Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • micci
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 95

    Tavallaan asiaan liittyen. Onko kukaan tilannut / tietoinen saako jostain esim. ebaysta ostettua puslasarjan koko autoon. Joihinkin automerkkeihin esim. ruotsista saa sarjoja jotka sisältävät kaikki mahdolliset alustan puslat. Tulee edullisemmaksi kuin ostella puslia erikseen sitä mukaa kun toteaa ne vaihtokuntoiseksi.
    525TDS A -98 Touring

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      ^tuosta samasta asiasta olen ihmetellyt markkinamiesten hitautta^

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        Kaverin E-mese sai tänään rempatun kardaanin alleen. Kardaaniin vaihdettiin ristinivel, kannatinlaakeri ja liukuliitos. Jokaisessa näistä oli havaittavista pientä klappia, liukuliitoksessa välys oli tuntuvin kun käsin kaardaania väänneltiin. Toistaiseksi ei tietoa miten auto muuttui, mutta tämä selviää huomenna kun kaverin kanssa taas juttelen.. Jos siis kardaani tuottaa tärinöitä/jyrinöitä niin Ko-Met on pk-seudulla ja kaiketi koko suomenkin mittakaavassa sieltä parhaimmasta/kokeneimmasta päästä. Heidän mukaan BMW ja Mese ovat niitä yleisimpiä kohteita ja tästä syytä hyvinkin tuttuja laitteita, no vähemmän noita takavetoisia kiesejä enään noiden kahden merkin lisäksi on eli ihmekkös tuo.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          Hintaa kardaani rempalle tuli tuossa mese-tapauksessa tasan 200€ irroitus ja asennus ei kuulunut tuohon hintaan vaan tuon verran Ko-Met veloitti uudesta ristinivelestä, liukuliitoksesta, tukilaakerista, tasapainotuksesta ja työajasta.. Hinta on aikalailla vertailukelpoinen myös tapaus E39:iin, koska kardaanit on hyvinkin samanlaisia.
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Testasin eilen omaa jenkatanko&lankkuja-viritelmää moottorin nostoa varten ja nostin moottoria hiukan ylöspäin, kumityynyjen pultit oli vielä kiinni. Ja kas kummaa, tänä aamuna ei ollut lainkaan tutinoita. Mutta oliko tuo nyt vain ihmeellinen sattuma ja vetoakselitkin sattui samalla menemään sopivaan asentoon...?
            E39 528iA

            Comment

            • exodus
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 774
              • Oulu

              Originally posted by TJJ View Post
              Testasin eilen omaa jenkatanko&lankkuja-viritelmää moottorin nostoa varten ja nostin moottoria hiukan ylöspäin, kumityynyjen pultit oli vielä kiinni. Ja kas kummaa, tänä aamuna ei ollut lainkaan tutinoita. Mutta oliko tuo nyt vain ihmeellinen sattuma ja vetoakselitkin sattui samalla menemään sopivaan asentoon...?
              TJJ tekee kyllä hienoa pioneerityötä E39:n parissa.
              Siis mitä oikein eilen teit, tunkkasit moottorin ilmaan ja tiputit sen taas vai jätitkö sinne jonkun viritelmän ajon ajaksi?
              Mulla ei ainakaan tärinät johtune moottorista, monta kertaa tullut tipautettua
              vauhdista vapaalle ja tärinä säilyy. Tyhjäkäynnillähän kutoskone ei paljon heilu.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by exodus View Post
                Siis mitä oikein eilen teit, tunkkasit moottorin ilmaan ja tiputit sen taas vai jätitkö sinne jonkun viritelmän ajon ajaksi?
                Nostin moottoria nostopisteestä, siis siitä korvakkeesta moottorin etuosassa, ja laskin sitten alas. Tokihan tuo saattoi olla sattumaa ja esim. joku kuoppa tiessä korjasi vetoakselien asennon ja tutinat katosi sen takia.
                E39 528iA

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Eikös nuo vetarit ole nimenomaan syynä e39:sin tärinöihin jotka eivät poistu puslia vaihtamalla? Tälläkin foorumilla ollut juttua vetareiden vaihdosta keskenään jolloin tutina lakkaa.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Eikös nuo vetarit ole nimenomaan syynä e39:sin tärinöihin jotka eivät poistu puslia vaihtamalla? Tälläkin foorumilla ollut juttua vetareiden vaihdosta keskenään jolloin tutina lakkaa.
                    On ja ei, eikös osaan ole tutinat silti palannut, vaikka vetarit on vaihdettu keskenään. Minä vaan en tajua tuota vaihtelua, mutta voihan nuo olla kuluneet ihmeellisesti (kuoppa laakeripesässä/soikeat kuulat tms).
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Stone View Post
                      Hintaa kardaani rempalle tuli tuossa mese-tapauksessa tasan 200€ irroitus ja asennus ei kuulunut tuohon hintaan vaan tuon verran Ko-Met veloitti uudesta ristinivelestä, liukuliitoksesta, tukilaakerista, tasapainotuksesta ja työajasta.. Hinta on aikalailla vertailukelpoinen myös tapaus E39:iin, koska kardaanit on hyvinkin samanlaisia.
                      Mutta ei kuitenkaan. e39:ssä kardaanin ristikot on meistaamalla kiinni+keskitetyt(=kertakäyttöiseksi tehty). Eli ihan joka paja ei e39:n ristikkoja saa aksiaalisesti keskitettyä sen jälkeen jos/kun ristikot joudutaan irroittamaan. Nimittäin juuri tästä olen itse pari tutinatapausta myös löytänyt.
                      Eli ristikko on päässyt liikkumaan lenkeissään ja systeemissä on välystä jolloin itse kardaaniputki luonnollisesti kiertää omaa keskiakseliaan ympäri, jolloin syntyy myös tutinaa.
                      Näissä kahdessa tapauksissa kardaanin vaihto poisti myös ko.ongelman.

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mutta ei kuitenkaan. e39:ssä kardaanin ristikot on meistaamalla kiinni+keskitetyt(=kertakäyttöiseksi tehty). Eli ihan joka paja ei e39:n ristikkoja saa aksiaalisesti keskitettyä sen jälkeen jos/kun ristikot joudutaan irroittamaan. Nimittäin juuri tästä olen itse pari tutinatapausta myös löytänyt.
                        Eli ristikko on päässyt liikkumaan lenkeissään ja systeemissä on välystä jolloin itse kardaaniputki luonnollisesti kiertää omaa keskiakseliaan ympäri, jolloin syntyy myös tutinaa.
                        Näissä kahdessa tapauksissa kardaanin vaihto poisti myös ko.ongelman.
                        Kyllä se ristikko oli myös mesessä jotenkin "prässätty" ja hyvinhän tuo vaihto tuntui heiltä onnistuvan ja onnistuu kuulemma myös E39:iin. Ko-Met taitaa olla juurikin niitä ainoita pajoja joka kardaaneja korjailee, ellei jopa ainut.

                        Osa tärinöistä katosi rempan jälkeen, mutta jäljelle jäi vielä jonkin asteista tutinaa 110 ja 140 vauhdeissa, jonka todennäköisesti aiheuttaa epätasapainoiset/pystyheittoiset renkaat..
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Höpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.

                          "Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Vee-eit
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 709
                            • Turku

                            Originally posted by Cell View Post
                            Höpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.

                            "Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.
                            Niin, jollain konstillahan ne siellä tehtaallakin sen kardaanin saa tasapainoon. Äkkiseltään luulen että tuo toimenpide on toistettavissa täällä Suomessakin. Toki tässä voi olla tehtaalla joku samantapainen konsti kuin öljyn täytössä steppilaatikkoon...
                            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              Originally posted by Cell View Post
                              Höpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.

                              "Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.
                              Nii joo, sano myyntipuheiden "uhri".:think En oikeastaan niellyt koko syöttiä, mutta osan kuitenkin. Tottahan niitä muuallakin tietysti tehdään, mutta PK-seudulla em. pulju on kohtuullisen hyvässä maineessa.
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              • micci
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 95

                                Mielenkiinnolla tätäkin keskustelua lukeneena odottelen edelleen sitä ratkaisua millä nuo helvetin tutinat 110 vauhdista saisi pois. Tuli tänään ajettua 750km ja v*tuttaa kun ei voi ajaa tuota 110 vauhtia vaan pakko ajaa 120 ja tai vaihtoehtoisesti "alinopeutta".
                                525TDS A -98 Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎