Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kama
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Löytyykö tätä saamaa karttaa m52b25 motista?
    Eli MS41.1? En oo vastaavaa bongannu. Ihan e36 ETM:ia tuli itse setvittyä.
    Tuo em. kuva on napattu e39 Bentley manuaalista. Sielä on kuva myös MS42:sta (M52tu).
    M52 (MS41.1) löytyy kyllä pinoutit yms hyödyllistä tietoa.
    The content you are trying to access is no longer available. It has been removed due to the retirement of Flash by Adobe inc. and all major browsers.


    .

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Tässä vielä hyvä "lähestymiskartta" MS43:een. Eli tuosta voi esim ruksia onko kaikki anturit yms tsekattu/ok.

    Tuosta open/closed loop moodista vielä: Inpa:ssa on digital valueissa joku "lambda control bank 1/2", mutta se ei taida tuota suoraan kertoa?

    Löytyykö tätä saamaa karttaa m52b25 motista?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minä ostin Boschit, ei niillä mitään vaikutusta ollut. Ei ehkä ollut tarpeeksi vilkas mielikuvitus tai alkuperäiset oli vielä hyvässä kunnossa.
    Boschin puolat oli mulla, joten Boschin hatut ostin, marmorilta maksoi n. 12,5 euroa / kpl clubi-alennuksen jälkeen. Niissä on ilmeisesti eri impedanssi, riippuen merkistä, joten en tilannut ebaysta tai muualtakaan, mistä ei välttämättä olisi tullut Bosch. Mulla oli vanhoissa hatuissa se tulpan päähän tuleva kierrejousi aika hapettuneen näköinen verrattuna uuteen, samoin siellä puolan sisällä oleva kontakti. Myös se kumin pää oli uusissa paljon tiukempi. Vanhojen tulpanhattujen jouset vielä aavistuksen laittoivat vastaan, jotkut puolat tosin eivät työntyneet juuri yhtään jousien varassa ylöspäin puolien kiinnityspulttien irroittamisen jälkeen. Olen kuitenkin aivan varma siitä, että auton äänet ovat nyt täyskaasukiihdytyksissä 3-6k erilaiset kuin vanhoilla tulpilla ja hatuilla. Mitään tehottomuutta en myöskään ole nyt huomannut, vetää aika hyvin. Tulppien väristä päätellen seokset on olleet ihan kohdallaan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...tor_sparkplug/ Osa 2, Bosch vai Bremi? Mistä ostit?
    Katso autostasi kummat puolat sinulla on. Minä ostin Boschit, ei niillä mitään vaikutusta ollut. Ei ehkä ollut tarpeeksi vilkas mielikuvitus tai alkuperäiset oli vielä hyvässä kunnossa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Kyllä tulppien ja tulpanhattujen vaihto sekä tulpanreikien huolellinen putsaus vaikutti. Vaihdoin tietenkin moottori kylmänä ja momenttiin. Tänään pääsin vedättämään vähän paremmin. Moottorin ääni muuttui varsinkin korkeilla kierroksilla terävämmäksi / kiinteämmäksi ja vetää erittäin tasaisesti ylös asti. Ennen vaihtoa moottorin ääni oli hieman repivämpi / räkäisempi, nyt se on selkeämpi, hankala selittää. Tulpat 35 euroa, tulpanhatut 70 euroa.
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...tor_sparkplug/ Osa 2, Bosch vai Bremi? Mistä ostit?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Kyllä tulppien ja tulpanhattujen vaihto sekä tulpanreikien huolellinen putsaus vaikutti. Vaihdoin tietenkin moottori kylmänä ja momenttiin. Tänään pääsin vedättämään vähän paremmin. Moottorin ääni muuttui varsinkin korkeilla kierroksilla terävämmäksi / kiinteämmäksi ja vetää erittäin tasaisesti ylös asti. Ennen vaihtoa moottorin ääni oli hieman repivämpi / räkäisempi, nyt se on selkeämpi, hankala selittää. Tulpat 35 euroa, tulpanhatut 70 euroa.
    Kyl mullakin vaikutti ne uudet tulpanhat varmaan aika suuresti tuon auton nykyiseen toimivuuteen, vaikka kyseessä onkin m52.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    M60 tapauksessa kertoo juurikin onko closed loop- tilassa. Et ole sattumoisin koittanut tota mun ohjelmaani? Siinä on nopeampi loggaus/livedata tehty nä myös MS43:lle.
    Ok. Sitähän sitten vois koittaa loggailla et onko yhtäläisyyttä haamutehoihin.
    Tuota softaa en vielä ehtinyt kokeilemaan, ihan inpalla pärjäsi. Inpassa tosiaan vaan nuo dikitaalit ja lambda jännite on erisivuilla niin vaikee seurata.
    Mullahan tuossa rojektissa (e39 RHD M54 -> e36) oli pari muutakin muuttujaa sähköjen kans ennenkuin pääsi lambdoja ihmettelemään

    Näihin muovimoottoreihen suosittelen kyllä vahvasti "inspection III" huoltoa eli imusarjan, kaasuläpän yms tiivisteet, separaattori/huohotin/alipaine letkut/tulpat vaihtoon niin on ainakin iso osa mahdollisista imuvuotokohdista poissuljettu. Yhden illan homma vaihtaa. Rahaa palaa pari-kolme sataa max.
    Melko haperoo nuo tuntu jo olevan 10v vanhassa moottorissa.
    Last edited by kama; 06-07-2013, 20:58.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Kyllä tulppien ja tulpanhattujen vaihto sekä tulpanreikien huolellinen putsaus vaikutti. Vaihdoin tietenkin moottori kylmänä ja momenttiin. Tänään pääsin vedättämään vähän paremmin. Moottorin ääni muuttui varsinkin korkeilla kierroksilla terävämmäksi / kiinteämmäksi ja vetää erittäin tasaisesti ylös asti. Ennen vaihtoa moottorin ääni oli hieman repivämpi / räkäisempi, nyt se on selkeämpi, hankala selittää. Tulpat 35 euroa, tulpanhatut 70 euroa.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Tässä vielä hyvä "lähestymiskartta" MS43:een. Eli tuosta voi esim ruksia onko kaikki anturit yms tsekattu/ok.

    Tuosta open/closed loop moodista vielä: Inpa:ssa on digital valueissa joku "lambda control bank 1/2", mutta se ei taida tuota suoraan kertoa?
    M60 tapauksessa kertoo juurikin onko closed loop- tilassa. Et ole sattumoisin koittanut tota mun ohjelmaani? Siinä on nopeampi loggaus/livedata tehty nä myös MS43:lle.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Tässä vielä hyvä "lähestymiskartta" MS43:een. Eli tuosta voi esim ruksia onko kaikki anturit yms tsekattu/ok.

    Tuosta open/closed loop moodista vielä: Inpa:ssa on digital valueissa joku "lambda control bank 1/2", mutta se ei taida tuota suoraan kertoa?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Lukkorengaspihdit pitää olla, Biltema-malliset halpikset riittää.
    Pihkura, just kävin motonetissä. Olisi pitänyt ostaa samalla kun huomennahan se ei ole auki. No katsellaan ens viikolla...

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Nykyään siellä on yksi katti, en sitä katittoman hajua kestänyt.

    Pitääpä kaivaa nuo lambdojen johdot esiin, ne menee jossain tuolla koneen takana.

    Olikos se bensanpaine säätimen irroitus millainen homma, jospa sen ottaisi auki ja putsaisi. Saisikohan siihen mistään säädettävää?
    Eikös lambdan liittimet löydy myös imusarja päältä, sen muovisuojan alta? Olisi vähän helpommalla paikalla. Ellei sitten juurikin halua tarkistaa niitä anturia lähinnä olevia liittimiä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Olikos se bensanpaine säätimen irroitus millainen homma, jospa sen ottaisi auki ja putsaisi. Saisikohan siihen mistään säädettävää?
    Suojakansi pois, sitten päästää paineet pois siitä jakotukin päässä olevasta venttiilistä, sitten alipaineletku irti säätimestä, sitten jotain rättiä säätimen alle, lukkorengas irti pihdeillä ja vetää säätimen irti. Parin minuutin homma jos on työkalut valmiiina. Lukkorengaspihdit pitää olla, Biltema-malliset halpikset riittää.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Lambdojen liittimien irrotusta voisi kokeilla BMW Master, hänellä kun ei taida olla katteja.
    Nykyään siellä on yksi katti, en sitä katittoman hajua kestänyt.

    Pitääpä kaivaa nuo lambdojen johdot esiin, ne menee jossain tuolla koneen takana.

    Olikos se bensanpaine säätimen irroitus millainen homma, jospa sen ottaisi auki ja putsaisi. Saisikohan siihen mistään säädettävää?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Mites sitten sellainen homma että pystyykö logittamaan onko lambda-säätö open vai closed loop modessa? Kun sitä tuumin et jos esim kylmänä toimii niin silloinhan menee kiinteällä kartalla ja kun anturit lämpiää, alkaa vasta closed loop säätö. Samoten voiko joskus ajossa kans muuttua openiks ja sitten tulla "hurjat tehot" = kiinteä kartta?
    (Tää on vaan sit pohiskelua ilman 100-faktaa... Jonkin verran pitäny tuohon ms43:een kantapäänkautta perehtyä...)

    Onko pre-cat anturit varmasti kunnossa ja mallia ei-tarvike?
    Pre-cat lambdat on viime kesänä vaihdettu uusin, Bosch-merkkisiin. Sillä oli vaikutusta kiihdytyksen alussa tapahtuneeseen miettimiseen ja sillä myös hävisi/lieveni satunnainen käsijarru päällä -efekti. Logissa pitäisi näkyä lambdojen toiminta, mutta ei se taida näyttää jos moottorinohjaus ei sitä tietoa kuitenkaan käytä vaan käyttääkin kiinteää karttaa..?

    Joskus myös mietin tuota open/closed loop juttua, mutta hurjat tehot kuitenkin ovat aika pitkään päällä, joten voisiko se systeemi niin kauan olla open-tilassa? Ja miksi se olisi, siis luulisi silloin jo tulevan vikakoodeja.

    Mutta olen nyt viimepäivinä hiukan ihmetellyt olisiko minulla tullut lisää tehoja aamun ekallakin startilla. Äskenkin tuo tuntui vääntävän 4. vaihteella omituisen hyvin. Ja ainoa muutos oli tuo bensapaineensäädin. Tai no vaihdoin minä myös öljyt ja ilmansuodattimen, mutta eipä niissä mitään erikoista ollut eikä suodattimet olleet tukkoisia.

    Lambdojen liittimien irrotusta voisi kokeilla BMW Master, hänellä kun ei taida olla katteja. Vikakoodihan siitä taitaa tulla ja meneekö moottorinohjaus sitten johonkin säästötilaan?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎