Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohjaustehostin/servotronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #76
    Originally posted by vexu524tdic View Post
    Omituista sinänsä että kaverin autossa on alkuperäinen servotronic ja GM LOW moduuli?

    Servotronic myös toimii hienosti, asia paljastui kun jouduimme kajoamaan hansikaslokeron takaosiin.

    Auto 530da -01.
    Onko oikeasti LOW moduli vai pelkät kuoret high modulin päällä?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tuo aikaisempi kommentti pohjautuu pitkälti TJJ:n aikanaan läpikäymiin moduleihin, kun omaansa retrofittasi servotronicia. En tiedä, löytyykö asiasta mistään kiveen hakattua faktaa.
      Ota noista selvä, minulta -99 mallista nuo osat kuitenkin puuttui. Sitten kun ostin HIGH:in, niin siinäkin muistaakseni on yhä yksi piirinpaikka tyhjänä, en jaksanut tutkia mihin siitä menee piuhat.

      Voi olla, että faceliftin LOW:issa onkin osat sisällä. Muistaakseni hiukan samantyylinen juttu on apukuskin ovessa olevan muistimoduulin kanssa, siitä taisi olla alunperin kolme eri versiota (perus/kääntyvät peilit/muistit) ja lopulta vain yksi jossa olikin kaikki toiminnot.
      E39 528iA

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #78
        Mikähän sitten lopulta määrittää, onko moduli LOW vai HIGH? :think

        En äkkiseltään tuoltakaan sivustolta löytänyt infoa. KLIK
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • kettunet
          Newbiemmer
          • Feb 2011
          • 6
          • Kirkkonummi

          #79
          Suurkiitos Supalle!! Saatiin aika varmasti tuo moduli ongelma suljettua pois. Kokeiltiin toista modulia...ei apua. Ei vikakoodia. Toimi taas jonkun aikaa. Pitää varmaan vielä mittailla tuon solenoidin ohjauksen jännitteet. Suunnilleen tonnin maksais jos tilais hammastangon, pumpun ja solenoidin. Mutta jos ei vieläkään tuu kuntoon niin sitten harmittaa. En tiedä...helpointa ois ehkä myydä tuo pois ...ja ostaa ooppeli.

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            #80
            Potilas: 03/2001 E39 530iA ~180tkm. Servotronic löytyy ja ohjaus on matalilla nopeuksilla jäykkä.

            Mittasin solenoidin vastuksen ja mittarin mukaan 7,7 Ohm.

            DIS antoi GM modulille vikakoodin:

            82 GM: Speedo signal interrupted, mutta juuri tuon kummempaa infoa en saanut irti kaivettua. Nollasin koodin eikä pienellä testilenkillä uusinut koodia, mutta ei vaikuttanut ongelmaan. Mitä googlailu tuotti tulosta, niin ilmeisesti tuossa vuosimallissa ei pitäisi enää olla abs-boksin vikaa, jota vanhemmissa ollut?

            En vielä ehtinyt mittailla solenoidin ja boksin välisiä johtoja, mutta ihmetyttää nuo DIS:n kautta kaivetut tiedot boksista (valmistusvuosi 95)?

            Mittarissa näkyy nopeus ok eikä mitään ongelmia muutenkaan (mittaristo, abs, ym. ok eikä vikakoodeja).

            Voisiko viallinen abs-anturi kuitenkin aiheuttaa tuollaista vai olisiko tuo gm boksi vaihtokunnossa?

            Edit: Yritin ajaa DIS:n kautta testiä tuolle servotronicille, niin DIS herjaa, että tuohon boksiin ei saa yhteyttä.
            Attached Files
            Last edited by Ironic32; 14-04-2014, 13:14. Reason: lisäinfoa
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #81
              Originally posted by Ironic32 View Post
              gm boksi vaihtokunnossa?
              Äänestän tätä vaihtoehtoa.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #82
                On E38 vehicles, the speedometer A-signal line is connected from the IKE to the general module for the purpose of evaluating the vehicle speed. In order to detect errors, in addition to the speedometer A-signal, the speed value is also transferred from the IKE via the K-bus to the general module.

                On E39 and E53 vehicles, the wheel speed signal from the ABS/ASC control unit is used instead of the speedometer A signal.
                Voisko boksi olla vanhemmasta autosta peräisin ja mahdollisesti E38:sta? Onko toiminut sun aikana kertaakaan?
                Lähtisin koodauksella liikenteeseen jolloin älyisi ottaa nopeustiedon vain absilta eikä mittaristolta, jos nyt on näin käynyt.
                Jos ei auta niin löytyy jemmasta yksi uusi GM mikä käynyt vain tovin autossa, pistä privaa jos tarvetta.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Ironic32
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 148
                  • Finland

                  #83
                  Originally posted by Supa View Post
                  Voisko boksi olla vanhemmasta autosta peräisin ja mahdollisesti E38:sta? Onko toiminut sun aikana kertaakaan?
                  Lähtisin koodauksella liikenteeseen jolloin älyisi ottaa nopeustieto absilta eikä mittaristolta, jos nyt on näin käynyt.
                  Jos ei auta niin löytyy jemmasta yksi uusi GM mikä käynyt vain tovin autossa, pistä privaa jos tarvetta.
                  Ei ole tietoa boksin historiasta. On tietysti täysin mahdollista, että edellisen omistajan aikana olisi jo jotain tehty boksille.

                  Melkeinpä väittäisin, että tuo ohjaus pelasi ostettaessa ihan ok. Rehellisesti on tunnustettava, että kun varusteluettelo on pitkä kuin nälkävuosi, niin bongasin tuon servotronicin listalta vasta myöhemmin

                  Tehostajan säiliön letkut vaihdettiin kuukausi pari sitten ja siinä samalla entisten ATF nesteiden sekaan sen verran uutta, mitä hötäkässä valui ulos. Samaa nestettä kuitenkin ja vanhakin näytti kyllä aika tuoreelta, eli varmaan on jo vaihdettu aiemmin. Tuo saattaisi ajallisesti sopia, mutta ilmaukset suoritettiin ja nestettä ei katoa, joten ei kuulosta oikein uskottavalta.

                  E61:ssä oli servotronic ja se oli huomattavasti kevyempi. Kuinka nuo lienevät toimiessaan vertailukelpoiset E39n kanssa?

                  Suurin ongelma tällä hetkellä tuossa ~20-50km/h nopeuksissa, eli ihan mateluvauhdilla tuo tuntuu lähes normaalisti tehostetulta (jäykempi kuitenkin kuin E61 servotronic) ja taas suuremmilla nopeuksilla jäykkä ohjaus on ok.

                  Kyllähän tuo GM boksi vois kiinnostaa. Tosin tuo ongelma nyt ei niin maata kaatava ole, että pitänee vielä miettiä. Vai onko jotain riskiä särkeä jotain ajamalla, jos tuo servotronic ei pelaa?
                  E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                  -------------------------------------
                  Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                  Comment

                  • Ironic32
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 148
                    • Finland

                    #84
                    Heitin "uuden" GM3 boksin (osanro 61356938461) paikalleen ja vähän koodausta perään ja sehän alkoi servotronic tehostamaan jälleen.

                    Vanhempi boksi näytti ulkoisesti (piirilevyä myöten) sinänsä ehjältä, mutta oli osanumerolla 61358364696, joten liekö tuon takia antanut 20km/h nopeudessa väärää nopeussignaalia servolle :think

                    No, pelittää nyt kuitenkin.
                    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                    -------------------------------------
                    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                    Comment

                    • bember
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 479
                      • Kirkkonummi

                      #85
                      Merkillinen vika tehostimessa.

                      Mikäs mun E39 528iA farkun tehostimessa vikana, kun rupee ulvomaan aina kun tehostimen öljysäiliön pinta laskee alle MAX viivan siinä korkissa?
                      Ulvominen loppuu kun laittaa uutta atf:ää melkein piripintaan. Ja siis vuotaa jostain niin, että saa lisätä litran per tankillinen bensaa.
                      Sitten vielä välillä ohjaus muuttuu todella tahmeaksi keskivaiheilla, niin että ohjaus on "nykivää" eikä palauta juurikaan.

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #86
                        Kun se vuotaa, niin melko varmasti järjestelmässä on ilmaa kokoajan. Uusi nyt aluksi edes pumpulle tulevan letkun klemmari kunnollisella ja mielellään myös säiliölle tuleville letkuille.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • miksero669
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2012
                          • 48
                          • turku

                          #87
                          Originally posted by bember View Post
                          Mikäs mun E39 528iA farkun tehostimessa vikana
                          tarkista ny eka mistä vuotaa. vuotaako letkut vai hammastangon päädyt. itellä vuosi päädyt ja ainut apu oli vaihtaa tanko.

                          Comment

                          • bember
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 479
                            • Kirkkonummi

                            #88
                            vaihdoin raidetangot kuukausi sitten eikä ollut vuotoja. Säiliöön tulevista letkuista leikkasin tuuman pois ja laitoin uudet klemmarit tänään. Niissäkohdin oli ainakin vuotoa. Raidetankoa olen itsekin päätellyt vikaiseksi, mutta aika kallista kokeilla jos käytetty500 ja työ 500, eikä ole varma asiasta. On se kumma kun VIN koodilla ei saa selvyyttä onko autossa servotronic vai tavallinen mikä lie.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #89
                              Originally posted by bember View Post
                              vaihdoin raidetangot kuukausi sitten eikä ollut vuotoja. Säiliöön tulevista letkuista leikkasin tuuman pois ja laitoin uudet klemmarit tänään. Niissäkohdin oli ainakin vuotoa. Raidetankoa olen itsekin päätellyt vikaiseksi, mutta aika kallista kokeilla jos käytetty500 ja työ 500, eikä ole varma asiasta. On se kumma kun VIN koodilla ei saa selvyyttä onko autossa servotronic vai tavallinen mikä lie.
                              Kyllä se varustelistalla näkyy jos on.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎