memebuy23buy

e39 530d ja MAF:in sielunelämä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e39 530d ja MAF:in sielunelämä?

    Elikkäs kertokaapa tyhmälle mikä oikeastaan on tuon MAF:in varsinainen tarkoitus e39 530D:ssä? (Joo, tiedän sen olevan ilmamassamittari)
    Mutta mihin sitä tarvitaan kun auto pelaa loistavasti myös MAF:in piuha irti?
    Olen vain tässä nyt näitä viriohjelmia testaillessa ajellu myös MAF:in piuha irti, ajoittaista MAF vikaa kun olen epäilly jo vuodenpäivät.
    Välillä tuntuu tehottomalta 2000-3000rpm välillä...
    Haen tällä kysymyksellä sitä, että jos MAF on viallinen niin mitä hyödyn siitä jos ostan uuden "kalliin" mittarin vrt. jos ajelen piuha irti?

    Viriohjelmissa EGR on poistettuna käytöstä joten sitäkään ei tarvitse ohjailla :think

    Edit: En siis luonnollisestikaan epäile, että tehtaalla olisi asennettu autoon turhia osia, mutta haluaisin tietää kuinka suuri merkitys tuolla on ja mihin kaikkeen se vaikuttaa?
    Last edited by Jube; 18-05-2009, 22:46.
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • hattiwatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 255
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Jube View Post
    Elikkäs kertokaapa tyhmälle mikä oikeastaan on tuon MAF:in varsinainen tarkoitus e39 530D:ssä? (Joo, tiedän sen olevan ilmamassamittari)
    Mutta mihin sitä tarvitaan kun auto pelaa loistavasti myös MAF:in piuha irti?
    Olen vain tässä nyt näitä viriohjelmia testaillessa ajellu myös MAF:in piuha irti, ajoittaista MAF vikaa kun olen epäilly jo vuodenpäivät.
    Välillä tuntuu tehottomalta 2000-3000rpm välillä...
    Haen tällä kysymyksellä sitä, että jos MAF on viallinen niin mitä hyödyn siitä jos ostan uuden "kalliin" mittarin vrt. jos ajelen piuha irti?

    Viriohjelmissa EGR on poistettuna käytöstä joten sitäkään ei tarvitse ohjailla :think
    Pitäisi toimia vielä paremmin ehjän maffin kera + kulutus on pienempi kun maffi toimii? :think

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by hattiwatti View Post
      Pitäisi toimia vielä paremmin ehjän maffin kera + kulutus on pienempi kun maffi toimii? :think
      Eikä savuta ainakaan niin paljoon kuin piuha kiinni
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        #4
        Originally posted by Marko.K View Post
        Eikä savuta ainakaan niin paljoon kuin piuha kiinni
        Ei tuo savuta oli piuha kiinni tai irti...
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • casino
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 663
          • Keski-Suomi

          #5
          Originally posted by Jube View Post
          Ei tuo savuta oli piuha kiinni tai irti...

          No sitten varmaankin kannattaisi uusia maffi?

          -vakiona ainakin minulla savutti

          -kyllä mustaa "utua" kaikki näkemäni e39 530d:t puskee jos kunnolla käskee... tai sitten kaikki ovat jo valmiiksi olleet "lastutettuja"?
          Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
          Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
          http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

          e39 -530d touring 11/1999
          ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

          Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Kannattaisi kokeilla uutta alkuperäistä MAFfia niin tietäisit eron.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Jube View Post
              Ei tuo savuta oli piuha kiinni tai irti...
              No sit se taitaa olla pensa peli
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Kun sulla on piuha irti niin DDE käyttää ns. vakio arvoja joilla auto pelaa paremmin kun rikkinäisellä mittarilla, vaihdappa uus mittari nini huomaat että oho, ei kannatakkaan ajella piuha irti.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  #9
                  Ei se savuta. Tuo virisofta on hierottu siten ettei savuta...
                  Pikkusen tupsauttaa ku painaa nopeasti kaasun pohjaan mutta sen jälkeen on ilmaa ja ruokaa sopivassa suhteessa.

                  Miten Rahu se koodaus?
                  Autohan on alunperin 184hv versio, mutta nyt tuo virisofta on ajettu 193hv ohjelmanpohjalle siksi koska auto tuntui pelaavan paremmin tuolla "facelift" 193hv softalla kuin 184hv vakiosoftalla.
                  Molempien ohjelmaversioiden loppunumerot on "761" :think
                  MAF on vaihdettu joskus vuonna 2005 ja edellisen omistajan mukaan koodattuki sillon mutta se chippi on nyt tallin hyllyllä. Löytyykö tuosta uudemmasta ohjelmistoversiosta jo oletuksena uudemman mallinen MAF?
                  Nykyisellä MAF:illa on ajettu alle 90tkm ja on alkuperäis varaosana KL:stä ostettu!
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Jube View Post
                    Ei se savuta. Tuo virisofta on hierottu siten ettei savuta...
                    Pikkusen tupsauttaa ku painaa nopeasti kaasun pohjaan mutta sen jälkeen on ilmaa ja ruokaa sopivassa suhteessa.

                    Miten Rahu se koodaus?
                    Autohan on alunperin 184hv versio, mutta nyt tuo virisofta on ajettu 193hv ohjelmanpohjalle siksi koska auto tuntui pelaavan paremmin tuolla "facelift" 193hv softalla kuin 184hv vakiosoftalla.
                    Molempien ohjelmaversioiden loppunumerot on "761" :think
                    MAF on vaihdettu joskus vuonna 2005 ja edellisen omistajan mukaan koodattuki sillon mutta se chippi on nyt tallin hyllyllä. Löytyykö tuosta uudemmasta ohjelmistoversiosta jo oletuksena uudemman mallinen MAF?
                    Nykyisellä MAF:illa on ajettu alle 90tkm ja on alkuperäis varaosana KL:stä ostettu!
                    Laita se uusi MAFfi kiinni ja nollaa vähintään mukautumat koneesta mikäli mahdollista, ainoa oikea ja varma keinohan on koodata koko dde uusiksi.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      #11
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Laita se uusi MAFfi kiinni ja nollaa vähintään mukautumat koneesta mikäli mahdollista, ainoa oikea ja varma keinohan on koodata koko dde uusiksi.
                      Jep!
                      Onnistuuko INPA:lla nollaaminen?
                      Ja jos uusi MAF ei toimi oikein niin miten se ilmenee?

                      Ihan ensiksi ajan nyt noin 1000km testiajoa että pelaako piuha irti lineaarisemmin kuin piuha kiinni.
                      Voihan tuota ajoittaista tehottomuutta aiheuttaa moni muukin asia...
                      Last edited by Jube; 18-05-2009, 22:39.
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Jube View Post
                        Jep!
                        Onnistuuko INPA:lla nollaaminen?
                        Ja jos uusi MAF ei toimi oikein niin miten se ilmenee?

                        Ihan ensiksi ajan nyt noin 1000km testiajoa että pelaako piuha irti lineaarisemmin kuin piuha kiinni.
                        Voihan tuota ajoittaista tehottomuutta aiheuttaa moni muukin asia...
                        Riippuen vm:stä.

                        Samallalailla kuin että olisi piuha irti.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Jube
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 9636
                          • ...

                          #13
                          Vuosimalli on 2000 :think
                          Näillä mennään:
                          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                          MB c124 230CE -90 "Badboy"
                          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            #14
                            Kaverin puolesta kyselen eli auto 330d -01 tarviiko koodauksen jos 0 928 400 468 maf vaihdetaan 0 928 400 527 maffiin (468:n korvaava) ainakin sillon mielestäni tarvii jos ensimmäisen mallin 0 928 400 314 tilalle vaihdetaan 0 928 400 527 mutta mites tässä tapauksessa :think
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1372
                              • Oulainen

                              #15
                              Lainataan törkeästi Juben threadia. Riittääkö maffin tarkastukseen tyhjäkäynti mittaus vai pitääkö lukema lukea täyskaasu kiihdytyksessä? Omassa autossa näyttää jotai ~500 vaikka nominal airflow on ~900, tämä siis tyhjäkäynnillä.

                              -Janne
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              Working...
                              X