Viime vuoden aikana pari kertaa ilmeni tämä ongelma, taisin tännekin kirjoitella apua pyytäen. Ja aina ilmeni, kun olin siirtänyt muutaman metrin. En silloin tätä ketjua löytänyt. Tämä vika tuli taas kolmannen kerran tammikuussa ja kun ei käynnistynyt, viikon verran yritettyäni, laitoin seisontavakuutukselle. Nyt oli juuri sitten edessä huoltoonhinaus ja etsin tietoa, että kumpi se olikaan, nokka-akselin vai kampiakselin asennontunnistin. Ei kumpikaan. Löysin tämän ketjun ja akku ensin täyteen laturilla ja laturi apuvirtana, kaksi minuuttia ja se kävi taas!
Kaikkea sitä... Kunto tosin kasvoi, kun sai fillarilla kulkea
Itsellä kanssa kerran kävi näin, että lyhyen siirron jälkeen kun starttas, pyöri kone kuin ilman puristuksia. Sai startata melko pitkään, ennen kuin heräsi henkiin sylinteri kerrallaan. Samainen kävi kerran myös isän mazda 626:den kanssa. Kummallakin kerralla ilma melko kostea ja autoja siirretty muutama metri edellisenä päivänä.
Onkohan tämä venttiilien liimautuminen vain uudempien koneiden ominaisuus? Itselläni M20-koneiseen miltei kaikki käynnistykseen vaikuttavat osat ja tunnistimet koitettu läpi ja silti saa sahata joskus kylmänä kun hörähtää vain sekunniksi-pariksi käyntiin ja sammuu. Hitto kun en ole kiinnittänyt yhtään huomiota koneen käyttämisen pituuksiin, pitääpä nyt oikein yrittää olla käyttämättä lyhyitä aikoja.
Kyllä se tosiaan aiheuttaja on tuo nokka-akselin asentotunnistin.
Se alkaa pienenä käynnistyksen pitenemisenä. Samalla ilmenee tehon puutetta ja minulla tuli myös starttimoottori ongelmia. Startti heitti ikään kuin "yli" jolloin pyörijä pyöri tyhjää.
Ongelmat poistuivat nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla ja tehojakin tuntui tulevan "50 heppaa lisää"
Viime vuoden aikana pari kertaa ilmeni tämä ongelma, taisin tännekin kirjoitella apua pyytäen. Ja aina ilmeni, kun olin siirtänyt muutaman metrin. En silloin tätä ketjua löytänyt. Tämä vika tuli taas kolmannen kerran tammikuussa ja kun ei käynnistynyt, viikon verran yritettyäni, laitoin seisontavakuutukselle. Nyt oli juuri sitten edessä huoltoonhinaus ja etsin tietoa, että kumpi se olikaan, nokka-akselin vai kampiakselin asennontunnistin. Ei kumpikaan. Löysin tämän ketjun ja akku ensin täyteen laturilla ja laturi apuvirtana, kaksi minuuttia ja se kävi taas!
Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
Olisko syypää toimintansa lopettanut polttoainepumppu?
Asentoantureiden vikaantuessa niistä pitäisi kyllä jäädä vikakoodi talteen, mutta polttoainepumpun vikaantumisesta ei tule vikakoodia.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
Vaihdoin tulpat, vain viisi tuli vaihdettua kun yksi katosi ja nyt käy epätaisesti. Mutta käy. Ei siis mitään vikaa, tulpat kastuneet. Sellaista. Viikko meni siinäkin käynnistämistä yrittäessä, eikä lähde ei. Tulpat vaihtoon ja jo lähtee, ihme menopeli.
Vaihdoin tulpat, vain viisi tuli vaihdettua kun yksi katosi ja nyt käy epätaisesti. Mutta käy. Ei siis mitään vikaa, tulpat kastuneet. Sellaista. Viikko meni siinäkin käynnistämistä yrittäessä, eikä lähde ei. Tulpat vaihtoon ja jo lähtee, ihme menopeli.
Onkohan sama vika kun minulla, eli väljäksi menneet tulpanhatut? Kokeilin nimittäin vaihtaa sytytystulpat vanhoista NGK:eista uusiin Boscheihin, niin ei lähtenyt edes käyntiin. vanhoilla NGK:illa taas no-problem. Ainoa ero mitä keksin on se tulpan kärjessä oleva pieni holkki, joka Boschissa on semmoinen ontto putkimainen, ja NGK:ssa taas umpipäinen. Väljäksi löystynyt tulpan hattu ei saa kunnon kontaktia sytytystulppaan.
Tilasin uudet, noin 10,- kpl. Kun saan osat niin sittenhän sen näkee arvasinko oikein...
Kuulin, että aikanaan Fordeissa venttilit jumi ohjureihin kiinni. Ilmeisesti varhaisissa OHC-nelkuissa ja kait V6:ssakin. Syynä ilmeisesti tiukat ohjurit, voitelu- materiaalivika tms.
e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Boschissa (kuvassa) holkki on putkimainen (läpireikä), ja NGK:ssa holkin pää on tulpattu. En tosiaan muuta selitystä keksi sille ettei mulla lähde kone käyntiin noilla Boscheilla ja vanhoilla tulpanhatuilla, kuin sen ettei löystynyt tulpanhattu saa kunnon kontaktia tohon Boschiin. Kun taas löysäkin tulpanhattu saa NGK:iin kontaktia siitä tulpatusta holkin päästä.
Se jousi on kyllä sen kokoinen ettei tuo vaikuta mitään.. Tai tiiä sitten.. No, osta boschin tulpat joissa ei ole tuota poispyöritettävää holkkia, vaan kiinteä kuten ngk:ssa sattui olemaan.
Comment