Tavallaan asiaan liittyen. Onko kukaan tilannut / tietoinen saako jostain esim. ebaysta ostettua puslasarjan koko autoon. Joihinkin automerkkeihin esim. ruotsista saa sarjoja jotka sisältävät kaikki mahdolliset alustan puslat. Tulee edullisemmaksi kuin ostella puslia erikseen sitä mukaa kun toteaa ne vaihtokuntoiseksi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
Kaverin E-mese sai tänään rempatun kardaanin alleen. Kardaaniin vaihdettiin ristinivel, kannatinlaakeri ja liukuliitos. Jokaisessa näistä oli havaittavista pientä klappia, liukuliitoksessa välys oli tuntuvin kun käsin kaardaania väänneltiin. Toistaiseksi ei tietoa miten auto muuttui, mutta tämä selviää huomenna kun kaverin kanssa taas juttelen.. Jos siis kardaani tuottaa tärinöitä/jyrinöitä niin Ko-Met on pk-seudulla ja kaiketi koko suomenkin mittakaavassa sieltä parhaimmasta/kokeneimmasta päästä. Heidän mukaan BMW ja Mese ovat niitä yleisimpiä kohteita ja tästä syytä hyvinkin tuttuja laitteita, no vähemmän noita takavetoisia kiesejä enään noiden kahden merkin lisäksi on eli ihmekkös tuo.
Comment
-
-
Hintaa kardaani rempalle tuli tuossa mese-tapauksessa tasan 200€ irroitus ja asennus ei kuulunut tuohon hintaan vaan tuon verran Ko-Met veloitti uudesta ristinivelestä, liukuliitoksesta, tukilaakerista, tasapainotuksesta ja työajasta.. Hinta on aikalailla vertailukelpoinen myös tapaus E39:iin, koska kardaanit on hyvinkin samanlaisia.
Comment
-
-
Testasin eilen omaa jenkatanko&lankkuja-viritelmää moottorin nostoa varten ja nostin moottoria hiukan ylöspäin, kumityynyjen pultit oli vielä kiinni. Ja kas kummaa, tänä aamuna ei ollut lainkaan tutinoita. Mutta oliko tuo nyt vain ihmeellinen sattuma ja vetoakselitkin sattui samalla menemään sopivaan asentoon...?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTestasin eilen omaa jenkatanko&lankkuja-viritelmää moottorin nostoa varten ja nostin moottoria hiukan ylöspäin, kumityynyjen pultit oli vielä kiinni. Ja kas kummaa, tänä aamuna ei ollut lainkaan tutinoita. Mutta oliko tuo nyt vain ihmeellinen sattuma ja vetoakselitkin sattui samalla menemään sopivaan asentoon...?
Siis mitä oikein eilen teit, tunkkasit moottorin ilmaan ja tiputit sen taas vai jätitkö sinne jonkun viritelmän ajon ajaksi?
Mulla ei ainakaan tärinät johtune moottorista, monta kertaa tullut tipautettua
vauhdista vapaalle ja tärinä säilyy. Tyhjäkäynnillähän kutoskone ei paljon heilu.
Comment
-
-
Originally posted by exodus View PostSiis mitä oikein eilen teit, tunkkasit moottorin ilmaan ja tiputit sen taas vai jätitkö sinne jonkun viritelmän ajon ajaksi?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEikös nuo vetarit ole nimenomaan syynä e39:sin tärinöihin jotka eivät poistu puslia vaihtamalla? Tälläkin foorumilla ollut juttua vetareiden vaihdosta keskenään jolloin tutina lakkaa.
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostHintaa kardaani rempalle tuli tuossa mese-tapauksessa tasan 200€ irroitus ja asennus ei kuulunut tuohon hintaan vaan tuon verran Ko-Met veloitti uudesta ristinivelestä, liukuliitoksesta, tukilaakerista, tasapainotuksesta ja työajasta.. Hinta on aikalailla vertailukelpoinen myös tapaus E39:iin, koska kardaanit on hyvinkin samanlaisia.
Eli ristikko on päässyt liikkumaan lenkeissään ja systeemissä on välystä jolloin itse kardaaniputki luonnollisesti kiertää omaa keskiakseliaan ympäri, jolloin syntyy myös tutinaa.
Näissä kahdessa tapauksissa kardaanin vaihto poisti myös ko.ongelman.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMutta ei kuitenkaan. e39:ssä kardaanin ristikot on meistaamalla kiinni+keskitetyt(=kertakäyttöiseksi tehty). Eli ihan joka paja ei e39:n ristikkoja saa aksiaalisesti keskitettyä sen jälkeen jos/kun ristikot joudutaan irroittamaan. Nimittäin juuri tästä olen itse pari tutinatapausta myös löytänyt.
Eli ristikko on päässyt liikkumaan lenkeissään ja systeemissä on välystä jolloin itse kardaaniputki luonnollisesti kiertää omaa keskiakseliaan ympäri, jolloin syntyy myös tutinaa.
Näissä kahdessa tapauksissa kardaanin vaihto poisti myös ko.ongelman.
Osa tärinöistä katosi rempan jälkeen, mutta jäljelle jäi vielä jonkin asteista tutinaa 110 ja 140 vauhdeissa, jonka todennäköisesti aiheuttaa epätasapainoiset/pystyheittoiset renkaat..
Comment
-
-
Höpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.
"Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostHöpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.
"Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostHöpö höpö, kardaaneja on maailma pullollaan ja jos koko maassa olisi vain yksi firma, saattaisi se olla "hieman" ylityöllistetty. Kyllä pajoja löytyy, omani korjautin Laitilassa.
"Meistaamalla" ne ristikot on muissakin kiinni, ei mitenkään erikoista.
Comment
-
Comment