Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #91
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Teeppä testi vaikka kk:den ajalta...

    Seuraavan kerran kun heität löpöä tankkiin -> Tankki täyteen,kuitti talteen -> kilometrilukemat siihen kuittiin ja ajotietokoneesta nollaat keskikulutuksen.

    Ajelet sen kuukauden tai kaksi ja joka kerta kun tankkaat,se sama kuitti+kilometrilukenmien merkkaus,mutta älä nollaa kulutusmittaria.

    Kerro 1-2kk:den jälkeen mitä näyttää ajotetokoneen keskikulutusmittari ja mitä saat keskikulutukseksi kun lasket kuiteista kuinka paljon löpöä on mennyt!

    voi tulos yllättää!
    Ei tarvii tehdä enää mitään testejä, sillä tuo ajotietokoneen paikkansapitävyys tuli testattua jo silloin kun tuon nykyisen kulkineen hankin....
    Erot ajotietokoneen näyttämän keskikulutuksen, ja todellisen kulutuksen välillä mahtuu max. 0,2 - 0,3 l/100km sisälle....eli ei ihmeemmin yllätä !
    Tai sitten kaikki minun käyttämät kalkulaattorit valehtelee.:think
    Last edited by JTP; 29-11-2009, 13:35. Reason: Kirjoitusvirhe korjattu
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #92
      Originally posted by kt0510 View Post
      Tässä oma tulos (autona kuitenkin topicciin kulumaton E61).

      Kuiteista kilometrit ja löpömäärä 3 kuukauden ajalta:

      kilometrit 16 682 km
      löpöä mennyt 1 256 l
      eli 7,53 l/100 km

      samaan aikaan ajotietokone näyttää 7,6 l.

      Mutta mutta, matkamittarin virhe, olenko tankannut aina maksimi määrän tankkiin ym. virheet tekevät tarkkuuden suuntaa antavaksi?

      Ei tuossa suurta heittoa ole?
      Ei tosiaan ole, eikä kuulu ollakaan.

      Totta ihmeessä se auton keskikulutusmittari on toimiva peli. Joskus sitä pitää kalibroida hiukan, ainakin E39:ssä, joka onnistuu salavalikon kautta. Sitten kun on saanut todellisen ja ajotietskan ilmoittaman lukeman kalibroitua about kohdalleen, niin ei se keskikulutusmittari mitään välinollauksia tarvi. Myös aivan normaalia ja odotettua on, että keskikulutus nousee pitkän matkasiivun jälkeen kaupunkiajossa, mutta sen nousun nopeus riippuu täysin siitä, minkälainen pätkä sitä maantietä on alla. Jos 2 vkoa mennyt puhdasta maantietä eikä kulutusmittaria nollattu, ja sitten ajaa päivän kaupunkia, niin ei se keskikulutus siitä notkahda.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • b mutteri kasa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Area 03

        #93
        Mitä nyt vertaan kt0510 ja minun arvoja,niin näyttää ristiriitaiselta.

        Mahtoiko silloisessa 530 DA:ssa olla kaikki kunnossa?Käyttöönotto oli 0304

        Mutta pointtina,kun joku tuolla aikasemmin mainosti että pääsee (E60 530D) 6,7 L keskikulutuksiin,niin itse pyörin aina siinä 7,3-7,8 nurkilla

        Jos nollasin kulutusmittarin ennen kaupungissa ajoa,mihin sisältyy ajoa 30-100 km/h alueilla ja pientä kiihdyttelyä siina sivussa,niin helposti kotiin tullessa kulutusmittari näytti yli 8 L/100 km
        Last edited by b mutteri kasa; 29-11-2009, 14:06.
        BMW F11 530 dA VOLL
        Carbon-schwarz Metallic

        BMW E30 325i Sport

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #94
          Originally posted by b mutteri kasa View Post
          Mitä nyt vertaan kt0510 ja minun arvoja,niin näyttää ristiriitaiselta.

          Mahtoiko silloisessa 530 DA:ssa olla kaikki kunnossa?Käyttöönotto oli 0304

          Mutta pointtina,kun joku tuolla aikasemmin mainosti että pääsee (E60 530D) 6,7 L keskikulutuksiin,niin itse pyörin aina siinä 7,3-7,8 nurkilla
          Ei ole mahdollista oikein kuin puhtaassa matka-ajossa, saan minäkin tuonne ajotietokoneeseen 5.8litran lukemat mutta se ilo loppuu siihen kun ajetaan pävä kaupungissa. Jos puhutaan normaalista ajossa jossa keskinopeus pyörii jossain 50-60 välillä niin on kulutus automaatilla ainakin todillisuudessa aina yli 7 litraa... Ja jos ei säästele niin klutus pomppaa n. 8.2l aika nopeasti. Pinellä kaasujalan kevennyksellä joka ei vaikuta vielä nopeuteen niin laskee kulutus jo melkein litralla...
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #95
            Kai te nyt huomioitte myös Webaston viemän polttoaineen näin talviaikaan..?
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #96
              Minulla 530dAT näyttää vievän 9 litraa sataselle, plusmiinus 0,5 litraa. Tämä tankkauksien perusteella vajaan neljän vuoden ajalta. Luulisi olevan tarkka mittaus kun aikajaksokin on noin pitkä. Samanlaisessa ajossa 540iA vei noin 10,5-11,5 litraa sataselle.

              Yhtään automaattivaihteistoa en ole nähnyt joka olisi hajonnut lastutuksen takia, vakioita olen nähnyt hajonneena useampiakin (E39:seissä).
              Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.
              ---

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #97
                Eli yhteen vetona: keskikulutusmittari älyää ja muuttaa lukemaansa myös monen tankillisen jälkeen eikä tarvi nollailla joka tankkauksella.
                Mutta eroja auton mittarin ja todellisen kulutuksen välillä voi olla jotka johtuu virheelisestä keskarimittarin kalibroinnista ja webastoista yms.
                Mutta se offtopicoinnista ja varmaan voidaan siirtyä otsikon aiheeseen.

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  #98
                  Tuosta dieselin "paremmasta" jälleenmyyntiarvosta, mitä tässäkin keskustelussa paljolti viljellään..itse en ko. pointtia ymmärrä näiden nykyvehkeiden suhteen, siis millä tämä perustellaan? Suuremmalla hankintahinnalla vai millä?

                  Samoin yli hilseen menee myös nämä jotka muna pystyssä ostaa jonkun ++300tkm ajetun 530dA:n ja vielä maksaa siitä tyyliin 15ke, oli se sitten mikä m-sportti tai facelifti hyvänsä. Jotku 200-300d vapari mannelavetit varmaan olivatkin aikanaan ikiliikkujia verrattuna vastaavan aikakauden bensatekniikalla varustettuihin kulkinesiin, mutta en usko kyllä tänä päivänä näiden "loppuunviilattujen" dieseleiden parempaan kilometrien kestoon verrattuna bensakoneeseen..asia, jolla monikin dieselimies hankintansa perustelee.

                  Tosta teropan taulukosta kyllä näkee varmaan aika oikean suuntaisia kalkulaatioita bensa vs. diesel käyttökustannuksista. Turha kenenkään yrittää uskotella itselleen, että tollanen 1700kg malmikasa jalkahiellä kulkee, oli se sitten bensa tai dieseli. Mutta tolla 3l/100km kulutuserolla ja 25tkm ajosuoritteellakaan ei kustannuseroksi saa kuin +1ke/v, joka ei mun mielestä maita kaada, mikäli ynnäilee kaiken autoon käyttämänsä rahan ja ajan..
                  Ja asiahan vaan korostuu, mitä uudempi/kalliimpi auto on.

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #99
                    Dieseli puoltaa jossain määrin sellaisilla kuskeilla, joilla on keskivertoa raskaampi kenkä oikeassa jalassa. Siinä missä taloudellisella ajotavalla dieseli ei ole kuin sen 2-3l@100km taloudellisempi, nopeammalla ajotavalla bensakoneen kulutus nousee suhteessa jyrkemmin kuin dieselinkoneen...
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 998
                      • 29100/310053

                      kuomukärry perässä, neljä aikuista autossa, 85km/h keskinopeus. Useita valojen välkyttelyllä palkittuja lappä vaaterissa ohituksia, about 300km ja keskikulutus 9.1.
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Martti View Post

                        Samoin yli hilseen menee myös nämä jotka muna pystyssä ostaa jonkun ++300tkm ajetun 530dA:n ja vielä maksaa siitä tyyliin 15ke, oli se sitten mikä m-sportti tai facelifti hyvänsä.
                        Niistä on ajettu kalliit metrit jo pois ja silti niissä riittää autoa huomattavasti pidemmälle kun siinä uudessa perus tylsässä bensa avensiksessa....
                        Ja moni muuten ostaa 300tkm ajetun auton 150tkm mittarilukemalla ja maksaa siitä 25-30ke ja on vielä ostokseensa tyytyväinen, kukin tyylillään... Kyllä myös arvonalennus on huomattavasti pienempi kun ostat sen 300tkm ajetun ja myyt pois kun ajettu 500tkm, jos taasen ostat sen vaikkapa alle sata ajetun ja myyt pois siinävaiheessa kun sieltä löytyy se 300tkm. Ei sitä mittarilukemaa kannata sokeasti tuijottaa vain auton huoltohistoriaa, yleistä kuntoa ja hintaa vertaillen ne päätökset tehdään. 150tkm ajettu auto on kuitenkin monilta osin suurien remonttien tarpeessa juuri, esim. iskarit, jouset, jarrut jne. Löytyihän täältäkin foorumilta se 600tkm rullattu e60 530d missä mm. vielä alkuperäinen naftasuodatin paikallaan, ei noi nyt ihan huonoja voi olla?
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          Originally posted by joko View Post
                          Niistä on ajettu kalliit metrit jo pois ja silti niissä riittää autoa huomattavasti pidemmälle kun siinä uudessa perus tylsässä bensa avensiksessa....
                          Ja moni muuten ostaa 300tkm ajetun auton 150tkm mittarilukemalla ja maksaa siitä 25-30ke ja on vielä ostokseensa tyytyväinen, kukin tyylillään... Kyllä myös arvonalennus on huomattavasti pienempi kun ostat sen 300tkm ajetun ja myyt pois kun ajettu 500tkm, jos taasen ostat sen vaikkapa alle sata ajetun ja myyt pois siinävaiheessa kun sieltä löytyy se 300tkm. Ei sitä mittarilukemaa kannata sokeasti tuijottaa vain auton huoltohistoriaa, yleistä kuntoa ja hintaa vertaillen ne päätökset tehdään. 150tkm ajettu auto on kuitenkin monilta osin suurien remonttien tarpeessa juuri, esim. iskarit, jouset, jarrut jne. Löytyihän täältäkin foorumilta se 600tkm rullattu e60 530d missä mm. vielä alkuperäinen naftasuodatin paikallaan, ei noi nyt ihan huonoja voi olla?

                          No kuka vittu ostaa sitten jonkun 500-600tkm ajetun vessan?? Itse en tuollaiseen laittaisi kyllä enää pennin jeniä. Kuluu siinä autossa muutkin, kuin renkaat, jarrupalat ja muut "kulutusosat". En mäkään hae sitä pienintä kilsamäärää kun autoa ostan, mutta taas toisaalta sivutan suoraan ne, joilla on ajettu (mun makuun) helvetisti. Vaikka kuinka hehkutetaan, että kilsat ei näy muualla kuin taulussa. Ne nimittäin tuppaa näkymään.

                          Ja yhtälailla ne oikeasti "kalliit kilsat" on ajettu pois siinä 150tkm ajetussa, tällä siis viittaan arvonalenemaan, jonka rinnalla yks tuhatlappunen enemmän vuodessa bensankulutukseen on pientä. Tämä toki lähinnä tällä hetkellä koskee enemmänkin uudempaa sukupolvea 5-sarjasta, kuin e39:iä.

                          Tuohon mittarinruuvaukseen sen verran vielä, että kuka sen todistaa, ettei näillä 300tkm ajetuilla olekaan ajettu vaikka 500tkm? Ihan yhtälailla se ruuvaus on todennäköistä niissäkin, mutta siitä ei vaan puhuta, kun vituttaa tuo kaverin uudempi ja kohtuullisesti ajettu bensa-kolmeysi, missä ei tarvi huolehtia imusarjan läpistä, laukeavista laatikoista tai vittuuntua karkeaan käyntiääneen

                          Itse ajan siis bensalla, n. 25tkm vuodessa. Kulutus työmatka-ajossa ynnä muussa sekalaisessa, johon mahtuu paljon liikkeellelähtöjä ym. pääsääntöisesti siinä 11,5l/s korvilla. Matka-ajossa menee mun ajotavalla se n. 9l/100km, vähemmälläkin pääsee. Toisaalta jos isompaan kulutukseen maantiellä haluaa päästä, niin pitää olla jo hyvin suurpiirteinen nopeusrajoitusten ja muiden liikennesääntöjen suhteen.

                          Voin lämpimästi kyllä suositella ainakin koeajoa bensakoneisella (M54B30) mallilla, ennen kuin ostopäätöksen tekee näiden kahden alussa mainitun e39:n väliltä.
                          Last edited by Martti; 30-11-2009, 12:43.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Juuri näin. Ne vinkuu aina kilsojen paikkansapitävyydestä joilla on itsellään 300 ja risat mittarissa. Jotenkin semmonen absurdi määrä kilsoja täytyy ostajalle myydä...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by joko View Post
                              . Ei sitä mittarilukemaa kannata sokeasti tuijottaa vain auton huoltohistoriaa....
                              Todennettava huoltohistoria=ajetut kilometrit.

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                tein pikakatsauksen mobilen tarjontaan, E39 199-2002 (jätin -96/-03 pois ettei tule E34 ja E60 vahingossakaan mukaan) kilometrijakaumat:

                                vuosimallit -97-99-00-02
                                alle 100tkm 5% 11%
                                100-150tkm 22% 32%
                                150-200tkm 42% 37%
                                yli 200tkm 31% 20 %

                                ehkä tuosta nyt voi sen pointin vetää että alle satkun on todellakin vähän ajettu :think

                                tässä vielä dieseleiden osuudet koko 97-02 potista eri ajokilometriryhmiin: 16%, 25%, 37%, 54%. Eli alle satkun ajettuja dieseleitä E39 myyntikannasta on reilu prosentti, siihen vaatimukset korin, vaihteiston, varusteiden ja värin osalta päälle - toivotan onnea etsintään
                                Last edited by HC91; 30-11-2009, 13:53.
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎