Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring takaluukun ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markku Nieminen
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 34
    • Helsinki

    E39 Touring takaluukun ongelmat

    Moi,

    Farmari-bemarin (525iA vm.03) takaluukussa havaittavissa seuraavat ongelmat:

    - takalasi ei aukea
    - takalasin pyyhin elää omaa elämäänsä ts. pyyhkäisee silloin kun huvittaa..

    Täytyy tietysti mitata virtakynällä, että tuleeko virtaskaa näihin pisteisiin...no pyyhkimelle varmaan vielä tulee vähän energiaa jotain kautta, kun se vähän yrittää toimia..

    Oon sen verran perillä asioista, että takaluukun sähkövempaimien johtimissa saattaa olla katkoksia, joten mitenköhän ongelmaa kannattais lähestyä?

    Johtonippu näyttäis olevan hyvin jemmattu saranoiden taakse, joten ilmeisesti vaikea juttu maallikolle..
    E39 525iA Touring -03
    ex: E39 523i -96
    ex: E34 520i -91
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Markku Nieminen View Post
    Moi,

    Farmari-bemarin (525iA vm.03) takaluukussa havaittavissa seuraavat ongelmat:

    - takalasi ei aukea
    - takalasin pyyhin elää omaa elämäänsä ts. pyyhkäisee silloin kun huvittaa..

    Täytyy tietysti mitata virtakynällä, että tuleeko virtaskaa näihin pisteisiin...no pyyhkimelle varmaan vielä tulee vähän energiaa jotain kautta, kun se vähän yrittää toimia..

    Oon sen verran perillä asioista, että takaluukun sähkövempaimien johtimissa saattaa olla katkoksia, joten mitenköhän ongelmaa kannattais lähestyä?

    Johtonippu näyttäis olevan hyvin jemmattu saranoiden taakse, joten ilmeisesti vaikea juttu maallikolle..
    Sieltä saranoiden luota juurikin juontaa se ongelma yleensä juurensa.

    Eli siitä eniten elävästä kohti johdot katkeavat ja päät sitten osuvat satunnaisesti oikeisiin ja väärin paikkoihin, jolloin takaluukun toiminnot sekaantuvat.

    Johtojen päiden takaisin liitttäminen ei ole toimiva ratkaisu, koska liitos tulee juuri siihen kohtaan jossa on eniten rasitusta, eli pitäis leikata arviolta 60 cm johtoa pois niin että ensimmäinen katkos tulee takakaiuttimen päälle ja toinen luukun sisälle. Näin toimien rasituskohtaan tulee kokonaan uudet johdot.

    tuonvaihdettavan pätkän pituus tulee väkisellä pitkäksi, koska liitoskohdasta tulee väkisellä hieman paksu ja sitten se ei mahdu välttämättä sinne saranoiden koteloihin.
    Olli.

    Comment

    • Markku Nieminen
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 34
      • Helsinki

      #3
      Just joo...jotain tuollaista ajattelinkin, mutta käytännössä taitaa olla aika vaikea homma repiä kaikki takaluukun verhoilumuovit ym. irti ilman että puolet rikkoontuu..

      Kummaltakohan puolelta takaa katsottuna nämä takalasin lukon ja pyyhkimen johdot laskeutuvat kohteeseen...olin katsovinani, että molemmin puolin on johtonippu saranoiden takana..

      Piti ottaa takalasin pyyhkimen sulake irti, sillä pyyhin rupesi tänään pyyhkimään alvariinsa itekseen..
      E39 525iA Touring -03
      ex: E39 523i -96
      ex: E34 520i -91

      Comment

      • Markku Nieminen
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 34
        • Helsinki

        #4
        Moi,

        Repäisin irti takaluukun muoviverhoilut ja totesin vaan, että on näitä joku toinenkin jo aiemmin repinyt, sillä pidikkeitä paskana..

        Pääsin käsiksi takalasin lukitusmekanismiin ja aukeaahan se sentään kun vääntää lihasvoimalla. Ei oo tästä touringista avattu takalasia vähään aikaan..sen verran on muhinut, että ruostetta piisaa..vähän hävettää, kun naapurin 5 vuotta vanhemmasta corollasta ei löydy yhtään ruostetta..

        No joo..ei sinne takalasin lukon avaajakomponentille tule virtaa, joten jossain on johdot poikki. Siihen takalasin lukkoon voi virittää jonkun narunpätkän, josta vetämällä sen saa auki. Enemmän huolettaa takalasin pyyhkimen sekoilu..pitääkö sen muuten toimia katsastuksessa?

        Aika huolestuttavaa, jos takaluukun valot alkavat myös sekoilla..ei kai bemarista voi puhua minään laatuautona ainakaan tässä kohtaa..
        E39 525iA Touring -03
        ex: E39 523i -96
        ex: E34 520i -91

        Comment

        • Markku Nieminen
          Bimmer Rookie
          • Dec 2007
          • 34
          • Helsinki

          #5
          Moi,

          Jos jotakuta kiinnostaa, niin nyt toimii takalasin aukaisu ja pyyhin ihan omalla virityksellä. Takaluukkuun tulevat johdot eivät olleet poikki, vaan ne on sullottu tiukkaan nippuun takalasin tiivisteen kupeeseen eikä tämä ratkaisu ole vesitiivis, joten aika kesy ratkaisu..

          Johtonippu oli paksun paskan peitossa, eikä ole vaikea arvata, että ohuet johdot lyövät läpi kosteissa olosuhteissa. No joo, johtonipun erkat irti ja pieni tuuletus, niin takalasin pyyhin toimii kuin uutena..

          Takalasi aukeaa lukitusvipuun kiinnitetyn vetonarun avulla työkalukotelon aukon kautta, eikä riitä motivaatiota korjata alkuperäistä viritystä..
          E39 525iA Touring -03
          ex: E39 523i -96
          ex: E34 520i -91

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Markku Nieminen View Post
            Johtonippu oli paksun paskan peitossa, eikä ole vaikea arvata, että ohuet johdot lyövät läpi kosteissa olosuhteissa.
            Kuulostaa aika erikoiselta. 12V ei lyö läpi jos eristeet ovat kunnossa, joten ongelma taitaa vielä palata...
            E39 528iA

            Comment

            • Markku Nieminen
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 34
              • Helsinki

              #7
              Moi, takalasin pyyhin on toiminut moitteetta, joten olen kyllä sitä mieltä, että johdot löivät läpi, sillä takaluukkua on käytetty todella aktiivisesti kesän aikana, eikä mitään ongelmia..
              E39 525iA Touring -03
              ex: E39 523i -96
              ex: E34 520i -91

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                99% varma et eristeet on halki jostain kohdin, muuten ei lyö läpi. Mutta toimii niin kauan et säikeetkin katkeaa.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1592
                  • Vähäkyrö

                  #9
                  Ite tuossa viikonloppuna uusin jokaisen johdon takaluukulle ja lasille saranoiden kohdalta. Kaiuttimet takaa nippu poikki ja uus nippu takaluukulle ja luukun sivussa taas liitokset luukun johtoihin. Tilasin ebaysta valmiit johtoniput silikoni tms. eristeellä, joten pitäis kestää paremmin. Suht helppo homma oli.

                  Comment

                  • kmn
                    Moderator
                    • May 2009
                    • 6022
                    • Sipoo

                    #10
                    Ostettiin tuossa Touring viikonloppuna, jossa takalasin avaaminen ei toimi. Piuha on irroitettuna ja köytetty työkalulaatikkoon nippuun ja tulee tuolta jostain muovien välistä keskeltä. Punainen johto jossa kaksi napaa. Mihin tuo pitäisi mennä, eli mistä suunnalta about kannattaa lähteä etsimään liitoskohtaan.

                    Samoin takalasinpyyhin hieman "jögää", eli pyyhkäisee kerran puolelta toiselle, kun tökkää viiksen eteen, eikä siis palaa paikalleen. Toisella tökkäsyllä taas liikahtaa toiselle puolelle.. Samoin takalasin lämmitin ei tunnu toimivan. Voisiko olla liitännäisiä toisiinsa nuo viat? Sulakkeet vielä tsekkaamatta. :think
                    Last edited by kmn; 06-02-2012, 10:03.

                    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                    --
                    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      #11
                      Originally posted by kmn View Post

                      Samoin takalasinpyyhin hieman "jögää", eli pyyhkäisee kerran puolelta toiselle, kun tökkää viiksen eteen, eikä siis palaa paikalleen. Toisella tökkäsyllä taas liikahtaa toiselle puolelle.. Samoin takalasin lämmitin ei tunnu toimivan. Voisiko olla liitännäisiä toisiinsa nuo viat? Sulakkeet vielä tsekkaamatta. :think
                      Eikös tuon kuulu noin toimiakin? Eli pyyhkäisee vain toiselle puolelle, ja hetki menee ennenkuin pyyhkäisee takaisin alkuasentoonsa. Pakki päällä (ainakin automaatissa) pyyhkii koko ajan.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        #12
                        Originally posted by mikron View Post
                        Eikös tuon kuulu noin toimiakin? Eli pyyhkäisee vain toiselle puolelle, ja hetki menee ennenkuin pyyhkäisee takaisin alkuasentoonsa. Pakki päällä (ainakin automaatissa) pyyhkii koko ajan.
                        Moi, ei siis palaa takaisin, vaan vipua vetelemällä edestakaisin pyyhkii puolelta toiselle. Ja ei tosiaan mene automaagisesti päälle, jos pakittelee.. :think

                        EDIT: Tähän lisäyksenä, niin on kyllä muitakin oireita (takalasinlämppäri ei toimi, päälle painettaessa radio rätisee, takalasi ei aukea) siihen suuntaan, että tähän kannattaa etsiä ratkaisua ehkä takaluukun johtosarjasta.. Katsotaan lisää, kun vähän ilmat lämpenee siis.
                        Last edited by kmn; 07-02-2012, 08:27.

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by kmn View Post
                          Moi, ei siis palaa takaisin, vaan vipua vetelemällä edestakaisin pyyhkii puolelta toiselle. Ja ei tosiaan mene automaagisesti päälle, jos pakittelee.. :think

                          EDIT: Tähän lisäyksenä, niin on kyllä muitakin oireita (takalasinlämppäri ei toimi, päälle painettaessa radio rätisee, takalasi ei aukea) siihen suuntaan, että tähän kannattaa etsiä ratkaisua ehkä takaluukun johtosarjasta.. Katsotaan lisää, kun vähän ilmat lämpenee siis.
                          Tuohan on vaan hyvä, ettei kokoaikaa lääpi lasia naarmuille.

                          Tosiaan mulla ainakin menee "tihku" päälle kun kerran tökkäsee vaan pyyhkijän päälle, ja kun nopeasti laittaa 2 kertaa, niin menee jatkuva pyyhintä päälle. Ja jos ottaa tihkuasennossa pois päältä, niin palaa takaisin, sullako ei edes palaa?
                          Voisko tätä puukottaa ohjelmalla noin? :think
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • ///THe
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 837
                            • Espoo

                            #14
                            Kai se pitää itselläkin alkaa johtosarjaa puukottamaan. Kontin alalaidassa oleva valo ei toimi (hehku tarkastettu ) ja nyt viime viikolla alkoi herjaa "bootlid open", vaikka lasi ja luukku molemmat varmasti kiinni.

                            Montako piuhaa muuten kontille siinä nipussa menee? Tietää varautua oikeaan johtomäärään... Kiitos.
                            X5 F15 ///Msport
                            CRX 2gen +25psi

                            Comment

                            • aripaa
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 520
                              • Kuhmo

                              #15
                              Originally posted by ///THe View Post
                              Kai se pitää itselläkin alkaa johtosarjaa puukottamaan. Kontin alalaidassa oleva valo ei toimi (hehku tarkastettu ) ja nyt viime viikolla alkoi herjaa "bootlid open", vaikka lasi ja luukku molemmat varmasti kiinni.

                              Montako piuhaa muuten kontille siinä nipussa menee? Tietää varautua oikeaan johtomäärään... Kiitos.
                              Molemmissa saranoissa menee useampi johto, en muistanut laskea kun tutkin omaani, oisko yhteensä ollut n.10 kpl mahdollisesti enemmänkin.
                              Ext. bmw:t
                              e28 518i -87
                              e34 518i -92
                              e39 540ia sedan 7/98
                              e39 540ia sedan 9/98
                              e39 540ia tour. 12/98
                              E34 525i Touring 7/92

                              Vikakoodien lukua/nollausta.

                              e39 540 ia sedan 7/96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎