Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring takaluukun ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #46
    Itse itselleni vastaten ja muille lasin aukeamattomuuden kanssa painiville.

    Jos lasi pitää saada auki esim kahvan mikrokytkinvian takia ja luukun muovit halutaan purkaa, että päästään sisäpuolelle käsiksi niin akun yläpuolella on releet lasin ja takaluukun avaukselle. Musta kaksiosainen relekanta irti ja takimmaisen releen liitin nro7 ohut ruskea/punainen johto, siihen kun antaa virtaa niin lasin servo avaa lasin. Ko johto menee suoraan releeltä lasin servolle ja maadoitus tulee suoraan akulta.

    Mikrokytkin tosiaan antaa maasignaalin korimoduulille joka herättää kontissa olevan releen. Meikäläisen tapauksessa kun korimoduulin liittimet heiluu tuulessa irrallaan hanskalootan takana ei oikein muuta helppoa vaihtoehtoa ollu
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • Tomppeli
      Bimmer Rookie
      • Apr 2013
      • 59
      • Kokkola

      #47
      Minulla on takaluukusta pimeänä takalasin lämmitys, takalasin sähkölukko, takalasin pyyhkijä ja takalasin pissapoika. Avasin luukun saranasysteemistä sen oikealta oikeanpuoleisen suojakotelon ja tarkistimme autokorjaajan kanssa mutta siinä johtonipussa oli kaikki ehjän näköisiä piuhoja.

      Meneekö ne tässä koteloinnissa kaikki nuo peräluukun johdot vai onko niitä
      kaikissa noissa yhteensä 4:ssä saranoiden seutuvilla olevissa koteloinneissa?

      Olis viikko aikaa saada takalasi auki kun seuraavalla viikolla maalataan mm. peräluukku..

      Ja mielelläänhän sitä haluais nuo kaikki toimimaan.
      BMW 520d -00 touring

      Comment

      • Tomppeli
        Bimmer Rookie
        • Apr 2013
        • 59
        • Kokkola

        #48
        Originally posted by Samppae39 View Post
        Ite tuossa viikonloppuna uusin jokaisen johdon takaluukulle ja lasille saranoiden kohdalta. Kaiuttimet takaa nippu poikki ja uus nippu takaluukulle ja luukun sivussa taas liitokset luukun johtoihin. Tilasin ebaysta valmiit johtoniput silikoni tms. eristeellä, joten pitäis kestää paremmin. Suht helppo homma oli.
        Mistä kohtaa tarkalleen pitää johdot katkaista ja liittään luukun puolella?? Siis tarkoitan lähinnä että mistä kohtaa niihin helposti pääsee käsiksi??
        takakattokaiuttimen kohdalta ilmeisesti helpohkosti nippuun pääsee käsiksi..

        Jotenki tuntuu kyllä kummalta että niitä olis poikki kun näyttää ihan ehjiltä saranan kohdalla siinä kaikkein oikeanpuoleisessa muovikotelossa, jossa ilmeisesti näitä takaluukun sähköjä menee joita minulla juuri on pimeänä (takapissapoika, takalasinpyyhin, takalasinlämmitin, takalasin aukaisulukko).

        Siis siihen ikkunalukkoonko ei ole muuta keinoa kuin saada sille jotenki sähköä?? Pitäis tosiaan 22.4. mennessä olla peräluukun ikkuna auki kun menee mm. peräluukku maalaukseen..

        Ja sulakkeet on tarkistettu, ehjät on.
        Last edited by Tomppeli; 14-04-2013, 12:22.
        BMW 520d -00 touring

        Comment

        • AaVee
          Newbiemmer
          • Jul 2011
          • 5
          • Riihimäki

          #49
          Originally posted by O.K. View Post
          Tuossa olisi nyt ainakin yksi myyjä: http://www.ebay.de/itm/KABELBAUM-KAB...item2c5bba9d69. Itsekin pitäisi kai tilailla tai fiksata johtoja, kun hydraulisen luukun suljinnappi toimii omia aikojaan tai sitten ei toimi ollenkaan...
          Mulla on kans ongelma ton suljinnappulan kanssa, ei toimi siis ollenkaan. Kaikki muu toimii täysin, nappulassa palaa valo ja avaimesta menee luukku kiinni ja auki.

          Eli oisko tietoa että mitä piuhaa pitäs alkaa ihmettelemään, jos jostain piuhasta edes johtuu?

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #50
            Originally posted by AaVee View Post
            Mulla on kans ongelma ton suljinnappulan kanssa, ei toimi siis ollenkaan. Kaikki muu toimii täysin, nappulassa palaa valo ja avaimesta menee luukku kiinni ja auki.

            Eli oisko tietoa että mitä piuhaa pitäs alkaa ihmettelemään, jos jostain piuhasta edes johtuu?
            Mulla oli loppupeleissä tuo kytkin ja sen liitin täysin hapettuneet. Otin liittimen irti ja epämääräinen toiminta loppui siihen. Uusi kytkin on jo hankittuna ja odottaa vain, että uusi johtosarjan puoleinen liitin saapuisi.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • Tomppeli
              Bimmer Rookie
              • Apr 2013
              • 59
              • Kokkola

              #51
              Originally posted by Tomppeli View Post
              Minulla on takaluukusta pimeänä takalasin lämmitys, takalasin sähkölukko, takalasin pyyhkijä ja takalasin pissapoika. Avasin luukun saranasysteemistä sen oikealta oikeanpuoleisen suojakotelon ja tarkistimme autokorjaajan kanssa mutta siinä johtonipussa oli kaikki ehjän näköisiä piuhoja.

              Meneekö ne tässä koteloinnissa kaikki nuo peräluukun johdot vai onko niitä
              kaikissa noissa yhteensä 4:ssä saranoiden seutuvilla olevissa koteloinneissa?

              Olis viikko aikaa saada takalasi auki kun seuraavalla viikolla maalataan mm. peräluukku..

              Ja mielelläänhän sitä haluais nuo kaikki toimimaan.

              No niin, homma on nyt sitten hoidettu. takaluukun saranoissa vasemmalla puolella menevät piuhat oli kaikki poikki! Oikealla puolella olivat kaikki ehjinä. Eräs paikallinen asiantunteva korjaaja sai kohtuuhintaan laitettua takaluukun sähköt toimimaan. Jess, ehkä kaikkein pirullisin vika "uudesta" autostani on nyt hoidettu!!! Ja kohtuu pienellä vaivalla ja hinnalla vaikka paikat on pirullisen ahtaat.

              Samalla selvisi että pyyhkijä oli ruostunut jumiin ja hän sais senkin viimein voitelemalla liikkumaan. Takalasin pissapoikaan pitää hommata moottori, se toimi heikosti.

              Ja muutkin sähköt peräluukussa tosiaan toimii nyt, takalasi aukeaa, pyyhin toimii, takalasin lämmitin toimii...

              Ensi viikolla maalaukseen ja sen jälkeen seuraavalla iso kasa osia vaihtoon ja vaihteistoöljyt sekä jarrunesteet ja sitten ajoon

              EDIT: Ei ollutkaan pissapojassa mitään vikaa (meikäläien päänuppi rekisteröi väärin vian..). Takapyyhkijän moottori oli korjaajan mielestä huono, toimi miten sattuu. Itse kokeilin niin toimii ihan kevyesti, pääsis vaan tuon takapyyhkijän toiminnan sielunelämään paremmin kiinni..
              Last edited by Tomppeli; 20-04-2013, 14:57.
              BMW 520d -00 touring

              Comment

              • SwampHog
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 43
                • Nokia

                #52
                Sama vika rahikaisella.

                Vasemmalta puolelta kaikki 6 kpl johtoja poikki. Takalasi ei auennu, eikä lämmenny Juotin 30cm johdonpätkät ja kutistesukkaa päälle..

                Edellisenä kesänä korjasin toisen saranan johtonipun ja senjälkeen toinen parkki rupesi palamaan normaalisti

                Otin katosta sen kaiuttimen vek ja laitoin uudet johdot koko matkalta.
                Hieman meni arpomiseksi 3 ohuimman johdon kanssa, kun kaikki oli saman värisiä.. Aikansa kun ropasi, niin löytyi oikea kombinaatio ja takalasi rupesi aukeamaan normaalisti Kaippa nuo on maadottavia johtoja kaikki kun ei ole vielä auto pihaan kärähtäny :think
                Syksyllä sitten jännitetään sulaako takalasi

                Vielä kun uusis takalasille kusipojan moottorin niin tiä vaikka alkas tuo pesurikin rokkaamaan.. Voihan se tietty olla, että letkut on halki ja kusee vedet kabiiniin , mutta...
                E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                Comment

                • FLY_
                  Newbiemmer
                  • Sep 2009
                  • 28
                  • Laihia

                  #53
                  Originally posted by Tomis View Post
                  Osaiko kukaan sanoa kuinka takaluukun saisi auki. Luukun painikkeesta avaa mutta imee luukun takaisin kiinni. Ongelma on nyt suuri ja jotain oikkaria siellä on kunnolla. Auton käynistettyä valot laittaa päälle niin takaluukku aukeaa, mutta jää "tuulihakaan" eli ei saa auki. Ajovalot kun sammuttaa nii menee lukkoon.
                  Itselle nyt samallaiset oireet. Kummanko puolen johtosarja oireilee?
                  Auto E39 touring -00

                  Ilmeisesti Johtojen uusiminen saranoinnin kohdalta on auttanut vaivaan? :think

                  Comment

                  • niko-77
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 200
                    • Espoo

                    #54
                    Moro, samalla kannattaa vetää kaikki johdot kummaltakin puolelta, myös lasilippaan menevät. Laakkoselta orkkisliittimet lasilipan vas.puolelle ni välttyy kierroksesta turhia liitoksia.
                    Oik. puolelta lasille menee vain antennijohto ja pissap. letku. Jos antennijohto on poikki, ni uusi pitää vetää antennivahvistimelta vas. d-pilarista lippaan oikean saranan kautta.
                    Jos takapyyhkijälle tulee virtaa ja varsi ei liiku, ni moottori on tod. näk. ehjä. Aukaisee lipan ja kokeilee, liikkuuko varsi ilman moottoria. Jos ei, ni lasin läpi menevä akseli on syöpynyt alumiiniputkeen kiinni. Korjaukseen on kaksi keinoa, uusia lipan osat pyyhkijän osalta tai purkaa akseli irti jos lähtee ja putsata alumiiniputki osineen. Kasaus reilulla rasvalla ni hyvä tulee. Rasvan lisäys vuoden tai kahden välein ni pysyy hyvänä!

                    Comment

                    • jannnu78
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2013
                      • 150
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by niko-77 View Post
                      Moro, samalla kannattaa vetää kaikki johdot kummaltakin puolelta, myös lasilippaan menevät. Laakkoselta orkkisliittimet lasilipan vas.puolelle ni välttyy kierroksesta turhia liitoksia.
                      Oik. puolelta lasille menee vain antennijohto ja pissap. letku. Jos antennijohto on poikki, ni uusi pitää vetää antennivahvistimelta vas. d-pilarista lippaan oikean saranan kautta.
                      Jos takapyyhkijälle tulee virtaa ja varsi ei liiku, ni moottori on tod. näk. ehjä. Aukaisee lipan ja kokeilee, liikkuuko varsi ilman moottoria. Jos ei, ni lasin läpi menevä akseli on syöpynyt alumiiniputkeen kiinni. Korjaukseen on kaksi keinoa, uusia lipan osat pyyhkijän osalta tai purkaa akseli irti jos lähtee ja putsata alumiiniputki osineen. Kasaus reilulla rasvalla ni hyvä tulee. Rasvan lisäys vuoden tai kahden välein ni pysyy hyvänä!
                      itselle pelaa takalasi kiinni ja auki , pissapojalta juoksee vesi lasille mutta pyyhkijä ei ole toiminut ainakaan 2 vuoteen . mielestäni ääni kuuluu takaa kun yrittää pyyhkijää käyttää , ilmeisesti tämä ruoteen takia jumissa . tyhmä kysymys , mutta kun puhutte tästä "lipasta" niin onko lippa tämä mustamötikkä takalasissa kiinni , josta saa siis takalasin aukaistua, eli mikrokytkin/nostokahva/samassa myös takalasin pyyhin ? jos näin niin mitenkä se puretaan ja todetaan pintaruoste , tai onko hajua paljonko tämä lippa/runko maksaa jos ostaa koko höskän uuden esim Kl-varaosista ?

                      Comment

                      • FLY_
                        Newbiemmer
                        • Sep 2009
                        • 28
                        • Laihia

                        #56
                        Originally posted by FLY_ View Post
                        Itselle nyt samallaiset oireet. Kummanko puolen johtosarja oireilee?
                        Auto E39 touring -00

                        Ilmeisesti Johtojen uusiminen saranoinnin kohdalta on auttanut vaivaan? :think
                        Nyt johdotus uusittu ja taas takaluukku toimii.

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          #57
                          Missä on takaluukun johtosarjojen liittimet? En ole vielä mitään purkanut, mutta pian puran koko luukun irti ja helpottaa hommaa kun tietää kummasta suunnasta etsii liittimiä.

                          Comment

                          • luikas
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 644
                            • Oulu area

                            #58
                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Missä on takaluukun johtosarjojen liittimet? En ole vielä mitään purkanut, mutta pian puran koko luukun irti ja helpottaa hommaa kun tietää kummasta suunnasta etsii liittimiä.
                            Ei ole liittimiä kuin korkeintaan luukun sisällä. Jos johtoja poikki saranan kohdalta niin kannattaa katkoa johdot esim takakajarien reiästä vetämällä löysiä luukulta päin...
                            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                            Past:
                            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                            F31 318d xdrive -14
                            F07 530d GT-11
                            E90 330xda LCI -09
                            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                            E39 530d M-Sport -03
                            E39 530iA M-Sport -02
                            E39 528i -97
                            E30 320i -88

                            Comment

                            • Jii_Koo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2013
                              • 785
                              • Jkl

                              #59
                              Alkaa olla (jälleen) uudenlaista oiretta toukan luukussa. Kontti saa avauskäskyjä silloin tällöin ja sähköinen tuulihaka pyörii itsekseen kun kontin avaa. Jää välillä auki asentoon sitten kun kontin sulkee. Aiheutti ikävän yllätyksen, kun oli jäänyt ekan kerran auki ja ajelin pysähtymättä kaatosateessa Jkl-Hki.

                              Piuhoja korjailtu yksitellen juottamalla ja apikoilla, osa katkennut uudestaan ja alkaa vaatia jo lisäpalasta väliin, joten ajattelin hommata korjaussarjan ja uusia takakajareilta eteenpäin kaikki.
                              Paitsi ilmeisesti tämän:
                              Originally posted by niko-77 View Post
                              Oik. puolelta lasille menee vain antennijohto ja pissap. letku. Jos antennijohto on poikki, ni uusi pitää vetää antennivahvistimelta vas. d-pilarista lippaan oikean saranan kautta.
                              Mikä noista on antennijohto/sitäkö ei kannata pätkiä..?

                              Ja sit vielä... Jos on joku tämäntyyppinen korjaussarja, niin mihinkä asti nuo itse takaluukkuun menevät? Mitä pitää purkaa pois yms.?
                              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                              Comment

                              • Jii_Koo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2013
                                • 785
                                • Jkl

                                #60
                                Jatketaan kyselyä, kaikki oikeanpuoleiset johdot uusittu nyt alkuun.

                                Edelleen satunnaisesti jättää luukun "imemättä" loppuun/imee luukkua itsekseen kiinni luukun ollessa auki. Tällöin myöskään luukun alalaidan punainen valo ei pala, vaikka kuuluisi. Toisinaan palaa ja tsydeemi pelaa moitteetta.
                                Kuulostaisi niin piuhavialle, kuin voi olla, muttei etsinnöissä oikein löytynyt enempää ainakaan mutkakohdasta katkenneita tai murtuneita piuhoja.

                                Voisiko viitata johonkin solenoidiin? Luukun lukkomekanismi jumittaa johonkin auki/kiinni -asennon välimaastoon ja luukku luulee menevänsä kiinni..? Kaikki ideat (paitsi imuvuodot) kuunnellaan mielellään!
                                Lisäksi vielä: en löytänyt _mistään_ karttaa, mikä piuha on mikäkin? Onko jollain linkkiä moiseen?
                                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎