Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nuuskis
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 99
    • Kuortane

    Separaattori vaihtoon, jäätyy uudelleen seuraavilla pakkasilla, vaikka saatkin sen vielä toimimaan.
    E39 525i -01

    Comment

    • jakkeri530d
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 231
      • Oulu

      Ja vaihteeksi lensi m54b22:sta öljyt pitkin konehuonetta... Huohotin jäätyi viimetalvena ja pukkasi öljyt venttilikopan tiivisteen läpi ulos. Silloin vaihdettiin uudet eristetyt huohotinputket ja separaattori sekä toki venakopan tiiviste. Äsken kävin pikku lenkin n.6km ajamassa ja kotipihassa autosta noustessani olin haistavinani lievää käryä. Auto sammuksiin ja nostin öljytikkua niin sieltähän alkoi ruutaamaan öljyä oikein komeassa kaaressa. Autolla on ajettu 10-30km. lenkkejä päivittäin ja viikottain tulee pari n.60km:n lenkkiä. Lokilämppäriä on myös käytetty. Taitaa soveltua vain kesäkäyttöön...
      Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
      Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
      Ex. MB C 200cdi farkku -03
      Ex. Bmw 540iA T -98/99
      Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
      Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

      Comment

      • toukopouko
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 162
        • Oulu

        Samaa vikaa rahikaisella. ekan kerran poksahti huohotin 3v sitten, silloin vaihdettiin huohotin ja venakopan tiivari sekä putsattiin paikat. Sen jälkeen on vaihdettu venakopan tiivari vissiin kolmesti, ja huohottimineen koko jaska viimeksi vuosi sitten. Taas on pikkusen tihkunut öljyä venakopan päästä ja käryää välissä... eipä ole tolle jaksanut tehdä vielä mitään. Suunnittelin vähän että vaihdan sen venakopan tiivisteen ja ne rikat jotka sitä pitää pohjassa, joku jossain toisessa threadissa sanoi niiden kuluvan ja aiheuttavan vuotoa. Tiedä sitten...
        - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3597
          • Raisio

          Jooh, oikeastaan tämä jäätymisongelma pitänyt suurimman osaa talvesta Bemun parkissa. Ajettu lyhyet ajot toisen konsernin autolla ja kun työmatkakin alle 10 kilsaa niin eipä innosta ottaa riskiä. Minusta ei tälläiset ongelmat kyllä kuulu laatuauton maineen omavaan merkkiin.

          Pientä sivusilmätutkimusta olen liikenteessä liikkuessa pidellyt ja selkeää hinurin lavalla olevien automerkkin köärkikaksikkoa pitää Audi ja BMW
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • jakkeri530d
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 231
            • Oulu

            Mitäköhän tuolle nyt kannattaisi tehdä, kattelin ettei olisi venakopan tiivisteen välistä nyt ehtinyt ruikata. Siitä ei enää saa selvää koska sotki pannuhuoneen aika totaalisesti tuo öljysuihku tuolta öljytikun putkesta. eli kannattaako nyt vain koittaa sulatella tuo jossain lämpimässä tai ajella öljytikku pystyssä pitempi lenkki samalla seuraten et alkaako tulla öljyä ulos.
            Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
            Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
            Ex. MB C 200cdi farkku -03
            Ex. Bmw 540iA T -98/99
            Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
            Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

            Comment

            • tero_v
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 970
              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

              tuota tuota tässä lueskelin vanhaa topicciani, ja rupesin miettimään, että kun mullakin aikoinaan jääty tuo huohotin uudelleen vaikka sen eristin.

              olisikohan vaikea homma asentaa esim kelkan kahvalämppärit, noihin heikkoihin kohtiin mistä yleensä jäätyy, siis sen eristyksen lisäksi. vai olisiko helpointa vaan rakentaa/ostaa se öljyn keruu säiliö huohotin lähdön läheisyyteen, niin menis nuo vaahdot sinne???
              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
              650hp/850nm 1.8bar
              1/4m 11.48s/208km/h
              100-150km/h 2.01s
              100-200km/h 6.99s


              EX jatkeet:
              e39 528 M-Sport -99
              e36 318is "M-sport" -92

              Comment

              • toukopouko
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 162
                • Oulu

                En tiedä millä tosta kokonaan pääsis, mutta ajattelin kokeilla jos tuo kummenis tekemällä seuraavat: tiivisteen vaihto, öljynvaihto forte-puhdistuksen kanssa ja sen jälkeen öljyjen vaihto kahdesti huoltovälissä.

                Funtsin tuossa nääs että mun ajomäärillä vaihtuu öljyt about kerran vuodessa, ja yleensä tuolla tammi-helmikuun tienoissa... eli öljy on heikoimmillaan noilla pakkasilla. Tiedä sitten onko silläkään merkitystä, kun muistelen että ensimmäisen kerran tuo huohotin porsi helmikuussa, kun öljyt oli vaihdettu marras- vai joulukuussa.

                Itse olen ymmärtänyt tuon ongelman aiheutuvan "kylmälimasta", jota muodostuu kun konetta käytetään vajaalämpöisenä: öljyyn sitoutunut kosteus vaahtoaa ja muodostaa öljyn kanssa sitkeää limaa joka tukkii huohotinjärjestelmän ja kampikammiosta, venakopasta yms. ei pääse ylimääräinen paine purkautumaan mitään suunniteltua reittiä ulos, vaan se tuuppaa sitten tiivisteen tai stefan tieltään ja tulee mistä helpoimmalla pääsee.

                Vielä (turhaa) jauhantaa tuosta "lyhyestä ajosta": muinulla on työmatka noin 25km(ajallisesti noin 20min). Polkasen auton pihasta roikasta käyntiin, 2km päästä liityn motarille jota ajelen ~22km. Mittarin mukaan täydet lämmöt koneessa on jossain 5-6km päässä kotipihasta. Eihän tuo tietty hirveän pitkä matka ole, mutta olisin luullut että kun puhutaan "lyhyen matkan aiheuttamasta ongelmasta" se ois voinut olla jotain 5km matkaa tms.

                Akkua vasta vaihtaessani (vaihdoin 70Ah AGM:n 95Ah AGM:ään kun tuon 70Ah:n kanssa ei jaksanut enää -30c:ssä käynnistyä) akkumyyjä sanoi että "ehei riitä tollanen 25km matka akun täyteen latautumiseen. Sun pitäis ajaa Tampereelle (500km) että se ois täynnä ajon jälkeen. Tuumasin että no olipa hyvä että tuli ostettua tollanen kallis ja paras AGM sen nopean latautuvuuden vuoksi, ties minne kapkaupunkiin sillä perinteisellä lyijyakulla ois saanut ajella :F. Autossani ei ole lisälämppäreitä tms, eli melkoisen paljon sen startin pitää sillä (noin 3sek kestävällä) rupeamallaan imaista ettei sen viemää energiaa ehditä tuossa 20 minuutissa pumpata takaisin sinne AGM:ään...
                - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  Originally posted by toukopouko View Post
                  Akkua vasta vaihtaessani (vaihdoin 70Ah AGM:n 95Ah AGM:ään kun tuon 70Ah:n kanssa ei jaksanut enää -30c:ssä käynnistyä) akkumyyjä sanoi että "ehei riitä tollanen 25km matka akun täyteen latautumiseen. Sun pitäis ajaa Tampereelle (500km) että se ois täynnä ajon jälkeen. Tuumasin että no olipa hyvä että tuli ostettua tollanen kallis ja paras AGM sen nopean latautuvuuden vuoksi, ties minne kapkaupunkiin sillä perinteisellä lyijyakulla ois saanut ajella :F. Autossani ei ole lisälämppäreitä tms, eli melkoisen paljon sen startin pitää sillä (noin 3sek kestävällä) rupeamallaan imaista ettei sen viemää energiaa ehditä tuossa 20 minuutissa pumpata takaisin sinne AGM:ään...
                  Ois riittäny lyhyempi ajo vanhalle akulle todennäköisesti Pienempi kapasiteetti-->nopeammin täynnä.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by toukopouko View Post
                    En tiedä millä tosta kokonaan pääsis, mutta ajattelin kokeilla jos tuo kummenis tekemällä seuraavat: tiivisteen vaihto, öljynvaihto forte-puhdistuksen kanssa ja sen jälkeen öljyjen vaihto kahdesti huoltovälissä.

                    Funtsin tuossa nääs että mun ajomäärillä vaihtuu öljyt about kerran vuodessa, ja yleensä tuolla tammi-helmikuun tienoissa... eli öljy on heikoimmillaan noilla pakkasilla. Tiedä sitten onko silläkään merkitystä, kun muistelen että ensimmäisen kerran tuo huohotin porsi helmikuussa, kun öljyt oli vaihdettu marras- vai joulukuussa.

                    Itse olen ymmärtänyt tuon ongelman aiheutuvan "kylmälimasta", jota muodostuu kun konetta käytetään vajaalämpöisenä: öljyyn sitoutunut kosteus vaahtoaa ja muodostaa öljyn kanssa sitkeää limaa joka tukkii huohotinjärjestelmän ja kampikammiosta, venakopasta yms. ei pääse ylimääräinen paine purkautumaan mitään suunniteltua reittiä ulos, vaan se tuuppaa sitten tiivisteen tai stefan tieltään ja tulee mistä helpoimmalla pääsee.

                    Vielä (turhaa) jauhantaa tuosta "lyhyestä ajosta": muinulla on työmatka noin 25km(ajallisesti noin 20min). Polkasen auton pihasta roikasta käyntiin, 2km päästä liityn motarille jota ajelen ~22km. Mittarin mukaan täydet lämmöt koneessa on jossain 5-6km päässä kotipihasta. Eihän tuo tietty hirveän pitkä matka ole, mutta olisin luullut että kun puhutaan "lyhyen matkan aiheuttamasta ongelmasta" se ois voinut olla jotain 5km matkaa tms.

                    Akkua vasta vaihtaessani (vaihdoin 70Ah AGM:n 95Ah AGM:ään kun tuon 70Ah:n kanssa ei jaksanut enää -30c:ssä käynnistyä) akkumyyjä sanoi että "ehei riitä tollanen 25km matka akun täyteen latautumiseen. Sun pitäis ajaa Tampereelle (500km) että se ois täynnä ajon jälkeen. Tuumasin että no olipa hyvä että tuli ostettua tollanen kallis ja paras AGM sen nopean latautuvuuden vuoksi, ties minne kapkaupunkiin sillä perinteisellä lyijyakulla ois saanut ajella :F. Autossani ei ole lisälämppäreitä tms, eli melkoisen paljon sen startin pitää sillä (noin 3sek kestävällä) rupeamallaan imaista ettei sen viemää energiaa ehditä tuossa 20 minuutissa pumpata takaisin sinne AGM:ään...
                    No , Fortesta.. Omaan M54B22:een kaadoin tossa öljynvaihdon yhteydessä litkua joka on noin euron litra. Näytti ajavan saman asian.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by tero_v View Post
                      tuota tuota tässä lueskelin vanhaa topicciani, ja rupesin miettimään, että kun mullakin aikoinaan jääty tuo huohotin uudelleen vaikka sen eristin.

                      olisikohan vaikea homma asentaa esim kelkan kahvalämppärit, noihin heikkoihin kohtiin mistä yleensä jäätyy, siis sen eristyksen lisäksi. vai olisiko helpointa vaan rakentaa/ostaa se öljyn keruu säiliö huohotin lähdön läheisyyteen, niin menis nuo vaahdot sinne???
                      mitenkä kävisi jos ruuvaisi polkupyörän venttiilin öljykorkkiin


                      luulisi toimivan "sulakkeena" jos alkaa koneessa paine nousemaan

                      eihän tuo jäätymistä estäisi mutta tiivisteet pysyisivät ehjänä jos sattuu jäätymään
                      Last edited by peto2; 30-01-2010, 20:33.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Originally posted by tero_v View Post
                        tuota tuota tässä lueskelin vanhaa topicciani, ja rupesin miettimään, että kun mullakin aikoinaan jääty tuo huohotin uudelleen vaikka sen eristin.

                        olisikohan vaikea homma asentaa esim kelkan kahvalämppärit, noihin heikkoihin kohtiin mistä yleensä jäätyy, siis sen eristyksen lisäksi. vai olisiko helpointa vaan rakentaa/ostaa se öljyn keruu säiliö huohotin lähdön läheisyyteen, niin menis nuo vaahdot sinne???
                        Tätä samaa asiaa pohdin silloin kun itselleni asensin eristettyä huohotin sarjaa ja vähän asiaa tutkinkin kun osat olivat pöydällä. Tuo lämmitys olisi saatava eristeen alle jos sen fiksusti asentaa ja silloin nuo moottoripyörän kahvanlämmittimet ovat aivan liian tehokkaat. Itse laitoin lämmityskaapelia eristeen alle ja omien kokemuksien mukaan noin 5W teho/putki on sopivaa luokkaa. 10W:n teholla alkaa jo kumi haisemaan kun lämpö ei pääse eristeen alta haihtumaan. Itselläni kaapelia on siis venttiilikopasta lähtevässä putkessa, separaattorin ympärillä sekä separaattorilta öljypohjaan menevässä putkessa. Tuolla noin 5W:n teholla putken sisäpinnan lämpötila huoneenlämmössä oli noin 40 astetta ja pysyi vakiona vaikka lämmitys oli päällä tunninkin, joten uskoisin sen olevan melko hyvä tuolla pakkasessa. Tämä on nyt kaksi talvea ollut käytössä ja vielä on huohotin toiminut, tosin olisihan se saattanut toimia yhtä hyvin ilman lämmitystäkin, mutta en usko tästä haittaakaan olevan. Lämmitys on kytkettävissä päälle ja pois auton sisältä ja pidemmillä matkoilla olen ottanut sen aina pois päältä sekä tietenkin ilmojen lämmettyä. Harmittaa kun ei tullut silloin tehtyä kunnon dokumenttia asennuksesta niin tarkkoja arvoja en enää muista.


                        Originally posted by peto2
                        mitenkä kävisi jos ruuvaisi polkupyörän venttiilin öljykorkkiin


                        luulisi toimivan "sulakkeena" jos alkaa koneessa paine nousemaan

                        eihän tuo jäätymistä estäisi mutta tiivisteet pysyisivät ehjänä jos sattuu jäätymään
                        Tätäkin asiaa olen joskus miettinyt. Joissakin autoissahan on "sulake" mikäli paine huohotusjärjestelmässä nousee liian kovaksi. Itse olen ajatellut, että tuon ylipaineventtiilin voisi laittaa öljytikun paikalle. Hommaisi jostain toisen öljytikun josta ottaisi pelkän kahvan käyttöön ja asentaisi siihen jonkin venttiilin. Jostakin pitäisi saada tietoa paljonko esimerkiksi tässä ehdotetulla polkupyörän venttiilillä pitää olla painetta ennenkuin päästää läpi ja onko tuo paine riittävän pieni. Pitäisi myös tietää mikä on paine missä paikat alkavat pettämään, että voisi etsiä sopivaa ylipaineventtiiliä.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1367
                          • Lempäälä

                          uusissa vag-kulkineissa on öljyntäyttökorkissa ylipaineventtiili.
                          kannattaisiko moista kokeilla ratkaisuksi ?
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Originally posted by repsa View Post
                            uusissa vag-kulkineissa on öljyntäyttökorkissa ylipaineventtiili.
                            kannattaisiko moista kokeilla ratkaisuksi ?
                            Korkkia ei varmaan saa käymään BMW:hen. Onko tietoa millä paineella päästää paineet ulos?

                            Edit. Mistähän vuosimallista lähtien tämä on VAG:ssa ollut?
                            Last edited by markok; 31-01-2010, 10:51.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Originally posted by repsa View Post
                              uusissa vag-kulkineissa on öljyntäyttökorkissa ylipaineventtiili.
                              kannattaisiko moista kokeilla ratkaisuksi ?
                              Hmm, pitääkin töissä tutkia että miltä tuo näyttää :think
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • jake2710
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 828

                                N42:sta näyttäisi sylkevän täyttöaukosta öljyt pakosarjan päälle ja toivottavasti vain sieltä.
                                Eristetty putki ja separaattori tilattu, mutta ensin täytyy irroittaa ainakin imusarja jotta edes näkee koko separaattoria.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎