Saisiko kuulla mielipiteitä mikä olisi hyvä korkeus johon tuon AP:n sarjan säätäisi. Se vähän aikaa mitä ehdin syksyllä ajamaan niin kerran otti pohja kiinni sen takia, kun jossain sivukadulla oli isommat urat asfaltissa eikä pimeällä huomannut. Lisäksi esim. Sellon parkkihallissa on ihan tuskaa ajaa kun sielläkin ne pikkutöyssyt tuntuu Moun Everestin kokoisilta. Ja toisen kerran ottti jossain muualla kiinni niin, että siellä ihan edessäs oleva joku suoja on ihan naarmuilla.
Vai voiko tuolla olla iskareissakin jotain, kun noissa parkkihallin töyssyissä kuului ja tuntui pari kertaa todella kova kolaus, pohja ei sios ottanut kiinni, mutta voiko jouset pohjata niin helposti. Katsastuksessa ainakin todettiin islarien olevan hyvässä kunnossa.
Nyt en pääse mittamaan mikä on vakiovanteilla ja renkailla etäisyys navasta pyöränkaareen, mutta sen verran matalalla on että ei oikein kaaren ja renkaan väliin sormetkaan mene vaikka vinosti niitä koittaa laittaa. En nyt saa puhelimella kuvaa liitettyä.
Mutta jonkin verran tarkoitus on ainakin nostaa, itsellä menee kuitenkin mukavuus ulkonäön edelle.
Autossa alla yli 100tkm ajettu AP satsi joka alkaa olla entinen. Ei saa nostettua ylöspäin eli jouset löystynyt ja pohjaa huonoilla teilla.Autolla ei ajella radalla ja olisi mukava että pienilläkin sivuteillä voisi huoletta ajella lujempaakin. Vakio alusta löytyy myös mutta varmaan jo iskarit parhaat päivänsä nähneet. Vakio alustassa omaan makuun turhan kokea keula ainakin.
Nyt ois mielessä 3 alustavaihtoehtoa alle tonnin hintaluokassa. Bilstein b8 + intrax -30mm, koni -25/0mm tai koni -30/-15mm. Koneissa ilmeisesti jonkinlainen vaimennuksen säätö. Toki samaan rahaan saisi D2 street coilover sarja🤔 Jos ei osaa päättää heitän vanhan vakioalustan ensihätään alle.
D2 on todella jäykkä ollut muutamassa bmw ssä. Itse valitsisin bilsteinit. Laitoin 540i uudet bilsteinit niin oli ihan järjettömän hyvä ajaa. Mutta makujahan on monia. Tilasin bilsteinit sillon Nikalta n. 3kk oli toimitus aika.
Omassa nyt parisen viikkoa ollut KAW jouset suht tuorein oem iskarein. Ajelee joo, mutta hieman säätötermistöllä hitaammaksi pitäisi vaimentimia saada jotta olisi omaan makuun. Eli kaverikseen vaatisi toisenlaiset vaimentimet.
No tämä oli tietoinen kokeilu ennen variant kolmosia.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Mitäs alustaa/jousia/iskareita suositellaan tämän päivän tarjolla olevista jos vielä hyvin toimivan vakioalustan haluaa päivittää vaikka ihan vaihtelu virkistää mielessä ja ehkä 2-3cm madallusta harkiten.
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Itse alkuvuodesta pohdin tätä kuumeisesti ja päädyin BC Racingin BR-alustaan. Tavotteena oli saada asteen verran vakiota jäykempi uhraamatta juurikaan mukavuutta ja äänettömyyttä. Coilover houkutteli myös asentamisen helppouden takia, ettei tarvitse alkaa jousia puristelemaan.
Voin kyllä suositella. Auto ei missään tapauksessa muuttunut epämukavaksi ja normaalissa vähän reippaamassa ajossa alusta tuntuu hyvältä eikä liikoja kallistele. Radalla en ole käynyt tykittämässä eli kokemuksia tosi kovasta ajosta ei sinänsä ole, mutta tohon toiseen autoon eli E46 M3:seen verrattuna, jossa on Bilsteinin tolpat olin kyllä yllättynyt kuinka ketterästi isovelikin kääntyy mutkiin.
Jos jotain pitää valittaa, niin tosi kuluneella ja karkeella asvaltilla päästää vähän paremmin läpi melua, mutta aika marginaalista. Missään tapauksessa auto ei muuttunut kivireeksi.
Korkeutta lukuunottamatta en ole koskenut säätöihin eli iskarien säätö on 15/30 ja jousten esijännitys vakio eli kokemukset perustuu noihin säätöihin. Propsit myös, että kaikki säädöt on aidosti riippumattomia toisistaan, eli korkeus ei vaikuta esijännitykseen jne.
Hiukan allerginen olen näille koliseville alustasarjoille. Ainakin luetun perusteella moni BC alkaa ennemmin tai myöhemmin kolisemaan. Nyt kun alustasta ei kuulu mitään ylimääräisiä kolikoita/klonksahduksia, niin en sellaista jatkossakaan halua kuuluvan.
Turvallisin ratkaisu lienee keltaiset konit ja ehkä H&R jouset tai vastaava sarja?
Ulkomaan M foorumeilta löytyy aika hyvin käyttäjien tarinoita kun niiden pariin lopulta eksyin.
Turvallisin ratkaisu lienee keltaiset konit ja ehkä H&R jouset tai vastaava sarja?
Omassa aikoinaan oli tuo kombo. M5:ssa sekä 540:ssä. Omaan persustaan oli hyvät. Kulmien säädöissä taisi olla etupäässä camperien kanssa pientä viilausta. Muuten meni ihan säätämällä arvoihin.
Jeps, vaikuttaa siltä että näin aikuiseen kesäiseen viikonloppukäyttöön ja ehkä aurinkoisena keskiviikkona ajeluun konin iskarit hyvä valinta jos vanhat alkuperäiset ei enää riitä.
Vielä pitää arpoa mikä jousi olisi hyvä ( ajoasento mielessä myös) ja mihin säätöasentoon iskarit hyvä alkuasettaa.
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment