Dieselin kannattavuus riippuu myös ajetuista kilometreistä. Itsellä tulee vuodessa kilometrejä n. 30 tkm, mutta autot vaihtuvat sen verran tiuhaan tahtiin, etten ole dieseliä koskaan harkinnut. Polttoaineenkulutus ei nykyisessä seiskassa ole päätä huimaava. 9.0 litraa kuluu sadalla maantieajossa, mitä enimmäkseen ajan. Kulutus pieneni yli litralla sataa kohden, kun vaihdoin katalysaattorit paremmin virtaaviin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bensa vs. Diesel E39 530
Collapse
X
-
Originally posted by b mutteri kasa View Post2000-4000 rpm (koskien yhdellä turbolla varustettua nokilekaa)
Eli aika kapea.Tätä yritin tuolla aikaisemmin tuoda esiin.Last edited by Gozilla; 28-11-2009, 00:31.M135 F21 2013
320d X-drive E90 2009
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View Postkyllä toi 6,7 L/100 km on aika pihistelyä/pinta kaasulla ajamista.Kyllä se 3 L pannu vie yhtä lailla sitä löpöä kun tehoa sieltä haetaan...eli pieni dieselin kulutus = pienillä kierroksilla ja maltillista ajoa.Dieselin tekee edulliseksi juurikin se iso vääntö pienillä kierroksilla...mutta jos painat kaasua,niin saman verran suhteessa se sinne sylinteriin suihkuttaa kuin bensa vehekkin!
Suorituskyvyltään X3 hakkaa mennen tullen ton Subarun, sekä ohituskiihtyvyydessä, 0-100km/h ja vartilla.
Outback 3.0R ( koko putkisto, K&N + softa ) 0-100km/h 6.70s 1/4mile 14.8s 150.2km/h
X3 3.0S ( Karala ) 6.16s 1/4mile 14.60 153.6km/h
Sama G-tech, samat olosuhteet.
Ps. Ei toi X3 vartin loppunopeus, vaikka siitä sen 3km/h pois ottaakin mikään huono ole ottaen auton huomioon, mielestäni erittäin hyvä tollaselle tuulipussimalmikasalle.M135 F21 2013
320d X-drive E90 2009
Comment
-
-
No heitetään jotain kommenttia..
Pihassa 735 ia E38 ja ohjelmoitu E61 530Da ..ja jos käytännön ajoa miettii niin kyllä toi nokipannu hakkaa tuon kasin 3-0.
Siinä on vääntöä ja voimaa tarjolla koko ajan,kyllä kasissakin voimaa on mutta huomattavasti ripeämpi toi naku on..
Äänistä en viitsi kommentoida muuta kuin että kasin bensa ja diseli kutonen..kasin ääni senkun paranee mitä ylemmäs siitä kierrättää ja diselin äänihän ei ole missään vaiheessa mitään nannaa korville.
Mutta menettelee sekin kun noilla työkoneilla muutenkin joutuu ajaan ..F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Gozilla View PostKyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
Siitä olisi voinut jokainen todeta että mitä tapahtuu 3,0 diesel pannussa 4000-4500 rpm jälkeen...ja ajossa sen huomaa kaikkein parhaiten niin,että tuolla viimeisillä kierrosalueilla 4500 rpm jälkeen ei tapahdu mitään!
Laitappa se dynolappu tänne,niin mäkin kaivelen sen oman jostain.
Ja mitä tähän "käytännön" ajoon tulee,niin mitä teet huimalla ylimitoitetulla alaväännöllä kaupungissa30-60 km/h?Ohitustilanteissa ymmärrän pointin,mutta kuinka monella E60/X3/X5 530D on manuaali aski?Itsellä automaatti heitti ohitustilanteissa aika helposti pienempää silmään...minkä tekee myös bensakone.
itselle ainakin olisi pitänyt tehdä ohjelmoinnin jälkeen jotain myös tolle automaattilaatikolle...Lapulla hyvin tehoa,mutta käytännösä ne tehot jäävät suppean kierrosalueen takia piiloon,kuten kaikissa ohjelmoiduissa dieseleissä.Itse ainakin otin useaan otteeseen bensa vehkeeltä takkiin...varsinkin jos erehtyi ottamaan DSC pois päältä!Last edited by b mutteri kasa; 28-11-2009, 09:20.BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by Gozilla View PostKyllä se ainakin X3 3.0D 218hp + Karalan ohjelma on jotain ihan muuta
Muutenkin menee keskustelu tähän iänikuiseen bensa vai diesel -vääntöön, kun käsittääkseni nimenomaan ajatus oli keskustella e39:n kolmelitraisesta moottorista...
Comment
-
-
Kyllä mun mielestä tossa bemarin kutosdieselissä on DIESELIKSI ihan mukavat soundit. Tyhjäkäynnillä valoissa ei ainakaan omasta erota että on diesel muuta kuin silloin kun sammuttaa ilmastoinnin ja grammarin. Kun vetäsee rekan ohi niin toihan jopa hiukan murisee kutoskonemaiseen tapaan.
Onhan saman kokoinen bensakutonen (varsinkin bemarin suora kutonen) tietysti äänimaailmaltaan ihan eri luokkaa kautta linjan kun diesel on aina diesel.
Jos ei tulisi noita kilsoja näin paljon ajaisin varmaankin bensalla, kuten olen aina ennenkin ajanut, mutta on tuo dieselin vääntö vaan automaattiin yhdistettynä aika nannaa. Automaatin kanssa ei kapeampi kierrosaluekkaan haittaa, oikeastaan päin vastoin.
Lisäksi kun ei bemarin mallistosta löydy bensa turboja (siis tälläisessä järkevässä hintaluokassa) niin saa olla aika iso bensapata että tuntuu automaattina yhtä tehokkaalta kuin tämä nykyinen. Siis nimenomaan normaalissa käytännön ajossa, radat/stripit sitten erikseen.
Menkääpä ajamaan välillä vaikka VAG-konsernin 1.9tTDI koneella jossa pumppusuuttimet, mielellään vielä niin että lähtee kylmällä koneella liikenteeseen
Appiukon valtrakin pitää pienempää mekkalaa
Comment
-
-
BMW:n diesel moottorin "hiljaisuus" muihin malleihin nähden on kyllä tunnustettava.Itsellä loppui yksi juhannus Himoksella akku ja autopalvelun Audi A6 vm.-05 tuli antamaan apuvirtaa.Siinä kun koneet vastakkain kävivät konepellit auki,niin BMW moottorin ääntä ei kuulunut AUDIN säksätykseltä!BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Ja jos Gozilla olet vaihtanut Outbackista dieselbemariin, niin ymmärrän miksi autosi tuntuu niin hienolta.. Outback on aivan karmea auto ajaa, tajuttoman meluisa (etenkin voimansiirron osalta) ja toivottoman laiska verrattuna siihen mitä pellin alla pitäisi muka olla..
X3 on dieselinä varmasti hiljaisempi kuin Outback bensana..
Mutta kirjoituksistasi paistaa että vertaat nykypäivän dieseleitä 80 luvun nakuttajiin ja et ole vielä päässyt kartale siitä mitä ne voisivat oikeasti olla. Ajapa joskus uudehkolla bensabemarilla jota voi verrata kustannuksiltaan X3:seesi, petyt omaasi Sama koskee E39 530iA ja 530dA välistä valintaa. Jos uskallat poiketa massasta, se kannattanee. Vähemmän korjattavaa ja enemmän luksusta. Uusienkin baijerilaisten bensakoneiden luokittelukulutukset ovat sitä tasoa ettei verotuksellakaan oikein saada ajettua ihmistä dieseliin (paitsi niitä jotka luulevat että kymppien säästö verotuksessa on iso asia).
Viime talven pihassa oli vakio E39 540iA ja n 270 hp/600 Nm E39 530dA. Tuli valittua ajoon päivittäin bensakone kun diesel tuntui joka kerralla aina vaan karkeammalta ja hitaammalta.
Niin ja mitä vinguttamista ja pykälien arpomista? En minä ainakaan ole noissa bensakoneissa sellaista ominaisuutta huomannut Loota tekee mitä tekee, itse vain nautin vauhdista ja kaukaisesta laulustaLast edited by -Tapi; 28-11-2009, 11:00.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostJa jos Gozilla olet vaihtanut Outbackista dieselbemariin, niin ymmärrän miksi autosi tuntuu niin hienolta.. Outback on aivan karmea auto ajaa, tajuttoman meluisa (etenkin voimansiirron osalta) ja toivottoman laiska verrattuna siihen mitä pellin alla pitäisi muka olla..
Hallitus ottais varmaan mielellään käyttöön Outbackin tuolla BMW:n Diesel koneella varsinkin jos sais jatkeeks Subarun nelivedon. ( tosin tän vanha koppasen, se uusi 2010 kun on kauheen näköinen )M135 F21 2013
320d X-drive E90 2009
Comment
-
-
Outback 3.0R ( koko putkisto, K&N + softa ) 0-100km/h 6.70s 1/4mile 14.8s 150.2km/h
että hyvä jos alle 8s menee 0-100.. Toki hiukan helmpompi uskoa jos on manuaali, mutta siltikin..
edit. äkkiä katsoin netin syövereistä niin ei ainakaan automaatilla päästä lähellekään tuota 6,7s lukemaa
Comment
-
-
OT: Täs olis legacyn kiihtyvyysarvot. Eikös nuo aika samanpainoisia outbackin kans ole?
Subaru Legacy Kombi 3.0R Spec. B Automatik - 2005 (Serie)
Motorart B 6
Hubraum 3000 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 245 PS (180 kW) - 6600/Min
Nm - UMin 297 Nm - 4200/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung 5/Automatik
Test in ams 01/2006
Gewicht 1598 kg
0 - 80 km/h 6,1 s
0 - 100 km/h 8,5 s
0 - 120 km/h 12,1 s
0 - 130 km/h 14,1 s
0 - 140 km/h 16,2 s
0 - 160 km/h 21,8 s
0 - 180 km/h 32,2 sLast edited by BMW; 28-11-2009, 13:49.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View Post. Ajapa joskus uudehkolla bensabemarilla jota voi verrata kustannuksiltaan X3:seesi, petyt omaasi Sama koskee E39 530iA ja 530dA välistä valintaa. Jos uskallat poiketa massasta, se kannattanee. Vähemmän korjattavaa ja enemmän luksusta. Uusienkin baijerilaisten bensakoneiden luokittelukulutukset ovat sitä tasoa ettei verotuksellakaan oikein saada ajettua ihmistä dieseliin (paitsi niitä jotka luulevat että kymppien säästö verotuksessa on iso asia).
Viime talven pihassa oli vakio E39 540iA ja n 270 hp/600 Nm E39 530dA. Tuli valittua ajoon päivittäin bensakone kun diesel tuntui joka kerralla aina vaan karkeammalta ja hitaammalta.
sigpic
F01 730d -09
Ex
E70 x5 3.0d-08
e39 M5-99
e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm(Ego)
e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
e39 528ia -97 200hp/290nm
e36 320i -94
e30 320i -89
Comment
-
Comment