memebuy23buy

E39 nokka-akselin anturi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11218
    • Oulu

    #61
    Originally posted by TheRipper View Post
    Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

    Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think
    Se voi heittää nokka-akselin asentoanturista vikakoodia jos jostain syystä nokan ajoitus heittää liikaa (esim. venyneet jakopään ketjut).

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • hjenkka
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 577
      • JKL

      #62
      Originally posted by TheRipper View Post
      Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

      Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think
      itellä täsmälleen sama homma, on vaihdettu anturi 3krt (2 orkkista 1 tarvike), moottorinjohtosarja vaihdettu, ecu vaihdettu, vanos huollettu.. edelleen vaan herjaa nokan anturia ja oireena myöskin on: pidempi startti, selvästi kadoksissa oleva se vähäinenkin alavääntö, suuttimet naputtaa..

      yläkierroksilla vetää suht normaalisti, ja autohan oli E39 520i ´96 m52b20.
      "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

      Vs1400 Intruder

      Ex:
      F11 530dA xDrive
      E60 523iA
      E39 520i Sedan
      E39 530dA Touring
      E39 528iA Sedan
      E46 318i Sedan
      E39 523i Sedan
      E36 316i Sedan x2

      Comment

      • Waizky
        Newbiemmer
        • Jun 2017
        • 7
        • Oulu

        #63
        Originally posted by TheRipper View Post
        Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

        Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think

        Tympiä ku kylmällä koneella suuttimet säklättää ja tehot hukassa alle 3000rpm. Eikai se auta ku yrittää tutkia jos siihen löytys joku ratkasu

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5138
          • Paimio

          #64
          Originally posted by Waizky View Post
          Tympiä ku kylmällä koneella suuttimet säklättää ja tehot hukassa alle 3000rpm. Eikai se auta ku yrittää tutkia jos siihen löytys joku ratkasu
          Suuttimien naputusta en ole havainnut mutta alavääntö on kyllä heikompi, myös kulutus hieman kasvanut.

          Mitään muita vikakoodeja ei ole kuin tuo CamShaft sensor....

          Ei kait näissä nyt tuo ketjun venyminen pitäisi mikään ongelma olla...ei ainakaan niin paljoa että ajoitus heittäisi...sitten kyllä olisi jo vähän muitakin ongelmia siinä kohdin.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11218
            • Oulu

            #65
            Originally posted by TheRipper View Post

            Ei kait näissä nyt tuo ketjun venyminen pitäisi mikään ongelma olla...ei ainakaan niin paljoa että ajoitus heittäisi...sitten kyllä olisi jo vähän muitakin ongelmia siinä kohdin.
            Se nokan asento saa heittää aika paljonkin että sillä ois moottorin toimintaan mitään merkitystä. Mutta se ikkuna mihin nokan anturin asteet pitäs sattua ei älyttömän iso oo. Nokkien ajotus kannattaa tarkistaa jos ei muuta vikaa koodille löydy.

            Jos nokka-akselin asentotieto puuttuu, se puottaa koneen pois seqventiaali ruiskutuksesta, minkä vuoksi suuttimet nakuttaa. Ja taitaa vanoskin lopettaa toimintansa kun vika on päällä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Roisto
              BTCF Member
              • Nov 2010
              • 2546
              • Kajaani

              #66
              Jos inpa antaa M52TU-koneesta vikakoodin "18 Signal Camshaft sensor outlet" niin kumpaa se nyt tarkottaa jos tässä kerta 2 anturia on..? Vanoksen solenoidin alla oli toinen ja toinen vanoksen alla kulmassa?
              2001 E39 525iA
              1992 E34 "540i/5"

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8282
                • Järvikylä (Nakkila)

                #67
                Originally posted by Roisto View Post
                Jos inpa antaa M52TU-koneesta vikakoodin "18 Signal Camshaft sensor outlet" niin kumpaa se nyt tarkottaa jos tässä kerta 2 anturia on..? Vanoksen solenoidin alla oli toinen ja toinen vanoksen alla kulmassa?
                Pakonokan anturin signaalissa jotain häröä.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Roisto
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 2546
                  • Kajaani

                  #68
                  Originally posted by peto2 View Post
                  Pakonokan anturin signaalissa jotain häröä.
                  Eli siinä vanoksen alla kulmassa olevassa?

                  Kai se on sitten tilattava kolmaskin anturi, ekaksi tuli bmwautopartsilta vanhan M52:n anturi. VIN-tunnistusta käytettäessä antaa nimittäin molemmat, uuden ja vanhan koneen kuvat ja tottakai tilasin sen ensimmäisen joka sattu silmään...
                  2001 E39 525iA
                  1992 E34 "540i/5"

                  Comment

                  • hjenkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 577
                    • JKL

                    #69
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Se voi heittää nokka-akselin asentoanturista vikakoodia jos jostain syystä nokan ajoitus heittää liikaa (esim. venyneet jakopään ketjut).
                    käynyt mielessä tuokin vaihtoehto, sen verran kerran konetta pyörittelin että nokat oli ainakin toisiinsa nähden kohdillaan kun nokkien lukitustyökalu kävi paikalleen.

                    mut mites tämän tarkistus kunnolla tehdään?
                    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                    Vs1400 Intruder

                    Ex:
                    F11 530dA xDrive
                    E60 523iA
                    E39 520i Sedan
                    E39 530dA Touring
                    E39 528iA Sedan
                    E46 318i Sedan
                    E39 523i Sedan
                    E36 316i Sedan x2

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11218
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by hjenkka View Post
                      käynyt mielessä tuokin vaihtoehto, sen verran kerran konetta pyörittelin että nokat oli ainakin toisiinsa nähden kohdillaan kun nokkien lukitustyökalu kävi paikalleen.

                      mut mites tämän tarkistus kunnolla tehdään?
                      Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
                      Last edited by Pazi88; 13-09-2017, 09:07.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • hjenkka
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 577
                        • JKL

                        #71
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
                        täytyypä tarkistaa tuo vielä
                        Last edited by hjenkka; 20-09-2017, 19:19.
                        "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                        Vs1400 Intruder

                        Ex:
                        F11 530dA xDrive
                        E60 523iA
                        E39 520i Sedan
                        E39 530dA Touring
                        E39 528iA Sedan
                        E46 318i Sedan
                        E39 523i Sedan
                        E36 316i Sedan x2

                        Comment

                        • Waizky
                          Newbiemmer
                          • Jun 2017
                          • 7
                          • Oulu

                          #72
                          Itsellä kyllä ajoitus kunnossa ja tosiaa vika ilmenee vaan kylmällä koneella jolloin vanos lukittuu johonki oletus arvoon. Käyttelee lämpimäksi ja starttaa uulleen niin johan alkaa pelaamaan. Inpa ollu taustalla kun tutkinu niin se maaginen kylmän ja kuuman koneen eli vikatilan ja toimivan raja on 85 celsiusta. Alkaa oleen ideat loppu. On vedetty lisä maa suoraa akultaki lohkon kylkeen ettei ainakaan maadotuksesta voi johtua.

                          Comment

                          • hjenkka
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 577
                            • JKL

                            #73
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
                            no niin, tulipa ajoitukset tarkistettua ja kyllä ne oli niin kuin pitääkin.
                            bonuksena tuli nyt koettua tuo "venttiilien liimautuminen", ilmeisesti konetta käsin pyöritellessä jäi venttiilit hieman auki ja sahautti käyntiin hetken aikaan, mutta lopulta lähti kuitenkin
                            "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                            Vs1400 Intruder

                            Ex:
                            F11 530dA xDrive
                            E60 523iA
                            E39 520i Sedan
                            E39 530dA Touring
                            E39 528iA Sedan
                            E46 318i Sedan
                            E39 523i Sedan
                            E36 316i Sedan x2

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5138
                              • Paimio

                              #74
                              Originally posted by hjenkka View Post
                              no niin, tulipa ajoitukset tarkistettua ja kyllä ne oli niin kuin pitääkin.
                              bonuksena tuli nyt koettua tuo "venttiilien liimautuminen", ilmeisesti konetta käsin pyöritellessä jäi venttiilit hieman auki ja sahautti käyntiin hetken aikaan, mutta lopulta lähti kuitenkin
                              No kyllähän se aikas epänormaalia olisi ollutkin tuo ketjun venyminen...

                              Onkos vielä muita mahdollisuuksia tähän ongelmaan?

                              Tuli mieleen että vertaahan se kampiakselin asentoanturin arvoon tätäkin joten jos se näyttää väärin (mutta ei niin väärin että antaa vikakoodia) niin siinäkin yksi syy voisi olla...:think
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by hjenkka View Post
                                itellä täsmälleen sama homma, on vaihdettu anturi 3krt (2 orkkista 1 tarvike), moottorinjohtosarja vaihdettu, ecu vaihdettu, vanos huollettu.. edelleen vaan herjaa nokan anturia ja oireena myöskin on: pidempi startti, selvästi kadoksissa oleva se vähäinenkin alavääntö, suuttimet naputtaa..

                                yläkierroksilla vetää suht normaalisti, ja autohan oli E39 520i ´96 m52b20.
                                Jos kaikki muu on kunnossa niin vika on kampianturissa. Ecuhan vertaa nokka-anturin signaalia kampianturin signaaliin ja sen pitäisi tunnistaa kampianturin vika - mutta onko vanhemmissa ecuissa ongelmaa sen suhteen - vai onko vika vikakoodin tulkinnassa, vikakoodi on sama kampi ja nokka-anturille, taulukko eri. Voi olla koodattu diagnoosisoftaan väärin.

                                Näissähän on perivika kampiantureissa eli ne on Siemenssin 5V syöttöjännitteellä eivätkä pelaa ikinä täysin - ongelman voi korjata hankkimalla vastaavan 12V hallin joka käy nätisti paikalleen ja ryöstämällä siihen 12V käyttöjänniteen vaikka vanoksen solenoidilta, BMW:llä on oma korjaussarja OBD2-versiohin joissa anturi kampuran takapäässä joka on toteutettu näin.

                                Ota kampianturin johto irti ja vertaa käyntiä ja vikakoodeja, selviää mahdolliset väärät vikakoodit ainakin.

                                Comment

                                Working...
                                X