E39 airbag-valo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MGUarto
    replied
    Jes pääsin minäkin tähän kerhoon.

    Potilas: 523 -96, Vantaa.

    Nyt kun nuo pakkaset ovat tulleet niin syttyi palamaan käynnistäessä kun oli 2pv seisonut kylmänä.

    Eli kun virrat laittaa päälle niin syttyy valo, sitten sammuu sekunniksi ja sitten syttyy ja jää päällle. Vissiin tekee tätä vain kylmänä (alle -10c), koska kun illalla resetoin INPAlla virhekoodin (resistor zk1 > driver belt tensioner) ja laitoin lämpinänä käyntiin niin johan pelas.

    Sen jälkeen oli 4 käynnistystä lämpimänä (kaupassa, vieraissa, jne.) niin ei syttynyt. Nyt kun oli taas seissyt yön yli niin taas pukkas.

    Mistäs lähteä vikaa etsimään? Häiritsee toi ylikirkas lamppu. Liitokset kuskin istuimen alla?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tottakai se pitää koodata jotta purkki aktivoi oikeat sytytinpiirit mitkä autosta löytyy.

    Leave a comment:


  • E34M60
    replied
    Minä täällä taas vierailemassa.

    Autossa (E39 525d jostain 2000-2001 taitteesta) on nyt siis vaihdettu Airbag-purkki, vanhempi malli eli 6900727. Homma on muuten OK, mutta antaa kaksi vikaa: oikea ja vasen sivutyyny. Kyseisessä autossa ei noita ole, eli hälyt ovat ihan ymmärrettäviä sinänsä.

    Osaako joku koodata tuon purkin niin, että saadaan hälyt pois, vai onko tämä mahdoton paikka ja virheostos?

    Leave a comment:


  • E34M60
    replied
    Kiitos tiedoista tähän asti. Nyt on purkki vaihdettu ja se näkyy väylällä, eli homma on edistynyt. Valo toki palaa vielä, kun siellä on yksinkertaisella lukijalla katsottuna kaksi vikaa. Itse pääsen sitä katsomaan viikonloppuna, mutta jos on siitä kyse että vaatii koodausta NCS-Expertillä niin varmaan löytyy Tampereen lähistöltä joku joka sen tekee sopivaa korvausta vastaan? Saa laittaa vaikka privaviestiä tulemaan...

    Leave a comment:


  • Fastpiksu
    replied
    Muutama viesti ylempänä lukee, että sijaitsee keskikonsolin alla..
    Takapenkiltä mukiteline ja ilmastoinnin suulakkeet pois, pääsee käsiksi ruuveihin joilla kyynärnoja on kiinni, se irti ja sieltä reijistä saa hylsyllä ja jatkolla sen purkin irti.

    Leave a comment:


  • E34M60
    replied
    Kävin auttamassa kaveria tänään, E39 2001 kyseessä. Airbag-valo palaa koko ajan. Minua ennen autoa oli käytetty kahdella korjaamolla ja kolmella testerillä ja ei saa airbag moduulin yhteyttä. Itse kokeilin carsoftilla ja sama homma, ei mitään yhteyttä airbag moduuliin. Kaveri sanoi tietävänsä, että kaksi sulaketta sille on ja molemmat on piipattu ja todettu ehjiksi.

    Voidaanko todeta, että purkki rikki? Ja missähän ko. purkki mahtaa sijaita?

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    Originally posted by A-C-R View Post
    Sehän se voi olla, ihmetyttään vaan miksi tämä "halvempi" nollauslaite sanoi viaksi vain "passenger airbag" eikä mitään ohjainlaitteesta... Ja boschhi ei taas mitään matkustajan turvatyynystä.. Ettei vaan turhaan tuu hommattua uutta yksikköä jos vika onkin vain jossain liittimissä. Ja mitähän tuo "Laukaisupiiri 1" tarkoittaa?
    Jos siinä purkissa on oikeasti internal error/ohjainlaitevika päällä, niin silloin siellä on vikamuisti täynnä huuhaa-vikoja ja ainoa oikea vika niissä on silloin tuo internal error -vika. Tuo eeprommin uudelleenohjelmoinnin jälkeen niistä yleensä aina saa nollattua kaikki viat pois eikä yhtään jää jäljelle.

    Noista halvemmista lukijoista ei oikein tiiä osaako ne oikeasti lukea kaikki viat sieltä ja näyttää myös että Boschin vehje lukee vain 4 vikaa sieltä, kun siellä oikeasti niitä on 10 kpl ja bemarin omilla systeemeillä ne saa kaikki näkyville.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by A-C-R View Post
    Sehän se voi olla, ihmetyttään vaan miksi tämä "halvempi" nollauslaite sanoi viaksi vain "passenger airbag" eikä mitään ohjainlaitteesta... Ja boschhi ei taas mitään matkustajan turvatyynystä.. Ettei vaan turhaan tuu hommattua uutta yksikköä jos vika onkin vain jossain liittimissä. Ja mitähän tuo "Laukaisupiiri 1" tarkoittaa?
    Jos tarkoitat tuota "0B Laukaisupiiri 1 akun erotus Oikosulku (plusjänn.)" niin akun plussa navassa olevan paukun piiriä herjaa. Olisiko liittimessä vikaa kun kerran oikosulkua herjaa, bägijärjestelmän liittimet sulkevat kontaktit jos liitin on irti.
    Mutta en tosiaan tuohon boschin suomennoksiin luottaisi yhtään.

    Leave a comment:


  • A-C-R
    replied
    Sehän se voi olla, ihmetyttään vaan miksi tämä "halvempi" nollauslaite sanoi viaksi vain "passenger airbag" eikä mitään ohjainlaitteesta... Ja boschhi ei taas mitään matkustajan turvatyynystä.. Ettei vaan turhaan tuu hommattua uutta yksikköä jos vika onkin vain jossain liittimissä. Ja mitähän tuo "Laukaisupiiri 1" tarkoittaa?

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    Nii, tuo ohjainlaite-vika (internal error -vika) estää koodien nollauksen elikkä se purkki on jumissa, mikä hyvin yleistä tuonikäisissä purkeissa. Korjauksena tuohon on joko purkin eeprommin uudelleenohjelmointi taikka uusi/käytetty vaihtopurkki.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tokihan se bägiyksikkö voi olla oikeastikkin rikki, mistä myös herjannut.
    Kokeilisin ehkäpä vielä kuitenkin harrastajan toimesta oikeilla softilla.
    Tai sitten vaihtoehtoisesti hommaat toisen yksikön valmiiksi ja koodaa sen samalla uusiksi ja katsoo jääkö jotain vikoja vielä päälle.
    Yksikkö sijaitsee keskikonsolin alla.

    Leave a comment:


  • A-C-R
    replied
    Boschillakin koitettiin nollata ja ei suostunut nollaamaan. Jotkin noista tosiaan oli "hetkellisiä" vikoja mutta eipä nollaantunut.. Auto myös käynyt ihan bemarin liikkessä mutta siellä eivät olleen saanut yhteyttä koko autoon mikä sinällään jännä juttu myös. :think

    EDIT: Akun olen myös kattonut ja jännitteet ja lataus oli kohillaan.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Sillä boschilla olisi pitänyt nollata nuo ja katsoa mitä jää jäljelle.
    Todennäköisesti vanhoja koodeja ainakin osa kun kerran alijännitteestäkin on merkintä jäänyt.

    Paras toki aina katsoa bemarin omilla softilla.

    Leave a comment:


  • A-C-R
    replied
    Airbag vikaa täälläkin.

    Itsellä -99 vuoden 530d.

    Airbagin valo palaa ja katsastuksen deadline lähenee.
    Autoa katsottu eri testereillä ja vika pitäisi saada paikannettua. Itse aluksi epäilin tunnistinmattoa mutta eipä vika taidakkaan siinä olla.

    Joku halvempi vikavalojen nollauslaite näytti että vika on "Passenger Airbag". Eikä suostunut nollaamaan. Tämän jälkeen putsailin itse pussin liittimet, oven bägin liittimen sekä penkin alta liittimen.

    No tämän jälkeen käytin autoa testerissä taas. Tällä kertaa Boschin testeri kyseessä mikä näytti seuraavia ongelmia:
    - 11 Toimintajännite
    - F0 ohjainlaitevirhe
    - 0B Laukaisupiiri 1 akun erotus Oikosulku (plusjänn.)
    - F0 ohjainlaitevirhe

    Jos joku osaa sanoa mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään niin olis hemmetin hyvä. Kiitos jo etukäteen!

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by E_30 View Post
    Onko kellään minkään näköistä kytkentäkaaviota tai muuta tuohon airbag systeemiin?

    Kävin lukemassa vikakoodit ja ilmoitti etu ja taka ovien airbageja, etuoven vika kuittaantui samantien pois, mutta takaoven ei, vastusarvo pitäis mitata vielä ja sit alkaa käymään liittimiä läpi. Mistä nuo johdot mahtaa kulkea, ja minkä värisenä? Katsastukseen ois aikaa 6 päivää...

    Edit: Ja siis otsikon mukainen e39 kyseessä, 528i
    Viimeksi pari viikkoa sitten vastaava keissi, jossa molempien kuskinpuolen ovibägeistä herjasi liian suuresta vastuksesta. Ovipahvit irti ja liitin bägiltä irti (akku irrotettu). Liittimen putsaus (oxide clean), puhallus kuivaksi. Perään kontaktin hoitoainetta/kontaktin parannusrasvaa. Molemmat viat korjaatuivat tuolla. Jos vika ei ole tuossa itse bägin liittimessä, seuraavaksi tutkintaan pilarista oveen lähtivän moninapaliittimen kontaktit.

    Leave a comment:

Working...
X