Oman E39:ni rekisteriote mainitsee 205/65/15 pienimpänä hyväksyttävänä rengaskokona. Auto on tosin sedan, ei farkku...
Eli 195:sta ei saa edes laittaa...
Oli pakko kommentoida tätä, mutta lueskelin juuri esim. Hemin kommentteja vanhoista Hakkapeliitta 2:sta. Itselläni ovat nuo Compactissa e36:ssa koossa 15" 195, taitavat pari vuotta ajetut olla. En valitettavasti ole ajanut kuin puolikkaan talven itse noilla, mutta kokemukset mukavuuden suhteen ja ehkä myös sivuttaispidon suhteen ovat olleet kaikkea muuta kuin positiiviset. Renkaat ovat järkyttävät jurisijat. Vanhassa e30:ssäni oli muistaakseni Good Yearit Ultra Grip (tai sitten Uniroyalit) ja muistikuvat renkaiden suorituskyvystä on kyllä ihan toista luokkaa kuin HP 2:ssa, vaikka e30:ssä ei ole yhtä hyvät ajo-ominaisuudet kuin e36:ssa. Tämä kommentti myös siksi, että Compactissa on samankaltainan perä kuin e30:ssä, minkä huomaa muutamista jutuista ajaessa (vaikka paremmin se toimii). Myös muutamat kaverini, joilla on Relluissa HP 2:t, ovat kommentoineet rengasta mukavuudeltaan ja myös joiltakin ajo-ominaisuuksiltaan huonoksi.
No tänään tuli haettua nuo Continentalit ja profiili ei vaikuttanut kovinkaan korkealta mitä olisi voinut ehkä kuvitella. Odotellaan nyt varsinaisia talvikelejä (eli pääkaupunkiseudullahan se on sitä kun uutisissa kerrotaan, että talvi taas yllätti pääkaupunkiseudulla. On se vaan perkele kumma, että se yllättää, kun ei ainakaan minun mielestä vielä ole jäänyt tuo talvi tulematta.)
KoPe: Eipä yleistetä. Jos Nokian Hakkapeliitta 2 olisi niin surkea rengas kuin annat ymmärtää, ei se olisi korkeasta hinnastaan huolimatta Suomen eniten myyty nastakummi. Pointti on kuitenkin se että jokainen koko/profiili toimii jokaisella valmistajalla erilailla. Nokian Hkpl 2 ei tosiaan toimi mm.195/55-15" "rellukoossa oikeastaan lainkaan, kun taas "volkkarikoko" 195/65-15" toimii niin hyvin kuin talvikumi voi toimia. Korostan nyt vielä että en kehunut kakkosta YLEISESTI, vaan vain ja ainoastaan ja VAIN AINOASTAAN 225/45-17" kokoisena, joka toimii ällistyttävän hyvin tässä kokoluokassa. Joku muu koko ei välttämättä tomikkaan enään niin hyvin joten edelleenkin: EI YLEISTETÄ.
No, jos koko kerran vaikuttaa rankasti, mitäs olette mieltä seuraavasta:
-kumpi sopii paremmin e36:seen coupeen talvella, nastarenkaasta siis kysymys : 195/65-15 vai 205/60-15? suositeltu kokohan on tuo 205/60-15.
Varmaankin good year ultra grip 5 tulee kumiksi, tuppaa olemaan ihan hyvässä hintaluokassa, halvempaa kuin nokialaiset. Onko muita ehdotuksia/suosituksia?
Itse hommasin E36 323i Touringiin 195/65 R15-kokoiset Continental Winter Viking 1-talinakit. Vielä ei ole talvi tullut, joten ei ole vielä ajokokemuksia kerrottavana. Mutta mitä olen kuullut, niin kyseinen rengas on suosittu takavetotaksien alla mm kestävyytensä takia.
Mutta kuten jo sanoin, ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia.
HJP: Tuo 205/60-15" on ns.erikoiskoko josta ei tarjouskierroksia löydy. 195/65-15" taas on yksi yleiskokoisista jonka löytää merkkirenkaanakin jopa 1/2 halvemmalla kuin edellisen. Talvirengasominaisuuksiltaan 195/65 on jopa parempi, joten jos rengaskierros menee omasta taskusta, 205/60 on aika vaikeasti perusteltavissa e36:n alle talvirenkaaksi. Kesärengas voi olla hieman eri asia.
Hemi: Suomessa ostetaan Nokian kännyköitäkin helvetisti, vaikka niiden laatu jää jälkeen muita pienempiä merkkejä. Itselläni on juuri tossa rellukoossa nuo Hakkapeliitat ja paskat on, ei voi muuta sanoa. Kaverini relluissa ne on 14" (Clio, edellisen sukupolven Megane), eivätkä kerää kehuja. Voi tietysti olla että hiljaisimmissa autoissa kuin e36 ja tosiaan eri kokoluokissa rengas toimii paremmin. Mutta tosiaan, ei yleistetä eikä toisaalta vedota siihen että se olisi eniten myyty, mikä tekisi siitä yhtään paremman. Voihan olla että perussuomalaisella ostajalla ei ole käsitystäkään mikä kumi on hyvä, testejä ei ole luettu tms, ja kun mennään rengasliikkeeseen ostetaan Nokianit kun ne on niin "suomalaiset pohjolan oloihin". Tuttua ja turvallista.
No, jos koko kerran vaikuttaa rankasti, mitäs olette mieltä seuraavasta:
-kumpi sopii paremmin e36:seen coupeen talvella, nastarenkaasta siis kysymys : 195/65-15 vai 205/60-15? suositeltu kokohan on tuo 205/60-15.
Varmaankin good year ultra grip 5 tulee kumiksi, tuppaa olemaan ihan hyvässä hintaluokassa, halvempaa kuin nokialaiset. Onko muita ehdotuksia/suosituksia?
Mulla noi ko. renkaat (UG 500) koossa 195/65/15. Nyt ottaisin ehkä koossa 195/60, mutta mulla onkin automaatti, joka haluaa vaihtaa talvirenkailla vitoselle vasta 80 jälkeen, eli pienemmästä kehäkoosta olisi tässä tapauksessa hyötyä talvinopeusrajoitusten mukaisesti ajettaessa (varsinkin jonossa :| )
Kyllähän se 195/65 täyttää ihan mukavasti sen pyöränaukon 8)
KoPe: Kukahan nyt yleistää kahden/kolmen kokemuksen=mielipiteen vuoksi Nokialaiset susiksi? Jos kuitenkin katsot mitä tahansa talvirengastestejä, niin kyllähän se Nokialainen pärjää "kohtuullisen" hyvin ja on aina pärjännyt. Jos tälle mutulinjalle lähdetään niin appiukon Cliossa ja yhden tutun megane coupessa kakkoset toimii omistajiensa mukaan aivan erinomaisesti. Eli tilanne 2-2...onko Nokialaiset paskat, otoshan on nyt 4???
Relaa Hemi: En tässä yritä ärsyttää tai pelata väsytyspelejä, vaan kommentoida omien kokemuksieni mukaan, eikös nää foorumit ole sitä varten. Ehkä kommentoin renkaita liian suoraan paskoiksi, mutta en suosittelisi näitä ainakaan auton mukavuutta tai hiljaisuutta arvostaville.
Ongelma talvirenkaiden kanssa on se, että kuka niistä loppujen lopuksi voi sanoa mitään kovin objektiivista? Niillähän tyypillisesti ajellaan elinkaarellaan 2-5 vuotta, jonka aikana mallit uudistuu, kommentoijien autot tod.näk. vaihtuu ja sitä myöten kaikki ajo-ominaisuudet muuttuu. Eli kuinka monet talvirenkaat yhden auton kohdalle sattuu samalla omistajalla? --> Jos joku kehuu ainoina talvirenkainaan autossaan olleita HP 2 ajamatta samassa autossa toisia renkaita, niin kuinka paljon siinä on objektiivisuutta. Ei auta tilastotiede pätkääkään. Ilmanpaineilla on myös isohko vaikutus ajo-ominaisuuksiin.
Subjektiivista: Ajan kohtuullisesti noin 50-75 % ajostani maantie/motoriajoa. HP 2:ssa huomioni kiinnittyi lähinnä raivostuttavaan meluun, joka alkaa noin 70 km/h yläpuolella sekä sivuttaispitoon esim. kääntäessä. Muutoin pito tuntuu hyvältä. Kokemuksen renkaista perustan siihen, että vaihdon e30:ni e36:een talvella, jolloin olin koeajanut joitakin e36:ta. Päädyin Compactiin monikäyttöisyyden ja toisaalta poikkeuksellisen hyvän yksilön vuoksi, mutta koeajoin myös toisen Compactin, enemmän ajetun ja jos en väärin muista Continentalin talvirenkailla olleen, joka tuntui hiljaisemmalta. Hain e36:ni Tuusulasta ja ensireaktio Lahden moottoritiellä Compactista oli se, että auto on möykkäisämpi kuin e30 nimenomaan renkaista (e30:ssa oli Ultra Gripit, 185/65/14, 2 v. vanhat, ajettu n. 20tkm). Sama ajatus vahvistui Tampereen tiellä, jossa on ajoittain karkea pinta = renkaat resonoivat ikävästi, sisämöykkä aaltoili taajuuksilla. Normaaleissa käännöksissä jäi mielikuva, että Ultra Gripit pitivät sohjossa/lumella käännöksissä paremmin, e30 ei tupannut puskemaan niin paljoa. Ero oli kyllä pieni, ehkä johtuen e36:n kehittyneemmästä etupäästä. (e30:ssa mulla oli muuten omistuksen aikana ajossa kahdet talvirenkaat, ensin Michelin 200:t ja sitten nuo Ultra Gripit.)
Kavereilta saadut kommentit taas tulivat sitä kautta, että kaverini oli järkyttynyt nyt jo muijalleen jääneestä Clion sisämöykästä, kun olivat ostaneet auton talvella ja ajelleet HP 2:lla. Urinat loppuivat tietenkin, kun kesägummit laitettiin alle, mutta kaveri otti talvirenkaista asian puheeksi, kun piti sitä häiritsevänä. Megane-kuski taas joutui hihnan vaihdossa tapahtuneen kämmäyksen johdosta ajamaan sijais-Huyndailla viime joulun tienoilla kuukauden, jossa oli aasialaiset(Hankook?) talvirenkaat. Hän kommentoi, että sijaisauton läskit tuntuivat paremmilta ja hiljasemmat olivat, vaikka auto muuten oli ikävä natiseva riisipurkki. (Itselläni tuli autosta mieleen muuten vanha Sunny. Ihan ok käyttöauto varmaan.)
Korjaan muuten, omat talvirenkaani HP 2:t olivat 185/65/15, kävin juuri katsomassa. Kunto oli ok, enköhän jurinoista huolimatta aja niillä vielä tämän talven. Kun ostan seuraavaksi Continentalit tai Gislavedit kokoa 205/55/15, niin voin kommentoida asiaa uusiksi, ellei auto vaihdu jo seuraavaan. Uskon myös että HP 4 on ovat hyvät renkaat. Mutta jos ostaa renkaita neljäksi seuraavaksi vuodeksi, kannattaa varmaankin ostaa mahdollisimmat uudet mallit.
Valitettavasti en osaa sanoa alkuperäiseen topicciin viitaten mikä e39 sopii parhaiten, mutta ihan mielenkiintoista lukea kommentteja renkaista, koska seuraava mobiili on mitä suuremmalla todennäköisyydellä e46 tai juuri e39 farkku ellei sitten A4.
No, jos koko kerran vaikuttaa rankasti, mitäs olette mieltä seuraavasta:
-kumpi sopii paremmin e36:seen coupeen talvella, nastarenkaasta siis kysymys : 195/65-15 vai 205/60-15? suositeltu kokohan on tuo 205/60-15.
Varmaankin good year ultra grip 5 tulee kumiksi, tuppaa olemaan ihan hyvässä hintaluokassa, halvempaa kuin nokialaiset. Onko muita ehdotuksia/suosituksia?
Tota Good Year UG500 kumia ei saanut ainakaan viime talvena 205-60-15 koossa. Oikeastaan ainoa kumi mitä siinä koossa oli, oli nokian 2 ja 4. Itse halusin alkuperäisen koon joten päädyin nokialaiseen. Toki toi 195-65-15 toimii varmasti aivan yhtä hyvin.
Ja Hemille, 205-60-15 nokian 4 maksoi saman verran kuin 195-65-15. Ihmetytti itseäkin kun kerran harvinainen koko on mutta näin se on.
Siinä tapauksessa 195/65-15":ia on tarjottu listahinnalla? Pointti oli kuitenkin se että "valistunut kuluttaja" kun tiedustelee pakettitarjouksia talvirenkaistaan, saa varmasti paremman tarjouksen ns.yleiskoosta kuin erikoiskoosta. Listahinnoiltaan (ovh) ne eivät varmasti merkittävästi toisistaan eroakkaan. 195/65 kokoa kun tulee rengasliikkeiden hyllyyn rekoilla, kun taas 205/60 on korkeintaankin yksittäis-sarjatavaraa jossa myöskään ole hintakilpailua. KoPelle vielä: Niinpä niin...Minun ja lähipiirini kokemukset kakkosesta juuri äänen suhteen ovat juuri päinvastaiset kuin sinun! Siis ihan aikuisten oikeasti! Siltikin vaikka Nokian kesäkiekot ovatkin pahimmillaan käsittämättömät äänilähteet. Nämä mainostamani 225/45-17" hkpl 2 kumit ovat 210 mersun alla jopa hiljaisemmat kuin contisport 2 kesäkummit!!! Ja tämä ei ole mutua vaan fakta. Sama pätee appiukon cliossa jossa kesäkummeina on ensiasennus contit jotka ovat jopa meluisemmat kuin "suhinalla" kulkevat 2:set? Sekin on kyllä tiedossa että mikäli Nokialainen pääsee kulumaan vääristä kulmista ja/tai huonoista iskareista johtuen hampaalle, alkaa jurinat/metelit. Tämä on kuitenkin kohtuullisen harvinaista koska minäkään vaikka renkaiden kanssa olen hieman keskiverto penttiperusautoilijaa enemmän olen tekemisissä, en ole törmännyt. Korostan että mitään ääniongelmaa kakkosten kanssa ei ole ollut Almeroiden, Primeroiden, 40-sarjan Volvojen tai Carismoiden kanssa ollut, vaikka ne muuten ovat rengasmeluisimmasta päästä olevia "kuljettimia". Itse asiassa Almeraan kannattaa kiepauttaa talvikummiksi alle juuri Nokialainen jos haluaa ajaa ilman kuulosuojaimia koko renkaan käyttöiän. Mielipiteitä ja kokemuksia on moneksi...
Vaihdoin juuri äsken talvikiekot alle, kokona 205/60/16 (Winter viking 1) ja aiemmin tuntuneet tärinät hävisi sen tien. Ei siis mitään tärinää. Toisaalta koeajo oli lyhyt ja huomenna jatkuu. Ajoin max. 80km/h, mutta juuri tuossa nopeudessa sitä tärinää ilmeni. En ehtinyt kuin ajamaan bensa-asemalle ja takaisin, mutta huomenna pitää testata enemmän.
Oli muuten hemmetin hyvän tuntuiset renkaat, ei huojuntaa ja hiljaisemmat kuin nuo kesä-Dunlopit
Comment