Originally posted by Tohtori
View Post
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Ei kai edessäkin ollut 255?
-
Jos alustassa on väljään niin varmasti on huono ajaa vähänkään leveämmillä renkailla. Tuollaiset 15" kitkat on niin löysät että pienet välykset eivät niin tunnu :thinkOriginally posted by Tohtori View PostAuton mukana tuli viime talvella 15" 195/65 kitkarenkaat. Hyvin niillä ajoi ei mitään ongelmia. Vaikken ole kitkarenkaitten suurin ystävä. Kesänakkejna sitten pyöri 17" 255/40 mielestäni nämä vei kyllä ajo-ominaisuudet koko autosta.
Itsellä alla nyt 235/45/17 Nokia hkpl4 nastat ja kyyti on vallan mukavaa. Ei vetele mutta toki käytös on asfaltilla epämääräisempää kuin 19" kesäpyörillä.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Samat havainnot myös Michelin X-ice2 kitkoilla samassa koossa.Originally posted by _nixu_ View PostJos alustassa on väljään niin varmasti on huono ajaa vähänkään leveämmillä renkailla. Tuollaiset 15" kitkat on niin löysät että pienet välykset eivät niin tunnu :think
Itsellä alla nyt 235/45/17 Nokia hkpl4 nastat ja kyyti on vallan mukavaa. Ei vetele mutta toki käytös on asfaltilla epämääräisempää kuin 19" kesäpyörillä.
Comment
-
Kamala on E39 ajaa, kun alla on nastat koossa 205/65-15. Hirmu vetelä ja nuljuava. Ainakin 17" kesäpyörien jälkeen tuntuu todella omituiselta.ex:
F10 & R55
E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
Comment
-
Renkaissakin on eroja, minkä merkkiset sinulla on? Mutta omituinenhan tuo on, varsinkin aluksi. Jos on sula tie ja lämpöasteita niin mutkiin pitää ajaa aivan erilaisella asenteella kuin kesärenkailla, muuten tulee hupaisia nelipyöräluistoja renkaat ulvoen ja nastat raapien... Nokian HP4 oli (varsinkin uutena) tuossa vetelyydessä todella hurja, Continental ei onneksi ole läheskään niin paha. Jos auton alustassa ja/tai iskareissa on ongelmia niin tilanne on vielä selvästi huonompi kuin kunnossa olevalla alustalla.Originally posted by tmth View PostKamala on E39 ajaa, kun alla on nastat koossa 205/65-15. Hirmu vetelä ja nuljuava. Ainakin 17" kesäpyörien jälkeen tuntuu todella omituiselta.
Comment
-
Edessä on talven ajetut Kleberit ja takana uudet nokiat. Ne nokialaiset varsinkin tuntuu todella löysiltä.Originally posted by TJJ View PostRenkaissakin on eroja, minkä merkkiset sinulla on? Mutta omituinenhan tuo on, varsinkin aluksi. Jos on sula tie ja lämpöasteita niin mutkiin pitää ajaa aivan erilaisella asenteella kuin kesärenkailla, muuten tulee hupaisia nelipyöräluistoja renkaat ulvoen ja nastat raapien... Nokian HP4 oli (varsinkin uutena) tuossa vetelyydessä todella hurja, Continental ei onneksi ole läheskään niin paha. Jos auton alustassa ja/tai iskareissa on ongelmia niin tilanne on vielä selvästi huonompi kuin kunnossa olevalla alustalla.
Iskarit on uudet joka nurkassa ja alusta muutenkin kokolailla kunnossa.
Kait sitä tuohonkin sitten tottuu...ex:
F10 & R55
E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
Comment
-
kyllä hp4:t on uutena veltot! kesärenkaat oli 235/45/17+265/40/17 ja nyt hp4:t koossa 225/45/17.. ekaa lenkkiä kun olin heittämässä, luulin että olen unohtanu kiristää pultit :thinkOriginally posted by tmth View PostEdessä on talven ajetut Kleberit ja takana uudet nokiat. Ne nokialaiset varsinkin tuntuu todella löysiltä.
Iskarit on uudet joka nurkassa ja alusta muutenkin kokolailla kunnossa.
Kait sitä tuohonkin sitten tottuu...F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Ei 15" kesäpyörät tuollaiset ole, siis se 215/60R15 koko (vai mikä se nyt olikaan, ei ole ohjekirjaa käsillä). Ne vaan on mukavat ja hiljaiset ajaa eikä liian vetelät. Tuollaisillehan E39:n alusta on alunperin suunniteltu.Originally posted by Bmw Master View PostKannattaa vaihtaa ne kovat 17" kesäpyörät myös 15 tuumaisiin. Silloin ei huomaa eroa syksyllä
Comment
-
Tuo on varmasti totta. Kesärengas on kuitenkin paljon jäykkärunkoisempi, joten varmaankin 15" valinnalla saa maksimaalisen mukavuuden sitten urheilullisuuden kustannuksella. Luulisin, että 16-17" on ehkä kuitenkin sitten napsun verran jämäkämpi myös kesällä ajaa, ja onkin.Originally posted by TJJ View PostEi 15" kesäpyörät tuollaiset ole, siis se 215/60R15 koko (vai mikä se nyt olikaan, ei ole ohjekirjaa käsillä). Ne vaan on mukavat ja hiljaiset ajaa eikä liian vetelät. Tuollaisillehan E39:n alusta on alunperin suunniteltu.
Itsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin. Joten ainakaan normiajossa (=ei rata) ei ole mitään tarvetta periaatteessa 18" (tai edes 17") vannekoolle, vaikka ajaisikin kovaa.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
tiedä sitten miten renkaiden lämpeneminen baananopeuksilla ja sitä myöten rengaspaineiden kohoaminen jämäköittää tuntumaa :thinkOriginally posted by teropa View PostItsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin. Joten ainakaan normiajossa (=ei rata) ei ole mitään tarvetta periaatteessa 18" (tai edes 17") vannekoolle, vaikka ajaisikin kovaa.
Motoparkissa tuli 2006 todettua että 225/55R16 on ihan kelpo koko satunnaiseen rata-ajoonkin E39:in alla.
E34:ssa on talvirengastuksena 225/50R16 HP4:et ja ne eivät kyllä ole nuljuja nähneetkään
Kokemusta on myös 205/65R15 Contin WV1 nastoista touringin alla ja ne olivat kyllä hirveät tuljakkeet, kuin kuulien päällä olisi ajanut, ei auttanut paineilla pelaaminenkaan.Last edited by HC91; 21-10-2009, 09:06.
Comment
-
Ei varmaankaan jos alla on kunnon kesärenkaat (suunnileen oikeaa nopeusluokkaa). Kesällä vuokralla olleessa E91:ssä oli H-nopeusluokan 16" kitkat ja silloin meinas jo hirvittää vastaava tilanne jos tiessä oli epätasaisuuksia tai varsinkin jos joutui jarruttamaan kaarteessa.Originally posted by teropa View PostItsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Kannattaa mitata ne rengaspaineet kunnon kalibroidulla mittarilla. Mittasin tossa kolmella eri mittarilla rengaspaineet, tulos oli aika mielenkiintoinen. Kalibroituun mittariin ensimmäinnen mittari näytti -0.5 ja toinen -0.2, ja tuon -0.5 eron tuntee jo perstuntumalla. Tällä hetkellä 205/65 R15 nastoissa on paineet 2.5 edessä ja 2.7 takana, vaikuttas olevan ihan ok.Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
Kun luki tuon tänään ilmestyneen TM 19/2009:n juttua "Tutkijalautakuntaa tarvittiin", jossa siis oli kyse (kai) viimetalvisesta E34-bemarin pyörähdyksestä liukkaalla kesärenkain tulee väistämättä taas mieleen että olisiko tuon estänyt E39:n ASC+T, vai oisko tarvittu DSC ettei tuollaista tapahtuisi.
Jutussahan suositellaan, ettei ilman ajonvakautusjärjestelmää varustettua takavetoista autoa hankittaisi pohjoisiin olosuhteisiin turvallisuussyistä. E39:n vakiona oleva ASC+T ei tietenkään ole tuossa tarkoitettu ajonvakautusjärjestelmä.
Itse on oppinut välillä ehkä vähän liikaakin luottamaan tuohon ASC+T:hen, monissa tilanteissa se "pelastaa" sivuttaispidon menetykseltä, koska usein siihen on syynä sutiminen vedätyksestä. Toisaalta ennakoimattomia, muusta kuin sutimisesta johtuvia, perän karkaamisia voi varmasti joskus sattua ja silloin siitä ei ole mitään apua.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Minäkin olen oppinut luottamaan ASC+T:hen. En usko, että DSC:kään voi noita perän karkaamisia korjata sillä ainakin minulla ne todella harvat tapaukset (2-3kpl 6 vuoden aikana) on tapahtunut hitaissa nopeuksissa risteyksissä joissa onkin yllättäen ollut peilijää ja perä vaan lähtee omalla painollaan sivulle. En tajua miten DSC voisi sitä enää korjata. Voin toki olla väärässä...Originally posted by Petri.Kekkonen View PostItse on oppinut välillä ehkä vähän liikaakin luottamaan tuohon ASC+T:hen, monissa tilanteissa se "pelastaa" sivuttaispidon menetykseltä, koska usein siihen on syynä sutiminen vedätyksestä. Toisaalta ennakoimattomia, muusta kuin sutimisesta johtuvia, perän karkaamisia voi varmasti joskus sattua ja silloin siitä ei ole mitään apua.
Paljon paremmin DSC:llä varustettu auto kyllä kääntyi, ASC+T vaan puski eteenpäin. Mutta tuo onkin eri juttu ja ilmeni kun asiaa testasi kääntämällä rattia todella reippaasti piha-alueella, en siis ajaisi liikenteessä niin. Tai ehkä DSC:n kanssa ajaisinkin...?
Comment
Comment