memebuy23buy

Pikaista helppiä laturin kans e39!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stiffi
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 181

    Pikaista helppiä laturin kans e39!

    Bosch 90

    1 432 977.1 <= ilmeisemmin laturin varaosanumero

    123 325 010 <= oisko bmw:n oma numero

    KC=> 14v 50-90A

    Tämmöisiä numeroita laturin kyljessä, lähinnä olisin kiinnostunut laakereitten tyypistä olisin niitä vaihtamassa itse. Lataus puoli on hyvällä mallilla meinaa vaan vähän rohissa.



    Tässä näyttäs olevan samanlainen
    Last edited by Stiffi; 08-04-2009, 15:44.
    Ex: e30 316 -88,e36 320 -96, e39 523ia -00,e34 520i Nyt e39 530i m-sport
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1228
    • LAHTI

    #2
    Löytyy UUSI BMW Laturi Valeo 90A 14V

    Originally posted by Stiffi View Post
    Bosch 90

    1 432 977.1 <= ilmeisemmin laturin varaosanumero

    123 325 010 <= oisko bmw:n oma numero

    KC=> 14v 50-90A

    Tämmöisiä numeroita laturin kyljessä, lähinnä olisin kiinnostunut laakereitten tyypistä olisin niitä vaihtamassa itse. Lataus puoli on hyvällä mallilla meinaa vaan vähän rohissa.



    Tässä näyttäs olevan samanlainen
    Laturissa on kuluvia osia...Laakerit 2kpl, Liukurenkaat ja Hiilet jotka on yleensä pakettina lataussäätimen kanssa.

    Löytyy uusi laturi E39:siin 523i malliin 90A laturi on bemarin laatikossa eli täysin uusi hinta 200€

    Terho 040-5054994
    Last edited by 325E; 09-04-2009, 12:18.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8094
      • Willähde

      #3
      Tämähän on sopiva topic tälle mun asialle.

      Eli tuossa muutaman päivän aikana jäi akun kuva käynnistyksen jälkee palamaa mutta sammui jonkin ajan kuluttua.
      Nyt sitten tänään kävi niin että ajosta pysähdyttyäni kahville niin käynnistettyäni auton alkoi
      kaikki valot mittaristossa yms hävitä ja kun tarpeeksi hävis virtaa niin alkoi tyhjäkäynti röpeltää.
      Sinne se jäi Nesteen pihalle sitte ku ei pystyny ajamaa..

      Eli eli, laturi on jäätävän kallis näköjään ja siksi kysyisin onko E39 523i 11/97 mahdollista vaihtaa hiiliä? Vai pelkästään koko laturi..
      Merkkiä en missään nähnyt..

      Prkl.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Hiilien vaihto on mahdollista. Ovat lataussäätimeen kiinnitetyt ja tarvii hieman näppäryyttä että saa vaihdettua. Jos sun autolla on ajettu yli 250tkm niin myös liukurenkaat saattavat olla tiensä päässä. Kun kerran sen laturin purkaat niin samalla tulee uudet laakeritkin vaihdettua.
        Laturin irroituksessa huomaat etta se on saanut öljyä kitusiinsa niin samaan konkurssiin vielä ohjaustehostimen öljyjen vaihto ja niiden vuotavien letkuliitosten korjaaminen siitä tehostimen öljysäiliön pohjasta
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8094
          • Willähde

          #5
          Tulipas paljon juttua Olisko mahdollista saada tarvittavien osien virallisia nimiä millä katsoa vaikka motonetistä hintoja?
          Myöskin ohjeet tähän operaatioon (operaatioihin) ovat tervetulleita..
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Ne ovat virallisia nimiä, ei saa Motonetistä varmaankaan. Kysy autosähkökorjauksia tekevästä korjaamosta. Tehostimen öljyt ja letkujen kiristimet kuitenkin saat Motonetistä.
            Laakerit laturiin ovat aivan vakiomittaisia joten löytyy melkein mistä laakerikaupasta tahansa muutamalla eurolla kpl, hiilet taitaa olla samat ku vanhemmissa Bosch:n laturissa n.2,50 pari ja liukurengas setti jotain 10,-
            Omaan juuri syksyllä tein tuon laturin kunnostuksen joten on vielä tuoreessa muistissa Jos et saa niitä osia mistään nii kysy privalla...
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8094
              • Willähde

              #7
              Kiitoksia paljon. Kaikkein järkevintä on varmaan ensin purkaa se laturi pois sieltä ja ruveta vanhojen osien kanssa metsästää uusia ni saa varmasti oikeet osat.
              Mitenhän tuon sais irti kaikkein helpoiten? Mitä kannattaa irrottaa että saa laturin irti?
              Kysyn jo valmiiksi niin ei tartte paikan päällä arpoa eikä tuu turhaa purettua koko konehuonetta.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Ilmanputsari-IMM-imutorvi sekä sen tehostimen nestesäiliön otin niin hyvin pääsi käsiksi. Tietenkin laturin hihna tarvii ottaa myöskin pois.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8094
                  • Willähde

                  #9
                  Osia purettu tieltä ja hihna otettu irti. Laturista otettu edestä kaksi pitkää pulttia. Vieläkin kanittaa.

                  Miten laturin muovinen takaosa lähtee irti vai miten noiden pulttien jälkeen pitäisi toimia?
                  Auto levällään ja kiirekkin olisi
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • alonap-1
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 824
                    • Hollola

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post
                    vanhojen osien kanssa metsästää uusia ni saa varmasti oikeet osat.
                    Kannattaa käydä Sopenkorven Autosähkö, Mestarinkatu.
                    42 1:1,6 70/30

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Siis jos olet pelkkää säädintä vaihtamassa niin se löytyy juurikin mustan takanannen alta.
                      Eli ekana laturi pöydälle, sitten siinä on pari ruuvia sen takakannen reunoilla mitkä pitää irroittaa.
                      Myös plussa navasta ja herätteestä pitää irrottaa mutterit jotta tulee takakannen läpi. Huomaat kyllä kun on kädessä.

                      Laakerien vaihto on tuon malliseen paljon työläämpi operaatio.
                      Ensin pitää irroittaa diodisilta ja siihen tulevat kenttäkäämityksen johtimet jotka ovat "prässätty" paikalleen, irtoaa kyllä sopivilla pihdeillä.
                      Tämän jälkeen hihnapyörä irti, voi vaatia ulosvetäjää.
                      Hihnapyörän alla on 4 ruuvia jotka pitää sen puolen laakeria paikallaan, näistä saattaa kannat nylppääntyä joten pora ja uusia ruuveja on hyvä varata.
                      Seuraavaksi katsoo sopivan hylsyn laakerin juureen ja napauttaa laakerit irti laturin kummastakin kuoren puoliskosta, tietysti tätä ennen pitää irroittaa pitkät pultit mitkä menee laturin läpi.

                      Nyt pitäisi laturi olla aika pitkälti osina, sitten tarvii sopivaa ulosvetäjää jotta saa akselin päistä nuo laakerit vedettyä pois.
                      Jos aikoo liukurenkaan vaihtaa uuden juottamiseen tulee käyttää kovempaa tinaa kun normi juotostina.

                      Tietysti rakenne hieman vaihtalee laturista riippuen mutta edellinen teksti sopii moniin e39/e36 yms boschin latureihin, en muista oliko valeon rakenne erilainen, kumpaakin saanut tuohon moottoriin.
                      Kannattaa siis ensin tarkistaa kumman valmistajan laturi kyseessä sekä minkä tehoinen, lukee siinä mustassa takakannessa, yleensä jos on teippillä niin kyseessä valeon laturi, jos taas printattu suoraan siihen mustaan takaosaan valkosilla kirjaimilla niin boschilainen.

                      Uusi vaihtolaturi kyseiseen autoon kustantaa reilun 200e (riippuen nyt tietysti tehosta ja valmistajasta mikä oli paikallaan) eli jos laturissa on havaittavissa laakereiden välystä tai uinut öljyssä eikä ole varma osaako korjata niin suosittelen harkitsemaan vaihtolaturia, ei ole kuitenkaan kovin kallis.
                      Last edited by Supa; 24-01-2010, 14:21.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8094
                        • Willähde

                        #12
                        Kiitokset ohjeista. Pitää paneutua paremmin kun pääsee ensiksi tuohon "laturi pöydälle" kohtaan..

                        Eli laturista irroitettu 2 pitkää pulttia. Tämän jälkeen laturi liikkuu sivusuunnassa. Miten se sitten saa irti sieltä konehuoneesta??
                        Laturista otin ohuen sähköliittimen irti ja siihen jäi vielä se isompi sähköjohto + olisko sitten jäähdytinmuovi? Se kyllä lähti alempaa irti eli tulee paketin mukana ylös..

                        Tuosta pienestä sähköliittimestä lähtevistä johdoista oli musta päällimuovi hieman hajonnut mutta johdot sisällä näytti ehjiltä..
                        Tämä johto antaa varmaankin ajokoneelle tiedon tilasta?
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4927
                          • Kotka

                          #13
                          Sori OT...

                          Ei tuo kallis ole ollenkaan... Vaimon 540; laturi kaikilla alennuksilla 1000€
                          Jokos muuten vaihdoit kammen anturin??

                          Originally posted by peltone View Post
                          Eli eli, laturi on jäätävän kallis näköjään ja siksi kysyisin onko E39 523i 11/97 mahdollista vaihtaa hiiliä? Vai pelkästään koko laturi..
                          Merkkiä en missään nähnyt..

                          Prkl.
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by Dunky View Post
                            Sori OT...

                            Ei tuo kallis ole ollenkaan... Vaimon 540; laturi kaikilla alennuksilla 1000€
                            Jokos muuten vaihdoit kammen anturin??
                            Jep tuo vesijäähdetty maksaa suht reilusti ainakin merkkiiliikkeessä.
                            Kunnostetun vaihtolaturin saa halvimmillaan reilulla 400eurolla.

                            Peltoselle:
                            Kun olet irroittanut ensin kaikki johdot ja muut tiellä olevat objektit pitäisi laturi irrota kiinityksestään, voi joutu hieman veivaamaan ja vetämään että lähtee kiinikkeestä irti mutta tulee kyllä.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • manzneri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 551
                              • Kesälahti

                              #15
                              Originally posted by peltone View Post
                              Kiitokset ohjeista. Pitää paneutua paremmin kun pääsee ensiksi tuohon "laturi pöydälle" kohtaan..

                              Eli laturista irroitettu 2 pitkää pulttia. Tämän jälkeen laturi liikkuu sivusuunnassa. Miten se sitten saa irti sieltä konehuoneesta??
                              Laturista otin ohuen sähköliittimen irti ja siihen jäi vielä se isompi sähköjohto + olisko sitten jäähdytinmuovi? Se kyllä lähti alempaa irti eli tulee paketin mukana ylös..

                              Tuosta pienestä sähköliittimestä lähtevistä johdoista oli musta päällimuovi hieman hajonnut mutta johdot sisällä näytti ehjiltä..
                              Tämä johto antaa varmaankin ajokoneelle tiedon tilasta?
                              Omassa e36 oli vaan jumissa laturi sielä pulttien irrottamisen jälkeen ja pitkään mietin että mikä-vittu-on-homman-nimi. Lopulta meni hermot ja kiskasin kunnolla, kah, laturi oli kädessä Eli jos et oo vielä saanu sitä autosta irti niin kannattaa koittaa kunnolla repästä sitä ylöspäin vaan (jos se nyt on sielä samalla tavalla kun omassa oli)...

                              Oma oli Valeo-merkkiä ja autosähkössä sanovat että tohon ei periaatteessa saa hiiliä vaihdettua (tai saa, mutta hirveen työlästä verrattuna esim. bosch) ja niinpä sitten totesin että tilataan boschin laturi. Oli sen verran elämää nähny muutenkin että oli ihan loppu koko laite...Mutta tosiaan voi olla isompikin askare vaihdella hiilet sun muut jos on tommonen ns. prässätty malli.

                              Comment

                              Working...
                              X