Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #76
    Sähkö/paineilmaleikkuria taitaa kyllä käyttää ainakin alareunaan ihan kaikki jotka näitä vaihtoja tekee jos se on mahdollista, ja naarmuja ei kyllä hommasta jää sen enempää mitä langoilla jne. muista systeemeistäkään.

    Mitä tulee täällä tähän millivouhotukseen niin nuo jutut voi kyllä jättää ihan tuonne tis:iin todellisuutta ei niihin kannata sen enempää sotkea, jo pelkästään tuulilaseissa on taivutus ja mittaheittoja niin paljon ettei asiasta milleissä kannata puhua. Tärkeätä asiassa on että se lasi istuu hyvin eli toisinsanoen näyttää hyvältä ja että listat istuu hyvin (ei jää koloja korin/lasin välille josta aiheutuisi vihellystä/suhinaa tmv.

    Mitä tulee tuohon vaahtomuovi juttuun niin se on ihan visuaalisista syistä siellä ja tosiaan harvemmin sitä uuteen vaihdetaan kun ei paljoakaan sieltä näy jollei oikein katsomaan ala, mutta kannattanee mainita että jos haluaa sen uuteen vaihdettavan voi muuten jäädä vaihtamatta.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #77
      Originally posted by Radon View Post
      Mitä tulee täällä tähän millivouhotukseen niin nuo jutut voi kyllä jättää ihan tuonne tis:iin todellisuutta ei niihin kannata sen enempää sotkea, jo pelkästään tuulilaseissa on taivutus ja mittaheittoja niin paljon ettei asiasta milleissä kannata puhua.
      No huh huh...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #78
        Joo, mitä niistä tehtaan ohjeista suotta välittämään, kyllä suomalainen remonttireiska tietää nämä asiat paremmin kuin auton valmistaja.
        E39 528iA

        Comment

        • bmw thyyning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 239
          • jpää

          #79
          [QUOTE=Radon;1429394]Sähkö/paineilmaleikkuria taitaa kyllä käyttää ainakin alareunaan ihan kaikki jotka näitä vaihtoja tekee jos se on mahdollista, ja naarmuja ei kyllä hommasta jää sen enempää mitä langoilla jne. muista systeemeistäkään

          me ei noita nykyään enää käytetä, käsityönä vaan
          sekä tuo lasien paksuus/ taivutus erot oikeesti syö ne milli heitot monen auton kohdalla :(
          oli sitten pilkkarin ,saint gopainin, nord glassin ym ym laseja
          Last edited by bmw thyyning; 15-12-2008, 21:01.
          E39 530d
          E61 530d 331hp/820nm
          700 ls -64
          E30 325i m50

          Comment

          • Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

            #80
            Originally posted by TJJ View Post
            Joo, mitä niistä tehtaan ohjeista suotta välittämään, kyllä suomalainen remonttireiska tietää nämä asiat paremmin kuin auton valmistaja.
            Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #81
              Originally posted by Radon View Post
              Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.
              Tuollaisesta asenteesta seuraa yleensä lasin liimaaminen uudelleen tai jopa sen vaihto, ja vielä takuuseen kun asiakas tulee valittamaan niistä suhinoista.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #82
                Originally posted by Radon View Post
                Tämä nyt vain on ns. karu totuus, vaikka tälläinen ohjeistus onkin tuonne TIS:iin tehty on se kuitenkin ihan teoriaa jolla ei käytännön kanssa ole tekemistä.
                Tyypillistä Suomalaisen asentajan ajattelua, ei niitä tehtaan ohjeita tai momenttiavaimia tarvita...

                Comment

                • Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

                  #83
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Tuollaisesta asenteesta seuraa yleensä lasin liimaaminen uudelleen tai jopa sen vaihto, ja vielä takuuseen kun asiakas tulee valittamaan niistä suhinoista.
                  Suhinaongelmat tulee juurikin noista huonosti istuvista listoista, mutta sen näkee ihan silmällä katsomalla eikä siinä mitään suurempia mittauksia tarvita. Toki e39 listaratkaisu on suunnitelultaan jo huono ja tarkka asennuksesta muttei kuitenkaan ole mitään salatiedettä.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #84
                    Originally posted by Radon View Post
                    Suhinaongelmat tulee juurikin noista huonosti istuvista listoista, mutta sen näkee ihan silmällä katsomalla eikä siinä mitään suurempia mittauksia tarvita. Toki e39 listaratkaisu on suunnitelultaan jo huono ja tarkka asennuksesta muttei kuitenkaan ole mitään salatiedettä.
                    Suhinaa on monenlaista, huonosti istuvan reunatiivisteen/irti jätetyn lasin aiheuttaman suhinan kuulee kaikki.

                    Mutta sitten on nämä vain hiukan pieleen menneet asennukset (ilmeisesti suurin osa E39:n tuulilasin asennuksista) joissa lasi ei ole keskellä/suorassa kehyksessä, lasi on valunut liian alas/on liian ylhäällä tai lasi ei ole painettu tarpeeksi syvälle.

                    Noiden aiheuttamaa yleissuhinan lisäystä ei niin helposti kaikki huomaa ja siitähän on ihan turha yrittää valittaa koska asentaja tekee mielestään täydellistä työtä, tehtaan ohjeet/työkalut/mitat ovat turhia ja autothan ovat kuitenkin vain pisteestä A pisteeseen B liikkumista varten.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #85
                      Olen kyllä Radonin kanssa pakosta samaa mieltä, että ehkä nämä suhinajutut ei nyt aivan oikeasti voi vaatia millin kymmenyksen tarkkaa asennusta. Eihän se ole reaalimaailmassa mitenkään mahdollista, kun komponenttien (lasien, auton, tiivisteiden) toleranssitkin tekee jo heittoa.

                      Mitä tulee tehtaan dokumentteihin, niin... Itsekin työskentelen alalla, jossa dokumentoidaan kaikki tarkkaan. Joo, on tarpeellista ja se on inssin hommassa pakollinen paha. Mutta täysin eri asia on, kuinka moni dokumentti on reaalimaailmaan täysin sovellettavissa, ja jos on, niin minkälaisilla reaalimaailman toleransseilla (toleranssilla tarkoitan muutakin kuin mekaanista mittatoleranssia).

                      Kaikki, mitä teknillisissä dokuissa lukee, ei ole välttämättä luettavissa kuin ns. "piru raamattua". Ja vaikka BMW onkin hieno auto ja paras merkki, niin en hetkeäkään usko sitä, ettäkö heidän kaikki dokumenttinsa olisivat presiis eksakteja joka suhteessa. Ihmiset noita tekee.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by teropa View Post
                        Olen kyllä Radonin kanssa pakosta samaa mieltä, että ehkä nämä suhinajutut ei nyt aivan oikeasti voi vaatia millin kymmenyksen tarkkaa asennusta.
                        Ei tässä ole kyse millin kymmenyksistä vaan milleistä. Ja juuri tuossa kohdassa missä katto ja tuulilasi kohtaa. Minä arvelen, että se on melkoisen kriittinen kohta ja optimi lasin syvyys on tarkkaan tuulitunnelissa tutkittu. On ainakin ihmeellistä, miksi BMW on viitsinyt tehdä juuri tuosta asiasta monta ohjetta, viimeisin jo aika rautalangasta väännetty ja joka ohjeessa painotetaan, että suhinat lisääntyy jos ilmoitettuja ohjeita/mittoja/toleransseja ei noudateta. Kyseessähän ei ole tekninen doku vaan asennusohje merkkihuolloille, jostain syystä sen noudattaminen vaan tuntuu olevan kovin vaikeaa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #87
                          Taitaa olla tämä tehtaan ohjeistus semmonen et homman ku tekee sen mukaan nii ei ainakaan pitäis olla valittamista, se on sitten asentajan käsissä tehdäänkö sitä niin. Mulle henk. koht. merkitsee erittäin paljon se et onko hommaa tehty ohjeiden mukaan, se kertoo paljo firmasta millaisella asenteella siellä tehdään töitä. Se on vaan tämä suomalainen perusluonne et mitään ei tehdä ohjeiden mukaan ennen ku on kerran saatu kertaalleen vehkeet paskaksi.

                          Itse en autoani vie minnekkään huoltoon ennen ku on ihan pakko, ja sitä ei aivan vähällä tule. Kokemuksia on sen verran et palkkaansa kyrpiintyneitä asentajia ei kiinosta tippaakaan miten huolellisesti hommat hoidetaan ku saman palkan saat teit hyvin tai huonosti.

                          Eikä herneitä edes merkkiliikkeen asentajille.

                          -Janne
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #88
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Suhinaa on monenlaista, huonosti istuvan reunatiivisteen/irti jätetyn lasin aiheuttaman suhinan kuulee kaikki.

                            Mutta sitten on nämä vain hiukan pieleen menneet asennukset (ilmeisesti suurin osa E39:n tuulilasin asennuksista) joissa lasi ei ole keskellä/suorassa kehyksessä, lasi on valunut liian alas/on liian ylhäällä tai lasi ei ole painettu tarpeeksi syvälle.

                            Noiden aiheuttamaa yleissuhinan lisäystä ei niin helposti kaikki huomaa ja siitähän on ihan turha yrittää valittaa koska asentaja tekee mielestään täydellistä työtä, tehtaan ohjeet/työkalut/mitat ovat turhia ja autothan ovat kuitenkin vain pisteestä A pisteeseen B liikkumista varten.
                            Kyllä tuollaisessa autossa kun e39 joka on varsin hiljainen, riittää aika pienikin ylimääräinen suhina/humina että sen huomaa tai että se alkaa häiritä.
                            Listoissa kun ei tarvita suurtakaan rakoa että ne alkavat ääntämään.

                            Itsellä herää ainakin yksi epäilys e39 listojen kohdalla, sillä jos on käytetty uudelleen vanhaa listaa joka on jo elastisuutensa osittain menettänyt ja on muotonsa ottanut vanhasta asennuksesta ei se enää kunnolla tiivisty varsinkaan jos lasi jää hiemankin korkeammalle tai alemmas.

                            Comment

                            • red devil
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1846
                              • monaco

                              #89
                              ei jaksanut lukee koko topikkii mut mun kosla rupee suhisee tuulilasin alareunasta kun vauhtia on huntti ja rapiat päälle eli varmaankin tuulilasi vaihettu jossain päin persettä
                              peliähän se vain on mitä elämäksi kutsutaan...

                              Comment

                              • Pasi_K
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 679
                                • Tyrnävä

                                #90
                                Auto ei e39 mutta entäpä sitten kun entisen rikkonaisen tilalla käy asennuttamaan lasin ja sekin hajoaa kuukauden sisällä. Uusi lasi luvataan asentaa mutta sille ei enään mitään takuuta, kuulemma kori elää niin paljon että siksi hajoaa. Voiko asialle tehdä mitään asennuksen yhteydessä ettei hajoaisi niin helposti tms.?
                                Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                                Tsekkaa myytävät osat tästä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎