Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

Originally posted by TJJ View Post
    Kyllähän ASC+T joissain tilanteissa (esim. luminen ylämäki) leikkaakin tehoja aivan liikaa, mutta mielestäni tuo nytkytys-efekti väheni merkittävästi 17" renkailla. Ja valo vilkkuu minullakin kiihdytyksessä, vilkkuu myös sulalla tiellä. Mutta sen vaikutus kiihtyvyyteen on paljon pienempi/lyhyempi kuin ennen. Vaikea sanoa onko meidän autoissa tuossa suhteessa eroja. Onko sinulla manuaalivaihteet? Siitäkin varmaan jotain eroa tulee automaattiin verrattuna.

Millaiset ja miten uudet iskarit sinulla on? Onko alusta vakio m-sport? Minulla on takana kallistuksenvakaaja m-sport 2 ja edessä m-sport 1. Ideana paksumman takavakaajan laitossa oli vähentää puskemista. En minä niiden asennuksen jälkeen kuitenkaan mitään selvää muutosta tuossa suhteessa huomannut. Mutta se oli 16" kesä-/15" talvirenkaiden aikakaudella, joten muutos saattoi jäädä piiloon.
    Minulla on ihan orkkikset m-sport 2 joilla on tod.näk ajettu se 220tkm nytten. Manuaali on tosiaan. Tänään kun pakkasta oli vain -10 niin tuntui taas liikenneympyröissä puskevan vähemmän joten kai se tuo kelikin vaikuttaa kovasti.

Itse vain mietin, että onko tuo msportin alusta huonompi tässä suhteessa talvella.
    Last edited by Antsah; 18-01-2013, 11:33.

Comment

• TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

Originally posted by Antsah View Post
      Minulla on ihan orkkikset m-sport 2 joilla on tod.näk ajettu se 220tkm nytten. Manuaali on tosiaan. Tänään kun pakkasta oli vain -10 niin tuntui taas liikenneympyröissä puskevan vähemmän joten kai se tuo kelikin vaikuttaa kovasti.
      Ei ole iskareita vaihdettu lainkaan? Minulla oli etuiskarit ihan loppu jo kauan sitten (taisi olla jossain 110tkm kohdalla, täytyy tarkistaa) ja silloin vaihdetut vakioiskarit kypsyi ja meni vaihtoon muistaakseni pari viikkoa madallusjousien asennuksen jälkeen (taisi olla 180tkm:n kohdalla). Takaiskaritkin on vaihdettu. Takaiskareiden vaihto muuten vaikutti ASC+T valon vilkkumiseen 15" renkailla vaikka iskarit tuntuikin olevan vielä ihan toimintakuntoiset. Alustassa on nyt H&R 40/20 madallusjouset ja edessä m-sport iskarit ja takana vakiot, Sachs/Boge vai mikä se nyt olikaan.

Katsastuksessa muuten ei ollut ikinä ongelmia iskaritestissä, aina tuli hyvät tulokset, joten siitä testistä ei voi päätellä yhtään mitään. Alla oli aina 15" talvirenkaat, ehkä ne sotkee mittausta. Siksipä täytyykin laittaa ne kohta taas alle, tehdä testejä liikenneympyröissä yms. ja samalla katsastaa auto.
      E39 528iA

Comment

• Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

Varmaksihan en osaa sanoa onko niitä koskaan vaihdettu. Pitäs paskan alta rapsutella melkeen ne leimat esille, että näkyykö päivämääriä.

Olen noita iskareita aina tutkiskellut ja kun niissä ei vuotoa näy ja toimivat "normaalin" oloisesti niin empä ole noita alkanut vaihtamaan. Varmuuden taitaisi saada vain ottamalla ne irti.

Comment

• TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

Olen noita iskareita aina tutkiskellut ja kun niissä ei vuotoa näy ja toimivat "normaalin" oloisesti niin empä ole noita alkanut vaihtamaan. Varmuuden taitaisi saada vain ottamalla ne irti.
          Ei ollut minullakaan alkuperäisissä vuotoa, toiset iskarit taas alkoi vuotamaan, mutta luultavasti madallusjouset olivat siihen osasyylliset.

Noilla ensimmäisillä iskareilla kun konepelti auki painoi keulaa alaspäin, kuului iskareista sellainen jännä suhina. Palautusliike oli myös hiukan epämääräinen, mutta ei tuo silti keinumaan jäänyt. Ja iskarit oli silti ihan loppu, tanko liikkui ilman vastusta ja se suhiseva ääni tuli varmaankin iskarin männästä joka liikkui tyhjässä putkessa.
          E39 528iA

Comment

• Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

Pitää vissiin testailla ja kuulostella suhinoita

Comment

• Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7457
              • Oulu

Pitää vissiin testailla ja kuulostella suhinoita
              Mulla on suhissut niin kauan kuin tuo auto on ollut. Ja aina antanut tasaiset lukemat kummallekin akselille katsastuksessa 17" renkaillakin. Luulis noi jo olevan loppu kyllä.

Jos olet iskareita tilaamassa jostain niin vois harkita samalla itellekin.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2013, 15:24.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10086
                • KVLA

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Mulla on suhissut niin kauan kuin tuo auto on ollut. Ja aina antanut tasaiset lukemat kummallekin akselille katsastuksessa 17" renkaillakin. Luulis noi jo olevan loppu kyllä.

Noilla katsastuksen iskaritesteillä voi pyyhkiä p..settä.Ex. 540:ssä oli alla uudet Konit ja H&R jouset ympäriinsä."Prosentit" iskaritestissä oli ympäriinsä vain 50%.

Comment

• _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8974
                  • Kellokoski

Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Noilla katsastuksen iskaritesteillä voi pyyhkiä p..settä.Ex. 540:ssä oli alla uudet Konit ja H&R jouset ympäriinsä."Prosentit" iskaritestissä oli ympäriinsä vain 50%.
                  Tuossa Alpinan E36:ssa uusilla takaiskareilla 33%
                  Eli eipä niihin kannata kauheasti luottaa..
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

Comment

• Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7457
                    • Oulu

Tarkoitin lähinnä että tasaiset lukemat kummallakin akselilla, eli ei ainakaan mikään yksittäinen iskari ole antautunut toista enempää.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

Kokeileppa vajailla paineilla renkaissa, tulee huipputulos Mittaa vain pyöräkosketusta siihen levyyn, löysä rengas pysyy paremmin mukana.

Comment

• Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10086
                        • KVLA

Originally posted by Bmw Master View Post
                        Kokeileppa vajailla paineilla renkaissa, tulee huipputulos Mittaa vain pyöräkosketusta siihen levyyn, löysä rengas pysyy paremmin mukana.
                        Näinhän se menee.Mutta kun itse noista prosenteista paljoa perusta.Lukemilla ei ole muuta merkitystä,kuin se,että saman akselin iskarit on lähellä toisiaan.Joten minulle ihan sama mikä lukema löytyy milläkin katsastusreissulla,kunhan leima tulee.(Vaikka konttori saakin rahaa ihan tyhjästä).

Joten vastapainoksi voi laittaa kivikovan alustan ja siihen 20-sarjan kumit kovilla paineilla,niin liikutaankin jo lähempänä "nollaa".Ja leima tulee silti.

Comment

• Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

Originally posted by TJJ View Post
                          Ei ollut minullakaan alkuperäisissä vuotoa, toiset iskarit taas alkoi vuotamaan, mutta luultavasti madallusjouset olivat siihen osasyylliset.
                          Tarkoitatko, että vaihdoit alkuperäisiä iskareita vastaavat (sachsit?) ja eivät kestäneet madallusjousilla kuin pari viikkoa? Oma iskareiden vaihtointo on hieman laantunut, kun täältä lukenut juttuja, että uudetkin iskarit voivat hajota tosi nopeasti. Epäilen hieman noita 135 tkm ajettuja alkup. iskareita, vaikka en ajossa mitään kovin kummallista huomaakaan. Jouset on eibachit. Ehkä vaan ajelen noilla. Nurkkia painellessa ei kyllä jää mitenkään keinumaan. 60-profiilin talvirenkailla tulee isoillakin paineilla 80 % kaikista kulmista testerillä, niin katsastussetä on ainakin tyytyväinen.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

Comment

• TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

Originally posted by Bomb5 View Post
                            Tarkoitatko, että vaihdoit alkuperäisiä iskareita vastaavat (sachsit?) ja eivät kestäneet madallusjousilla kuin pari viikkoa?
                            Ei vaan vaihdoin uudet iskarit vakiojousille jossain 115tkm kohdalla ja ajelin niillä useita vuosia. Sitten laitoin niille samoille iskareille madallusjouset jossain 180tkm kohdalla ja siitä sitten pari viikkoa niin toinen niistä kypsyi täysin (nesteet pihalla) ja toinenkin alkoi jo vuotamaan. Ilmeisesti iskareissa oli akselista joku tietty kohta kulunut ja madallusjousilla se sitten meni syvemmälle jonkun tiivisteen kohdalle ja kulutti sen loppuun.
                            E39 528iA

Comment

• marcus_108
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 578
                              • Hyllykallio

Näinhän se menee.Mutta kun itse noista prosenteista paljoa perusta.Lukemilla ei ole muuta merkitystä,kuin se,että saman akselin iskarit on lähellä toisiaan.Joten minulle ihan sama mikä lukema löytyy milläkin katsastusreissulla,kunhan leima tulee.(Vaikka konttori saakin rahaa ihan tyhjästä).

Joten vastapainoksi voi laittaa kivikovan alustan ja siihen 20-sarjan kumit kovilla paineilla,niin liikutaankin jo lähempänä "nollaa".Ja leima tulee silti.
                              Ite kävin näyttämässä edesmenneen passatin 225/30/20 rengastus 3,5bar ja fk silverline coiloverit ja inssi sanoi vaan että tosi hyvät iskari lukemat vaikka on noi "umpikumi" renkaat.. En toii muista että mikä se lukema oli.
                              Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                              Ford Mondeo 1.8 Stw -01

Ex:
                              E39 523i touring -99
                              Opel kadett E 1.6 -89
                              Seat Toledo 1.8 -92
                              Toyota corolla Lb 1.6 -87
                              Vw passat farkku 1.8 -99

Comment

• Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

Testailin itse noita ja en kyllä suhinoita saa kuulumaan. Minulla antoi e46 uudet sacshin advantaget 23% tuloksen ja katsastusmies ei meinannut millään uskoa, että iskarit on 2viikkoa vanhat Eli itsekkin kyllä pidän noita iskaritestejä aivan turhina.

Varmaan Puolasta tulee nuo iskarit tilattua jossain vaiheessa, mutta en taida vielä alkaa noita uusimaan.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎