Sopivasti hapertuneet letkut aiheuttaa imuvuotoa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen
Collapse
X
-
On tuota mönjää aina kertynyt, oli sitten mobilia, teboilia tai castrollia. Pahimmillaan pätkäajossa kun kone ei saavuta normaalia lämpötilaa. Viime talvena oli pahimmillaan kovien pakkasten jälkeen, venakopan putken eka mutka lähes ummessa majoneesista >> putsaus ja CRC 5-56:sta perään. Munuaiset tulpattuna ja öljyt vaihdetaan (huohotin uusittu syksyllä) joka syksy mutta, jännityksessä tuo pitää joka talvi
Comment
-
-
Ihme juttu jos vielä munuaiset tukittunakin kerää tavaraa. Itse kyllä opin tuosta ainakin että joka tapauksessa ei talvella uskalla ajaa metriäkään jos ei ole suojaa tuolla munuaisissa. Työmatka-ajo on nykyään vain parin kilometrin luokkaa yhteen suuntaan.E90 318d 2008
Ex. E39 520iA 2004
Ex. 2x Volvo, 1x Mazda, 2x Opel, 3x Seat, 2x Audi, 1x Skoda 1x VW
Comment
-
-
Näitä jäätymistapauksia sattuu oli sitten mitkä öljyt hyvänsä sekä eristetyllä huohottimella munuaiset tulpattuna tai ilman. Sitten voidaan väitellä se "pätkäajon" pituus kohdalleen.
Oli sitä mönjää miten paljon hyvänsä, niin näkyy se toimivasta järjestelmästä katoavan kun ajaa moottorin lämpimäksi, mutta kosteutta on aina näkynyt öljykorkissa ja venakopan putken liitoksessa, myös kesällä.
Huonosti toimiva huohotus voi kerätä kosteuden venttiilikoppaan jolloin öljykorkkikin voi jäätyä kiinni.
Oman autoni (oletettavasti alkuperäinen 11v.) huohotin vaihdettiin 150tkm kohdalla ja kovin karstaiselta sekä rapsakalta tuo vaikutti.
Talveen kannattaa varautua viimasuojalla ja uusilla öljyillä.
Eristetty huohotin kuulostaa hyvältä ajatukselta mutta, liekkö tuo sitten "laastari ampumahaavassa" mutta tähän oireeseen vaikuttaa niin moni asia että, tästä ei kukaan voi olla 100% milloin se sattuu omalle kohdalle:think
Comment
-
-
Mijukon kanssa samaa mieltä. Majoneesia tulee, vaikka olisi keula tukittu, uusi huohotin jne. Lähtee pois ajamalla. Arvelen kyllä, että moni ajelee tietämättä koko asiasta mitään, kun ei tule kurkattua öljykorkin alle.
Mietin, että termarin ja lämpötila-anturien toiminta voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti majoneesi lähtee pois ajaessa. Olen yrittänyt etsiä, mikä on E39:n oikea jäähdytysnesteen lämpötila normaaliajossa. Joillakin se on 91-93 astetta (kuten itsellänikin) ja joillakin 97-102 astetta. Tässähän on aikamoinen ero ja varmasti kuumempana käyvä kone polttaa nopeammin majot pois. Löysin tietoa, että BMW:issä moottorin lämpötila säätyy automaattisesti niin, että körötellessä lämpöjä nostetaan ja saadaan pienempi kulutus ja sitten kunnon vedossa lämpöjä lasketaan? Mitä jos auton anturit eivät pelaa yhteen ja luulee olevansa kokoajan kuormituksessa ja pitää lämmöt alhaalla? Jos asia on näin, majoneesia varmasti kertyy helpommin.
Last edited by Bomb5; 20-02-2012, 19:07.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostOlen yrittänyt etsiä, mikä on E39:n oikea jäähdytysnesteen lämpötila normaaliajossa. Joillakin se on 91-93 astetta (kuten itsellänikin) ja joillakin 97-102 astetta.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostM52TU koneella 93-96C, M54:llä ilmeisesti hiukan korkeampi. Tutkipa vaihtuuko salavalikon lukema kun avain on 1 ja 2 asennossa.
Edit. Visko tarkistettu ja pyörii kevyesti pyöräyttämällä vastakkaiseen suuntaankin, eli kunnossa. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että lämpötilalukemien mahdolliset erot eri autoissa voivat selittyä termostaatin toiminnan lisäksi antureiden yksilöeroista. Lämpötila-antureissahan voi jo uutena olla valmistustoleransseista johtuen esim. +/- 2 asteen eroja. Tämän päälle vielä 10 vuoden aikana tapahtuva vastusarvon driftaus, ellei kyseessä ole kallis Pt-anturi.Last edited by Bomb5; 23-02-2012, 18:36.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Vastataanpas tähän vielä, kun nyt vaihdoin alkuperäisen termarin uuteen Behrin "97 C"-malliin. Pitäisi olla sama kuin alkuperäinenkin. Ostin car parts 24:stä. Kotelon pinnasta on bmw:n logot hiottu pois. Lämmöt muuttuivat positiivisesti. Vanhalla termarilla kyt heinäkuussa lämmöt olivat maantieajossa 88-92 astetta. Uudella termarilla lämmöt ovat 92-96 astetta. Mielenkiinnolla odottelen tulevaa talvea. Olen vaihtoon tyytyväinen.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Tänään emäntä tuli kotiin ja kertoi että tulee sisälle hirveä palaneen öljyn käry.
Venttiilikopan kansi oli vuotanut pakosarjan päälle.
Tiiviste on vuotanut hieman ennenkin takaosasta mutta nyt oli vuotanut hieman edempääkin.Majoneesia oli vähän korkissa ja kannesta lähtevässä putkessa mutta ei lähellekkään tukossa.
Kaikki huohotinputket ja separaattori vaihdettu keväällä uusiin.
Niin mitä veikkaatte kävikö huohotin jäässä vai johtuuko pelkästä huonosta tarviketiivisteestä? joka on vuotanut uudesta asti. Pakkastakaan ei kuitenkaan ollut kuin -4 astetta
Nyt kuitenkin kaikki putket käyty läpi ja tiiviste vaihdettu sekä munuaiset tukittu.Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
-
Originally posted by Hen-3 View PostAsiaa vähän sivutakseni niin mitä tohon "842 Cold Climate Export" pakettiin kuuluu?
Huohottimen lämmitys?EX :
-E36 316
-E36 325
-E39 523
-E39 530dA M-Sportx2
-E60 525dA M-Sport x2
-E60 545i Matte white
-E53 x5
-E91 3xx
Comment
-
-
Originally posted by jkan View PostTänään emäntä tuli kotiin ja kertoi että tulee sisälle hirveä palaneen öljyn käry.
Venttiilikopan kansi oli vuotanut pakosarjan päälle.
Tiiviste on vuotanut hieman ennenkin takaosasta mutta nyt oli vuotanut hieman edempääkin.Majoneesia oli vähän korkissa ja kannesta lähtevässä putkessa mutta ei lähellekkään tukossa.
Kaikki huohotinputket ja separaattori vaihdettu keväällä uusiin.
Niin mitä veikkaatte kävikö huohotin jäässä vai johtuuko pelkästä huonosta tarviketiivisteestä? joka on vuotanut uudesta asti. Pakkastakaan ei kuitenkaan ollut kuin -4 astetta
Nyt kuitenkin kaikki putket käyty läpi ja tiiviste vaihdettu sekä munuaiset tukittu.
Mitä öljyä käytät?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostIlmeisesti oli tullut satunnainen tukos/jäätyminen ja siitä seurasi vuoto.
Mitä öljyä käytät?
Kohta pitäisi kylläkin taas vaihtaaVikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
-
Tuskin se pelkästä öljystä johtuu. Ajettu varmaan lyhyttä matkaa? Mulla ainakin kerää tuota majoa aika helposti. Pitää vaan pakkasilla yrittää ajaa kone mahdollisimman puhtaaksi ennen sammutusta. Seuraavassa öljynvaihdossa tosin laitan Teboilin Diamondit, kun niitä on kehuttu. Nyt on Mobil 1 0W-40.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Comment