Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 apurungon kumit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #31

    Vähän ehkä off-topic, mutta oliko sulla Samppasika esiintynyt sitä tärinää 100-120km/h?Meinaan, että oliko puslien vaihdon jälkeen vaikutusta minkäänlaista tohon vaivaan? :roll:
    Tärinää ei oo ollu minkäänlaista eikä missään vaiheessa. Ainoa tuo levottomuus etenkin ohitettaessa/ ylitettäessä keskiviiva. Seuraavaksi pitää alkaa vaihtamaan sitten ne etu/taka iskarit ja etujouset uusiin... Viime yönä +200 vauhdissa monttusella moottoritiellä vahvistui tuo päätös.... :oops:
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #32
      Originally posted by Samppasika

      Vähän ehkä off-topic, mutta oliko sulla Samppasika esiintynyt sitä tärinää 100-120km/h?Meinaan, että oliko puslien vaihdon jälkeen vaikutusta minkäänlaista tohon vaivaan? :roll:
      Tärinää ei oo ollu minkäänlaista eikä missään vaiheessa. Ainoa tuo levottomuus etenkin ohitettaessa/ ylitettäessä keskiviiva. Seuraavaksi pitää alkaa vaihtamaan sitten ne etu/taka iskarit ja etujouset uusiin... Viime yönä +200 vauhdissa monttusella moottoritiellä vahvistui tuo päätös.... :oops:
      Älä älä hyvä perheen isä sorru tommosiin ylinopeuksiin..
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #33
        Oli kiire perheen luo.....
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • sqxo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 902
          • no man's land

          #34
          Originally posted by Samppasika
          Oli kiire perheen luo.....
          Ei kannata ettei jää vielä viimeseks kiireeks ikinä.. Jos on liian kiire niin ei välttämättä pääse ollenkaan perille. :?

          Comment

          • Carman
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 676
            • Vilppula

            #35
            Tuli ajankohtaiseksi e39 touringin apurungon puslien vaihto...
            Itse vaihtaneet tai vierestä seuranneet tietävät varmaan kertoa tarviiko apurunkoa tiputtaa alas?
            Vai onnistuuko oikeanlaisella ulosvetäjällä paikoillaan?
            Tarkoitus olisi rakentaa sopiva ulosvetäjä.

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #36
              Kyllä onnistuu...

              Itse kumityynyt e39 farkkuun vaihtaneena voin kertoa, että...

              Takakelkkaa ei tarvitse kokonaan pudottaa alas. Aluksi tunkkaa auton perän ilmaan (molemmat puolet ja pukit tietty alle). Sitten Löysää kaikkia puslia/pultteja (4kpl) vähän. Ota pultit pois toiselta puolelta kerrallaan. Takakelkka kannattaa tukea pukilla (varalta), ettei vaan putoo. Tämän jälkeen sillä ulosvetäjällä pusla pois. Puslan yläpuolelle saa juuri riittävästi työtilaa (~5-7cm), että ulosvetäjän kierretangon lukituksen saa paikoilleen.

              Uuten puslaan fairia tms. saippuaa ja työntää puslan paikalleen (menee käsivoimilla painamalla, kun liukastus kunnossa). Joku varmaan kohta sanoo, että pusla ei pysy paikoillaan, jos saippuaa on liikaa. Voin vakuuttaa, että kyllä PYSYY. Sitten pultit / välilevyt puoliksi paikoilleen ja sama homma toiselle puolelle.

              Ulosvetäjästä:
              Tee heti riittävän jämerä ulosvetäjä. Aikoinaan e34:seen tein rimpulan...ja kyllä otti päähän, kun se antoi periksi. Hyvin tehdyllä ulosvetäjällä aikaa kului 4 tuntia (ulosvetäjän tekoon 2,5h ja puslienvaihtoon 1,5h). Monttu helpottaa mielestäni ~100% vaihto-operaatiota.
              Last edited by Aksa P; 04-05-2006, 13:58.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Carman
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 676
                • Vilppula

                #37
                Originally posted by Aksa P
                Itse kumityynyt e39 farkkuun vaihtaneena voin kertoa, että...
                Kiitoksia tiedoista!

                Ulosvetäjä on varmaan melko samantyyppinen kuin E34 tapauksessa? Sellainen on tehtynä, ja heti sellaisesta raudasta ettei varmasti anna periksi...

                Tallista löytyy monttukin, eli eiköhän tuostakin hommasta selviä

                E34:seen muuten vaihtaa hyvällä ulosvetäjällä 15min/puoli...

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #38
                  Originally posted by Carman
                  Kiitoksia tiedoista!

                  Ulosvetäjä on varmaan melko samantyyppinen kuin E34 tapauksessa? Sellainen on tehtynä, ja heti sellaisesta raudasta ettei varmasti anna periksi...

                  Tallista löytyy monttukin, eli eiköhän tuostakin hommasta selviä

                  E34:seen muuten vaihtaa hyvällä ulosvetäjällä 15min/puoli...
                  Veikkaan, että tuo e34 ulosvedin ei aivan toimi e39 tourinkiin...toivotaan kuitenkin parasta. Kun saat sellaisen uuden puslan käteen niin huomaat kyllä toimiiko se vai ei. Remontti intoa
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • Carman
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 676
                    • Vilppula

                    #39
                    Originally posted by Aksa P
                    Veikkaan, että tuo e34 ulosvedin ei aivan toimi e39 tourinkiin...toivotaan kuitenkin parasta. Kun saat sellaisen uuden puslan käteen niin huomaat kyllä toimiiko se vai ei. Remontti intoa
                    Eipä toimi ei...

                    Olisko sulla vaikkapa kuvaa siitä ulosvetäjästä minkä teit?
                    Se pusla on sen mallinen ettei ihan heti tullut mieleen minkälaisen ulosvetäjän tekisi...

                    Comment

                    • Aksa P
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 394
                      • Sawo

                      #40
                      Originally posted by Carman
                      Eipä toimi ei...

                      Olisko sulla vaikkapa kuvaa siitä ulosvetäjästä minkä teit?
                      Se pusla on sen mallinen ettei ihan heti tullut mieleen minkälaisen ulosvetäjän tekisi...
                      Kuvaa ei oo, mutta tossa nopee hutasu ulosvetäjästä (ei mikään Auto Cad kuva, mutta ymmärrät varmmaan idean)
                      Attached Files
                      Last edited by Aksa P; 17-06-2006, 20:22.
                      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                      E21 M50B20
                      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                      E34 10/1990 520i
                      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                      Comment

                      • Jarde
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 446
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Aksa P
                        Kuvaa ei oo, mutta tossa nopee hutasu ulosvetäjästä (ei mikään Auto Cad kuva, mutta ymmärrät varmmaan idean)
                        Tuo käy varmaan myös sedanin puslille?
                        E46 320d sedan vm-02
                        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                        Comment

                        • teemuoksanen
                          Newbiemmer
                          • Jan 2006
                          • 8
                          • Tampere/Turku

                          #42
                          ei muuten tarvi mitään takakelkan irroitusta eikä ulosvedintä VAAN

                          lämpö eristettä ja kikkapilli ns.AGA avain. eli l'ämpöä kelkkaan ja savun noustessa
                          kirvesmiehen vasaralla saa sopivan otteen touringin puslasta ja eikun ulos ja uutta sisään... muistelisin että meni alle 4h aikaa ... no siittä toki muutama vuosi on jo aikaa

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #43
                            Sedanissa kai hieman erilaiset puslat... en tiedä varmaksi (valitettavasti)?

                            Toi puslien hajottaminen on kyllä ihan käyttökelpoinen konsti, sillä uuttahan sinne tilalle laitetaan.
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • teemuoksanen
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 8
                              • Tampere/Turku

                              #44
                              juu sedanissa uupuu se uloke siittä puslasta eli pusla on apurungon sisällä kokonaisuudessaan, kun taas farkussa se tulee 20mm ulos ja leveämmäle.
                              ideana kaasupillillä lämmituksessä on sulattaa puslarungon ulkoreunassa oleva kumi jotta pusla tulee helposti pois (melki käsin)

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #45
                                E39 touring apurungon/takakelkan kumihelat vaihdettu. Tutinat 90-110 km/h poistettu.
                                Osat EUR 210/4 kpl heloja, työt; opetteluun 1h, yhteensä 2h. Työkalu lainattu carman:lta, hieman paranneltu ja palautetaan lisävinkkien kera. Vanhat kumit oli aika finaalissa/riekaleiset, orggis leimalla (98) Auto 3.1.00 käyttöönotettu, rehti saksalainen mittarilukema 156 tkm.
                                Last edited by nullzwei; 04-01-2007, 18:27.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎