Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

    Kyselisin kokemuksia/kommentteja miten teillä on E39:n tuulilasin vaihdot onnistuneet. Onko asennus ja liimauksen aikainen teipillä kiinnitys tehty BMW:n ohjeiden mukaan ja lasin pinta on peilin kohdalta 2-3,5mm alempana kuin katon pinta? Missä tällainen asennus on osattu tehdä?

    Katselin/mittasin viikonloppuna n. 10kpl E39:ejä eri autoliikkeissä ja näyttää siltä, että kaikissa joissa oli jälkeenpäin vaihdettu tuulilasi, se oli väärin asennettu. Muutamassa oli varmaankin (tiivisteen ja lasin kulumisesta päätellen) alkuperäinen lasi ja se olikin oikealla 2-2,5mm syvyydellä.

    Tuossa linkissä on kuva BMW:n ohjeesta ja "työkalusta" jolla syvyyden voi mitata. Tuon mitan tekee nopeasti tukevasta pahvi-/pleksisuikaleesta, aukko tiivisteelle ja kattoon tuleva kohta 2mm lyhyemmäksi kuin lasiin tuleva ja sitten vaan mittaamaan täyttyykö omassa autossa edes tuo 2mm minimisyvyys. (tuossa kuvan työkalussa kattoon tuleva osa on 3,5 mm lyhyempi/matalampi kuin ikkunaan tuleva joten siksi sallitut mitat eroaa alussa mainituista arvoista)


    E39 528iA
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko siitä isokin haitta, jos ikkuna ei ole juuri noissa mitoissa ?
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • Haukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1366
      • Valkeala

      #3
      ainakii mulla suhisee ärsyttävästi kovassa vauhdissa ku on joskus vissii tuulilasi vaihettu. tuntuu kokoajan siltä että olis kattoluukku eestä raollaan. Seiska käy suhiseen reilussa satasessa ja vitonen vajaassa kahessa.

      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7457
        • Oulu

        #4
        Pakkohan tämä oli testata kun viime keväänä lasin kävin vaihdattaan. Tein mitan paksusta pahvista. Siinä on pykälää noin 2,2 mm kuten kuvasta näkyy (salaman heittämä varjo työntömitasta hämää kuvassa).



        Eli oiskohan suunnilleen katon tasalla tuo mun lasi. Ei ainakaan paljoo alempana ole. Suhinaa en ole erityisemmin havainnut ongelmaksi, joskus kovalla tuulella kyllä vähän ihmetellyt, mutta en muuten.

        Ei kai sit auta kun lähtee ton mitan kanssa kierteleen vaihtoautohalleja, löytyyköhän montakin jossa ois lasi oikeella korkeudella...
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Pakkohan tämä oli testata kun viime keväänä lasin kävin vaihdattaan.
          Lasia olen minäkin vaihdatellut kaksi kertaa reilun viikon sisällä...

          Minulla eka kerralla tiiviste oli melkoisen pyöreä ja lasi katon tasalla - toisessa asennuksessa tiiviste on hiukan tasaisempi ja lasi on kehyksessä alempana, ei tosin tuota 2 mm. Toisaalta lasi on nyt sitten jo melko alhaalla muutenkin eli tiivisteen katon päälle menevää osaa on vähän, tästä voi tulla vielä ongelma kun tiiviste vanhenee ja ehkä kutistuu.

          Näyttää kuin sinulla tiiviste menisi aika pitkästi katon päälle? Joten lasi lienee myös liian ylhäällä, lasin reunan ja katon reunan välissä pitäisi olla 8mm etäisyys. Alla vielä linkki tarkempiin mittoihin.


          E39 528iA

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8974
            • Kellokoski

            #6
            Ex-e39 onnistui kerrasta, työ tehtiin Espoon Laakkosella. Maksoi varmaan reilusti, itselle vain lasivakuutuksen omavastuun 150€.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Nuo luvut ja kuvat pätee autoihin vuosimallista riippumatta?

              Comment

              • JNIJNI
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1485

                #8
                Kyselin äskettäin merkkiliikkeessä hintaa E39:n lasinvaihdolle ja noin 600e arvioivat hinnaksi (työ+lasi). Sanoivat, että heillä on vain yksi ukko, joka osaa homman tehdä (siis opetellut sen kunnolla)
                G21 LCI 330e xDrive 2022
                E93 M3

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by superb View Post
                  Nuo luvut ja kuvat pätee autoihin vuosimallista riippumatta?
                  Tuulilasi, tiiviste ja lasin alareunan väliin tulevat kumipalat (monikohan lasiliike nuo vaihtaa ja asentaa oikein?) ainakin ovat samat kaikissa joten voisi olettaa mittojenkin olevan samat.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Muistan lukeneeni samaa lasi ongelmaa E46:sen kanssa, kun omaani korjauksen jälkeen kysyin lasia ja asennusta niin kysyi että onko ongelma tiedossa niin sanottiin että ei oo ennen moisesta kuultu.
                    No joka tapauksessa mielestäni oma lasini on kunnolla paikallaan koska en oo ainakaan huomannu mitään suhinoita, tosin yks mikä siihen voi vaikuttaa on se että mulla oli tuulilasi aukko täyin puhdas vanhoista liimoista, niin oliskohan menny sit oikeelle kohtaa, kun lasin vaihto tehdään normaalisti niin vanhaa liimaa jää yleensä ja sehän tietysti nostaa lasia.
                    Last edited by Lallevihtinen; 25-04-2007, 22:12.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      ..... tosin yks mikä siihen voi vaikuttaa on se että mulla oli tuulilasi aukko täyin puhdas vanhoista liimoista, niin oliskohan menny sit oikeelle kohtaa, kun lasin vaihto tehdään normaalisti niin vanhaa liimaa jää yleensä ja sehän tietysti nostaa lasia.
                      Siis oikeaoppisessa asennuksessa vanhaa liimapalkoa ei täydellisesti kuulu poistaakkaan, vaan abauttia millin siivu vanhaa jää aina alle(joka käsitellään aktivaattorilla ennen uudelleenliimausta.
                      Tämähän ei tietenkään nosta lasia yhtään, vaan nimenomaan helpottaa sen syvyysasemointia.
                      Ainakaan minulla ei ole ollut satojen lasien asennuksesta mitään sanomista joten tuo tuntuu omituiselta että jossain päin Suomea noinkin paljon voi ongelmia olla?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Siis oikeaoppisessa asennuksessa vanhaa liimapalkoa ei täydellisesti kuulu poistaakkaan, vaan abauttia millin siivu vanhaa jää aina alle(joka käsitellään aktivaattorilla ennen uudelleenliimausta.
                        Tämähän ei tietenkään nosta lasia yhtään, vaan nimenomaan helpottaa sen syvyysasemointia.
                        Ainakaan minulla ei ole ollut satojen lasien asennuksesta mitään sanomista joten tuo tuntuu omituiselta että jossain päin Suomea noinkin paljon voi ongelmia olla?
                        BMW:n ohjeissa neuvotaan jättämään 0,5mm vanhaa liimaa. Melko vaikea varmaan tehdä se noin tarkasti ilman pellin naarmuttamista, mutta niin ne kuitenkin neuvoo.

                        Oletko mitannut E39:eistä noita lasin syvyyksiä? Olet varmaankin nähnyt lasin asennuksen: miten asentaja kiinnittää E39:n tuulilasin, pelkästään teipillä kattoon vai vielä muutenkin?

                        Lasin vaihtohan pitäisi olla ammattimiehelle helppo homma jos ohjeet on luettu ja niitä noudatetaan eikä tehdä vain omien uskomuksien mukaan. Mutta jostain syystä tässäkin on sama juttu kuten niin monissa muissa auton korjauksissa nykyään eli pitäisi tehdä itse jotta saisi hyvän. Tosin tuon homman harjoittelussa varmaan menisi muutama tuulilasi, a-pilareiden maalaus ja sisusta pilalle...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          ...
                          Lasin vaihtohan pitäisi olla ammattimiehelle helppo homma jos ohjeet on luettu ja niitä noudatetaan eikä tehdä vain omien uskomuksien mukaan. Mutta jostain syystä tässäkin on sama juttu kuten niin monissa muissa auton korjauksissa nykyään eli pitäisi tehdä itse jotta saisi hyvän. Tosin tuon homman harjoittelussa varmaan menisi muutama tuulilasi, a-pilareiden maalaus ja sisusta pilalle...
                          Voi voi... Toit taas mieleeni naarmut, kolhut ja asennustoleranssit joita Suomen "ammattimiehet" saa aikaan 10 v. lähes uudenveroisena säilyneeseen "saksanpommiin".
                          Tämän keskustelun edistymistä odotan innolla itsekin koska tuulilasin vaihto olisi jo käsillä mutta se venyy ja venyy juuri siitä syystä kun pitäisi pähkäillä kuinka tämänkin asian taas saisi junailtua kerralla oikein. Vitutus on suunnaton jos taas tällaisen asian takiaa saa ryhtyä Buimuria ulkoiluttamaan tuulilasikaupasta toiseen...
                          Voisiko tuon vaihtaa itsekin kaksissatuumin tallissa :think Otetaanko vanha lasi irti syöttämällä pianolanka lasin ja pellin välistä liiman läpi vai kuinka?
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Kentsu View Post
                            Voi voi... Toit taas mieleeni naarmut, kolhut ja asennustoleranssit joita Suomen "ammattimiehet" saa aikaan 10 v. lähes uudenveroisena säilyneeseen "saksanpommiin".
                            Tämän keskustelun edistymistä odotan innolla itsekin koska tuulilasin vaihto olisi jo käsillä mutta se venyy ja venyy juuri siitä syystä kun pitäisi pähkäillä kuinka tämänkin asian taas saisi junailtua kerralla oikein. Vitutus on suunnaton jos taas tällaisen asian takiaa saa ryhtyä Buimuria ulkoiluttamaan tuulilasikaupasta toiseen...
                            Voisiko tuon vaihtaa itsekin kaksissatuumin tallissa :think Otetaanko vanha lasi irti syöttämällä pianolanka lasin ja pellin välistä liiman läpi vai kuinka?
                            Kyllä minuakin ahdisti pari vuotta sitten nuo samat ajatukset, mutta pakko oli lasi vaihtaa. Ja se eka kerta sitten menikin aivan täysin pieleen ja ylitti minun pahimmatkin aavistukset: lasi jäi aivan liian ylös ja nurkat irvisti, siis lasi oli nurkistakin 2mm kattoa ylempänä, tuuli suhisi ja ulvoi jo 60km/h nopeudessa (lasin toinen reuna oli kuulemma jäänyt irti). Muoviosiakin (raitisilmasuodattimien kotelot ja lasin alareunan lista) vaihdettiin seuraavalla kerralla uusiin niiden hajottua asennuksen aikana. Lisäksi auton nahkapenkeillä oli pieniä lasinsirpaleita, peilin taustan suojarengas puuttui, varashälyttimen tunnistinjohto irti yms.

                            Naarmuilta ja kolhuilta olen silti säästynyt, minulle on muuten vaihdettu lasi nyt neljä kertaa, siis oikeasti kahdesti mutta molemmat kerrat on mennyt uusiksi joten neljä uutta lasia on autoon laitettu.. Tiedä sitten miltä a-pilarin sisäpuolen maalit näyttää, maalivaurioiden korjaukseen on BMW:llä hyvin tarkat ohjeet, mutta tuskinpa niitäkään noudatetaan.

                            E39:n lasin vaihtoonhan löytyy täydelliset ohjeet TIS:istä. Vanha lasi pitäisi leikata sellaisella paineilmakäyttöisellä leikkurilla, pianolangan toimivuudesta ei ole tietoa. Toinen ongelma on liimaus, miten se tehdään oikein yms. Siihenkin kyllä on ohjeet, ihan sitä myöten mihin liima laitetaan ja miten liimapatruunan suutin leikataan jne. Ja tasainen paikkakin pitäisi olla jossa auto saisi olla muutaman päivän.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Itsekin jossain vaiheessa luin noita lasinvaihto-ohjeita TIS:stä. Oikein säikähdin, kuinka tarkaan homma oli kuvattu. Totesin, että mahdollisen lasinvaihdon tullessa eteen, printtaisin nuo ohjeet heti matkaan. Pajalla sanoisin suosiolla, että olen muuten mulkku asiakas, joten suosittelisin tekemään jo ensimmäisellä kerralla ohjeistuksen mukaan.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎