Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i, 525i, 528i 2000-2001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juster
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 624

    #31
    Originally posted by irmeli View Post
    Teimme kaverin kanssa yksinkertaisen käytännön kiihdytystestin 523ia -99 ja 525ia -03 välillä. Ajoimme vierekkäin motarilla mittarinopeutta ~60 kmh 2 vaihteella ja siitä kiihdytys punaiselle (loppunopeus 110 kmh, en muista enää tarkkaan). Eroa tuli vain vajaa auton mitta 525ia:n hyväksi. Suurin osa tuli aivan yläkierroksilla. Suurin ero oli kaasupolkimen toiminnassa autojen välillä tai ts. herkkyydessä. 525:n kaasupoljin vastaa erittäin nopeasti moottorin ohjaukseen ja tottumattomalle auto aluksi hieman "ryntäilee" kun on tottunut painamaan reilunlaisesti sitä petaalia. Autojen erona oli myös rengastus, 523 = 225/55/16, 525 = 225/55/17. Tässähän ei ole mitään tieteellisesti testattua, mutta tulipahan kokeiltua ja hiukkasenhan se harmitti kun kaveri lipui maaliviivalla ohi!
    Kiihdytys meni aivan tehtaan virallisten vääntökäyrien mukaan! M54:ssa pitäisi olla 4500 jälkeen enemmän tehoa, ja keskialueella moottorit ovat tasavahvoja. Kaasuun reagoinnin erilaisuus johtuu moottorinohjausjärjestelmästä.
    Attached Files

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Tehtaan m52TU käyrä on nimen omaan se -95 malliin ajettu m52 moottorin speksikäyrä joka siis ilmoitetaan tämän m52 moottorimallisarjan teho/vääntökäyräksi, vaikka todellisuuden kanssa sillä ei ole välttämättä enään tuon TU muutoksen jälkeen kovinkaan paljon tekemistä. .
      Ei vitsisi vääntää, mutta kyllä näillä moottoreilla on erilaiset vääntökäyrät BMW:nkin mukaan. Se tässä on mielenkiintoista että lehdet ovat saaneet vanhemman mallisen (M52) kulkemaan paremmin kuin uudemman (M52TU)
      Attached Files

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7459
        • Oulu

        #33
        Originally posted by juster View Post
        Se tässä on mielenkiintoista että lehdet ovat saaneet vanhemman mallisen (M52) kulkemaan paremmin kuin uudemman (M52TU)
        Tuota voi tosiaan ihmetellä, enkä ainakaan ole itse keksinyt mitään muuta syytä kuin lisääntyneen painon. Mutta eikai tuo painoerokaan ole oikeasti kovin suuri...?

        Ruotsalaisen RRI:n (Rototest) mittaamien 2.8-litraisten M52- ja M52TU-koneiden teho- ja vääntökäyrien eroja ihmettelin jos joskus täällä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...9&postcount=62

        M52B28: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=434 (käyrän muodosta päätellen, tehdasarvot kuitenkin TU:n)
        M52B28TU: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489

        Eli näytti siltä että 2.8-litraisissa TU-päivityksessä keskialueen maksimivääntö ja yläpään tehot ovat hiukan kärsineet. Tässähän nyt ei tietenkään ole mitään järkeä, mutta niin nyt vain näytti noitten (yksittäisten) mittausten valossa olevan. Ehkä noita eri aikoina samassakaan laitteessa tehtyjä mittauksia ei kuitenkaan voi näin tarkkaan vertailuun käyttää, eli erot menee virhemarginaaleihin.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 10-08-2007, 12:04.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Nisti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 705
          • På Gränsen

          #34
          Kiitoksia kaikille vastauksista. Nyt kuitenkin näyttää että autoksi tulee -00 530 mutta diesel koneella... auto on saksantuonti.. mitä muutoksia kannattee autolle tehdä että talviaikaan ei tule ongelmia..?
          "MURPHY'S LAW"
          "Whatever can go wrong will go wrong,
          and at the worst possible time,
          in the worst possible way"

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Nisti View Post
            Kiitoksia kaikille vastauksista. Nyt kuitenkin näyttää että autoksi tulee -00 530 mutta diesel koneella... auto on saksantuonti.. mitä muutoksia kannattee autolle tehdä että talviaikaan ei tule ongelmia..?
            Siitä kannattanee ihan toisessa topicissa udella.. ei sekoita mielenkiintoista topiccia enään kiisseleihin.
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #36
              Tuo "-01 facelift" tuli oikeasti 9/2000, joten jo siitä alkaen voidaan puhua faceliftatusta versiosta.

              Mitä tulee M52B25 ja M52B25TU mallien eroihin, kun ne Hemin mukaan ovat aivan eri koneita, niin sitä ei kyllä ajossa huomaa. Itselläni on tuo vanhempi malli (9/96 auto), ja olen ajanut useammallakin TU-koneella varustetulla koslalla, ja kyllä en moottorin tai stepin toiminnassa ole huomannut mitään merkittävää eroa. Erot tulevat lähinnä muista autojen kunnon välisistä eroista, mm. alustan kunnosta, renkaista ja muusta. Mutta on aika ylikorostettua sanoa, että autot olisivat kovin erilaisia esim 97 vs. 99 tuntumaltaan. Näin kuljettajan näkövinkkelistä siis.

              Edit: lisättäköön vielä, että tuosta minun vanhasta koneesta on siis penkitetty 194hp / 260nm. Ja muista pre 9/98 523:ista niinikään aivan samoja tuloksia tällä samalla paikkakunnalla.

              Edit2: ja lisättäköön vielä saarnan välttämiseksi se, että en siis väitä, etteivätkö TU ja ei-TU koneet olisi erilaisia monessa suhteessa. Varmasti ovat (olen lukenut monta "kertomusta" aiheesta ), mutta käytännössä (ajossa) eroa ei huomaa.

              Tero
              Last edited by teropa; 22-08-2007, 10:49.
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎