memebuy23buy

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Tuli vaan mieleen, että onkohan BMW koodannut noi moottoriohjausboksit tahallaan niin, että autoista alkaa vähitellen tehot kadota jossain vaiheessa, että tekis mieli ostaa uusi auto? Ei olis ihan eka laite, missä näin tehään, vrt. printterit jne. Voisko jostain ruuvata auton vuosilukua, esim. 2000, ni täydet tehot...

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.
    Tämä vastaa myös mun havaintoa. Mutta talvella olen saanut joskus pikkupakkasilla tehot "päälle" lämmittämällä autoa pitkään roikassa tai sitten sopivasti jäähtyneenä ajon jälkeen. Sullakin oli kai tuo jälkimmäinen havainto.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
    Turha niitä on vaihtaa, mikään ei auta tuohon vaihteluun. Se varmaankin johtuu samasta syystä kuin tutinatkin, planeettojen asennosta.

    En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.

    Eihän tuossa ole mitään logiikkaa/järkeä. Vai onko tuossa joku pahuksen anturi jonka antamaa tietoa pitäisi hämätä 20C arvolla alaspäin ja sitten hurja teho olisikin aina päällä. WDS:n mukaan imuilman anturin ei asiaan pitäisi vaikuttaa ja siksi minulla on jäänyt sen vastusviritys kokeilematta. Mutta pitäisiköhän sitä kuitenkin kokeilla. Piuhat ja liittimet olisi valmiina, ei muuta kun laittaa sopivan potikan väliin ja kytkee kiinni ja säätää Inpasta katsomalla lämpötilan alaspäin.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Onko ero kuinka suuri, sillä 40 asteen imulämpötilan ero vaikuttaa tehoon huomattavasti jos vain moottorinohjaus osaa käyttää sitä hyväkseen. Lämpötilan laskeminen 15 astetta lisää moottoriin menevän ilman määrää (massaa) reilut 5% joka on suoraan verrannollinen saatavaan tehoon.
    Eli 30 asteen lämpötilan lasku nostaisi tehoa 10% joka on tuon tehoisessa autossa yli 20hv.

    Ei sulla varmaan mitään vikaa siinä ole.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Hiukan OT:ta tämäkin, mutta kun nyt parin-kolmen viikon lämpimän jakson jälkeen ulkolämpötilat tippui noin 10 astetta niin johan tuntuu auto taas toimivan kiihtyvyyden osalta paljon paremmin. Ennenkin olen tuon suuntaisia havaintoja tehnyt, mutta nyt ero tuntuu tosi selvältä. Ja tämä ero on siis olemassa vaikka lämpimällä ilmalla (yli +20 astetta) pitäisi ilmastoinnin pois päältäkin.

    Olis kiva tietää meneekö tämä kokonaan imuilman lämpötilavaihtelun piikkiin, vai onko jotain muutakin syytä miksi näin on.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think
    Tämä viestiketju sopisi paremmin tämän ohjelmajutun pohtimiseen:

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Torgue.
    Tuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Torgue.
    OK. Kiitos.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Torgue.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Saikos tuohon mun Samsung galaxyyn jonku ohjelman millä mitata tuota kiihtyvyyttä?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
    Arvalla heitetään: Joku jarru laahaa aivan aavistuksen, ja laahaus kasvaa ajon kuluessa jarrun lämmetessä? Aika kaukaa haettu vaihtoehto kyllä, ja jos näin olisi, se pitäis näkyä niin että joku jarrulevy on melko lämmin heti ajon jälkeen...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
    Sen kun tietäisi niin meillä olisi aina hurjasti tehoa. Pitäisi saada anturidata logattua tuossa tilanteessa. Luultavasti polttoaineen syöttö, sytytys ja vanos menee optimiarvoihin. Mutta minkä ihmeen takia ne tuossa tilanteessa sen tekee eikä muulloin...?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Joko TJJ on saanut mittaukset käyntiin? Alkaa kohta menemään hermo ja joutuu ostamaan v8:sin.
    En ole ja tänään kyllä harmitti kun ei ollut tietojen loggausta päällä... Oli taas hurjat tehot päällä hetken aikaa. Taaskin sama tilanne eli viileä aamu, autolla oli ajettu 10km jossa myös moottoritietä ja sen jälkeen n. 50 minuutin pysähdys. Ja siitä sitten ajamaan ja riemua kesti vajaan kilometrin verran ja sitten palattiin taas normaaliin (joka nyt kuitenkin on paljon parempi kuin käsijarru päällä -tila).

    Leave a comment:

Working...
X