Originally posted by tumppi$
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis täydellisen jarrujen purun, puhdistuksen mäntien puhdistuksen+herkistyksen, liukureiden ja palapintojen voitelun, levyjen irroituksen ja napapintojen huolellisen puhdistuksen+ molemmin puolin levyjen napapintojen puhdistuksen+kevyen voitelun, sekä vanteiden napapinnan huolellisen puhdistuksen. Pyörät asennetaan huolellisesti pyöritellen keskittäen. Toki omista pyöristä lisäksi selkäheitot poistetaan hinnalla millä hyvänsä, mutta on tässä aika monesta e39:stä saatu tutinaongelmat jarru ja kelkan puslaremontilla loppumaan. Eli tuo tutinaongelmahan on selkeästi resonassityyppinen jonka liikkeelle saattava sysäys helposti kuitenkin lähtee jousittamattoman massan takaa, eli epäkeskeisistä pyöristä tai/ja epäkeskeisistä + palauttamattomista jarruista.
Omaan kiesiin tehtiin nyt toukokuussa melkoisen huolellinen jarruremppa, muun alustasyynäämisen ohessa.
Ja alkutilanteeseen nähden tulikin huomattavaa parannusta.Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 22:04.
Comment
-
-
Originally posted by TROCK View PostEx-e39:ni tutisi myös "sopivissa" olosuhteissa, jotka eivät minullekaan koskaan selvinneet ja olen aina pysäköinyt automaattiautoni kuvaamallasi tavalla. Jotenkin en siis usko syyn löytyvän tästä.
Toki, tämä saattaa olla ihan sattumaa ja kohta kaikki on toisin. Tai sitten vetoakseliin laittamani rasva alkoi vaikuttamaan pienen viiveen jälkeen, en ole vielä kokeillut onko sivuttaisliike muuttunut sujuvammaksi.
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostAivan.
Omaan kiesiin tehtiin nyt toukokuussa melkoisen huolellinen jarruremppa, muun alustasyynäämisen ohessa.
Ja alkutilanteeseen nähden tulikin huomattavaa parannusta... Eli tällä hetkellä jarruttaessa ei ole pienintäkään vipatusta, siis ei enää alkuunkaan.
Mutta se ihmeen tutina siellä maantienopeuksissa vaivaa...
Tosin, kuten jo aiemmin kerroin, niin vahvasti veikkaan että se tutina tässä omassa pirssissäni johtuu siitä taka-akseliston erittäin omituisesta epäsymmetriasta...
Täytyy vain koettaa löytää sen aiheuttaja... Uskokaa tai älkää niin sitä ei ole vielä löydetty, vaikka epäsymmetrian huomaa vaikka p....silmälläkin.
TJJ: Tuo vetoakseliongelma ja sen mahdollinen tutinan alkulähde paljastuu kun nostat auton perämurikan alta vapaasti roikkumaan ja pyörittelet jonkin aikaa renkaita. Jos tutinat heti tämän jälkeen hetkeksi poistuu tai muuttuu heti tämän jälkeen, on ongelma kuluneessa vetarin sisäpäässä.
Comment
-
-
Ja jos vetarin nivel ei liiku kunnolla, on rasvaus myöhäistä. Kuulat ovat pureutuneet liukupintoihin jostain kohtaa, tämä taas aiheuttaa sen että vetari alkaa taatusti täristämään kun se hakkaa edestakaisin siellä pyörimisen mukana.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJa jos vetarin nivel ei liiku kunnolla, on rasvaus myöhäistä. Kuulat ovat pureutuneet liukupintoihin jostain kohtaa, tämä taas aiheuttaa sen että vetari alkaa taatusti täristämään kun se hakkaa edestakaisin siellä pyörimisen mukana.
Comment
-
-
Kyllä tommonen vakionopeusnivel liikkuu helposti pari senttiä ja enemmänkin, jos poorit on niin löysät että ne pääsis liikkumaan olis ne luultavasti menneet jo rikki.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Pari päivää sai taas tutinoita kuunnella ja tänään oli tärinätön päivä ainoana poikkeuksena oli, että tänään oli kuormaa kunnolla. Saa nähdä tutiseeko sitten kun ajaa tyhjänä. Voisiko olla että kuorman kanssa vetari olisi sen verran eriasennossa ettei pääse tärisemään. Onko kukaan löytänyt kuvaa vetarien murrosten rakenteesta? Tai osaako joku selittää millainen rakenne niissä on?
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Tukivarret löysäl !!! Täristää. Perk !!
Terve
Etupään tukivarret ja tukitangot vaihdatin keväällä ja ei minkäänlaisia tutinoita tai tärinöitä sen jälkeen ilmennyt. Noh nyt sitten jokin aika sitten auto rupes täristelee aina sillontällön tietyis nopeuksissa. yms..
Kelasin et ei helvetti ei voi olla !! Noh siinä sitten auton keula ylös ja kokeilee et missä on välystä. Siinä sitten huomasin että toinen puoli liikkuu muutaman millin,,, noh kokeilin tukivarrenpään pulttien kireyden.
Pultti oli löystyny rungonpäästä jonka takia varsi pääsi liikkumaan. Ei muuta kun kireelle ja tarkistus kaikkiin tukivarren pultteihin.
Sama tarkistus toiselle puolen ja sielläkin oli pultti löysällä mutta ei niin löysällä että varsi ois päässy liikkumaan.
Nyt sitten ajelin tänä aamuna töihin ja ei minkäänlaisia tutinoita.
Ilmeisesti varret pääsee löystymään jostakin syystä, todennäkösin syy löystymiseen on matalaprofiilirengas jonka seurauksena hakkaa pultteja löysälle ku ei pahemmin joustoo ole missään....tai jotain..mistään en mitää tiiä mutta näin mä sen järkeilin.. Ja sen verran sanottakoon että varret vaihatin kaverin faijan korjaamossa, ei niitä löysälle ole jätetty sen verran luotan vaihtajaan.
Toivottavasti täst on jotain apua jollekin.
Comment
-
-
Mulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostMulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.
-Janne-
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...onkohan ko.pultit kiristetty auto alhaalla, vai tunkilla/nosturilla roikkuen?
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostEi mitään merkitystä.."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostMulla oli sama juttu. Itse vaihdoin osat ja olen 100 varma että pultit tuli kireälle. Eipä kauaakaan kun olivat löystyneet niin että klonksahtelivat jo montuissa. Samalla huomasin että taas kerran (kolmannet vaihdettu takuuseen)on edestä alatukivarren puslat pehmenneet. Nyt tuli mitta täyteen!! Powerflexit seuraavaksi paikalleen jospa ne alkaisi kestämään.
Comment
-
Comment