memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Racink
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    PWM = Pulse Width Modulation

    Musta johto on jännite sulakkeelta F75 (50A), ruskea on maa, kelt./pun. on ohjaussignaali (PWM) moottorinohjausyksiköltä.

    Eiköhän sen flektin voi testimielessä aktivoida DIS/GT1:llä.

    Electric Fan

    Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.

    The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

    The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
    Kiitos, pitää kysellä jostain tuota testausta. Jyväskylän laakkosella en usko että ne noinkin vaikeasta hommasta suoriutuisivat kunnialla joten täytyy mietiskellä ja ihmetellä...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Ei kerro minulle mitään, eli virtaa vai maata?

    Niin ja 50a sulake(F75) oli myöskin palanut ja sen vaihdon jälkeen mittailin jännitteitä(Vikakoodien luku hetkelläkin sulake oli ilmeisesti jo palanut).

    Auto on kokenut syksyllä pienehkön keulamällin ja sen seuraksena ajattelin että onko flektikin hajonnut, kaskon piikkiin ollut edellisen omistajan toimesta korjauksessa ja flektiä ei oltu vaihdettu vaikka paljon muita osia flektin ympärille oli. Oli korjaamolla käsin pyöräytetty flektiä ja todettu että kunnossa on, korjaamo ei siis omistanut vikakoodinluku laitteita. Pienehköjä naarmuja näkyy siivissä eli johonkin on ainakin joskus hangannut josta tämä epäilys syntyi.
    PWM = Pulse Width Modulation

    Musta johto on jännite sulakkeelta F75 (50A), ruskea on maa, kelt./pun. on ohjaussignaali (PWM) moottorinohjausyksiköltä.

    Eiköhän sen flektin voi testimielessä aktivoida DIS/GT1:llä.

    Electric Fan

    Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.

    The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

    The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos mainitsemasi vikakoodi on Carsoftin antama "Auxiliary fan relay", niin se on haamukoodi, eikä oikeasti viittaa vikaan sähköflektissä.
    Ei ole carsoftin koodi vaan ihan DIS:n sekä yhdellä toisella bmw:n ohjelmalla, en muista nyt tähän hätään mikä se koodi oli mutta ei ollut mikään "releen" herja, taisi olla peräti kaksi koodia auxiliary fan:sta, tulee ilmeisesti nollauksenkin jälkeen melkeimpä heti takaisin kun auton käynnistää.
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ohjaussignaali on PWM
    Ei kerro minulle mitään, eli virtaa vai maata?


    Niin ja 50a sulake(F75) oli myöskin palanut ja sen vaihdon jälkeen mittailin jännitteitä(Vikakoodien luku hetkelläkin sulake oli ilmeisesti jo palanut).


    Auto on kokenut syksyllä pienehkön keulamällin ja sen seuraksena ajattelin että onko flektikin hajonnut, kaskon piikkiin ollut edellisen omistajan toimesta korjauksessa ja flektiä ei oltu vaihdettu vaikka paljon muita osia flektin ympärille oli. Oli korjaamolla käsin pyöräytetty flektiä ja todettu että kunnossa on, korjaamo ei siis omistanut vikakoodinluku laitteita. Pienehköjä naarmuja näkyy siivissä eli johonkin on ainakin joskus hangannut josta tämä epäilys syntyi.
    Last edited by Racink; 10-03-2008, 19:45.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Flektin moottori kaputt?

    Auto 528i Touring 11/98
    Minäkään en nyt ulkoa muista, missä vaiheessa se sähköflektin ohjaus muuttui. Joka tapauksessa uudemmassa flektille tulee jännite, maa ja ohjaussignaali. Ohjaussignaali on PWM ja itse flektin moottorin yhteydessä on melkoisesti elektroniikkaa.

    Itse kyllä ihmettelisin mahdollista vikaa vasta kunnon lämpimillä keleillä. Ei itselläkään flekti pyöri kuin lämpimällä ilmastointi kytkettynä. Moottorin jäähdytyksen suhteen visko riittää Suomen olosuhteissa varmasti 99% ajasta.

    Jos mainitsemasi vikakoodi on Carsoftin antama "Auxiliary fan relay", niin se on haamukoodi, eikä oikeasti viittaa vikaan sähköflektissä.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    En nyt ole koko topikkia läpi lukenut kun on niin sekavasti vanhan ja uudenmallin flekteistä täällä puhuttu ristiinrastiin että sekaisin menee. Eli siis minulla on uudempi flekti ja kolminapainen liitin löytyy vänkärinpuolen umpion vierestä.

    Mittailin liittimeen tulevia johtoja lämpimästä(Jääh.nesteen lämpö 92c, ulkona +3) autosta auto käynnissä ilmastointi päällä(kompura ei pyöri), auton puolelta mustaan johtoon tulee +14v, ruskea mitä ilmeisemmin maa, ja kolmas pienijohto(kelta/oranssi) on myös maissa. Eli arvailin että pieni johto on heräte joka herättää flektin henkiin maadoittumalla anturissa? Eli jos virtaa/maata tulee noin kun olen tuossa ylhäällä kertonut niin flektin pitäisi pyöriä? Kylmästä autosta en ole mitannut mutta teen sen jos ei joku kerkeä valaisemaan asiasta ennen sitä.

    Liittimen jälkeen flektiin päin johtojen väri vaihtuu Mustasta--->Siniseen ja kelta/oranssista---> Mustaan.

    Ongelma on se että on vahva epäilys siitä että flekti ei toimi, antaa vikakoodia ja en ole sitä vielä puolen vuoden aikana(kun auto on minulla ollut) nähnyt pyörivän, no ehkä talvi on osasyy muttamutta... Jostain olin lukevinani että ulkona pitää olla +10c lämmintä tms. ennenkuin flekti pyörii mutta selittäkää joku mitä tuosta pienestä johdosta(kelt/oranssi) pitäisi tulla kun flekti pyörii, virtaa vai maata?

    Vastuksia mittailin flektin moottorilta tulevista piuhoista ja pienen mustan ja sinisen välinen vastus on ~1600ohm, sama lukema pieni musta ---> ruskea. Ruskean ja sinisen välillä ei vastusta näyttänyt olevan ollenkaan?

    Flektin moottori kaputt?

    Auto 528i Touring 11/98
    Last edited by Racink; 10-03-2008, 15:21.

    Leave a comment:


  • Mattir
    replied
    Eiköhän toi enimmäkseen maantienopeuksissa auto kulje. Vois melkein testata laittaa vaan liittimen flektiin kiinni ja kokeilla, että onko se toiminut yleensäkään ennen kuin sen otti pois.

    E: Kyllä tuntu pyörivän heti ku ilmastoinnin laitto päälle...
    Last edited by Mattir; 30-08-2007, 12:05.

    Leave a comment:


  • Juubi
    replied
    Paineitahan se nostaa varmasti kun jäähdytys ei toimi kuten pitäisi. Onhan siellä painekatkaisia ylipaineen varalta, mutta varmasti tuo rasittaa koko järjestelmää, etenkin kompuraa. Vaikutuksina heikompi jäähdytyskyky ja lyhenevä käyttöikä, tuskimpa sen ihmeellisempää. Ajomatkallahan on tietysti suurin merkitys vaikutuksiin, jos ilmastointia käytetään tuolla maantienopeuksissa niin ei tuolla flektin poistolla ole juuri mitään merkitystä. Kaupunkiajossa ilmastointi kykettynä tilanne on luonnollisesti taas aivan toinen.

    Leave a comment:


  • Mattir
    replied
    Njahas..Vai, että tuollaisia vaikutuksia jos ei flekti pelaa. Kaverin kans kun viime kesänä vaihettiin välijäähy autoon niin otettiin sit toi puhallin pois sen tieltä, kun luultiin sen olevan joku lisäflekti koneelle. Ja sit kun otettiin liitin irti ja käytiin kokeilemassa, ettei nosta lämpöjä niin tultiin siihen tulokseen, että sen voi ottaa pois.. Voikos tuo nyt sitten aiheuttaa minkälaisia vaurioita tuolle ilmastointijärjestelmälle? Jos se siis tuon takia kerää painetta järjestelmään jne... Kyllä se auton jäähdyttää kuitenkin kesällä ihan kohtuullisesti.

    Leave a comment:


  • Juubi
    replied
    Originally posted by bemu-freak View Post
    Onkohan tuolla flektin toimimattomuudella vaikutus tehoihin taajama ajossa, kun tuo ropeli puhaltaa ilmaa myös tuon coolerin läpi?
    Onhan sillä tietysti vaikutusta jos ahtoilma ei viilene. Käytännön merkitystä tuolla tuskin on kun taajamassa harvemmin tarvitaan niitä huippu(moottori)tehoja. Enemmänkin tuo vaikuttaa ilmastoinnin jäähdytyskykyyn.
    Last edited by Juubi; 29-08-2007, 12:25. Reason: typo

    Leave a comment:


  • Juubi
    replied
    Originally posted by hj325hml View Post
    Neuvoja mistä tietää viskon olevan aivan loppu, vaikka pyöriskin vielä?
    Voit esim sanomalehdellä tms koittaa pysäyttää tuota viskoa sillon kun kone on kuuma. Jos sanomalehdestäsi tulee silppua niin visko on varmasti ehjä, jos taas puhallin pysähtyy kiltisti niin viskoremontti edessä. Viskon korjaamisesta löytyy juttua haulla. Kaikessa lyhykäisyydessään homma menee niin että lisätään silikoniöljyä viskoon ja homma rokkaa taas.

    Lisää visko aiheesta:



    Ja öljyksi kelpaa siis ainakin:
    Scanian kuorma-autojen viskoissa käyttämä silikoniöljy
    Toyota silicone oil, part number 08816-03001

    Leave a comment:


  • bemu-freak
    replied
    Meilläkin oli tuo ilmastoinin flekti rikki tuosta 530d -99:stä. Näissä d malleissa on eri tuuletin, kuin bensamalleissa, mutta tds varmaan sama, kuin bensa, jos etk niin sanoo.

    Flekti maksoi KL:ssä 350 ja Auto Salvassa 330. Meillä ei kyllä ollut mitään ongelmia lämpöjen kanssa vaikka flekti olikin pimeenä ja käsittääkseni ilmastointi on ollut aina päällä (vaimo ajaa).

    Onkohan tuolla flektin toimimattomuudella vaikutus tehoihin taajama ajossa, kun tuo ropeli puhaltaa ilmaa myös tuon coolerin läpi?

    Leave a comment:


  • RiteCo
    replied
    Mitä eroa on vanhemman mallin fanissa dieselin ja bensan välillä?

    Murheen kryyni on -97 525 tds. Mitä eroa on bensan ja dieselin faneilla. Varaosa toimittaja sanoo kyseisen fanin sopivan 95-98 bensamalleihin mutta ei dieseliin? RealOEM:n mukaan nuo fanit ovat samat tds dieselissä ja 523i:ssä.

    Onko asiasta käytännön kokemusta?:think

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Neuvoja mistä tietää viskon olevan aivan loppu, vaikka pyöriskin vielä?

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Originally posted by kosmik View Post
    Kyllä se termari sitten pelaa. Ellei se sitten jumita vain välillä.
    Yleensä kai kuitenkin hajoaa kerralla :think

    Entäs se visko? Kädellä jos pyörittelee auto sammuksissa niin kone kylmänä pyörii lähes vapaasti ja lämpimänä vastustaa enemmän.
    Niin tota viskoo aloin miettiin kans, tuntuu että ei se ole yhtään jäykempi lämpimänäkää, mut pitää koittaa vielä..

    Leave a comment:


  • kosmik
    replied
    Originally posted by hj325hml View Post
    Yläpään letkut ja yleensäkki osat aivan polttavan kuumia, alapään vähä viileämpiä, kuumia kuitenkin nekin..??
    Kyllä se termari sitten pelaa. Ellei se sitten jumita vain välillä.
    Yleensä kai kuitenkin hajoaa kerralla :think

    Entäs se visko? Kädellä jos pyörittelee auto sammuksissa niin kone kylmänä pyörii lähes vapaasti ja lämpimänä vastustaa enemmän.

    Leave a comment:

Working...
X