvoissa mittareissa voi mittausasteikko heittää tuolla alle ohmin vastusalueella. Oma 11 euron halpa yleismittari näytti "tyhjillään" 0,5 ohmin vastusta aina, eli mittaustuloksista vähensin tuon 0,5 ohm ja mittaustulokset oli ihan tarkat.
Nopein nopeus on tehty ilman mitään vastusta, eli flektin moottorin vastuksen saa mitattua mittaamalla flektille menevästä liittimestä kovimman nopeuden ja maan välisen vastuksen, eli Musta/Sini ja Ruskea maa johto.
Omassa rikkinäisessä flektissä tämä vastus pyöri 1400 ja 600 ohmin välillä. Tiettävästi ehjässä flektissä tuo vastus pitäisi olla alle ohmin, alla olevan linkkilistan tarinassa taisi jokin kaveri kertoa ehjän flektin vastuksen olleen 0,4 ohmia.
Mikäli vastukset ovat pimeät, löytyy bmw:ltä vastuskorjauspaketti. Allaolevassa linkkilistan artikkeleissa taisi löytyä oikea varaosanumero. Vastukset pystyy virallisesti vaihtamaan ottamalla puskurin irti (allaolevasta linkkilistasta löytyy tähän osittain kuvitettu ohje). Tai jos on hätäinen mies, niin irrottaa vain flektin yläritilän (kiinni torx ruuveilla) (vasemman reunan torx ruuville voi joutua poraamaan kolon muoviin) ja vaihtaa vastukset tätä kautta. Josko joutuu tinaushommiin, niin kannattaa ostaa sopivan paksuista kutistesukkaa valmiiksi, jotta saa liitoksista siistit ja vedenpitävät.
Mikäli virtaa tulee flektille, ja vastukset ovat ehjät, eikä flekti pyöri, niin flekti lienee rikki. Jotta flektin saa irti, pitää purkaa puskuri pois. Uusi flekti taitaa olla tarvikkeena reilun 300 euron hintainen - mikäli on urheilumieltä, niin voi yrittää korjata vanhaa flektiä purkamalla sen irti siivestä. Flektin pohjasta kiinnitysnipojen reunoja rälläköi sopivasti ja taltalla herkistelee noita kiinnitysnipoja ja lyö paketin auki lopulta voimalla. Joillain jenkeillä on likaa ollut flektissä reilusti, joillain on ollut magneetti murusina jne.
Toki kannattaa katsoa sulakkeetkin, eli sulakepesästä normaalit sulakkeet ja hansikaslokeron takaa punainen (F75) 50A etuflektin pääsulake. Itse tsekkasin tuon F75:n kunnon ottamalla apumiehen jalkatilan "katon" pois. Tuo katto liukuu suoraan pois kohti apumiehen penkkiä, ilman mitään työkaluja, senkun vetäsee vain. Sitten vain tähyilee kovasti ylöspäin ja yrittää kurkotella punaiseen sulakkeeseen ja katsoo onko se ehjä. Virallinen tapa on purkaa hanskalokero pois jolloin sulakkeeseen päästään paremmin käsiksi. Tuo alakautta sulakkeen poisottaminen ja tarkastaminen on varmasti nopeampi, mutta kohtuullisen ikävä kuroteltava.
Flektin toimintaa voinee testata myös oikosulkemalla jäähdyttimen kennon vieressä olevan sensorin pinnejä, allaolevissa linkeissä siitäkin tarinaa.
Perusteellisemmista kytkentäkaavoista selviää, että keskinopeutta ja nopeinta nopeutta kytketään tuolla lämpötila-anturalla ja paineanturalla (paineantura mitannee ilmastoinnin systeemin painetta).
Tarinaa flektin remontista kuvilla:
Tarinaa vastuksen vaihdosta:
Linkit releiden sijaintiin ja hyvä simppeli kytkentäkaava:
Täydellisemmät kytkentäkaavat:
Alin nopeus:
Keskinopeus:
Nopein nopeus:
-Lahi-Last edited by Lahi; 04-07-2006, 00:58.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by LahiMikäli muille tulee sama vastaan, niin flektin "kotelon" reunassa on liitin, josta voi mitata tuleeko virtaa ja vastakappaleesta voi
mitata vastusten kunnon ja flektin moottorin vastuksen myös.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by LahiJoo, tuo taitaa olla sitä vanhempaa mallia juur, saakohan vastuksia mitattua ilman puskurin / lamppujen poisottoa?
-Lahi-
Vastukset, 0,5 ja 0,2 ohm ovat ok, mutta moottori on entinen.
Mikäli muille tulee sama vastaan, niin flektin "kotelon" reunassa on
liitin, josta voi mitata tuleeko virtaa ja vastakappaleesta voi
mitata vastusten kunnon ja flektin moottorin vastuksen myös.
Josko on jollain e39 520i 9/97 valmistettuun sopivaa ilmastointi
kennon eteen tulevaan flektiä myynnissä - niin pistäkää privaattiviestiä.
-Lahi-
Leave a comment:
-
Leave a comment: