memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Keke71
    replied
    Kiitoksia nopeasta vastauksesta, paisuntasäiliön jo vaihtaneena tiedän mistä osasta/anturista on kyse.

    Leave a comment:


  • Karhu
    replied
    Originally posted by Keke71 View Post
    Mulla on taas sellanaen vika tossa flektissä että se pyörii kokoajan, lähtee heti päälle kun auton käynnistää. Auto on tehty 9/98 jälkeen, eli siis tolla uudemmalla systeemillä. Onks kellään tietoo missä mahtais olla vikaa, vai täytyykö kiesi viedä vikakoodien lukuun jonnekkin. Vai liekkö edes vika sillä selviäis.
    Itsellä oli samaa vikaa ja ihmettelin tuota aika lailla... Aikani aihetta ja IHKA-järjestelmää opiskeltuani luin Carsoftilla alavesiletkun lämpötila-anturin arvot jotka näyttivät milloin mitäkin. Välillä anturin antama lämpöarvo osui jotain 110C tai yli ja tuolloin flekti alkaa huutamaan ns overdrivellä jäähdyttääkseen järjestelmää. Vaihtamalla anturin ongelma poistui. Anturin hinta oli merkkiliikkeessä jotain luokkaa 15€ tms ja sijaitsee apukuskin puolella jäähdyttimen alanurkasta tulevan letkun yläreunassa - ainakin tuossa omassa vessassa.

    Leave a comment:


  • Keke71
    replied
    Mulla on taas sellanaen vika tossa flektissä että se pyörii kokoajan, lähtee heti päälle kun auton käynnistää. Auto on tehty 9/98 jälkeen, eli siis tolla uudemmalla systeemillä. Onks kellään tietoo missä mahtais olla vikaa, vai täytyykö kiesi viedä vikakoodien lukuun jonnekkin. Vai liekkö edes vika sillä selviäis.

    Leave a comment:


  • salmimi
    replied
    Originally posted by Lahi View Post
    Auto on tehty 09/97, '98 mallinen 520i touring automaatti-ilmastoinnilla.

    Ilmastoinnin kennon edessä oleva (Auxiliary cooling fan) ei pyöri, ja sitä
    kautta ilmastoinnin paineet ilmeisesti nousee. Ilmastointi työntää kylmää
    ihan ok, mutta ei varmaan tykkää hyvää liian kuumasta, joskos liikenne-
    ruuhkaan joutuu.

    Kokeilin käsineen pyörittää flektiä ja se tuntui pyörivän ihan hyvin - onkos
    noissa ollut ihan fyysisiä flektivikoja - flektin kupeessa on liitin josta ilmeisesti
    ovat mittailleen tuleeko flektille sähköä ollenkaan?

    -Lahi-
    Otin moottrin auki vaikka ei sitä ole avattavaksi suunniteltu. Loin väkäset pois ja paketti aukes nätisti - tosi yksinkertainen niin kuin sähkömoottorit on. Puhdistin hiilet ja roottorin ja pistin kasaan. Migilla pinet hepit väkästen tilalle, koska muuta viritystä joka pitäisi on vaikea rakentaa.

    Kannattaa ensin testa pyöriikö moottori työntämällä siihen esin vara-askusta sähköä. Ensin kannattaa selvittää oikeat navat.

    Leave a comment:


  • Lahi
    replied
    Originally posted by Moonshine
    Onhan tuolla ollu hieman matkamuistoja
    Tuon paskan takia kannattaa ottaa etupuskuri pois, mutta pelkkien vastusten vaihto onnistuu tosiaan ilman puskurin irroittamista. Liitteenä vielä kuva (-96 e39) erittäin hyvien tekstimuotoisten selitysten tueksi, jos siitä vaikka jollekin olisi hieman apua. Merkkasin kuvaan punaisella flektin suojaritilän kiinnitysruuvit (torx), vihreällä flektin pistokkeen ja sinisellä vastukset.
    Oivallinen kuva! Nuo torxit lähti sopivalla torx-avaimella omassa tapauksessain
    auki ihan ok. Tämä pika metodi on ihan nopsa, mutta saattaa tosissaan
    olla puhdistuksen kannalta fiksua irrottaa koko puskuri, itelläin oli jokin
    reilu litra erilaista roskaa siellä kennon syövereissä.

    -Lahi-

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by mraisane
    Samalla löytyi muutakin eli hivenen oli Paskaa flektin ja syylärin välissä
    Onhan tuolla ollu hieman matkamuistoja
    Tuon paskan takia kannattaa ottaa etupuskuri pois, mutta pelkkien vastusten vaihto onnistuu tosiaan ilman puskurin irroittamista. Liitteenä vielä kuva (-96 e39) erittäin hyvien tekstimuotoisten selitysten tueksi, jos siitä vaikka jollekin olisi hieman apua. Merkkasin kuvaan punaisella flektin suojaritilän kiinnitysruuvit (torx), vihreällä flektin pistokkeen ja sinisellä vastukset.

    Click image for larger version

Name:	PICT3068 (Small).JPG
Views:	1
Size:	62.8 KB
ID:	4810184[

    Hommahan toimii seuraavasti:
    1) Liitin auki. Väli on pieni, mutta kyllä se sieltä lähtee. Sitten mitaten vastukset & moottori yleismittarilla aiempien ohjeiden mukaisesti.
    2) Punaisella merkityt pienet torxit auki. Vasemmanpuoleisen saa auki, kun poraa kannan kohdalle muoviin pienen reiän. Reikä ei näy mihinkään, eikä aiheuta, ainakaan itselläni, mitään suhinoita.
    3) Vastukset irti (itselläni ristipääruuvit)
    4) Tarvittavat johdot sivuleikkureilla katkipoikki, ja uudet vastukset juottaen paikalleen (kutistesukkaa kannattaa varata liitäntöjen suojaamiseen).
    5) Takas kasaan ja ihmettelemään pyörivää ropelia

    P.S: Kutistesukan lisäksi kannattaa varata pieniä ruuveja, koska ne alkup. ruuvit ovat todella tiukassa & pieniä -> helposti katkipoikki.
    P.P.S: Itseltäni tuon flektin kuntoon laittaminen poisti "vanha Volvo"-efektin, eli enää ei visko tarraa kiinni liikkeellelähdössä.
    Last edited by Moonshine; 20-07-2006, 11:48.

    Leave a comment:


  • Lahi
    replied
    Originally posted by mraisane
    Hyvät ohjeet!

    Täälläkin ongelmia lämpöjen kanssa kuumassa ja ilmastointi päällä.

    Flektin moottori oli rikki. Samalla löytyi muutakin eli hivenen oli Paskaa flektin ja syylärin välissä :-o

    [ATTACH]26398[/ATTACH]
    Siinä flektin moottorissa oli ainakin itelläin BMW:n varaosanumero - Ainakin
    valtamerten takana oli pelkkää moottoria melkein puolet edukkaammin
    kuin mitä koko flekti maksoi -> josko kehikko on muutoin kunnossa,
    kannattaa ehkä kysyä, saisiko sitä pelkkää moottoria.

    Tietty on selkeempi vaihtaa se koko kehikko, vaan tuolla saattaa reilun
    satasen säästää.

    -Lahi-

    Leave a comment:


  • mraisane
    replied
    Hyvät ohjeet!

    Täälläkin ongelmia lämpöjen kanssa kuumassa ja ilmastointi päällä.

    Flektin moottori oli rikki. Samalla löytyi muutakin eli hivenen oli Paskaa flektin ja syylärin välissä :-o

    Click image for larger version

Name:	IMG_2825p.jpg
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	4810182

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by suffeli

    Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä. Ei siis kylmänä eikä koeajon jälkeen kun lämmöt oli varmasti noussut. Ulkolämpötila oli jotain 20C kieppeillä.Molemmissa flektin vastukset rikki??
    Siinä vm.-99:ssä ei flektiä ohjata enään vastuksilla, vaan vika on joko paineentunnistimessa tai flektinmoottorissa.

    Leave a comment:


  • superb
    replied
    Originally posted by suffeli
    Loistava selvitys asiasta!! Näitä lisää!!

    Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä. Ei siis kylmänä eikä koeajon jälkeen kun lämmöt oli varmasti noussut. Ulkolämpötila oli jotain 20C kieppeillä.Molemmissa flektin vastukset rikki??
    Jep jep, uudemmissa (portaaton säätö) koko paska "sulaa", eli joutuu ostaan sen flektin uusiksi, olisko ollut 270e merkkiliikkeestä.

    Ihan kuin joskus olis saksassa ollut tapauksia, jossa e46 olis syttynyt tuleen tuon takia, en oo varma.

    Leave a comment:


  • suffeli
    replied
    Loistava selvitys asiasta!! Näitä lisää!!
    Originally posted by Lahi
    Eli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä. Mikäli ei pyöri, niin todennäköisimmin on vastus palanut, jolla rajoitetaan flektin saamaa virtaa.

    Eli kun auto on kylmä ja ilmastointi kytketään päälle, niin virtaa pitäisi tulla alimman nopeuden / maa johtojen välistä se 14 volttia. Mikäli virtaa tulee ja flekti ei ole pyörinyt, on syytä epäillä hiljaisimman nopeuden vastusta.
    Koeajoin viime viikolla yhden -97 528i ja yhden -99 530d ja kummassakaan flekti ei pyörinyt vaikka ilmastointi oli päällä. Ei siis kylmänä eikä koeajon jälkeen kun lämmöt oli varmasti noussut. Ulkolämpötila oli jotain 20C kieppeillä.Molemmissa flektin vastukset rikki??

    Leave a comment:


  • reddewil
    replied
    Täydet 10 pistettä Lahille selvityksestä
    Jos joku vielä kyselee, niin jo on kumma!

    Leave a comment:


  • Lahi
    replied
    Originally posted by Moonshine
    Et haluis tarkempaa kuvausta laatia? Eli mistä nastoista mitataan mitä ja mitkähän vastusarvot kunnossa olevalla pakalla mahtanee olla?
    Tässäpä tätä kuvausta, sama ohje ilmeisesti pätee kaikkiin e39 malleihin jotka on tehty ennen 9/98, eli flektin nopeuden vaihto on tehty vastuksilla. Tarinat perustuvat oman 520i touring 9/1997 valmistetun automaatti-ilmastoinnilla varustetun ajokin kokemuksiin - Jokainen korjailkoot omalla vastuulla

    Tuo flekti kyllä kannattaa hoitaa kuntoon, mikäli se ei toimi. Kun ilmastoinnin kylmäaineiden lämmöt nousee, ne laajenee ja sitä kautta paine nousee - ilmastointisysteemi ei pidemmän päälle tykkää korkeista paineista - vaikka tiettävästi ovat jotkut ajelleen vuosikausia ilman isompia vaurioita. Kaupungissa hiljasissa nopeuksissa ajettaessa tuo flekti lisää ilmastoinnin tehoa selkeesti ja josko jäähdytin on tarpeeksi kuuma, niin flekti taitaa kytkeytyä päälle vaikka ilmastointia ei olisi päällä ollenkaan.

    Eli kun ilmastointi laitetaan päälle, tulisi lauhduttimen edessä olevan sähköflektin pyöriä. Mikäli ei pyöri, niin todennäköisimmin on vastus palanut, jolla rajoitetaan flektin saamaa virtaa.

    Flektiä on hyvä kokeilla pyörittää käsin, että pyöriikö se ylipäätään, vai onko jumissa. Josko flekti ei ole jumissa, niin sitä voi yrittää koekäyttää antamalla akusta virtaa maan ja kovimman nopeuden pinneihin, eli flektille menevään liittimeen, värit ruskea maa ja nopein nopeus Musta/Sini.

    Tuo liitin mistä itse mittasin jutut, on apumiehen kulman etulampun vieressä. Liitinpaketti lähti irti pidikkeestään vetämällä sitä ylöspäin, jolloin liitintä sai paremmin liikuteltua ja aukaistua sen. Liitinpakettiin voi päästä paremmin käsiksi irrottamalla etulampun, josko muuten tuntuu vaikealta.

    Se liittimen puoli missä oli piikit, meni tuulettimeen, ja toinen puoli oli se, mistä tuli virtaa.

    Paksu ruskea johto on maa molemmissa puolissa liitintä.

    Sähköä tuova puoli:
    Ruskea, Maa, paksuin johto
    Musta, kovin nopeus, toiseksi paksuin johto
    Musta/Vihreä, keskinopeus
    Musta/Ruskea, alin nopeus

    simppeli kytkentäkaava löytyy esim.


    Eli kun auto on kylmä ja ilmastointi kytketään päälle, niin jännitettä pitäisi löytyä alimman nopeuden / maa johtojen välistä se 14 volttia. Mikäli virtaa tulee ja flekti ei ole pyörinyt, on syytä epäillä hiljaisimman nopeuden vastusta.

    (Kannattaa samalla yrittää mitata myös muiden nopeuksien virrat, koska tietyissa tilanteissa on käytössä kovempi nopeus suoraan. Linkeistä löytyy täydellisempi kytkentäkaavio eri nopeuksiin, josta selviää tarkemmat olosuhteet. Mikäli virtaa ei tule, niin kannattaa tarkistaa onko erehtynyt liittimen puolesta jota mittaa, jos ei ole, niin rele saattaa olla palanut tai sulake. Myöhemmin tässä jutussa on tarinaa sulakkeista ja relejen sijaintiin löytyy apua jutun lopun linkeistä. )

    Vastuksien toiminta on helppo mitata:

    Flektin nopeutta rajottavat vastukset ovat 0,5 ohm ja 0,2 ohm. (muistaakseni olivat Siemenssin tekemiä 85 W tehonkestoltaan)

    Flektiin menevä liittimen puoli:
    Ruskea, Maa, paksuin johto
    Musta/Sini, kovin nopeus, suora johto, ei vastusta, toiseksi paksuin johto
    Musta/Puna, keskinopeus
    Musta, alin nopeus

    Ehjillä vastuksilla (mutta rikkinäinen flekti) flektiin menevistä johdoista on mitattu seuraavat arvot:
    Musta ja Musta/Puna johdot, 0,5 ohmia
    Musta/Puna ja Musta/Sini, 0,2 ohmia.
    Musta ja Musta/Sini johdot, 0,7 ohmia

    Eli hitaimman nopeuden ja keskinopeuden välissä on 0,5 ohmin vastus ja keskinopeuden ja nopeimman nopeuden välissä on 0,2 ohmin vastus. Yllä linkattu simppeli kytkentäkaava selventää asiaa. Halvoissa mittareissa voi mittausasteikko heittää tuolla alle ohmin vastusalueella. Oma 11 euron halpa yleismittari näytti "tyhjillään" 0,5 ohmin vastusta aina, eli mittaustuloksista vähensin tuon 0,5 ohm ja mittaustulokset oli ihan tarkat.

    Nopein nopeus on tehty ilman mitään vastusta, eli flektin moottorin vastuksen saa mitattua mittaamalla flektille menevästä liittimestä kovimman nopeuden ja maan välisen vastuksen, eli Musta/Sini ja Ruskea maa johto.

    Omassa rikkinäisessä flektissä tämä vastus pyöri 1400 ja 600 ohmin välillä. Tiettävästi ehjässä flektissä tuo vastus pitäisi olla alle ohmin, alla olevan linkkilistan tarinassa taisi jokin kaveri kertoa ehjän flektin vastuksen olleen 0,4 ohmia.

    Mikäli vastukset ovat pimeät, löytyy bmw:ltä vastuskorjauspaketti. Allaolevassa linkkilistan artikkeleissa taisi löytyä oikea varaosanumero. Vastukset pystyy virallisesti vaihtamaan ottamalla puskurin irti (allaolevasta linkkilistasta löytyy tähän osittain kuvitettu ohje). Tai jos on hätäinen mies, niin irrottaa vain flektin yläritilän (kiinni torx ruuveilla) (vasemman reunan torx ruuville voi joutua poraamaan kolon muoviin) ja vaihtaa vastukset tätä kautta. Josko joutuu tinaushommiin, niin kannattaa ostaa sopivan paksuista kutistesukkaa valmiiksi, jotta saa liitoksista siistit ja vedenpitävät.

    Mikäli virtaa tulee flektille, ja vastukset ovat ehjät, eikä flekti pyöri, niin flekti lienee rikki. Jotta flektin saa irti, pitää purkaa puskuri pois. Uusi flekti taitaa olla tarvikkeena reilun 300 euron hintainen - mikäli on urheilumieltä, niin voi yrittää korjata vanhaa flektiä purkamalla sen irti siivestä. Flektin pohjasta kiinnitysnipojen reunoja rälläköi sopivasti ja taltalla herkistelee noita kiinnitysnipoja ja lyö paketin auki lopulta voimalla. Joillain jenkeillä on likaa ollut flektissä reilusti, joillain on ollut magneetti murusina jne.

    Toki kannattaa katsoa sulakkeetkin, eli sulakepesästä normaalit sulakkeet ja hansikaslokeron takaa punainen (F75) 50A etuflektin pääsulake. Itse tsekkasin tuon F75:n kunnon ottamalla apumiehen jalkatilan "katon" pois. Tuo katto liukuu suoraan pois kohti apumiehen penkkiä, ilman mitään työkaluja, senkun vetäsee vain. Sitten vain tähyilee kovasti ylöspäin ja yrittää kurkotella punaiseen sulakkeeseen ja katsoo onko se ehjä. Virallinen tapa on purkaa hanskalokero pois jolloin sulakkeeseen päästään paremmin käsiksi. Tuo alakautta sulakkeen poisottaminen ja tarkastaminen on varmasti nopeampi, mutta kohtuullisen ikävä kuroteltava.

    Flektin toimintaa voinee testata myös oikosulkemalla jäähdyttimen kennon vieressä olevan sensorin pinnejä, allaolevissa linkeissä siitäkin tarinaa.

    Perusteellisemmista kytkentäkaavoista selviää, että keskinopeutta ja nopeinta nopeutta kytketään tuolla lämpötila-anturalla ja paineanturalla (paineantura mitannee ilmastoinnin systeemin painetta).

    Tarinaa flektin remontista kuvilla:


    Tarinaa vastuksen vaihdosta:


    Linkit releiden sijaintiin ja hyvä simppeli kytkentäkaava:


    Täydellisemmät kytkentäkaavat:

    Alin nopeus:

    Keskinopeus:

    Nopein nopeus:


    -Lahi-
    Last edited by Lahi; 04-07-2006, 00:58.

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by Lahi
    Mikäli muille tulee sama vastaan, niin flektin "kotelon" reunassa on liitin, josta voi mitata tuleeko virtaa ja vastakappaleesta voi
    mitata vastusten kunnon ja flektin moottorin vastuksen myös.
    Et haluis tarkempaa kuvausta laatia? Eli mistä nastoista mitataan mitä ja mitkähän vastusarvot kunnossa olevalla pakalla mahtanee olla?

    Leave a comment:


  • Lahi
    replied
    Originally posted by Lahi
    Joo, tuo taitaa olla sitä vanhempaa mallia juur, saakohan vastuksia mitattua ilman puskurin / lamppujen poisottoa?

    -Lahi-
    Ja saihan sen mitattua ilman että puskuri/lamput piti poistaa.
    Vastukset, 0,5 ja 0,2 ohm ovat ok, mutta moottori on entinen.

    Mikäli muille tulee sama vastaan, niin flektin "kotelon" reunassa on
    liitin, josta voi mitata tuleeko virtaa ja vastakappaleesta voi
    mitata vastusten kunnon ja flektin moottorin vastuksen myös.

    Josko on jollain e39 520i 9/97 valmistettuun sopivaa ilmastointi
    kennon eteen tulevaan flektiä myynnissä - niin pistäkää privaattiviestiä.

    -Lahi-

    Leave a comment:

Working...
X