Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #61
    Dieselin kannattavuus riippuu myös ajetuista kilometreistä. Itsellä tulee vuodessa kilometrejä n. 30 tkm, mutta autot vaihtuvat sen verran tiuhaan tahtiin, etten ole dieseliä koskaan harkinnut. Polttoaineenkulutus ei nykyisessä seiskassa ole päätä huimaava. 9.0 litraa kuluu sadalla maantieajossa, mitä enimmäkseen ajan. Kulutus pieneni yli litralla sataa kohden, kun vaihdoin katalysaattorit paremmin virtaaviin.

    Comment

    • Gozilla
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 268
      • Sipoo

      #62
      Originally posted by b mutteri kasa View Post
      2000-4000 rpm (koskien yhdellä turbolla varustettua nokilekaa)

      Eli aika kapea.Tätä yritin tuolla aikaisemmin tuoda esiin.
      Kyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
      Last edited by Gozilla; 28-11-2009, 00:31.
      M135 F21 2013
      320d X-drive E90 2009





      Comment

      • Gozilla
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 268
        • Sipoo

        #63
        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        kyllä toi 6,7 L/100 km on aika pihistelyä/pinta kaasulla ajamista.Kyllä se 3 L pannu vie yhtä lailla sitä löpöä kun tehoa sieltä haetaan...eli pieni dieselin kulutus = pienillä kierroksilla ja maltillista ajoa.Dieselin tekee edulliseksi juurikin se iso vääntö pienillä kierroksilla...mutta jos painat kaasua,niin saman verran suhteessa se sinne sylinteriin suihkuttaa kuin bensa vehekkin!
        Hallituksen edellinen auto oli Subaru Outback 3.0R +250hp Automaatti, laite kulki todella maukkaasti kun kierroksia oli +4500rpm, sen alle voimaa ei ollut mielestäni tarpeeksi ( auto painoi ajokunnossa noin 1600Kg ), keskikulutus pitkällä ajalla oli 11.7L / 100Km, Nyt X3 3.0D keskikulutus on ollut 7.7L satasella, eli 4L vähemmän kuin 300Kg kevyemmällä bensalla ja tuskin hallituksen ajokäyttäytyminen on mikskään muuttunnu. Oma veikkaukseni onkin että tuskin bensa X3 vähempää vie kun tuo Subaru??

        Suorituskyvyltään X3 hakkaa mennen tullen ton Subarun, sekä ohituskiihtyvyydessä, 0-100km/h ja vartilla.

        Outback 3.0R ( koko putkisto, K&N + softa ) 0-100km/h 6.70s 1/4mile 14.8s 150.2km/h
        X3 3.0S ( Karala ) 6.16s 1/4mile 14.60 153.6km/h

        Sama G-tech, samat olosuhteet.

        Ps. Ei toi X3 vartin loppunopeus, vaikka siitä sen 3km/h pois ottaakin mikään huono ole ottaen auton huomioon, mielestäni erittäin hyvä tollaselle tuulipussimalmikasalle.
        M135 F21 2013
        320d X-drive E90 2009





        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6324
          • P-Pohjanmaa

          #64
          No heitetään jotain kommenttia..
          Pihassa 735 ia E38 ja ohjelmoitu E61 530Da ..ja jos käytännön ajoa miettii niin kyllä toi nokipannu hakkaa tuon kasin 3-0.
          Siinä on vääntöä ja voimaa tarjolla koko ajan,kyllä kasissakin voimaa on mutta huomattavasti ripeämpi toi naku on..

          Äänistä en viitsi kommentoida muuta kuin että kasin bensa ja diseli kutonen..kasin ääni senkun paranee mitä ylemmäs siitä kierrättää ja diselin äänihän ei ole missään vaiheessa mitään nannaa korville.
          Mutta menettelee sekin kun noilla työkoneilla muutenkin joutuu ajaan ..
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1461
            • Area 03

            #65
            Originally posted by Gozilla View Post
            Kyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
            Yritin etsiä omaa Harisen ohjelmoimaa E60 530 DA 218Hp/500Nm(209hp/450Nm) -> 269hp/610Nm dynolappua,mutta en enää löytänyt...

            Siitä olisi voinut jokainen todeta että mitä tapahtuu 3,0 diesel pannussa 4000-4500 rpm jälkeen...ja ajossa sen huomaa kaikkein parhaiten niin,että tuolla viimeisillä kierrosalueilla 4500 rpm jälkeen ei tapahdu mitään!

            Laitappa se dynolappu tänne,niin mäkin kaivelen sen oman jostain.

            Ja mitä tähän "käytännön" ajoon tulee,niin mitä teet huimalla ylimitoitetulla alaväännöllä kaupungissa30-60 km/h?Ohitustilanteissa ymmärrän pointin,mutta kuinka monella E60/X3/X5 530D on manuaali aski?Itsellä automaatti heitti ohitustilanteissa aika helposti pienempää silmään...minkä tekee myös bensakone.

            itselle ainakin olisi pitänyt tehdä ohjelmoinnin jälkeen jotain myös tolle automaattilaatikolle...Lapulla hyvin tehoa,mutta käytännösä ne tehot jäävät suppean kierrosalueen takia piiloon,kuten kaikissa ohjelmoiduissa dieseleissä.Itse ainakin otin useaan otteeseen bensa vehkeeltä takkiin...varsinkin jos erehtyi ottamaan DSC pois päältä!
            Last edited by b mutteri kasa; 28-11-2009, 09:20.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • Martti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 787
              • Suomi

              #66
              Originally posted by Gozilla View Post
              Kyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
              Varmasti, mutta tällä ei taas ole mitään tekemistä e39:n nokalta löytyvien pannujen kanssa?

              Muutenkin menee keskustelu tähän iänikuiseen bensa vai diesel -vääntöön, kun käsittääkseni nimenomaan ajatus oli keskustella e39:n kolmelitraisesta moottorista...

              Comment

              • Manukki
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 57
                • Turku

                #67
                Kyllä mun mielestä tossa bemarin kutosdieselissä on DIESELIKSI ihan mukavat soundit. Tyhjäkäynnillä valoissa ei ainakaan omasta erota että on diesel muuta kuin silloin kun sammuttaa ilmastoinnin ja grammarin. Kun vetäsee rekan ohi niin toihan jopa hiukan murisee kutoskonemaiseen tapaan.
                Onhan saman kokoinen bensakutonen (varsinkin bemarin suora kutonen) tietysti äänimaailmaltaan ihan eri luokkaa kautta linjan kun diesel on aina diesel.
                Jos ei tulisi noita kilsoja näin paljon ajaisin varmaankin bensalla, kuten olen aina ennenkin ajanut, mutta on tuo dieselin vääntö vaan automaattiin yhdistettynä aika nannaa. Automaatin kanssa ei kapeampi kierrosaluekkaan haittaa, oikeastaan päin vastoin.
                Lisäksi kun ei bemarin mallistosta löydy bensa turboja (siis tälläisessä järkevässä hintaluokassa) niin saa olla aika iso bensapata että tuntuu automaattina yhtä tehokkaalta kuin tämä nykyinen. Siis nimenomaan normaalissa käytännön ajossa, radat/stripit sitten erikseen.

                Menkääpä ajamaan välillä vaikka VAG-konsernin 1.9tTDI koneella jossa pumppusuuttimet, mielellään vielä niin että lähtee kylmällä koneella liikenteeseen
                Appiukon valtrakin pitää pienempää mekkalaa

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Area 03

                  #68
                  BMW:n diesel moottorin "hiljaisuus" muihin malleihin nähden on kyllä tunnustettava.Itsellä loppui yksi juhannus Himoksella akku ja autopalvelun Audi A6 vm.-05 tuli antamaan apuvirtaa.Siinä kun koneet vastakkain kävivät konepellit auki,niin BMW moottorin ääntä ei kuulunut AUDIN säksätykseltä!
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • Gozilla
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2009
                    • 268
                    • Sipoo

                    #69
                    Joo, tuskin tätä kannattaa jankuttaa oli Bensaa tai Dieseliä, kummallakin on omat hyvät ja huonot puolensa...

                    Pääasia että itse on kikottimeensa tyytyväinen.
                    M135 F21 2013
                    320d X-drive E90 2009





                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #70
                      Originally posted by Gozilla View Post
                      Kyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
                      No ei ole.
                      ---

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #71
                        Ja jos Gozilla olet vaihtanut Outbackista dieselbemariin, niin ymmärrän miksi autosi tuntuu niin hienolta.. Outback on aivan karmea auto ajaa, tajuttoman meluisa (etenkin voimansiirron osalta) ja toivottoman laiska verrattuna siihen mitä pellin alla pitäisi muka olla..

                        X3 on dieselinä varmasti hiljaisempi kuin Outback bensana..

                        Mutta kirjoituksistasi paistaa että vertaat nykypäivän dieseleitä 80 luvun nakuttajiin ja et ole vielä päässyt kartale siitä mitä ne voisivat oikeasti olla. Ajapa joskus uudehkolla bensabemarilla jota voi verrata kustannuksiltaan X3:seesi, petyt omaasi Sama koskee E39 530iA ja 530dA välistä valintaa. Jos uskallat poiketa massasta, se kannattanee. Vähemmän korjattavaa ja enemmän luksusta. Uusienkin baijerilaisten bensakoneiden luokittelukulutukset ovat sitä tasoa ettei verotuksellakaan oikein saada ajettua ihmistä dieseliin (paitsi niitä jotka luulevat että kymppien säästö verotuksessa on iso asia).

                        Viime talven pihassa oli vakio E39 540iA ja n 270 hp/600 Nm E39 530dA. Tuli valittua ajoon päivittäin bensakone kun diesel tuntui joka kerralla aina vaan karkeammalta ja hitaammalta.

                        Niin ja mitä vinguttamista ja pykälien arpomista? En minä ainakaan ole noissa bensakoneissa sellaista ominaisuutta huomannut Loota tekee mitä tekee, itse vain nautin vauhdista ja kaukaisesta laulusta
                        Last edited by -Tapi; 28-11-2009, 11:00.
                        ---

                        Comment

                        • Gozilla
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 268
                          • Sipoo

                          #72
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Ja jos Gozilla olet vaihtanut Outbackista dieselbemariin, niin ymmärrän miksi autosi tuntuu niin hienolta.. Outback on aivan karmea auto ajaa, tajuttoman meluisa (etenkin voimansiirron osalta) ja toivottoman laiska verrattuna siihen mitä pellin alla pitäisi muka olla..
                          Kyllä tässä edelleenkin mennään Subrulla ja tuskin vaihdan BMW:hen vaikka hieno auto onkin... En tosin allekirjoita yhtäkään väitettä mitä yllä kirjotit, no mutta nämähän onkin makuasioita.

                          Hallitus ottais varmaan mielellään käyttöön Outbackin tuolla BMW:n Diesel koneella varsinkin jos sais jatkeeks Subarun nelivedon. ( tosin tän vanha koppasen, se uusi 2010 kun on kauheen näköinen )
                          M135 F21 2013
                          320d X-drive E90 2009





                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #73
                            Outback 3.0R ( koko putkisto, K&N + softa ) 0-100km/h 6.70s 1/4mile 14.8s 150.2km/h
                            Sorry offtopic, mutta onko tuo subaru muka noin nopea? Itse olisin veikannut
                            että hyvä jos alle 8s menee 0-100.. Toki hiukan helmpompi uskoa jos on manuaali, mutta siltikin..

                            edit. äkkiä katsoin netin syövereistä niin ei ainakaan automaatilla päästä lähellekään tuota 6,7s lukemaa

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              #74
                              OT: Täs olis legacyn kiihtyvyysarvot. Eikös nuo aika samanpainoisia outbackin kans ole?

                              Subaru Legacy Kombi 3.0R Spec. B Automatik - 2005 (Serie)
                              Motorart B 6
                              Hubraum 3000 ccm
                              Aufladung Sauger
                              PS - UMin 245 PS (180 kW) - 6600/Min
                              Nm - UMin 297 Nm - 4200/Min
                              Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad
                              Gänge/Schaltung 5/Automatik
                              Test in ams 01/2006
                              Gewicht 1598 kg
                              0 - 80 km/h 6,1 s
                              0 - 100 km/h 8,5 s
                              0 - 120 km/h 12,1 s
                              0 - 130 km/h 14,1 s
                              0 - 140 km/h 16,2 s
                              0 - 160 km/h 21,8 s
                              0 - 180 km/h 32,2 s
                              Last edited by BMW; 28-11-2009, 13:49.
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              • opl21
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 320
                                • Itävalta

                                #75
                                Originally posted by -Tapi View Post
                                . Ajapa joskus uudehkolla bensabemarilla jota voi verrata kustannuksiltaan X3:seesi, petyt omaasi Sama koskee E39 530iA ja 530dA välistä valintaa. Jos uskallat poiketa massasta, se kannattanee. Vähemmän korjattavaa ja enemmän luksusta. Uusienkin baijerilaisten bensakoneiden luokittelukulutukset ovat sitä tasoa ettei verotuksellakaan oikein saada ajettua ihmistä dieseliin (paitsi niitä jotka luulevat että kymppien säästö verotuksessa on iso asia).

                                Viime talven pihassa oli vakio E39 540iA ja n 270 hp/600 Nm E39 530dA. Tuli valittua ajoon päivittäin bensakone kun diesel tuntui joka kerralla aina vaan karkeammalta ja hitaammalta.

                                Sielähän ollaan lopen kyllästyneitä diisseleihin. Mutta jos pysytään edelleen e39 kysymyksessä eli kyseeseen ei tule esim ominaisuuksiltaan loistava 335i niin jokainen varmaan osaa laskea 3l käytännön kulutuserolla ei tarvitse ajaa edes 20000 kun diisseli säästää veronsa takaisin....Ja jos oletetaan että 530d vie matkassa sen 7l/100km niin sillä saa ajaa oikeastaan kokoajan n140-160km/h kun taas 530i jos vie matkassa 8 niin sanoisimpa että nopeusmittaria pyritään pitämään erittäin kurinalaisesti alle 100km/h ja jos mennään yli niin numerot nousevatkin vähän eri tyyliin.itse ajanut d:llä noin 70000 ja keskikulutus kun on sen 7,2.
                                sigpic

                                F01 730d -09
                                Ex
                                E70 x5 3.0d-08
                                e39 M5-99
                                e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                                (Ego)
                                e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                                e39 528ia -97 200hp/290nm
                                e36 320i -94
                                e30 320i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎