Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by tumppi$ View Post

    Mitäs muuten tämä joka keväinen jarruhuolto käsittää??
    Siis täydellisen jarrujen purun, puhdistuksen mäntien puhdistuksen+herkistyksen, liukureiden ja palapintojen voitelun, levyjen irroituksen ja napapintojen huolellisen puhdistuksen+ molemmin puolin levyjen napapintojen puhdistuksen+kevyen voitelun, sekä vanteiden napapinnan huolellisen puhdistuksen. Pyörät asennetaan huolellisesti pyöritellen keskittäen. Toki omista pyöristä lisäksi selkäheitot poistetaan hinnalla millä hyvänsä, mutta on tässä aika monesta e39:stä saatu tutinaongelmat jarru ja kelkan puslaremontilla loppumaan. Eli tuo tutinaongelmahan on selkeästi resonassityyppinen jonka liikkeelle saattava sysäys helposti kuitenkin lähtee jousittamattoman massan takaa, eli epäkeskeisistä pyöristä tai/ja epäkeskeisistä + palauttamattomista jarruista.

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      Originally posted by Hemi View Post
      Siis täydellisen jarrujen purun, puhdistuksen mäntien puhdistuksen+herkistyksen, liukureiden ja palapintojen voitelun, levyjen irroituksen ja napapintojen huolellisen puhdistuksen+ molemmin puolin levyjen napapintojen puhdistuksen+kevyen voitelun, sekä vanteiden napapinnan huolellisen puhdistuksen. Pyörät asennetaan huolellisesti pyöritellen keskittäen. Toki omista pyöristä lisäksi selkäheitot poistetaan hinnalla millä hyvänsä, mutta on tässä aika monesta e39:stä saatu tutinaongelmat jarru ja kelkan puslaremontilla loppumaan. Eli tuo tutinaongelmahan on selkeästi resonassityyppinen jonka liikkeelle saattava sysäys helposti kuitenkin lähtee jousittamattoman massan takaa, eli epäkeskeisistä pyöristä tai/ja epäkeskeisistä + palauttamattomista jarruista.
      Aivan.
      Omaan kiesiin tehtiin nyt toukokuussa melkoisen huolellinen jarruremppa, muun alustasyynäämisen ohessa.
      Ja alkutilanteeseen nähden tulikin huomattavaa parannusta.
      Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:04.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by TROCK View Post
        Ex-e39:ni tutisi myös "sopivissa" olosuhteissa, jotka eivät minullekaan koskaan selvinneet ja olen aina pysäköinyt automaattiautoni kuvaamallasi tavalla. Jotenkin en siis usko syyn löytyvän tästä.
        Siitä huolimatta: tuolla tavalla pysäköitynä minun auto oli tänäänkin samanlainen kuin eilen eli tutinat/tärinät selvästi vähäisemmät kuin ennen eikä mitään vaihtelua eiliseen aamuun eikä myöskään eilen ollut vaihtelua aamu/iltapäivän välillä (jonka välissä auto on työpaikan pihassa).

        Toki, tämä saattaa olla ihan sattumaa ja kohta kaikki on toisin. Tai sitten vetoakseliin laittamani rasva alkoi vaikuttamaan pienen viiveen jälkeen, en ole vielä kokeillut onko sivuttaisliike muuttunut sujuvammaksi.
        E39 528iA

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by tumppi$ View Post
          Aivan.
          Omaan kiesiin tehtiin nyt toukokuussa melkoisen huolellinen jarruremppa, muun alustasyynäämisen ohessa.
          Ja alkutilanteeseen nähden tulikin huomattavaa parannusta... Eli tällä hetkellä jarruttaessa ei ole pienintäkään vipatusta, siis ei enää alkuunkaan.
          Mutta se ihmeen tutina siellä maantienopeuksissa vaivaa...
          Tosin, kuten jo aiemmin kerroin, niin vahvasti veikkaan että se tutina tässä omassa pirssissäni johtuu siitä taka-akseliston erittäin omituisesta epäsymmetriasta...
          Täytyy vain koettaa löytää sen aiheuttaja... Uskokaa tai älkää niin sitä ei ole vielä löydetty, vaikka epäsymmetrian huomaa vaikka p....silmälläkin.
          Jarrutärinät taas johtuu 99.9%:sti etuakseliston välyksistä+kuoleentuneista puslista(lähinnä reaktiotankojen).
          TJJ: Tuo vetoakseliongelma ja sen mahdollinen tutinan alkulähde paljastuu kun nostat auton perämurikan alta vapaasti roikkumaan ja pyörittelet jonkin aikaa renkaita. Jos tutinat heti tämän jälkeen hetkeksi poistuu tai muuttuu heti tämän jälkeen, on ongelma kuluneessa vetarin sisäpäässä.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Ja jos vetarin nivel ei liiku kunnolla, on rasvaus myöhäistä. Kuulat ovat pureutuneet liukupintoihin jostain kohtaa, tämä taas aiheuttaa sen että vetari alkaa taatusti täristämään kun se hakkaa edestakaisin siellä pyörimisen mukana.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Cell View Post
              Ja jos vetarin nivel ei liiku kunnolla, on rasvaus myöhäistä. Kuulat ovat pureutuneet liukupintoihin jostain kohtaa, tämä taas aiheuttaa sen että vetari alkaa taatusti täristämään kun se hakkaa edestakaisin siellä pyörimisen mukana.
              Millainen rakenne noissa E39:n vetoakseleissa on? Liikkuuko sivuttain pelkästään kuulat vai myös akseli pooreissa? Liikevaraa on aika paljon eikä näytä, että pelkkä laakeri voisi liikkua niin paljon.
              E39 528iA

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Kyllä tommonen vakionopeusnivel liikkuu helposti pari senttiä ja enemmänkin, jos poorit on niin löysät että ne pääsis liikkumaan olis ne luultavasti menneet jo rikki.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  Pari päivää sai taas tutinoita kuunnella ja tänään oli tärinätön päivä ainoana poikkeuksena oli, että tänään oli kuormaa kunnolla. Saa nähdä tutiseeko sitten kun ajaa tyhjänä. Voisiko olla että kuorman kanssa vetari olisi sen verran eriasennossa ettei pääse tärisemään. Onko kukaan löytänyt kuvaa vetarien murrosten rakenteesta? Tai osaako joku selittää millainen rakenne niissä on?

                  -Janne-
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki



                    Ihan normi vakionopeusnivelet siellä o.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Litium
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 43
                      • Helsinki

                      Tukivarret löysäl !!! Täristää. Perk !!

                      Terve

                      Etupään tukivarret ja tukitangot vaihdatin keväällä ja ei minkäänlaisia tutinoita tai tärinöitä sen jälkeen ilmennyt. Noh nyt sitten jokin aika sitten auto rupes täristelee aina sillontällön tietyis nopeuksissa. yms..

                      Kelasin et ei helvetti ei voi olla !! Noh siinä sitten auton keula ylös ja kokeilee et missä on välystä. Siinä sitten huomasin että toinen puoli liikkuu muutaman millin,,, noh kokeilin tukivarrenpään pulttien kireyden.

                      Pultti oli löystyny rungonpäästä jonka takia varsi pääsi liikkumaan. Ei muuta kun kireelle ja tarkistus kaikkiin tukivarren pultteihin.
                      Sama tarkistus toiselle puolen ja sielläkin oli pultti löysällä mutta ei niin löysällä että varsi ois päässy liikkumaan.

                      Nyt sitten ajelin tänä aamuna töihin ja ei minkäänlaisia tutinoita.
                      Ilmeisesti varret pääsee löystymään jostakin syystä, todennäkösin syy löystymiseen on matalaprofiilirengas jonka seurauksena hakkaa pultteja löysälle ku ei pahemmin joustoo ole missään....tai jotain..mistään en mitää tiiä mutta näin mä sen järkeilin.. Ja sen verran sanottakoon että varret vaihatin kaverin faijan korjaamossa, ei niitä löysälle ole jätetty sen verran luotan vaihtajaan.

                      Toivottavasti täst on jotain apua jollekin.

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        Mulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by janne1974 View Post
                          Mulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.

                          -Janne-
                          ...onkohan ko.pultit kiristetty auto alhaalla, vai tunkilla/nosturilla roikkuen?

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...onkohan ko.pultit kiristetty auto alhaalla, vai tunkilla/nosturilla roikkuen?
                            Ei mitään merkitystä..
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1835
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by Stone View Post
                              Ei mitään merkitystä..
                              tuota tuota... jotkut pultit & mutterit on kyllä parempi kiristää lopulliseen momenttiin vasta kun auto lepää painollaan omilla pyörillä, näin ainakin korjausoppaissa opastetaan.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by janne1974 View Post
                                Mulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.
                                Onko tukivarret ollut tarvikeosia tai alkuperäisiä? Tarvikeosat kannattaa unohtaa. Eipä minulla ole pultit löystyneet, momenttiavain ja Loctiten sininen kierrelukite on toki käytössä. Noiden alatukivarsien pultit pitää muuten kiristää aika kovaan, siis normaalipituinen lenkkiavain/hylsysarjan räikkä jättää ne liian löysälle jos ihan fiilispohjalta kiristää. Ja mutterit pitäisi uusia kun ne avataan, joten jos sitä ei tee, niin kierrelukitetta kannattaa käyttää.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎