Eroksi tulee noilla lukemilla 38' eli 0,6333 ast. Meniskö sarjatuotannon ja valmistustoleranssien piikkiin lisättynä vanhat ja kuluneet osat ?
Luulisin että jotkin osat ovat kuluneet mutta mitkä. Vai eikö ne mene tehtaalta lähtiessäänkään 1°30'-2°10' väliin? Renkaat (235/45 17) kuluu ikävästi sisäreunasta joten ajattelin etä oisin säädättänyt sen tuonne 1°30' nurkille mutta eihän se onnistunut :(
juuri nelipyöräsuuntaus suorittu ja siellä asentaja tiesi kertoa että tahtoo olla ominaisuus se että säätövara on liian pieni. epäkeskossa ei tarpeeksi varaa...näin minun auton kanssa kävi. heittoa jäi muistaakseni vajaa milli jonka ei kuulemma pitäisi käytännössä vaikuttaa. jää nähtäväksi...
Olisko vaan ajettu kiinni johonkin se puoli jossa ei säätämällä saa ohjearvoihin.
Arpomaan vaurioitunutta osaa.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Palataanpa tähän aiheeseen..
Minulla on touringissa takana sama ongelma..eli toisen puolen camberin olisi saanu säädettyä -1`40 mutta toiselta puolelta loppui säätö kesken(-2`20).
Taakse on säädetty hieman yliaurausta jotta kuluminen olisi suht tasaista.
Mitkä osat takapäässä ensisijaisesti vaikuttaa tuohon säätöön?Takarenkailla(275/30/19) ajettu nyt 12000km ja sisäkantti on pian kankailla..muuten pintaa on noin 3mm.
Kuinka paljon porukka on ajellut yleensäkkin leveillä renkailla kun camberit on siellä -1`40 hujakoilla?
Aika monessa E39 toinen camber on tosiaan pitänyt säätää tappiinsa ja toinen säädetty sen mukaan mihin arvoon se eniten notkollaan on.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että eroa ei saisi jäädä 0.3 astetta enempää.
Tasalleen minä ne joka kerta säädän vaikka toista saisikin ylemmäksi.
Jos autossa on leveät renkaat ja sisäkantti meinaa olla reilusti ennen ulko laitaa kalju niin ennen kun pyörä on sisältä sakoilla kannattaa kääntää pyörät vanteilla toisin päin.
Aika monessa E39 toinen camber on tosiaan pitänyt säätää tappiinsa ja toinen säädetty sen mukaan mihin arvoon se eniten notkollaan on.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että eroa ei saisi jäädä 0.3 astetta enempää.
Tasalleen minä ne joka kerta säädän vaikka toista saisikin ylemmäksi.
Jos autossa on leveät renkaat ja sisäkantti meinaa olla reilusti ennen ulko laitaa kalju niin ennen kun pyörä on sisältä sakoilla kannattaa kääntää pyörät vanteilla toisin päin.
Joo molemmat puolet on nyt sen -2`20 ja renkaat kävin kääntämässä tuossa 9000km kieppeillä.
Veikkaisin että tuon koko luokan autossa ajotavasta riippuen ja vähän renkaan merkistä pääsee tuolla koolla noin 10-15tkm.
Eturenkaissa todennäköisesti on vielä pintaa ajettavaksi siinä vaiheessa kun takapyörät on loppu.
Aika monessa E39 toinen camber on tosiaan pitänyt säätää tappiinsa ja toinen säädetty sen mukaan mihin arvoon se eniten notkollaan on.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että eroa ei saisi jäädä 0.3 astetta enempää.
Tasalleen minä ne joka kerta säädän vaikka toista saisikin ylemmäksi.
Jos autossa on leveät renkaat ja sisäkantti meinaa olla reilusti ennen ulko laitaa kalju niin ennen kun pyörä on sisältä sakoilla kannattaa kääntää pyörät vanteilla toisin päin.
Minä taas käsitin että tuossa kyseltiin mitä kuluneita osia kannattaa uusia että saa camberit säätöihin. Sillä luultavasti siellä jossain on jo välystä sen verran että säätö ei enää onnistu :think
Comment