Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #31
    Originally posted by H4ck View Post
    Kaiken maailman kolinat kannattaa käydä näyttämässä katsastusmiehille, eiköhän ne sen paskana olevan osan löydä. Näin minä ainakin teen. Turhaan täältä kysyä ja vaihtaa kunnossa olevia osia.
    Ei löydä, kyllä se on niin monta kertaa nähty.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by reekoon View Post
      Täytyy tarkistaa tuo hammastanko/ohjausnivel. Linkkiä kuvaan niin tulee tarkistettua varmasti oikea osa.
      Sinulla ilmeisesti onkin V8? Siinä ei ole hammastanko-ohjausta joten en tiedä mikä kohta sen ohjauksessa voisi kolista. Periaatteessa tuo osa 9 on vastaavassa kohdassa mutta rakenne on täysin erilainen.

      Onhan kallistuksenvakaajien puslat myös vaihdettu?
      E39 528iA

      Comment

      • reekoon
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 3426
        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

        #33
        kyllä auto on 540iA ja juuri kävin katsastamassa suomenojan K1 asemalla ja kehuivain että kuinka hyvässä kunnossa on. Kysyin vielä erikseen että onko väljää missään että pääseekö kaupoille.

        Kallistuksen vakaajan puslat on kanssa vaihdettu samalla kuin muutikin ja tilalle laittelein powerflexit silloin.
        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


        E36 316i Compact Hellrot

        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          #34
          Originally posted by -JMV- View Post
          Nostellaas ylös:
          Selviskö topicin aloittajalle vika? Itsellä just samanlaiset oireet, eli ihan kuin putki olisi irti ja hakkaisi runkoon, mutta kömmin tänään auton alle, niin putki ainakin kunnossa.
          Eipä topicin alkuperäiseen autoon löytynyt ikinä kokonaan sitä äänen aiheuttajaa, mutta nyt on hyvä jatkaa tutkimuksia kun nykyiseen autoon tuli keväällä sama vika
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by reekoon View Post
            kyllä auto on 540iA ja juuri kävin katsastamassa suomenojan K1 asemalla ja kehuivain että kuinka hyvässä kunnossa on. Kysyin vielä erikseen että onko väljää missään että pääseekö kaupoille.

            Kallistuksen vakaajan puslat on kanssa vaihdettu samalla kuin muutikin ja tilalle laittelein powerflexit silloin.
            Tuota, kai sen tiedät että konttoreilla läpäisseet kaikki autot pyritään aina kehumaan hyväkuntoisiksi ihan asiakastyytyväisyyden vuoksi?
            Eli se ei oikeastaan tarkoita kunnon suhteen mitään muuta kuin että auto nyt sattui läpäisemään katsastuksen.

            Comment

            • reekoon
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 3426
              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

              #36
              tiedän tuon ja juuri siksi sen mainitsinkin. Ironia kun ei kulje vaan perus tcp/ip liikenteen yli.
              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


              E36 316i Compact Hellrot

              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                #37
                Tuli tänään vähän testailtua, ja huomasin että mulla kolina lakkaa myös kun painaa jarrua töyssyissä... eli sieltä puolenko nyt sitten vikaa hakemaan :think
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Tuli tänään vähän testailtua, ja huomasin että mulla kolina lakkaa myös kun painaa jarrua töyssyissä... eli sieltä puolenko nyt sitten vikaa hakemaan :think
                  Itellä oli samanlaista vikaa e34:ssa tosin takana. Jarrun painaminen auttoi.
                  Vikana oli se että jarrumännän puoleisen jarrupalan kiinikkeet olivat poiki joilla se kiinittyy männän sisäreunaan.
                  Nyt kun ne olivat rikki niin pala pääsi kolisemaan vapaasti levyä vasten jollei jarruttanut.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    ...Muita kolisijoita voi olla konepelti (stopparit väärin säädetty), jäähdytin (kiinnitys löysällä tai puuttuu kumiosia) tai pohjamuovit. Noista kuuluvat äänet toki on erilaisia kuin normaalit kolinat. Lisäksi jos autoon on asennettu lohkolämmitin, niin sen johto on yleensä huonosti kiinnitetty ja heiluu ja kolisee läheisiin osiin.
                    Ja lisäksi kolina/helinä voi tulla irtokivistä laturin tuuletusputkessa, tai cruisen / ASC:n ohjauspurkeista. Itselläni ainakin tuo ASC purkki helisee selvästi kun sitä kopistelee, mikä lie irti sisältä. Tai sen ääni kuuluu asiaan...
                    Last edited by Havis; 09-07-2010, 10:57.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Vinki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1048
                      • Seinäjoki

                      #40
                      Originally posted by Samppae39 View Post
                      Iskarit on jonku viikon uuemmat, ku tuo tukivarsisarja. Laakereita ei ole vaihettu. Pitäsköhän sitte sitä koittaa. Muistaakseni aika tyyriit oli :think
                      löysä iskarin yläpää kevyesti aiheuttaa tuollasen kolinan, jos kerta muissa nivelissä ei väljää löydy..
                      F31 320i

                      e36 325tic

                      e30 330tic

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #41
                        Sitten se pahempi kolina joka tulee jostain etupäästä. Toisen renkaan sain irti, mutta toisen kohdalla lukkopultin sovitekappale pärähti kappaleiksi joten ei vänkärin puolen rengas jäi irrottamatta, mutta tämä nyt ei kauheasti haitannut. Nyt kun vain jostain vielä löytäisi samanlaisen sovitekappaleen...

                        Eli huomasin että jarrulevyä/rengasta heilumalla tuennassa oli paljon väljää. ja välys tuli poikittaistukivarren renkaanpuoleisesta kiinnityksestä, eli kuvassa osa nro. 11:





                        Kokeilin kiristää ko. pulttia, ja hieman sain molemmilta puolin kiristettyäkin mutta eipä se välykseen auttanut. Sitten rengasta potkiessani huomasin että "pitkittäistukivarsien" auton puoleiset puslat liikkuivat aika paljon, eli kuvasta osa nro. 5. Näihin on ilmeisesti vaihdettu niitä powerflexin puslia?


                        Näin loppuoletuksena kolina tulee sekä alatukivarren renkaanpuolen kiinnityksen välyksestä että pitkittäistukivarren rungon puolen puslan välyksistä:

                        Eli lainaanpa itseäni tuolta oman auton projektitopicista... jos nyt vaihtaisi tuon poikittaistukivarren sekä tuon puslan niin saattaisi tulla jo sillä kuntoon.

                        Yhtenä mahdollisuutena kolinalle olisi myös jarrusatuloiden väljistyneet liukutapit, mutta en noita jarruja saanut kyllä millään kolisemaan tai löytänyt niistä mitään välystä.
                        Last edited by Driver22; 16-06-2010, 22:57.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Joueri
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 103
                          • Ulvila

                          #42
                          Noista kolinoista...
                          Omassa autossa koiranluut kolisi kans, ja sitte oli kuskinpuolen jarrulevyn suoja kilpi irti alapäästään, ja se oli siitä hieno et siitä kuulu kolina vaan ajaes,ei vaikka kuinka hakkas lekalla rengasta etupää ilmassa tai maassa, vasta kun irrotin renkaan palojen vaihtoon ni siinä huomasi
                          E36 320 --> E39 540 --> E46 320d --> E38 750 --> E39 530d --> E38 740

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            #43
                            Joojoo, ilmottaudutaan kolinakerhoon.

                            Eli elättelin toiveita, että katsuri kertois sitten, mikä tuolla edessä kolisee, kun väljää on ties missä.. Paskat.. "Vasen kallistuksen vakaajan ulompi pää".. wat.. Molemmat puolet autosta kolisee ajossa kyllä selkeästi.

                            Eli täristää jarruttaessa about 90kmh nopeuksista ja eturenkaita potkittua edestä päin ja klonksuu paikallaan auton pitkittäissuunnassa. Kolina pikku montuissa on sitä jokaselle e39 -kuskille tuttua. Tilanpuutteesta ja keleistä johtuen (ylläri) tarkemmin välyksiä en ole itse pystynyt paikallistamaan.. Mutta.. Mitäs tuonne nyt kannattais vaihtaa näin mutulla? E36 jos ois kyseessä, niin ois hajua, mutta tämä e39:n (535i) alustarakenne on mulle vähän pimennossa. Eli ainakin koiranluut sitten vissiin, mutta näiden lisäksi tuo pitkittäinen tukivarsi etupuolelta..?? :think

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • 4ndy
                              BTCF Member
                              • Jun 2010
                              • 186
                              • Iisalmi

                              #44
                              Helpoimmalla pääset tietysti kun lyöt koko helahoidon kerralla uusiksi

                              Itellä 180tkm tuli just tauluun ja pientä kolinaa alkanu kuulumaan varsinkin kuskinpuolelta edestä.
                              Koiranluu (kallistuksenvakaajan pystytanko) tuntu olevan väljähkö ja reaktiotankojen puslat myös.
                              Niiden vaihdolla aattelin lähteä kokeilemaan alkuun...

                              Eihän sulla välttämättä samasta paikasta ole väljä, mutta vähän kuullostas tuo pitkittaissuuntanen väljyys reaktiotangolta.
                              Ainakin nyt näin meikäläisen ymmärryksellä.

                              Osat nro. 6 molemmista kuvista menossa mulla vaihtoon




                              Comment

                              • kmn
                                Moderator
                                • May 2009
                                • 6022
                                • Sipoo

                                #45
                                Originally posted by 4ndy View Post
                                Helpoimmalla pääset tietysti kun lyöt koko helahoidon kerralla uusiksi
                                Totta, helpommalla nimenomaan! netissä oli jossain suht järkevään hintaan joku tukivarsipaketti, missä oli kaikki noi keulan nippelit uudet..

                                mutta joo, kyllä varmaan suurin kolinan aiheuttaja on tuo pitkittäinen varsi, joten vastaavalla paketilla vois itsekin lähteä ehkä liikenteeseen!

                                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                                --
                                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎