Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 apurungon kumit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    E39 apurungon kumit

    Minkä verran -97 vuosimallin E39 touringin takapään apurungon kumien pitäisi kestää tai ne on yleisesti kestäneet? Olis mittarissa 158000km ja tuli tuomio, että kaikissa kumeissa halkeamia -> vaihtoon. Asiaa alettiin tutkia, kun perä tuntui vähän "levottomalta" ohituksissa ja nopeammassa ajossa. Itse epäilin ensin iskareita.
    Kovan hintainen remontti kuulostaa olevan ainakin merkkiliikkeessä. Arvio "vähän alle 500€".
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ikä tekee kumipuslille tehtävänsä vaikka kilometriä ei vielä tajuttomasti olisikaan. Kyllähän noissa vanhemmissa vm.96-97 e39:ssä alkaa löytymään jo selkeästi hapertuneita/väsyneitä puslia. Erityisesti takakelkan puslat ovat usein loppu vetokoukullisissa yksilöissä. Usein kun yli 300tkm ajetussa Hesalaisessa 00-01 taksissa on vielä puslat kunnossa?

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #3
      Onkohan nuo vittumainen vaihtaa ite, kun meinasivat että tarvii erikoistyökaluja. Tiiä sitten... Hirvittää moinen hinta muutaman kunin vaihdosta..
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #4
        Halooja. Oisko paikalla ketään Oulun seudulta, joka ois vaihtanu noita apurungon puslia? Onko hirvee homma?
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän tuo melkomoinen projekti on. Eli koko takakelkka tuentoineen/perämurikkoineen on pudotettava alas jotta puslien vaihto onnistuisikunnolla=ilman vaurioita alumiinisiin puslapesiin. Jotta kelkka voidaan pudottaa alas, pitää koko yhtenäinen pakoputkisto irroittaa(pakosarjan/putken liitospulteista katkeaa ainakin alimmaiset) sekä tietenkin kardaanin takapää. Käsijarruvaijereiden irroitus navoista edellyttää jarrujen täydellistä purkamista ja jotta vaijerit saadaan vielä ehjänä navoista irti, on edessä hikinen nitkuttelu/väkivalta. Jarrusatulat irti navoista jotta ei tarvitse päästää nesteitä ulos. Iskarien alapäät irti ja nyt voidaan avata kelkan pultit. Kelkka tuentoineen ja murikkoineen alas. Nyt pitäisi olla ulosvetotyökalu jolla puslat voidaan työntää ulos pesistään. Jos tällaista ei löydy, pitää kelkka riisua ja kiikuttaa paikkaan missä vanhan pois otto ja uuden paikalleenlaitto onnistuu oikein/ilman alumiinisen puslapesän halkeamista. Eli jos tuohon 500euroon kuuluu vielä puslatkin, ei hintaa voi todellakaan pitää korkeana. Jos joku hommaa tekee selvästi halvemmalla niin puhelinnumero esiin. Olisi töitä tiedossa.

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Voidaankos tästä vetää päätelmiä, että kun E39:in alustaa ja/tai jarruja joudutaan remppaamaan, niin kannattaa sitten kertaheitolla vaihdattaa kulutusosaa niin paljon kuin persaus kestää? Ja jos kannattaa, niin mitäs kaikkea kivaa sieltä löytyisi takakelkan puslien lisäksi?

            Omassa -98 hiacessa (166tkm mittarissa) alkaa oleen jarrulevyt aika finaalissa joka nurkasta, eikä iskaritkaan tunnu ihan uudenveroisilta.

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #7
              Vai on se niin perkeleellinen savotta:-( Kuvittelin, että ne onnistuis pukkaamaan paikoillaan pois jollain ulosvetäjällä... Alkaa ymmärtää, jos maksaa. onko noita yleisesti jouduttu vaihtamaan alkupään E39 Bemareihin?
              Edelleen itse olen vakuuttunut, että pääasiassa auton "epämääräinen" käytös johtuisi takaiskareista... Ei oikein löydy sopivaa adjektiivia kuvaamaan asiaa. Jotenkin tarkkuus ja napakkuus puuttuu alustasta. Kulkee kyllä suoraan, mutta tunnoton... Helvetin tarkka tuntui olevan rengaspaineistakin, varsinkin uusilla kitkarenkailla (225*60/15 Conti Winterviking 2 tms..)... Seilas niillä ikävän tuntuisesti ohitettaessa, jos ei ollut lähemmäs 3 kiloa painetta... Nyt alla Bridgestone RE050 235*45/17 ja vieläkin toisinaan...
              Onko misssään Oulun seudulla kunnon iskaritesteriä??? Maahantuonti katsastuksessa iskaritesteri antoi etupään arvoksi n.70? ja taakse vähän päälle30?. Prosenttejako? Samahan se ois sitten laittaa nekin kerralla kuntoon.. Mikä taitaa olla melkoisen helppo homma verrattuna kumien vaihtoon? Peräkontista luukut auki ja yläpäästä ja alhaalta irti... Ei taida saada muita kuin alkuperäisiä iskareita, kun on urheilualusta tasonsäädöllä? Mikähän lie sitten noiden ilmajousien kestoikä?
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                En ihan välttämättä usko että tuo epämääräisyys tulisi pelkästään kelkan puslista(mikäli ajetut kilsat pitää paikkansa). e39 on suhteellisen kriittinen juuri takapään iskareille, eli mikäli iskarit on loppu, alkaa kovemissa vauhdeissa ikäänkuin ristikkäisten kulmien huojunta. Kovemmissä kyydeissä tämä ominaisuus on havaittavissa mutta huomattavasti lievempänä jo uutenakin. Puslat saa kuitenkin olla e39:ssä aika finaalissa(jo kolista?) ennenkuin vaikutus näkyy dramaattisena ajo-ominaisuuksien laskuna. Toinen selkeästi tähän vaikuttava seikka on takapään säätöjen oikeellisuus. Jos/kun kulkukulma ja symmetrinen auraus on vanhemmassa autossa joka tapauksessa muuttunut ulos tehdasarvoista, on ongelmia luvassa. Eli itse vaihtaisin iskarit uusiin ja samalla nelipistesuuntauttaisin kiesin. Epäilenpä että näillä töillä kulku muuttuu ja paljon.

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #9
                  Originally posted by Samppasika
                  Jotenkin tarkkuus ja napakkuus puuttuu alustasta. Kulkee kyllä suoraan, mutta tunnoton...
                  Jospa pidettäisiin ens viikolla paikallinen "E39 hiace"-miitti ja tehtäis pienimuotoista vertailua koeajoilla?

                  Comment

                  • hannuk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 2136
                    • Capital

                    #10
                    Originally posted by Rapamaha
                    Originally posted by Samppasika
                    Jotenkin tarkkuus ja napakkuus puuttuu alustasta. Kulkee kyllä suoraan, mutta tunnoton...
                    Jospa pidettäisiin ens viikolla paikallinen "E39 hiace"-miitti ja tehtäis pienimuotoista vertailua koeajoilla?
                    Ei sitten tankkailla polttoöljyä siellä hiacemiitissä.. :wink: Mulla oli sedanissa kirjahylly mukana yhdessä stadimiitissa, joten te ammattiautoilijat voisitte pistää paremmaksi.. :lol:

                    Samppasialle; Mulla muuten antoi iskaritestissä 90 pinnaa, joten voisi olla syytä vaihtaa ne takaiskarit..
                    - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                    - Porsche Cayenne S
                    - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                    - plus pari muuta

                    Comment

                    • sqxo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 902
                      • no man's land

                      #11
                      Vaihtamisesta:



                      EIkös se E39 oo melko samanlainen käkkyrä kun E28:kin? :lol: :lol: En kyllä todellisuudessa tiedä et jos jotain eroa on mut tossa tommonen surpiirteinen selostus vaihto-operaatiosta 20v vanhassa 5-satkussa.. :juo

                      Comment

                      • Rapamaha
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 683
                        • -

                        #12
                        Originally posted by hannuk
                        Originally posted by Rapamaha
                        Originally posted by Samppasika
                        Jotenkin tarkkuus ja napakkuus puuttuu alustasta. Kulkee kyllä suoraan, mutta tunnoton...
                        Jospa pidettäisiin ens viikolla paikallinen "E39 hiace"-miitti ja tehtäis pienimuotoista vertailua koeajoilla?
                        Ei sitten tankkailla polttoöljyä siellä hiacemiitissä.. :wink: Mulla oli sedanissa kirjahylly mukana yhdessä stadimiitissa, joten te ammattiautoilijat voisitte pistää paremmaksi.. :lol:

                        Samppasialle; Mulla muuten antoi iskaritestissä 90 pinnaa, joten voisi olla syytä vaihtaa ne takaiskarit..
                        Traktorimoottorisen E39:in hankinta on käynyt mielessä kun kilometrejä on kertynyt viime viikkoina tuplaten normaaliin verrattuna Hiacessa on ollut välillä penkit nurin ja takapaksi täynnä työkaluja tai tarveaineita kun otettiin kuukaus takas varaslähtö rakennushankkeelle aloittamalla nikkaroimaan bemar(e)ille (kolme autopaikkaa) kotia tontille 8)

                        Noita iskaritestin lukemia ei ilmeisestikaan pysty kovin yleispätevästi vertaamaan, %-lukemasta huolimatta asteikko ei ole taida olla lineaarinen ja lukemaan vaikuttanevat kuorma, rengastyyppi ja -paine yms. Viime maaliskuulla mulla anto muistaakseni 38% taakse ja 45%/17% eteen, yllättäen pienempi lukema silla puolella joka edellisenä kesänä tuli ajettua kaatosateessa 110km/h veden täyttämään monttuun. Hyvä että pysyi auto tiellä siinä tärskyssä...

                        Comment

                        • bavaria:39
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 323
                          • Kotka

                          #13
                          Olisko tästä mitään apua?

                          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

                          Comment

                          • hannuk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 2136
                            • Capital

                            #14
                            Originally posted by Rapamaha
                            [
                            Traktorimoottorisen E39:in hankinta on käynyt mielessä kun kilometrejä on kertynyt viime viikkoina tuplaten normaaliin verrattuna Hiacessa on ollut välillä penkit nurin ja takapaksi täynnä työkaluja tai tarveaineita kun otettiin kuukaus takas varaslähtö rakennushankkeelle aloittamalla nikkaroimaan bemar(e)ille (kolme autopaikkaa) kotia tontille 8)

                            Noita iskaritestin lukemia ei ilmeisestikaan pysty kovin yleispätevästi vertaamaan, %-lukemasta huolimatta asteikko ei ole taida olla lineaarinen ja lukemaan vaikuttanevat kuorma, rengastyyppi ja -paine yms. Viime maaliskuulla mulla anto muistaakseni 38% taakse ja 45%/17% eteen, yllättäen pienempi lukema silla puolella joka edellisenä kesänä tuli ajettua kaatosateessa 110km/h veden täyttämään monttuun. Hyvä että pysyi auto tiellä siinä tärskyssä...
                            Tässä voi joutua kohta tekemään mallisuorituksen aiheesta "Miten selviydyt rakennusprojektista sedanmallisella e39:llä". :? Onko tuo kolme autopaikkaa kaavan sanelemaa..

                            Ja yleensä nuo prosenttiluvut lukuina on puuta heinää, mutta kyllä ne nyt jotain suuntaa kertoo.
                            - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                            - Porsche Cayenne S
                            - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                            - plus pari muuta

                            Comment

                            • Rapamaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 683
                              • -

                              #15
                              Originally posted by hannuk
                              Tässä voi joutua kohta tekemään mallisuorituksen aiheesta "Miten selviydyt rakennusprojektista sedanmallisella e39:llä". :? Onko tuo kolme autopaikkaa kaavan sanelemaa..
                              No aattelin ite selvitä ilman vetokoukkua... ja appiukkoa joka lähti työmaalta nosteleen jo kolme viikkoa sitten... ei ole sen koommin nähty... eihän tuossa tontilla ole edes osayleiskaavaa - haettiin reilusti rakennusoikeutta suunnittelutarveratkaisun kautta ja lähti sitten autotallin kanssa "vähän" mopo hanskasta :oops:

                              Ja yleensä nuo prosenttiluvut lukuina on puuta heinää, mutta kyllä ne nyt jotain suuntaa kertoo.
                              Näin se menee - enempi parempi paitsi verotuksessa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎