
Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?
Collapse
X
-
Tuli vaan mieleen, että onkohan BMW koodannut noi moottoriohjausboksit tahallaan niin, että autoista alkaa vähitellen tehot kadota jossain vaiheessa, että tekis mieli ostaa uusi auto? Ei olis ihan eka laite, missä näin tehään, vrt. printterit jne. Voisko jostain ruuvata auton vuosilukua, esim. 2000, ni täydet tehot...
-
-
Originally posted by TJJ View PostEn vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostOlen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa/järkeä. Vai onko tuossa joku pahuksen anturi jonka antamaa tietoa pitäisi hämätä 20C arvolla alaspäin ja sitten hurja teho olisikin aina päällä. WDS:n mukaan imuilman anturin ei asiaan pitäisi vaikuttaa ja siksi minulla on jäänyt sen vastusviritys kokeilematta. Mutta pitäisiköhän sitä kuitenkin kokeilla. Piuhat ja liittimet olisi valmiina, ei muuta kun laittaa sopivan potikan väliin ja kytkee kiinni ja säätää Inpasta katsomalla lämpötilan alaspäin.
Leave a comment:
-
-
Onko ero kuinka suuri, sillä 40 asteen imulämpötilan ero vaikuttaa tehoon huomattavasti jos vain moottorinohjaus osaa käyttää sitä hyväkseen. Lämpötilan laskeminen 15 astetta lisää moottoriin menevän ilman määrää (massaa) reilut 5% joka on suoraan verrannollinen saatavaan tehoon.
Eli 30 asteen lämpötilan lasku nostaisi tehoa 10% joka on tuon tehoisessa autossa yli 20hv.
Ei sulla varmaan mitään vikaa siinä ole.
Leave a comment:
-
-
Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
Leave a comment:
-
-
Hiukan OT:ta tämäkin, mutta kun nyt parin-kolmen viikon lämpimän jakson jälkeen ulkolämpötilat tippui noin 10 astetta niin johan tuntuu auto taas toimivan kiihtyvyyden osalta paljon paremmin. Ennenkin olen tuon suuntaisia havaintoja tehnyt, mutta nyt ero tuntuu tosi selvältä. Ja tämä ero on siis olemassa vaikka lämpimällä ilmalla (yli +20 astetta) pitäisi ilmastoinnin pois päältäkin.
Olis kiva tietää meneekö tämä kokonaan imuilman lämpötilavaihtelun piikkiin, vai onko jotain muutakin syytä miksi näin on.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostTuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think
Leave a comment:
-
-
Saikos tuohon mun Samsung galaxyyn jonku ohjelman millä mitata tuota kiihtyvyyttä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostLähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
Leave a comment:
-
-
Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJoko TJJ on saanut mittaukset käyntiin? Alkaa kohta menemään hermo ja joutuu ostamaan v8:sin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: