Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laxa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1363
    • Tampere

    #31
    No niin, kävin varaamassa ajan vihdoin ja viimein tuulilasin vaihdolle JKL:n Rusthalliin, reilu viikon päästä vaihto. Juteltiin lasin vaihdosta pitkään ja hän kertoi että heillä on aikoinaan tullut yksi E39 bumerangina takaisin tuulilasin vaihdon jälkeen kun ujellusta/suhinaa oli ajossa kuulunut. Kertoi E39 tuulilasin olevan yksi tarkimmista laseista vaihtaa todella hiljaisen ajomelunsa vuoksi ja painotti nimen omaan tuota että lasin tulee olla alempana kuin katto, kuulemma millikin ylös niin suhinat alkaa. Jännityksellä odotellaan.
    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
    EX: E61 530xdAT -07
    EX: E60 520dA Sedan -08
    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
    EX: E39 530dAT -02
    EX: E36 320iA -91
    EX: R1150RT -03

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Laxa View Post
      Jännityksellä odotellaan.
      Kerropa sitten miten pahasti kävi ja onko lasi tosiaan oikealla syvyydellä.

      Aikooko hän teipata lasin a-pilareihin? En tiedä mitä Laakkonen nykyään tekee, BMW Suomi oli sinne yhteydessä sähköpostini perusteella. Mutta aiheuttiko se sitten työmenetelmien korjaantumisen on eri juttu.

      Tänään huomasin vielä yhden väärin asennetun jutun eli nuo konepellin takanurkissa olevat kumikolmiot ei ollut oikein asennettu. Helppo korjata itse, mutta saisi ne nyt olla jo merkkihuollon jäljiltäkin kohdallaan. Kuulostaisi siltä, että suhinan lisääntyminen A-pilareiden juuressa/peilin kohdalla johtui juuri tuosta.
      E39 528iA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7398
        • Oulu

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        ... konepellin takanurkissa olevat kumikolmiot ei ollut oikein asennettu. Helppo korjata itse, mutta saisi ne nyt olla jo merkkihuollon jäljiltäkin kohdallaan. Kuulostaisi siltä, että suhinan lisääntyminen A-pilareiden juuressa/peilin kohdalla johtui juuri tuosta.
        En tiedä vielä mitä osaa tarkoitat, mutta huomenna tarkistamaan nuo...
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          En tiedä vielä mitä osaa tarkoitat, mutta huomenna tarkistamaan nuo...
          Tarkoitan kuvassa näkyvää mustaa osaa ja siinä tuota nuolen osoittamaa kohtaa. Eli siinä tuon mustan osan "kieli" pitää mennä lokasuojan pellin alle/väliin (kuten kuvassa), minulla se oli pellin päällä jonka takia tuo osa heilui, ei ollut oikeasta reunastaan lokasuojassa kunnolla kiinni ja tietysti myös alla oli ilmarako. Minulla oli sama juttu molemmilla puolilla. Kuva siis on minun autosta edellisen lasin aikaan, silloin tuo oli asennettu oikein joten kai tuo on ihan tuurista kiinni miten se sattuu menemään.

          E39 528iA

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7398
            • Oulu

            #35
            Originally posted by TJJ View Post
            Tarkoitan kuvassa näkyvää mustaa osaa ja siinä tuota nuolen osoittamaa kohtaa.
            Tarkastin nuo äsken ja oikeanpuoleinen kumikolmio oli väärin asennettu sekä tuon pellin reunan osalta että sieltä toiselta laidalta missä on se muovinen evä joka tuossakin kuvassa näkyy. Vasemmanpuoleinen taas oli ihan OK.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              #36
              Tarkastin tänään itsekin omasta kärrystä että oliko alakulmissa olevat kumit asennettu oikein ja olihan ne. Lasi siis kerran (ainakin) vaihdettu Saksassa, myös korkeusasema oma tekemän mittatyökalun mukaan niin kuin pitääkin.
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #37
                Tarkistinpa itseltänikin..

                Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?



                -S
                Last edited by Samppasika; 26-09-2007, 10:53.
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #38
                  Originally posted by Samppasika View Post
                  Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...?



                  -S
                  Heh, et oo tosissas että vuoden päästä alat rutisemaan parista millistä? Sen ainakin tiedän että eivät irroita lasia. Veikkaan kuules että melko harva merkkiliikekkään tekee 100% oikein sen duunin. Suhinamittari...
                  ...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9143
                    • Oulu

                    #39
                    Sen verran porua tästä E39 tuulilasinvaihdosta ollut, että piti ottaa asia tarkempaan syyniin. Hoviruuvarini toimii päivätyökseen korikorjaamossa ja asentaa myös paljon tuulilaseja. Mainitsi, että jossain lasivalmistajan heille järjestämässä koulutuksessa oli nimenomaisesti kehoitettu leikkaamaan vanha liimasalko puolivälistä ja uusi liima sen päälle. Oli tätä kovasti ihmetellyt ja kertoi itse leikkaavansa vanhan liimapinnan niin ohueksi kuin mahdollista. TIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.

                    Lupasin toimittaa TIS:in ohjeet tälle asentajalle, joten ainakin jatkossa näiden pitäisi mennä viimeisen päälle. Yhteyttä voi ottaa Vaasassa Re-Paint Tom & Tom nimiseen firmaan.

                    Omassakin kiesissä on suurella todennäköisyydellä Saksan päässä vaihdettu tuulilasi, koska lasi oli ikään nähden erittäin hyvässä kunnossa. Lasin pinta vaikuttaa olevan speksien mukaisesti n. 2 mm katon yläreunaa alempana.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Tuossa kuva minun tuulilasista, käytetty mitta on suora. Lasin väliin jää vajaan millin rako, joten lasi on sen verran kattoa alempana. Mittaus pitää tehdä katon puolelta mahdollisimman lähellä tiivistettä, muuten tulee väärä tulos. Ja tulosta tietysti vääristää sekin jos tiivisteen reuna menee paljon katon päälle (minullahan se menee hiukan liian vähän).

                      E39 528iA

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        TIS:in ohjeissakin vanha liima pitäisi lasin irrotuksen jälkeen ohentaa mahdollisimman ohueksi (0,5 mm). Jos edellä mainittuja lasivalmistajan ohjeita noudattaa, niin ei ole ihme, jos lasit jäävät liian korkealle.
                        Mutta vaikka vanhan liiman ohentaa, niin jos se a-pilareihin teippaus (hr-muovipalojen kautta jotka pitää laittaa juuri oikeisiin kohtiin) jää tekemättä, niin lasi nousee liian ylös. Ja tuo juttu taitaa jäädä tekemättä joka paikassa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by Samppasika View Post
                          Viime kesänä laitatin uuden lasin Pohjolan Lasissa ja väärin näyttää olevan... Pistin jo mailia, että otetaanpa uusiksi... Pitää kuulemma käydä näyttämässä ja ajamassa jonkin suhinamittarin kanssa...? -S
                          Ei näin!! On kohtuullisen älytön homma mennä vuosi asennuksen jälkeen valittelemaan jos lasi on 2mm liian ylhäällä.

                          Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9143
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mutta vaikka vanhan liiman ohentaa, niin jos se a-pilareihin teippaus (hr-muovipalojen kautta jotka pitää laittaa juuri oikeisiin kohtiin) jää tekemättä, niin lasi nousee liian ylös. Ja tuo juttu taitaa jäädä tekemättä joka paikassa.
                            Näin saattaa hyvinkin käydä. Ohjeissahan on mitat ja asemointi noille HR-paloille (=jämäkkä polyuretaani vaahtomuovi).
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Näin saattaa hyvinkin käydä. Ohjeissahan on mitat ja asemointi noille HR-paloille (=jämäkkä polyuretaani vaahtomuovi).
                              Tuohon se asennus ainakin minulla tökkäsi, siis kun noita paloja ei merkkihuollossa ollut (eikä niitä sinne hankittu vaikka niistä mainitsin) eikä "lasia uskallettu tukea lankuilla". Lasin reunan tiiviste kuulemma nosti lasin ylös vaikka sen painoi alas. HR-palojen oikea asemointi on tärkeää lasin jännityksen takia, väärin tehtynä lasi halkeaa helposti ja tämän takia tuota lankuilla tukemistakaan ei haluttu tehdä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Samppasika
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 769
                                • Kempele

                                #45
                                Originally posted by Stone View Post
                                Ei näin!! On kohtuullisen älytön homma mennä vuosi asennuksen jälkeen valittelemaan jos lasi on 2mm liian ylhäällä.

                                Eiköhän kyseessä ole kuitenkin dB mittari.:think
                                Pitää kokeilla mitä tuumaavat. Eihän siinä mitään häviäkään.. Eikä tässä tapauksessa ole kyse parista millistä, vaan ennemminkin yli 5 millistä...

                                -S
                                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                                E61 530d M-sport -08
                                E39 528i Touring -97

                                Yhteydenotot: [email protected] !!

                                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎