Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 alustasarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purni
    BTCF Member
    • May 2007
    • 915
    • Vantaa

    #61
    Originally posted by lj123 View Post
    Tarviiko tuo mutteri jonkun oman työkalunsa vai saako sitä muuten liikkumaan. Ettei sitten tarvitse ihmetellä kun auto on nosturilla ja renkaat irti
    Siihen on työkalu. Mutta veikkaan että ruuvarilla ja vasaralla pystyy hätätapauksessa hoitamaan asian. Jollain pikku torxilla se on sitten lukittu.


    Kuva viitteelinen.
    Kesämiina: E39 M5 S/C
    Talvimiina: E70 X5 530sd

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #62
      Saisiko kuulla mielipiteitä mikä olisi hyvä korkeus johon tuon AP:n sarjan säätäisi. Se vähän aikaa mitä ehdin syksyllä ajamaan niin kerran otti pohja kiinni sen takia, kun jossain sivukadulla oli isommat urat asfaltissa eikä pimeällä huomannut. Lisäksi esim. Sellon parkkihallissa on ihan tuskaa ajaa kun sielläkin ne pikkutöyssyt tuntuu Moun Everestin kokoisilta. Ja toisen kerran ottti jossain muualla kiinni niin, että siellä ihan edessäs oleva joku suoja on ihan naarmuilla.

      Vai voiko tuolla olla iskareissakin jotain, kun noissa parkkihallin töyssyissä kuului ja tuntui pari kertaa todella kova kolaus, pohja ei sios ottanut kiinni, mutta voiko jouset pohjata niin helposti. Katsastuksessa ainakin todettiin islarien olevan hyvässä kunnossa.

      Nyt en pääse mittamaan mikä on vakiovanteilla ja renkailla etäisyys navasta pyöränkaareen, mutta sen verran matalalla on että ei oikein kaaren ja renkaan väliin sormetkaan mene vaikka vinosti niitä koittaa laittaa. En nyt saa puhelimella kuvaa liitettyä.

      Mutta jonkin verran tarkoitus on ainakin nostaa, itsellä menee kuitenkin mukavuus ulkonäön edelle.
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #63
        Toimiikohan kuvan liittäminen
        Attached Files
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • turomu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 310
          • Kuusamo

          #64
          Nostetaampa tätäkin.

          Autossa alla yli 100tkm ajettu AP satsi joka alkaa olla entinen. Ei saa nostettua ylöspäin eli jouset löystynyt ja pohjaa huonoilla teilla.Autolla ei ajella radalla ja olisi mukava että pienilläkin sivuteillä voisi huoletta ajella lujempaakin. Vakio alusta löytyy myös mutta varmaan jo iskarit parhaat päivänsä nähneet. Vakio alustassa omaan makuun turhan kokea keula ainakin.

          Nyt ois mielessä 3 alustavaihtoehtoa alle tonnin hintaluokassa. Bilstein b8 + intrax -30mm, koni -25/0mm tai koni -30/-15mm. Koneissa ilmeisesti jonkinlainen vaimennuksen säätö. Toki samaan rahaan saisi D2 street coilover sarja🤔 Jos ei osaa päättää heitän vanhan vakioalustan ensihätään alle.
          X3 30d M-sport
          exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

          Comment

          • turomu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 310
            • Kuusamo

            #65
            Jatkan yksinpuhelua sen verran että edestä 25mm madaltava Koni sport tuli tilattua. Mihin jäykkyytteen ne sitten kannattaa laittaa:think
            X3 30d M-sport
            exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

            Comment

            • hataki
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 119
              • Finland, Kuusamo

              #66
              D2 on todella jäykkä ollut muutamassa bmw ssä. Itse valitsisin bilsteinit. Laitoin 540i uudet bilsteinit niin oli ihan järjettömän hyvä ajaa. Mutta makujahan on monia. Tilasin bilsteinit sillon Nikalta n. 3kk oli toimitus aika.

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #67
                Omassa nyt parisen viikkoa ollut KAW jouset suht tuorein oem iskarein. Ajelee joo, mutta hieman säätötermistöllä hitaammaksi pitäisi vaimentimia saada jotta olisi omaan makuun. Eli kaverikseen vaatisi toisenlaiset vaimentimet.

                No tämä oli tietoinen kokeilu ennen variant kolmosia.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3529
                  • Raisio

                  #68
                  Mitäs alustaa/jousia/iskareita suositellaan tämän päivän tarjolla olevista jos vielä hyvin toimivan vakioalustan haluaa päivittää vaikka ihan vaihtelu virkistää mielessä ja ehkä 2-3cm madallusta harkiten.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • Gunfiyld
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 40
                    • Vantaa

                    #69
                    Itse alkuvuodesta pohdin tätä kuumeisesti ja päädyin BC Racingin BR-alustaan. Tavotteena oli saada asteen verran vakiota jäykempi uhraamatta juurikaan mukavuutta ja äänettömyyttä. Coilover houkutteli myös asentamisen helppouden takia, ettei tarvitse alkaa jousia puristelemaan.

                    Voin kyllä suositella. Auto ei missään tapauksessa muuttunut epämukavaksi ja normaalissa vähän reippaamassa ajossa alusta tuntuu hyvältä eikä liikoja kallistele. Radalla en ole käynyt tykittämässä eli kokemuksia tosi kovasta ajosta ei sinänsä ole, mutta tohon toiseen autoon eli E46 M3:seen verrattuna, jossa on Bilsteinin tolpat olin kyllä yllättynyt kuinka ketterästi isovelikin kääntyy mutkiin.

                    Jos jotain pitää valittaa, niin tosi kuluneella ja karkeella asvaltilla päästää vähän paremmin läpi melua, mutta aika marginaalista. Missään tapauksessa auto ei muuttunut kivireeksi.

                    Korkeutta lukuunottamatta en ole koskenut säätöihin eli iskarien säätö on 15/30 ja jousten esijännitys vakio eli kokemukset perustuu noihin säätöihin. Propsit myös, että kaikki säädöt on aidosti riippumattomia toisistaan, eli korkeus ei vaikuta esijännitykseen jne.
                    Last edited by Gunfiyld; 19-12-2021, 13:22.
                    - BMW E46 M3 Cabrio '02
                    - BMW E39 M5 '99

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3529
                      • Raisio

                      #70
                      Hiukan allerginen olen näille koliseville alustasarjoille. Ainakin luetun perusteella moni BC alkaa ennemmin tai myöhemmin kolisemaan. Nyt kun alustasta ei kuulu mitään ylimääräisiä kolikoita/klonksahduksia, niin en sellaista jatkossakaan halua kuuluvan.

                      Turvallisin ratkaisu lienee keltaiset konit ja ehkä H&R jouset tai vastaava sarja?

                      Ulkomaan M foorumeilta löytyy aika hyvin käyttäjien tarinoita kun niiden pariin lopulta eksyin.
                      Last edited by ritariässä; 22-12-2021, 12:39.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10007
                        • KVLA

                        #71
                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Turvallisin ratkaisu lienee keltaiset konit ja ehkä H&R jouset tai vastaava sarja?
                        Omassa aikoinaan oli tuo kombo. M5:ssa sekä 540:ssä. Omaan persustaan oli hyvät. Kulmien säädöissä taisi olla etupäässä camperien kanssa pientä viilausta. Muuten meni ihan säätämällä arvoihin.

                        Comment

                        • mapa
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 518
                          • Turku

                          #72
                          Originally posted by ritariässä View Post

                          Turvallisin ratkaisu lienee keltaiset konit ja ehkä H&R jouset tai vastaava sarja?
                          Minulla on tuollainen setti alla. Ihan ok, mutta takapää jää liian korkealle. Jos visuaalisesti ajattelee. Click image for larger version

Name:	IMG_51192.jpg
Views:	1
Size:	270.5 KB
ID:	4839366
                          Last edited by mapa; 23-12-2021, 09:03.
                          Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
                          Tig hitsausta, myös alumiini

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3529
                            • Raisio

                            #73
                            Originally posted by mapa View Post
                            Minulla on tuollainen setti alla. Ihan ok, mutta takapää jää liian korkealle. Jos visuaalisesti ajattelee. [ATTACH]163788[/ATTACH]

                            Missä urassa takajousilautanen? Jos oikein olen ymmärtänyt, kolme asennuskorkeutta iskarirungossa.

                            Keula tosiaan ok ja perse turhan korkealla tämän kuvan mukaan.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • turomu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 310
                              • Kuusamo

                              #74
                              Koni mielestäni parempi vakiojousilla, muuten jää etukeno

                              https://photos.app.goo.gl/FLvggtn5SC6nnkiX9
                              X3 30d M-sport
                              exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3529
                                • Raisio

                                #75
                                Jeps, vaikuttaa siltä että näin aikuiseen kesäiseen viikonloppukäyttöön ja ehkä aurinkoisena keskiviikkona ajeluun konin iskarit hyvä valinta jos vanhat alkuperäiset ei enää riitä.

                                Vielä pitää arpoa mikä jousi olisi hyvä ( ajoasento mielessä myös) ja mihin säätöasentoon iskarit hyvä alkuasettaa.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎