Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 bemarin ruostesuojaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarco
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 72

    #16
    Minua kiinnostaisi kysyä vielä Hemiltä ja muilta asian tuntevilta, että uskaltaako e36:sen nyt sitten edellisten kirjoitusten perusteella todella viedä ruostesuojaukseen??

    Itseänikään ei tuo pohjan ruostuminen huoleta, mutta ovien ja takaluukun alareunat sekä helmat olisi kuitenkin mukava saada suojattua.

    Mikäli auton vie ruostesuojaukseen, niin yleensähän siellä samaan hintaan myös massataan pohja. Ja juuri tämän vuoksi oleellinen kysymys: onko siitä tässä tapauksessa enemmän haittaa, vaiko hyötyä????

    Oma autoni on kuin tehtaan muoveista poistettu e36 ja tarkoitus olisi pitää sitä ainakin seuraavat viisi vuotta. Ja mikäs sen mukavampaa, kuin että auto myös säilyisi nykyisessä kuosissaan- ruosteettomana!!!

    Comment

    • Jarco
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 72

      #17
      :oops:

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #18
        Tuli vaan mieleen tuo suojaus, kun olen nähnyt useissa (melkein kaikissa) E39 touringeissa peräluukun alaosan pellin taitteessa tahi saumassa ikävän näköistä turvotusta/orastavaa kukkaa. Myös kaverini 525d -01:ssä Saksanmaalla oli havaittavissa turvotusta samaisessa saumassa....
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Niinkuin jossain aiemmin totesin, ei sinkitty e39:kään ole 100%:n ruostumaton auto. Erityiseti joidenkin mallien/valmistuskuukausien luukunreunat kärsivät jonkinasteisesta laadunvalvonnan pettämisestä. Käsittääkseni tässä on kysymys samasta asiasta kuin uudempien Ford Focusten oviongelmasta. Eli luukun liimasauma-aineen toiminnallisesta pettämisestä. Tämä tapahtuma aikaansaa maalin irtoamisen liimasauman rajapinnasta ja sinkin hapettminen lopulta kuorii maalin. Ainakin Focuksissa näin tapahtuu täysin riippumatta siitä onko ovia kotelosuojattu vai ei. Samoin on mitä toden-näköisemmin bemun luukkujen laita. Itse en usko että ko.ongelmaan on muuta ratkaisua kuin mikä tehdään takuina Focuksiinkin, eli liimasauma-aineen vaihtaminen, sinkkiliemen uitto ja uudelleenmaalaus. Tässäkin kysymys on kuitenkin lähinnä esteettisestä haitasta, eikä "ruostuminen"/hapettuminen leviä auton luonnollisen elinkaaren aikana luukun pintapuolelle(kiitos sinkin). Jarcolle: Pohjasta ei tosiaan ole huolta e36:ssa, mutta 91-94:ssa voi ehkä kannattaa etu ja takakansien ulkoryrjät kotelosuojata, sekä etulokasuojien alaosat(siis vain kotelosuojaa eikä missään tapauksessa paksua pikimassaa). Sinkatut kotelot jättäisin rauhaan jotta voitaisiin varmistua riittävästä=oikeasta kotelotuuletuksesta. Ovien alareunat itse jätän rauhaan mutta ehkä paljon ajetuissa 91-94:ssa voi kevyen kalvon "ruutatakkin" jos ei kesäpäivänä muuta tekemistä keksi.

          Comment

          • Jarco
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 72

            #20
            Kiitos!

            Ja auto on vm '92 oleva coupe ja OIKEASTI uskomattoman vähän ajettu(alle 100tkm). Tietävä näkee.

            Vielä kun saisi nuo ruostesuojamiehet suostuteltua tuollaiseen operaatioon...

            Meinaatko siis Hemi, että siihen pohjaan ei kannata missään nimessä koskea? Vai antaako miesten vetää jonkin asteisen kevyen suojauksen samaan syssyyn?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Eiköhän se nyt ole yksi hailee jos yleensäkkään käy tukemassa alustasuojauksessa Suomalaista työtä. Minäkin tuen samaa työtä, mutta poistattamalla pohjista näitä "suojauksia". "Tektyyliruuttaajan" toki pitää pohjasi sutata, jotta hänen nuorimmainen saa kumisaappaat, samoin kuin ennustajaeukon pitää kuitenkin katsoa höynäytettävän kättä jotta homma olisi uskottavaa. Eli eiköhän minun mielipiteeni asiasta jo käynyt selväksi ja siis itse en neitseellistä e36:n pohjaa suttauttasi, mutta sinä valitset uskosi mukaan.

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #22
                Tässä oikein kiva pätkä (www.warmasti wanha niin kuin kaikki täällä.com) jossa näytetään miten AUTO tehdään, tässä tapauksessa e46 penari, mutta saman linjan nämä e36:n en pää osin kulkeneet! -> http://wk.doubleukay.com/videos/Making_of_an_E46.wmv Ne on vaan autoja, tän jälkeen se oman "yksilön" hienous jotenkin romuttuu... :juo Hyvää leffailtaa!

                ps.kai ne uittaa nykyään riisejäkin jossakin liemessä?
                ...

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #23
                  Originally posted by Jarco
                  Minua kiinnostaisi kysyä vielä Hemiltä ja muilta asian tuntevilta, että uskaltaako e36:sen nyt sitten edellisten kirjoitusten perusteella todella viedä ruostesuojaukseen??

                  Itseänikään ei tuo pohjan ruostuminen huoleta, mutta ovien ja takaluukun alareunat sekä helmat olisi kuitenkin mukava saada suojattua.

                  Mikäli auton vie ruostesuojaukseen, niin yleensähän siellä samaan hintaan myös massataan pohja. Ja juuri tämän vuoksi oleellinen kysymys: onko siitä tässä tapauksessa enemmän haittaa, vaiko hyötyä????

                  Oma autoni on kuin tehtaan muoveista poistettu e36 ja tarkoitus olisi pitää sitä ainakin seuraavat viisi vuotta. Ja mikäs sen mukavampaa, kuin että auto myös säilyisi nykyisessä kuosissaan- ruosteettomana!!!
                  Nykysissä kuoseissaan tervaamattomana! siis?

                  Siitä tämän hetkisestä pohjasta näkee kaikki vauriot ja ratkeamat, entä sitten kun siinä on se 2-5mm paksu piki? Sen alla muhii ja paukkuu jos tulee vaurioita, ikuinen kosteus! Ja en ole yhtään edes vuoden vanhaa massausta nähnyt joka ei olisi halkeillut! Peskää ne ovien helmat = ne myös kuivuu. Vedä se mömmö sinne likoomaan, niin kaikki paska joka sinne menee myös jää.
                  Corollat, varsinkin massatut on hienoja esimerkkejä, vasta massattu (ja takana 10v tectyl hässäkät) mutta meisseli menee kohdasta kuin kohdasta läpi. Penari luultavasti suosittelisi tervaamista jos se olisi tarpeen?
                  Se että esin 1v mersut ruostuu taka-akseliston päältä ym. on tyyppivika, siis suojauksessa. Tervalla saa lisäaikaa, mutta jos aluperin on menty metsään niin myöhästä siinä vaiheessä korjausliikkeitä tehdä? En minä massais paljasta peltiä...
                  :juo
                  Kiittää ja hiljenee!
                  ...

                  Comment

                  • Jarco
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 72

                    #24
                    Juu, tervaamaton on... Mutta kuten jo totesin, niin ei se pohja huoleta , vaan ovien alareunat, takontin luukku ja lokasuojien kaaret...

                    Ja kaaria näistä herkimpinä pitäisin, mutta mikäs eteen..?

                    Comment

                    • E39touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 203
                      • Janakkala

                      #25
                      Tarkkaile takaluukun saumoja !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      Omassa -98 touringissa se vaihdettiin takuuna. ONNEX !!!!!!
                      Auto on valkoinen ja ruoste paistoi tosi pahasti.
                      Nyt pirssillä tuupattu n.246 000Km. Joskin ruostesuojattu vuonna 2002 ja en ole katunut. Ainakaan ei ole tullut mitään ongelmia joskaan hyödystä en tiedä. Maksoi aikoinaan n.300 Eeroo.
                      Auto luultavasti minulla viimeistä viikkoa,mutta vaihtumassa edelleen BMW malliin! Pihassa koeajossa 2002 520i sedan ajettu n.60 000KM.
                      Mukavalta tuntuu tämä uudempi moottori,ei aivan yhtä laiska kuin -98 mallinen.

                      Comment

                      • JJP
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 151
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by Hemi
                        Niinkuin jossain aiemmin totesin, ei sinkitty e39:kään ole 100%:n ruostumaton auto. Erityiseti joidenkin mallien/valmistuskuukausien luukunreunat kärsivät jonkinasteisesta laadunvalvonnan pettämisestä. Käsittääkseni tässä on kysymys samasta asiasta kuin uudempien Ford Focusten oviongelmasta. Eli luukun liimasauma-aineen toiminnallisesta pettämisestä. Tämä tapahtuma aikaansaa maalin irtoamisen liimasauman rajapinnasta ja sinkin hapettminen lopulta kuorii maalin. Ainakin Focuksissa näin tapahtuu täysin riippumatta siitä onko ovia kotelosuojattu vai ei. Samoin on mitä toden-näköisemmin bemun luukkujen laita. Itse en usko että ko.ongelmaan on muuta ratkaisua kuin mikä tehdään takuina Focuksiinkin, eli liimasauma-aineen vaihtaminen, sinkkiliemen uitto ja uudelleenmaalaus. Tässäkin kysymys on kuitenkin lähinnä esteettisestä haitasta, eikä "ruostuminen"/hapettuminen leviä auton luonnollisen elinkaaren aikana luukun pintapuolelle(kiitos sinkin). Jarcolle: Pohjasta ei tosiaan ole huolta e36:ssa, mutta 91-94:ssa voi ehkä kannattaa etu ja takakansien ulkoryrjät kotelosuojata, sekä etulokasuojien alaosat(siis vain kotelosuojaa eikä missään tapauksessa paksua pikimassaa). Sinkatut kotelot jättäisin rauhaan jotta voitaisiin varmistua riittävästä=oikeasta kotelotuuletuksesta. Ovien alareunat itse jätän rauhaan mutta ehkä paljon ajetuissa 91-94:ssa voi kevyen kalvon "ruutatakkin" jos ei kesäpäivänä muuta tekemistä keksi.
                        Tossa kävin tutulla kattomassa E39 vm. 96 ja siinä kans huomasin takaluukussa (sedan) vähän pientä ruostekukkaa. Tämän topicin perusteella ruoste ei pitäisi olla tuon korimallin ongelma. Miten asiaan tulisi suhtautua jos autoa olisi ostamassa?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by JJP
                          Tossa kävin tutulla kattomassa E39 vm. 96 ja siinä kans huomasin takaluukussa (sedan) vähän pientä ruostekukkaa. Tämän topicin perusteella ruoste ei pitäisi olla tuon korimallin ongelma. Miten asiaan tulisi suhtautua jos autoa olisi ostamassa?
                          Kyllä takaluukun ruoste on selvästi E39:in ongelma sedanissakin, monessa aidossa Suomi-autossa on tuo vika, kuplii kilven yläreunan kohdalla olevasta saumasta ja luukun alareunakin tai alareunan sauma joissain yksilöissä. Samoin bensatankin luukun alareunassa olevaa saumaa kannattaa tutkia, siihen kun jää vesi seisomaan ja sitten kuplii siitäkin ruoste läpi. Minä ainakin tein jotain noille asioille heti kun auton Saksasta sain, siis kotelosuojaa takaluukkuun ja lakkaa tankin luukun saumaan. Ovien alareunojen omatoimista suojausta olen myös harkinnut, sinne tuli peilien asennuksen yhteydessä etuovissa katsottua eikä siellä kovin kummoista vahakerrosta vakiona näytä olevan.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2194
                            • kaustinen

                            #28
                            Tuttavan 02 mallinsen avensiksen takaluukku maalattiin ensin takuuna kun ruostetta ilmeni no vuosi siitä ruoste kukkii taas ja maahantuojan kanta on "kaikki autot ruostuvat" niinpä niinhän se on et pelti ruostuu ja thats it tän ikäisissä autoissa kun tässä nyt on käsitelty on ongelmat kuitenkin vielä niin pieniä et ne on vielä helposti korjattavissa eikä bmw ylipäätään ole pahimmasta päästä.
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • Shadow-line
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 245
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by TJJ
                              Kyllä takaluukun ruoste on selvästi E39:in ongelma sedanissakin, monessa aidossa Suomi-autossa on tuo vika, kuplii kilven yläreunan kohdalla olevasta saumasta ja luukun alareunakin tai alareunan sauma joissain yksilöissä. Samoin bensatankin luukun alareunassa olevaa saumaa kannattaa tutkia, siihen kun jää vesi seisomaan ja sitten kuplii siitäkin ruoste läpi. Minä ainakin tein jotain noille asioille heti kun auton Saksasta sain, siis kotelosuojaa takaluukkuun ja lakkaa tankin luukun saumaan. Ovien alareunojen omatoimista suojausta olen myös harkinnut, sinne tuli peilien asennuksen yhteydessä etuovissa katsottua eikä siellä kovin kummoista vahakerrosta vakiona näytä olevan.
                              Joo, mun 97 touringissa lähti sit takaluukku vaihtoon, maalari ei suostunu enää korjaamaan(takuu).Oli alareuna sauman ympäriltä erittäin paha, hioessa yhteen kohtaan tuli tulitikunpään kokoinen reikä!!Ja ton ikäsessä 6v maali/puhkiruostumistakuu, VAIN???.No, Jalosella turuus oli sit kohtalainen raakaluukku, siitä tehdään sit uus.

                              Mikä noita luukkuja oikein vaivaa??? Kattelkaapa tarkkaan sauman ympärille, näkyykö "hikoilua", rapsutettaessa saattaa löytyä jo pitkälle karannu ruoste..

                              Myös luukun säädettävien toppareiden alla/ympärillä saattaa piileä ylläri, sekä poistettaessa rekkarivalo/kahva-palikka voi löytyä ylläreitä..

                              Nooh, kuitenkin muiden ovien ja konepellin saumat ym. ovat virheettömät,ilmeisesti parempi palkkainen tehnyt ne..

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4339
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by Jarco
                                Juu, tervaamaton on... Mutta kuten jo totesin, niin ei se pohja huoleta , vaan ovien alareunat, takontin luukku ja lokasuojien kaaret...

                                Ja kaaria näistä herkimpinä pitäisin, mutta mikäs eteen..?
                                Kannattaa ainakin silloin tällöin autoa pestessä ensimmäisenä ruiskuttaa letkulla kaikki hiekka ja muu lika takalokasuojien kaarien sisäpuolelta pois. Sitä tavaraa meinaan kerääntyy sinne aika reilusti. Ja tarkista kaarien takaosan puhtaus lopuksi koko matkaltaan.

                                Etulokareiden sisällähän taitaa olla ne muoviset sisälokarit, jotka jonkin verran suojaa kaarien takapuolta likaantumiselta, eikä niitä pestäkään ilman, että sisälokarit otetaan pois.
                                Last edited by jani73; 17-02-2005, 20:25.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎